Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
02.12.08 - klo:16:22

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  +5 kg hauki siististi vapaaksi, mutta miten?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: +5 kg hauki siististi vapaaksi, mutta miten?  (Luettu 1218 kertaa)
t-bone
Jäsen
*
Poissa

Buster M on kiva kippo

Profiili
« : 11.09.06 - klo:18:23 »

Heips,

Voiskos joku heittää vinkkejä, miten otetaan +5 kg hauki siististi irti, jos se on vaikka nielassu pehmeän jigiuistimen.

Onkos se niskasta kiinni kalakorissa veneen pohjalla, kidanavaajat paikoilleen ja koukkupihdeillä uistin irti, vai? Vaikeus tulee lähinnä siinä, että suuren vonkaleen saisi pidettyä aisoissa ja uistimen irti ilman, että hauki kärsisi liikaa.

kiitti vinkeistä.
tallennettu
Toge
VIP #13 "yhden menin ottamaan...."
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 11.09.06 - klo:18:56 »

No esimerkiksi kalapatjalle voi laittaa hauen ja peittää sen pään esim mustalla säkillä/muovipussilla niin se käyttäytyy rauhallisemmin..Toinen vaihtoehto on että otat uistinten koukuista väkäset pois jolloin ne on myös helpompi irroittaa ehkäpä jo veneen ulkopuolella.

Jos olen aivan väärässä niin korjatkaa ihmeessä!
tallennettu

Mitäs kyyyyl
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Mies, poika?

Profiili
« Vastaus #2 : 11.09.06 - klo:19:23 »

Nyt kun tarkemmin ajattelee, ei olekaan mikään helppo homma. Kun mä ton kutosen sain viime syksynä, se potki kuin ammuttava sika siä veneessä. Äkkiä vaan halkoo päähän. Ja se ei todellakaan tykkää kun sitä koukkua alkaa sielä leukaperistä repimään.

Ja vielä nielussa jos joku Suspi on, niin siinä menee hermotkin nopiaan kun sitä koitat sieltä repiä. Yksi vaihtoehtohan on tietysti tuo väkästen plittiin puristaminen, joka tosin vähentää tartuntoja merkittävästi, sanosimmä. Ja sitten kun sen vielä täytyisi pysyä kunnossa, niin ei helppoa, ei todellakaan.
tallennettu

Älä pakota jokea, anna sen virrata.
jrc
SHS-Jäsen
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 11.09.06 - klo:20:10 »

Ei mulla ainakaan ole ollut mitään mainittavaa ongelmaa haukien kanssa niitä irrottaessa,eli vapautusmaton päälle vaan,ja kita auki levittimellä ja pihdeillä koukut irti.Niinkun tuolla aikaisemmin todettiin,niin väkäsettömyys helpottaa asiaa huomattavasti,eikä irtipäässeiden osuuskaan ole mielestäni mitenkään merkittävästi lisääntynyt,mulla on kaikki koukut väkäsettömiä.Ja kun kalan väsyttää kunnolla,niin eipä toi paljoa enää jaksa reuhtoa veneessä:)
tallennettu
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Mies, poika?

Profiili
« Vastaus #4 : 11.09.06 - klo:20:39 »

Uu, millainen värkki tuo vapautusmatto on? Ikinä kuullutkaan.
tallennettu

Rkl
SHS-Jäsen
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 11.09.06 - klo:20:46 »

Hyvät työkalut, eli pitkävrtiset pihdit/ hookout pihdit , kidanavaajat ja leukalukko otteessa pysyy isompikin hauki kontrollissa. Leukalukko otteessa tarvii harvemmin kidanavaajiakaan.
SHS:n sivuilla on artikkeli aiheesta, kannattaa lukea.Saaliin käsittely---Hauki vedestä oikein ottein.
http://www.suomenhaukiseura.com/hauenkalastus/kasittely/vedesta.html

* lipplock.jpg (106.39 kilotavua, 784x1009 - tarkasteltu 65 kertaa.)
tallennettu
Juho_
VIP #5
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 11.09.06 - klo:20:47 »

Jos ei kuvaus ole pakollinen, ehdotan irrottaa kalan jo vedessä! (tai voihan sen kuvan vedestäkin ottaa)
Kiduskanteen kätönen ja pitkillä pihdeillä sievä pyöräytys. (Kala siis vedessä, mutta pää pinnalla..) Tämän jälkeen viehe ja pihdit pois ja se käsi missä oli pihdit, menee pyrstöstä pitämään kiinni.. Sitten vapautat toisen kätösesi kiduskannesta ja lillutat haukea pyrstöstä, kunnes sille tulee menohaluja!

Tarpeeksi helppoa? Ei välttämättä... Pyörittää silmiään

EDIT: RKLällä on mainiot ohjeet.. Kuva passaa myös minun viestiini.. Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: 11.09.06 - klo:20:49 kirjoittanut Juho_ » tallennettu

-Juhon suurilöytö vuonna 2006 Heittokalastus.infosta-
"Tämähän on kuin kotona kävelisi"
Rkl
SHS-Jäsen
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 11.09.06 - klo:20:50 »

Uu, millainen värkki tuo vapautusmatto on? Ikinä kuullutkaan.

Isokalassa on seuraavanlais "painimattoa" myynnissä, kuvasta selviää aika hyvin millaine vapautusmatto on.

http://www.isokala.com/epages/Kaupat.axl/?ObjectPath=/Shops/Isokala/Products/4QMVA00X
tallennettu
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Mies, poika?

Profiili
« Vastaus #8 : 11.09.06 - klo:20:53 »

Kauheettomat traumat mulle tullu noista haukien kiduksista--> meni kerran sormet sinne ja se sattu. Ja verta tuli.
Mutta metsurin kintailla pitäis pärjätä.
Ja ei täältä tule kun kilosia haukia, ja ne saa iisisti takasin vapauteen.
tallennettu

roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 11.09.06 - klo:21:10 »

joskus (tosin pienillä yksilöillä) olen vetänyt uistimen kiduksien kautta läpi.
tuo onnistuu hyvin pitkillä pihdeillä ja uupuneella kalalla moitteettomasti.

vapauttaessa heiluttelen kalaa varovasti vedessä pyrstöstä ja niskasta kiini pitäen.
kovin kauan ei tarvi "tekohengitellä"että kala virkoaa ja ponkaisee syvyyksiin.
tallennettu

kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
Rkl
SHS-Jäsen
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 11.09.06 - klo:21:13 »

Kauheettomat traumat mulle tullu noista haukien kiduksista--> meni kerran sormet sinne ja se sattu. Ja verta tuli.
Mutta metsurin kintailla pitäis pärjätä.
Ja ei täältä tule kun kilosia haukia, ja ne saa iisisti takasin vapauteen.

Pienemmissä hauissa on vähemmän tilaa tuolla kiduskannan alla joten niiden kanssa osuu sormet helpommin kiduksiin, alle 5 kiloisiin taas sormet riittää niskaotteen ottamiseen joten sitä on hyvä käyttää, vaikka silloin ei kala ole yhtä rauhallinen. Ohuet hanskat toimii kyllä, paksuilla katoo tuntuma. Jos isompaa kalaa ei nosta käsin niin kannattaa kuitenkin tuo ote ottaa mahdollisimman pian, käsittely on sen jälkeen helpompaa.
tallennettu
t-bone
Jäsen
*
Poissa

Buster M on kiva kippo

Profiili
« Vastaus #11 : 12.09.06 - klo:09:42 »

kiitti vastauksista, täytyy jutella hauelle rauhallisesti... Epävarma
tallennettu
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 25.09.06 - klo:19:27 »

Ei oo pehmolure eikä syvällä, mut jäsen Jarziger esiintyy filmitähtösenä ja ottaa mokoman nuin vitosen kalan ja vapauttaakin... Jarziger meets a pike.
hieno oli pätkä.ja helponnäköisestihän se ylöskin nousi ilman haavia tai muita apuvälineitä.
itellä vaatii vielä harjottelua nuo käsinnostot.toivottavasti joskus pääsis tuollaisia isompiakin nostelemaan.
tallennettu

kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
Rkl
SHS-Jäsen
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 25.09.06 - klo:20:55 »

Hyvä pätkä Hymyilee
Kyllä ne välillä osaa olla hankaliakin, varsinkin vielä lämpöisen veden aikaan. Vielä jos vaappu on poikittain ja kuoukkuja ei näy voi olla turvallisempi käyttää haavia.
tallennettu
heksa
VIP #8
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 14.03.08 - klo:18:56 »

Ei oo pehmolure eikä syvällä, mut jäsen Jarziger esiintyy filmitähtösenä ja ottaa mokoman nuin vitosen kalan ja vapauttaakin... Jarziger meets a pike.
Onkohan toi klippi siirtynyt bittiavaruuteen? Mulla ei ainakaan aukea, joskus muinoin on auennut. Oli hyvä pätkä, sitä on aina mukava katsella uudestaakin.

http://www.suomenhaukiseura.com/hauenkalastus/kasittely/vapauttajan_5v.html

Tuolla sivun alareunasta löytyy 5kpl vapautusvideoita. mm. Jka meets a pike...

edit: Tossa muutama lisää...
http://nz.youtube.com/watch?v=y0Oeaa2mDBw&NR=1
http://www.kalasaalis.com/video/216/Liplock+eli+leukalukko-ote/
« Viimeksi muokattu: 14.03.08 - klo:19:08 kirjoittanut heksa » tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #15 : 15.03.08 - klo:09:52 »

Itse ainakin olen käyttänyt pitkävartisia pihtejä ja leukalukkoa. Oli kala sitten veneessä tai vedessä niin ei se mulla ainakaan remua.
Viime syksyn 7.6kg kanssa kun väänsin, niin olin saanut leukalukon ja nostanut kalan veneeseen niin kala oli niin rauhallinen, että toimenpide oli helppo. Vaikka tuo kurli olikin aivan nielussa, niin uistimen sai helposti irti sen suurempia vahinkoja aiheuttuna. Verta ei ainakaan tullut yhtään.  Hymyilee
tallennettu

Vielä ei ole aika sun, taistele Ukka taisteleja ja pian kotiin! Tukena ollaan viimeiseen asti, EI ANNETA PERIKSI!
Taho
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Pikku hauki

Profiili WWW
« Vastaus #16 : 15.03.08 - klo:11:09 »

Ainakin tuo viime kesäinen +5 kg nousi ihan hyvin kun leukapihdeillä sen nostin, rannalla se ei enää jaksanut potkaista kertaakaan.
tallennettu

temesi
Vieras
« Vastaus #17 : 15.03.08 - klo:12:45 »

Isoon haaviin otan aina. Haavi niin iso et se kympin kalakin on sinttinä pohjalla. Sitten vaan koukut nätisti pois, mitä isompi hauki niin sen heppoisemmin ollut koukutkin kiinni suupielessä. Hymyilee
tallennettu
osku_
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #18 : 24.03.08 - klo:08:45 »

Mää käytän kans haavia tai sitten leukalukolla ylös. Isompia täältä päin saa harvoin. Ja tollaset yli kilon puikot niskasta kiinni ja ylös.
tallennettu

kalastus se oikea harrastus
simoz
Jäsen
*
Poissa

terve lapsi kalastaa...

Profiili
« Vastaus #19 : 17.04.08 - klo:20:49 »

no kyllä noi pelit ja vehkeet täytyy olla hyvät ja tarpeeksi pitkät että saa myös otettua sen syvimmällä olevan koukun pois

olen huomannut että jos koukku on pahasti kiinni niin koittaa eka rauhoittaa hauen ja sitten irrottaa koukun kerrallaa niin se helpottaa...
tallennettu
Deep
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #20 : 17.04.08 - klo:21:22 »

Jos koukku on syvällä kurkussa kandee katsoa myös kidusten kautta miltä näyttää.. sitä kautta pääsee monasti helpommalla. Jos ei muuten niin viehe irti perukkeesta ja varovasti kidusten kautta pihalle.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu