Dukes
Aktiivi
Jäsen

Poissa
haukia haukia
Profiili
|
 |
« Vastaus #50 : 08.08.07 - klo:15:51 » |
|
Itse olen pariin otteeseen vuonna 2004 syönyt savustettua ankeriasta. Ja hyvää oli!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Rukka-Peikko Takkutukka-
|
|
|
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #51 : 08.08.07 - klo:18:26 » |
|
Toisinaan kuulee väitettävän että ankerias nousee öisin hernepellolle, todennäköisesti tämä pitää paikkansa koska ankeriaita on tavattu pienissä metsälammissa mihin ei ole vesitse yhteyttä. Tätä todistavat Ruotsissa ja Tanskassa tehdyt tieteelliset kokeet.
Tuo on muuten pitää paikkaansa. Muistan kun juttelin pappani kanssa taas ankeriaista joku 1kk takaperin, ja hän kertoi että monen monta kertaa hän oli lapsiensa kanssa katsomassa veljensä hernepellolla keskellä yötä kun maa oli kostea, kun hernepelto vilisi joskus ankeriaita. Kiinni niitä ei kuulemma saanut, menivät kovaa vauhtia mereen takaisin kosteata maata pitkin jos yritti saada kiinni. Myöskin pappani sanoi, että ne ankeriaat söivät niitä herneen palkoita. Nykyään ei niitäkään ole näkynyt menevän hänen veljensä hernepellolla. (Tai en ole varma pitääkin joku kerta mennä katsomaan) 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kasankin
VIP #18 / Kukkakeppi...ihan oikeasti
Aktiivi
Jäsen

Poissa
se mikä ei tapa, sattuu ihan hitosti
Profiili
|
 |
« Vastaus #52 : 09.08.07 - klo:15:46 » |
|
Käytän yksihaara koukkuja ainoastaan syystä että ankeriaan suusta ei ole helppoa otta edes yksihaara koukkua pois, 3 haarakoukkua olen kokeillut ja sinne se melkeen jäi. Mä päästän kaikki takaisin kasvamaan aina. Okei, pistätkö syötin kiinni kolmehaara ja yksihaara koukkuihin vai vain tuohon yksihaaraiseen?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kasankin Make
"Laihduin 28kg koska sain lapsen"
|
|
|
salama
Volmari kuulapää
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #53 : 10.08.07 - klo:00:54 » |
|
Maku asioita. itse en syö mitään, mikä ei ole voissa paistettu tai voita lisätty. tumma ruisleipä siihen paistettu ankeria päälle, ala vot herkku pala. itse vedän ankeriian 10cm paloiksi ja paistan. tuolla suolalla saa tuo limaisuuden pois . sanoma paperi ajaa saman homman.ankerias pumppaa itsensä tyhjäksi noin 5-10 sek kun katkaiset pyrstostä 3cm palan pois.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
temesi
Vieras
|
 |
« Vastaus #54 : 18.01.08 - klo:20:41 » |
|
Mites näiden siimojen laita on ankeriaan onginnassa? Kannattaako käyttää paksua monofiiliä vai sitten kuitusiimaa? Monofiili kestäisi noi hankautumiset paremmin, mut sitten rannalta kun kalastetaan, niin kuidulla saisi viskattua sinne kauemmas syvempiin vesiin syötin ilman mitään jumalattomia painoja. Eli kumpi siima kehiin ja minkä takia?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kasankin
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #55 : 19.01.08 - klo:09:06 » |
|
Olen itse käyttänyt 0,40 - 0,45 mm monoa tähän hommaan, mutta mono ei ole hyvää jos pitkälle heittää. Tärppejä ei huomaa ajoissa monolla, aina se viheliäinen kerkee nielaista koukun kurkkuun asti ennen ku tärpin huomaa kunnolla. Lyhyen matkan heitolle mono on ihan ok. Itse olen siirtynyt punottuun/kuituun 0,30 mm, sillää saa pitkiä heittoja ja jokaisen pienenkin koputuksen syöttiin huomaa ajoissa, vastaiskuissa tartutus paranee huomattavasti. Monolla ku tekee vastaiskun jos on pitkälle heittänyt niin 200 vuotta kestää ennen ku iskun voima menee perille  Mites näiden siimojen laita on ankeriaan onginnassa? Kannattaako käyttää paksua monofiiliä vai sitten kuitusiimaa? Monofiili kestäisi noi hankautumiset paremmin, mut sitten rannalta kun kalastetaan, niin kuidulla saisi viskattua sinne kauemmas syvempiin vesiin syötin ilman mitään jumalattomia painoja. Eli kumpi siima kehiin ja minkä takia?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kasankin Make
