Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
20.11.08 - klo:13:56

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleistä keskustelua kalalajeista
| | |-+  Ankerias
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ankerias  (Luettu 3879 kertaa)
Dukes
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

haukia haukia

Profiili
« Vastaus #50 : 08.08.07 - klo:15:51 »

Itse olen pariin otteeseen vuonna 2004 syönyt savustettua ankeriasta. Ja hyvää oli!
tallennettu

-Rukka-Peikko Takkutukka-
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #51 : 08.08.07 - klo:18:26 »

Toisinaan kuulee väitettävän että ankerias nousee öisin hernepellolle, todennäköisesti tämä pitää paikkansa koska ankeriaita on tavattu pienissä metsälammissa mihin ei ole vesitse yhteyttä. Tätä todistavat Ruotsissa ja Tanskassa tehdyt tieteelliset kokeet.

Tuo on muuten pitää paikkaansa. Muistan kun juttelin pappani kanssa taas ankeriaista joku 1kk takaperin, ja hän kertoi että monen monta kertaa hän oli lapsiensa kanssa katsomassa veljensä hernepellolla keskellä yötä kun maa oli kostea, kun hernepelto vilisi joskus ankeriaita. Kiinni niitä ei kuulemma saanut, menivät kovaa vauhtia mereen takaisin kosteata maata pitkin jos yritti saada kiinni. Myöskin pappani sanoi, että ne ankeriaat söivät niitä herneen palkoita. Nykyään ei niitäkään ole näkynyt menevän hänen veljensä hernepellolla. (Tai en ole varma pitääkin joku kerta mennä katsomaan)  Iskee silmää
tallennettu
kasankin
VIP #18 / Kukkakeppi...ihan oikeasti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

se mikä ei tapa, sattuu ihan hitosti

Profiili
« Vastaus #52 : 09.08.07 - klo:15:46 »

Käytän yksihaara koukkuja ainoastaan syystä että ankeriaan suusta ei ole helppoa otta edes yksihaara koukkua pois, 3 haarakoukkua olen kokeillut ja sinne se melkeen jäi.
Mä päästän kaikki takaisin kasvamaan aina.

Okei, pistätkö syötin kiinni kolmehaara ja yksihaara koukkuihin vai vain tuohon yksihaaraiseen?
tallennettu

Kasankin Make

"Laihduin 28kg koska sain lapsen"
salama
Volmari kuulapää
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #53 : 10.08.07 - klo:00:54 »

Maku asioita. itse en syö mitään, mikä ei ole voissa paistettu tai voita lisätty. tumma ruisleipä siihen paistettu ankeria päälle, ala vot herkku pala. itse vedän ankeriian 10cm paloiksi ja paistan. tuolla suolalla saa tuo limaisuuden pois . sanoma paperi ajaa saman homman.ankerias pumppaa itsensä tyhjäksi noin 5-10 sek kun katkaiset pyrstostä 3cm palan pois.
tallennettu

temesi
Vieras
« Vastaus #54 : 18.01.08 - klo:20:41 »

Mites näiden siimojen laita on ankeriaan onginnassa? Kannattaako käyttää paksua monofiiliä vai sitten kuitusiimaa?
Monofiili kestäisi noi hankautumiset paremmin, mut sitten rannalta kun kalastetaan, niin kuidulla saisi viskattua sinne kauemmas syvempiin vesiin syötin ilman mitään jumalattomia painoja. Eli kumpi siima kehiin ja minkä takia?
tallennettu
kasankin
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #55 : 19.01.08 - klo:09:06 »

Olen itse käyttänyt 0,40 - 0,45 mm monoa tähän hommaan, mutta mono ei ole hyvää jos pitkälle heittää. Tärppejä ei huomaa ajoissa monolla, aina se viheliäinen kerkee nielaista koukun kurkkuun asti ennen ku tärpin huomaa kunnolla. Lyhyen matkan heitolle mono on ihan ok.
Itse olen siirtynyt punottuun/kuituun 0,30 mm, sillää saa pitkiä heittoja ja jokaisen pienenkin koputuksen syöttiin huomaa ajoissa, vastaiskuissa tartutus paranee huomattavasti.

