SammyDavids
International "Fisherman"
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« : 02.04.08 - klo:21:49 » |
|
Oletteko jo saaneet saalista tai ylipäätään olleet ongella? Ja jos joku tietää pk-seudulla hyviä paikkoja niin olisi kiva kuulla myös niistä omiin kokemuksiin pohjautuen 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
mika922
Jäsen

Poissa
Siikahan se siellä!
Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 02.04.08 - klo:22:14 » |
|
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kalan saanti ei ole tärkeintä, vaan kalastamisesta nauttiminen.
|
|
|
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 02.04.08 - klo:22:15 » |
|
jos joku tietää pk-seudulla hyviä paikkoja
karhusaari espoossa, lauttasaari, vuosaari... täälläkin oli ainakin kolme topiccia jo ennestään
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan 
|
|
|
SammyDavids
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 03.04.08 - klo:22:36 » |
|
karhusaari espoossa, lauttasaari, vuosaari...
täälläkin oli ainakin kolme topiccia jo ennestään
No oon aika laiska etsimään ja noi pari aihetta täällä sivustollla ei nyt hirveesti avannut mikäli luin oikeat... (?) Pitää muotoilla kysymys paremmin eli mistä paikoista noussut siikaa pk-seudulta tänä keväänä vai oletteko vielä ehtineet apajille? Voi olla että kiireessä ohitin täysin saman aiheen  Pitää lähteä sunnuntaina itse kokeilemaan  Mutta ei ole pakko hot spotteja paljastaa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 03.04.08 - klo:22:51 » |
|
kuvassa punaiset viivat ehkä espoon suosituin/tunnetuin siikapaikka. kovin hiljasta kuulemma vielä, ainakin muutaman viikon jos kelit pysyy tälläsenä
|
|
|
|
|
temesi
Vieras
|
 |
« Vastaus #5 : 03.04.08 - klo:23:24 » |
|
Kemiöstä ja taalintehtaalta on ongella noussut siikaa jo kuukauden ajan. Yx kaveri oli just tällä viikolla käynyt kemiössä kokelemassa, niin oli 7 siikaa ottanut. Hiekkarantoja vaan koluamaan... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 04.04.08 - klo:15:05 » |
|
ja käsitin että koska toukat sun muut eivät vielä ole kuoriutuneet yms, niin siikaa on turha etsiä pinnasta tai välivedestä, vaan mato pitää saada aivan pohjaan
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
SammyDavids
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 05.04.08 - klo:22:23 » |
|
Katsotaan tuleeko huomenna mitään...Toivottavasti edes muutama hassu 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
SammyDavids
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 06.04.08 - klo:18:16 » |
|
Tulihan se pieni n. 350 siika illaksi leivän päälle  Yksi melko varma tärppi kans mut aina ei tuu ylös 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen

Paikalla
yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua
Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 06.04.08 - klo:18:22 » |
|
Minkähän kokoinen koukku sulla oli käytössä. Itellä oli # 8 ja aattelin jotta onkohan liian suuri. Onneksi olkoon leivän särpimestä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markose
kalamies
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 06.04.08 - klo:18:44 » |
|
tänään mereltä pari siikaa, satunnaisia vaeltelijoita. eipä näkyny parvia pinnassa pyörimässä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Fly fishermen are born honest, but they get over it. Ed Zern
What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch. Patrick F. McManus
|
|
|
|
temesi
Vieras
|
 |
« Vastaus #11 : 06.04.08 - klo:19:05 » |
|
Minkähän kokoinen koukku sulla oli käytössä. Itellä oli # 8 ja aattelin jotta onkohan liian suuri. Onneksi olkoon leivän särpimestä.
4 koko on toiminut hienosti. Ja matoa ei missään nimessä saa pujottaa koko koukun pituudelta vaan mutkan tullessa mato jatkaa suorana matkaansa, jos madon pujottaa mutkaankin niin saa unohtaa siiat... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
SammyDavids
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 06.04.08 - klo:19:18 » |
|
Kiitos...Mulla oli tuommonen koukku kokoa 10 sivutapsissa. Tosi syvälle oli imaissut. http://www.umpqua.com/pc-1425-111-tmc2457.aspxJa sitten päätapsissa koukku 10 semmonen vahva lankainen ja isokitainen "Big mouth" joka mielestäni oli jopa liian iso koska se oli semmonen hieman hevosenkengän muotoinen, ja tärpissä siika oli syönyt vain puoli matoa kunnes koukku oli ilmeisesti tarttunut aivan suupielestä muttei kerennnet mennä syvemmälle...Oli ilmeisesti huomannut koukun... Ehkäpä tärkeää on käyttää liukupainoa ettei siika tunne vastusta vaan mussuttaa madon iloisesti.(Oma päätelmä).. Mielestäni tärppiä oli todella vaikea havaita värittömästä siimasta mutta kai siinäkin silmä harjaantuu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #13 : 06.04.08 - klo:19:57 » |
|
Joo, mä olen käyttänyt liukupainoja ja monotapsien pituus on ollut n. 50-70 cm pitkiä. Luikerot olen tosiaan pujoittanut vain koukun kaarteeseen asti ja jättänyt loppu madon vapaasti kiemurtelemaan. Siima jutskan minäkin huomasin. Viimeksi oli smokefiree ja sitä oli vaikea seurata. Ens' reissulle otan pääsiimaksi keltaista Spiderwiree. Pitää kokeilla tota kymppikokoa koukkuihin, kun siikahan taitaa olla sellainen imeskelijä mussuttaja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 06.04.08 - klo:20:03 » |
|
4 koko on toiminut hienosti. Ja matoa ei missään nimessä saa pujottaa koko koukun pituudelta vaan mutkan tullessa mato jatkaa suorana matkaansa, jos madon pujottaa mutkaankin niin saa unohtaa siiat...  Mato kiinnitetään aina pääpuoli edellä noin puoliväliin asti ja loppu saa jäädä vapaana kiemurtelemaan.http://www.kalakerho.net/onginta_siika.htm
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
SammyDavids
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #15 : 06.04.08 - klo:20:23 » |
|
Joo, mä olen käyttänyt liukupainoja ja monotapsien pituus on ollut n. 50-70 cm pitkiä. Luikerot olen tosiaan pujoittanut vain koukun kaarteeseen asti ja jättänyt loppu madon vapaasti kiemurtelemaan. Siima jutskan minäkin huomasin. Viimeksi oli smokefiree ja sitä oli vaikea seurata. Ens' reissulle otan pääsiimaksi keltaista Spiderwiree. Pitää kokeilla tota kymppikokoa koukkuihin, kun siikahan taitaa olla sellainen imeskelijä mussuttaja.
Jos ihan vain onkikäyttöön ostat siiman niin ostaisin kyllä halpaa monofiilä tyyliin 5 e rulla...Itsekin ostin uutta monofiilia vanhalle avokelalle pari päivää sitten ja onhan tuo monofiili onginnassa parempi kun karkuutukset minimoituu ja ennen kaikkea halvempi... Jos teet sivutapsin, kokeile toiseen vaikka isompaa ja toiseen pienempää koukkua niin siinähän sitä itse näkee mikä toimii parhaiten 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
temesi
Vieras
|
 |
« Vastaus #16 : 06.04.08 - klo:20:29 » |
|
Ei sillä koukkujen vaihtelemisella ole mitään merkitystä. Se parven löytäminen se ensimmäinen ja ainoa kysymys on.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #17 : 06.04.08 - klo:20:42 » |
|
Jos ihan vain onkikäyttöön ostat siiman niin ostaisin kyllä halpaa monofiilä tyyliin 5 e rulla...Itsekin ostin uutta monofiilia vanhalle avokelalle pari päivää sitten ja onhan tuo monofiili onginnassa parempi kun karkuutukset minimoituu ja ennen kaikkea halvempi... Jos teet sivutapsin, kokeile toiseen vaikka isompaa ja toiseen pienempää koukkua niin siinähän sitä itse näkee mikä toimii parhaiten  No onneksi ei tarvitse siimoja tähän hätään erikseen ostella. Mutta toi mono pääsiimaksi voisi olla hyvä idis. Pinkki Justronia piisaa meikäläisellä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
SammyDavids
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #18 : 06.04.08 - klo:21:39 » |
|
Ei sillä koukkujen vaihtelemisella ole mitään merkitystä. Se parven löytäminen se ensimmäinen ja ainoa kysymys on.
No itse olen tällä saralla niin noviisi etten siian tartuttamisesta sen enempää tiedä mutta spekulointi on kivaa  Ja aina on kokemusten kautta kiva itse huomata asioita kun pelkästään kuuntelemalla Paatajan jumaluuksia tai lukemalla Erä-Raamattua, koska kuitenkin ihmiset monesti samasta asiasta ovat hyvinkin eri mieltä. Mutta se on hyvä jos on varma asiasta 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markose
kalamies
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #19 : 07.04.08 - klo:13:57 » |
|
Mulla on ollut mato pujotettuna aina niin, että koko koukku on jemmassa. Tosin madot jää silloinkin molemmista päistä luikertelemaan sekä kestävät hyvin heittoa. Koukut (10 tai 12-koon kemiall. teroitettu perhokoukku) ovat aina vatsalaukussa saakka, harvemmin kalalla leuassa. Ehkäpä tolla puoliväliin pujottamisella vois saada vielä paremmin saalista, täytyypä kokeilla tänään. Niin, ja ongin ankkuroidusta veneestä, siima löysällä. Tärpin huomaa siitä kun vapa alkaa heilua, silloin on mato yleensä jo kunnolla matkalla mahaan eikä karkuutuksesta ole pelkoakaan. Tartutusta ei tarvita.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Fly fishermen are born honest, but they get over it. Ed Zern
What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch. Patrick F. McManus
|
|
|
|
temesi
Vieras
|
 |
« Vastaus #20 : 07.04.08 - klo:21:42 » |
|
Sillon joskus kun ei toi siian onkiminen ollut mitään kovin tuttua puuhaa niin pujotin kans madon koko koukulle. Ihmettelin kun muut onkijat repivät kalaa vierestä koko ajan ja itellä meni enemmän retkeilyksi homma. Menin sitte pokerinaamalla vaan utelemaan et mikä hätänä kun olen huomannu et tasan ei käy onnen lahjat. Päädyttiin sitten tähän madon pujotushommaan ja se oli ainoa ero joka meidän systeemeissä erosi toisistaan. Arvatkaa kolme kertaa aloinko itse repimään siikaa ylös samaan tahtiin tuon muutoksen jälkeen.  Jos mato pujotettu koko koukun matkan, niin aloittivat syömään matoa päästä ja kun tuli mutka vastaan niin lähtivät lipettiin. Toisella tapaa pujotettuna imivät suorana olevan madon pötsiinsä. Merkillinen juttu, mut tosi se vaan on. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Puddi
Suomenmestari loikkaaja
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #21 : 08.04.08 - klo:14:36 » |
|
Itse kylä uskon tuohon. Se madon asettaminen ratkaisee hyvinkin paljon jos ongitaan arkoja kaloja kuten siikaa  Kesä iltana sen myös huomaa kun kala syö koko ajan mutta ei jää kiinni. Pujottaa madon niin että se kala suoraan sanoen imaseen sen madon pötsiinsä, juuri niin kuin Temesi sanoi. Toiset sanovat että koukku ei saa näkyä lainkaan, mutta se riippuu aivan kalalajista.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
~Hän putoaa kuin eno veneestä~
|
|
|
|