|
|
|
Taho
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Pikku hauki
Profiili
|
 |
« Vastaus #56 : 04.02.08 - klo:21:20 » |
|
Eli siis: Onkeen paksua monoa tai kuitua, päähän paino ja kolmihaarakoukku/yksihaara, mennään järven syvimmälle alueelle iltasella ja heitetään onki pohjaan ja odotetaan tärppiä? Tällaisella systeemillä ajattelin yrittää ensi kesänä kun tuossa vieressä on kuitenkin yksi etelä-suomen parhaista ankerias järvistä ja samalla myös kuhaankin mahdollisuus. Ja ankeriaan kalastuspainekin on aivan olematon  Täytyisi varmaan jostain vain hankkia tuollainen tärpinilmaisin niin voisi siinä välillä ottaa pienet tirsat 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Karba
Jäsen

Poissa
Kissalle kiisket :)
Profiili
|
 |
« Vastaus #57 : 04.02.08 - klo:22:18 » |
|
...ajattelin yrittää ensi kesänä kun tuossa vieressä on kuitenkin yksi etelä-suomen parhaista ankerias järvistä ja samalla myös kuhaankin mahdollisuus. ...hankkia tuollainen tärpinilmaisin niin voisi siinä välillä ottaa pienet tirsat  Eivät nuo ankerias ja kuha suoranaisessa ristiriidassa ole, mutta olen pyytänyt ankeriasta lähinnä kuolleella syötillä. En ole kuullut että kukaan olisi saanut noita ristiin reissulla..? Paitsi sitten jos kaksi virveliä matkassa  . Kirjoittelin kalassa.nettiin kokemuksia tästä(kin) aiheesta, kannattaa käydä lukaisemassa jos kiinnostaa! Voi olla että et tarvitse tuota tärpinilmaisinta, jos pidät räikkää riittävän löysällä. Kyllä se ankerias sitten hoitelee sen herättelypuolen. -Karba
|
|
|
|
|
tallennettu
|
On huomattavasti parempi tietää vähän kaikesta kuin kaikki yhdestä asiasta
|
|
|
kasankin
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #58 : 05.02.08 - klo:12:17 » |
|
Kuhaa tulee melkeen jopa paremmin joka reissu ku ankeriasta olen onkimassa, kuolleella syötillä mikä lilluu pohjassa. Ahventa eksyy myös aika useasti pohjaonkeeni missä on kalan palanen, ja aika hyvän kokoisiakin on ollut  Ja jos syötin koko pienentää niin alkaa isompaa lahnaa tarttumaan. Elikkä pohjaongella on aika laaja saalislista 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kasankin Make
|
|
|
kasankin
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #59 : 11.03.08 - klo:11:10 » |
|
Enään muutama kuukausi ankeriasjahtiin  aikasemminkin jos tämä kevät alkaakin kohta!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kasankin Make
|
|
|
|
temesi
Vieras
|
 |
« Vastaus #60 : 11.03.08 - klo:11:13 » |
|
Enään muutama kuukausi ankeriasjahtiin  aikasemminkin jos tämä kevät alkaakin kohta! Ankeriaan kalastukseen täytyy tutustua tänä vuonna. Ties vaikka jäisin koukkuun. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ahven-Kalastaja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #61 : 13.03.08 - klo:15:16 » |
|
Itse en aio edes kokeilla ankeriian kalastusta. Olen kuullut että se on vahva kala. Täytyy ensin saada koukkuun edes 1kg hauki...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Ahven
|
|
|
kasankin
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #62 : 13.03.08 - klo:21:08 » |
|
Temesi : meillähän on pieni onkiretki tiedossa kesällä  , jos paikka on missä sitä ankeriasta esiintyy niin 100 varmasti saadaan sun siimanpäähän muutama  Ankeriaan kalastukseen täytyy tutustua tänä vuonna. Ties vaikka jäisin koukkuun. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kasankin Make
|
|
|
kasankin
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #63 : 13.03.08 - klo:21:12 » |
|
Voin luvata että jos kokeilet niin et pety  Itse en aio edes kokeilla ankeriian kalastusta. Olen kuullut että se on vahva kala. Täytyy ensin saada koukkuun edes 1kg hauki...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kasankin Make
|
|
|
Taho
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Pikku hauki
Profiili
|
 |
« Vastaus #64 : 06.06.08 - klo:14:28 » |
|
Noniin tänävuonna laskettu pitkäsiima 3 kertaa ja 2 ankeriasta tullut, isompi 800 grammaa. Pitäisi kohta laittaa noista ruokaa ja kokeilla miltä maistuu 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Puddi
Suomenmestari loikkaaja
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #65 : 06.06.08 - klo:14:31 » |
|
Noniin tänävuonna laskettu pitkäsiima 3 kertaa ja 2 ankeriasta tullut, isompi 800 grammaa. Pitäisi kohta laittaa noista ruokaa ja kokeilla miltä maistuu  Oliko syöttinä kalanpala? Niin ja miltä syvyydeltä ankeriaat nappas?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
~Hän putoaa kuin eno veneestä~
|
|
|
Taho
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Pikku hauki
Profiili
|
 |
« Vastaus #66 : 06.06.08 - klo:15:00 » |
|
Kalanpalaan nappasivat ja vettä oli niillä kohdin sellaiset parimetriä ja savi/muta pohja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
ode
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #67 : 24.06.08 - klo:10:16 » |
|
voishan sitä kokeilla vielä tänä vuonna kun kirreä pohjaongella olen saanut niin sit vaan se tahna vaihtuu siihen kalan palaan.. sori OT mut tietääkö kukaan täältä jämsänkoskelta/jämsästä jotain ankerias paikkaa? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kasankin
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #68 : 24.06.08 - klo:11:01 » |
|
voishan sitä kokeilla vielä tänä vuonna kun kirreä pohjaongella olen saanut niin sit vaan se tahna vaihtuu siihen kalan palaan.. sori OT mut tietääkö kukaan täältä jämsänkoskelta/jämsästä jotain ankerias paikkaa?  Kattoin Jämsänkosken vesialueita ja sain silmääni Rekolanselän. Sielä näyttäis olevan aika herkku paikkoja  Soutulan rannat ja siitä alaspäin ihan siihen kapeaan salmeen asti vois olla aika kovia paikkoja. Ota selvää ensimmäisenä että onko sielä minkälainen ankeriaskanta. Meinaan että jos ei ole ankeriasta niin voi tulla aika pitkäksi aika ku rannalla nököttää  Mutta jos sielä on kuhaa niin voin luvata että sitä tulee 100 varmasti pohjaongella. Tärkeetä on jos ankeriasta ongit että pääset niin lähelle syvänteitä ku mahdollista. Kaikki kapeat salmet jossa on syvää ja virtaava vesi on huippu paikkoja.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.06.08 - klo:11:08 kirjoittanut kasankin »
|
tallennettu
|
Kasankin Make
|
|
|
ode
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #69 : 24.06.08 - klo:11:15 » |
|
joo ainakin kuhaa on tossa meiän lähellä on tosi paljon.ja kiitos tiedoista 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kasankin
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #70 : 27.08.08 - klo:12:32 » |
|
No niin, enään muutama viikko aikaa saada ankeriasta koukkuun. Tämä kesä meni hyvin ainakin mulla, ankeriaat on ollut hyvin isoja tämän kesän aikana. Kaikki on ollut yli kilon ja suurin 2,4 kg. Eipä tullut kokeiltua uusia paikkoja kesän aikana vaikka tarkoitus oli, jotenkin sitä jumittuu samaan vanhoihin paikkoihin  No jos seuraava kausi olis sellanen että uskaltaa lähtee ettimään uusia paikkoja  Mites muilla on mennyt? onko ankeriasta noussut yhtään??
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kasankin Make
|
|
|
ode
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #71 : 27.08.08 - klo:13:02 » |
|
Mites muilla on mennyt? onko ankeriasta noussut yhtään??
ite en saanu ainakaan kun kerran kokeiltiin särjillä pohjasta mutta ei tullu.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
a-n-a
Aktiivi
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #72 : 27.08.08 - klo:19:06 » |
|
Olisi kiva joskus saada moinen otus  Pitäisi vaan tietää pohjois-karjalan paikat 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
AMR
|
|
|
pahapaimen
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #73 : 27.08.08 - klo:21:17 » |
|
Tänä kesänä kolme ankeriasta katiskalla, hyvää on kun ottaa nahan pois ja savustaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
PAR
Puksun Paronitar