Monolla ku tekee vastaiskun jos on pitkälle heittänyt niin 200 vuotta kestää ennen ku iskun voima menee perille  Hymyilee leveästi

Mites näiden siimojen laita on ankeriaan onginnassa? Kannattaako käyttää paksua monofiiliä vai sitten kuitusiimaa?
Monofiili kestäisi noi hankautumiset paremmin, mut sitten rannalta kun kalastetaan, niin kuidulla saisi viskattua sinne kauemmas syvempiin vesiin syötin ilman mitään jumalattomia painoja. Eli kumpi siima kehiin ja minkä takia?
tallennettu

Kasankin Make

Taho
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Pikku hauki

Profiili WWW
« Vastaus #56 : 04.02.08 - klo:21:20 »

Eli siis: Onkeen paksua monoa tai kuitua, päähän paino ja kolmihaarakoukku/yksihaara, mennään järven syvimmälle alueelle iltasella ja heitetään onki pohjaan ja odotetaan tärppiä? Tällaisella systeemillä ajattelin yrittää ensi kesänä kun tuossa vieressä on kuitenkin yksi etelä-suomen parhaista ankerias järvistä ja samalla myös kuhaankin mahdollisuus. Ja ankeriaan kalastuspainekin on aivan olematon Hymyilee Täytyisi varmaan jostain vain hankkia tuollainen tärpinilmaisin niin voisi siinä välillä ottaa pienet tirsat Virnistää
tallennettu

Karba
Jäsen
*
Poissa

Kissalle kiisket :)

Profiili
« Vastaus #57 : 04.02.08 - klo:22:18 »

...ajattelin yrittää ensi kesänä kun tuossa vieressä on kuitenkin yksi etelä-suomen parhaista ankerias järvistä ja samalla myös kuhaankin mahdollisuus.

...hankkia tuollainen tärpinilmaisin niin voisi siinä välillä ottaa pienet tirsat Virnistää

Eivät nuo ankerias ja kuha suoranaisessa ristiriidassa ole, mutta olen pyytänyt ankeriasta lähinnä kuolleella syötillä. En ole kuullut että kukaan olisi saanut noita ristiin reissulla..? Paitsi sitten jos kaksi virveliä matkassa  Iskee silmää. Kirjoittelin kalassa.nettiin kokemuksia tästä(kin) aiheesta, kannattaa käydä lukaisemassa jos kiinnostaa!

Voi olla että et tarvitse tuota tärpinilmaisinta, jos pidät räikkää riittävän löysällä. Kyllä se ankerias sitten hoitelee sen herättelypuolen.

-Karba
tallennettu

On huomattavasti parempi tietää vähän kaikesta kuin kaikki yhdestä asiasta
kasankin
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #58 : 05.02.08 - klo:12:17 »

Kuhaa tulee melkeen jopa paremmin joka reissu ku ankeriasta olen onkimassa, kuolleella syötillä mikä lilluu pohjassa.
Ahventa eksyy myös aika useasti pohjaonkeeni missä on kalan palanen, ja aika hyvän kokoisiakin on ollut  Iskee silmää
Ja jos syötin koko pienentää niin alkaa isompaa lahnaa tarttumaan.

Elikkä pohjaongella on aika laaja saalislista  Iskee silmää
tallennettu

Kasankin Make

kasankin
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #59 : 11.03.08 - klo:11:10 »

Enään muutama kuukausi ankeriasjahtiin  Iskee silmää aikasemminkin jos tämä kevät alkaakin kohta!
tallennettu

Kasankin Make

temesi
Vieras
« Vastaus #60 : 11.03.08 - klo:11:13 »

Enään muutama kuukausi ankeriasjahtiin  Iskee silmää aikasemminkin jos tämä kevät alkaakin kohta!

Ankeriaan kalastukseen täytyy tutustua tänä vuonna. Ties vaikka jäisin koukkuun. Hymyilee leveästi
tallennettu
Ahven-Kalastaja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #61 : 13.03.08 - klo:15:16 »

Itse en aio edes kokeilla ankeriian kalastusta. Olen kuullut
että se on vahva kala. Täytyy ensin saada koukkuun edes 1kg hauki...
tallennettu

Ahven
kasankin
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #62 : 13.03.08 - klo:21:08 »

Temesi : meillähän on pieni onkiretki tiedossa kesällä  Iskee silmää, jos paikka on missä sitä ankeriasta esiintyy niin 100 varmasti saadaan sun siimanpäähän muutama  Cool

Ankeriaan kalastukseen täytyy tutustua tänä vuonna. Ties vaikka jäisin koukkuun. Hymyilee leveästi
tallennettu

Kasankin Make

kasankin
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #63 : 13.03.08 - klo:21:12 »

Voin luvata että jos kokeilet niin et pety  Iskee silmää

Itse en aio edes kokeilla ankeriian kalastusta. Olen kuullut
että se on vahva kala. Täytyy ensin saada koukkuun edes 1kg hauki...
tallennettu

Kasankin Make

Taho
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Pikku hauki

Profiili WWW
« Vastaus #64 : 06.06.08 - klo:14:28 »

Noniin tänävuonna laskettu pitkäsiima 3 kertaa ja 2 ankeriasta tullut, isompi 800 grammaa. Pitäisi kohta laittaa noista ruokaa ja kokeilla miltä maistuu  Hymyilee
tallennettu

Puddi
Suomenmestari loikkaaja
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #65 : 06.06.08 - klo:14:31 »

Noniin tänävuonna laskettu pitkäsiima 3 kertaa ja 2 ankeriasta tullut, isompi 800 grammaa. Pitäisi kohta laittaa noista ruokaa ja kokeilla miltä maistuu  Hymyilee
Oliko syöttinä kalanpala? Niin ja miltä syvyydeltä ankeriaat nappas?
tallennettu

~Hän putoaa kuin eno veneestä~
Taho
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Pikku hauki

Profiili WWW
« Vastaus #66 : 06.06.08 - klo:15:00 »

Kalanpalaan nappasivat ja vettä oli niillä kohdin sellaiset parimetriä ja savi/muta pohja.
tallennettu

ode
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #67 : 24.06.08 - klo:10:16 »

voishan sitä kokeilla vielä tänä vuonna kun kirreä pohjaongella olen saanut niin sit vaan se tahna vaihtuu siihen kalan palaan.. sori OT mut tietääkö kukaan täältä jämsänkoskelta/jämsästä jotain ankerias paikkaa? Virnistää
tallennettu
kasankin
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #68 : 24.06.08 - klo:11:01 »

voishan sitä kokeilla vielä tänä vuonna kun kirreä pohjaongella olen saanut niin sit vaan se tahna vaihtuu siihen kalan palaan.. sori OT mut tietääkö kukaan täältä jämsänkoskelta/jämsästä jotain ankerias paikkaa? Virnistää

Kattoin Jämsänkosken vesialueita ja sain silmääni Rekolanselän. Sielä näyttäis olevan aika herkku paikkoja  Iskee silmää Soutulan rannat ja siitä alaspäin ihan siihen kapeaan salmeen asti vois olla aika kovia paikkoja. Ota selvää ensimmäisenä että onko sielä minkälainen ankeriaskanta. Meinaan että jos ei ole ankeriasta niin voi tulla aika pitkäksi aika ku rannalla nököttää  Hymyilee leveästi
Mutta jos sielä on kuhaa niin voin luvata että sitä tulee 100 varmasti pohjaongella.
Tärkeetä on jos ankeriasta ongit että pääset niin lähelle syvänteitä ku mahdollista. Kaikki kapeat salmet jossa on syvää ja virtaava vesi on huippu paikkoja.
« Viimeksi muokattu: 24.06.08 - klo:11:08 kirjoittanut kasankin » tallennettu

Kasankin Make

ode
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #69 : 24.06.08 - klo:11:15 »

joo ainakin kuhaa on tossa meiän lähellä on tosi paljon.ja kiitos tiedoista Iskee silmää
tallennettu
kasankin
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #70 : 27.08.08 - klo:12:32 »

No niin, enään muutama viikko aikaa saada ankeriasta koukkuun. Tämä kesä meni hyvin ainakin mulla, ankeriaat on ollut hyvin isoja tämän kesän aikana. Kaikki on ollut yli kilon ja suurin 2,4 kg.
Eipä tullut kokeiltua uusia paikkoja kesän aikana vaikka tarkoitus oli, jotenkin sitä jumittuu samaan vanhoihin paikkoihin  Virnistää
No jos seuraava kausi olis sellanen että uskaltaa lähtee ettimään uusia paikkoja  Iskee silmää

Mites muilla on mennyt? onko ankeriasta noussut yhtään??
tallennettu

Kasankin Make

ode
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #71 : 27.08.08 - klo:13:02 »

Mites muilla on mennyt? onko ankeriasta noussut yhtään??
ite en saanu ainakaan kun kerran kokeiltiin särjillä pohjasta mutta ei tullu..  Itkee
tallennettu
a-n-a
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Profiili
« Vastaus #72 : 27.08.08 - klo:19:06 »

Olisi kiva joskus saada moinen otus Hymyilee Pitäisi vaan tietää pohjois-karjalan paikat Iskee silmää
tallennettu

AMR
pahapaimen
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #73 : 27.08.08 - klo:21:17 »

Tänä kesänä kolme ankeriasta katiskalla, hyvää on kun ottaa nahan pois ja savustaa.
tallennettu
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua

Profiili
« Vastaus #74 : 04.09.08 - klo:12:26 »

Lisää ankeriasta tulossa, kunhan tuosta kasvavat.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ankeriaanpoikaset+lent%C3%A4v%C3%A4t+t%C3%A4n%C3%A4%C3%A4n+Suomeen/1135239163643

tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu