Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
20.11.08 - klo:18:09

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Mitä teet saalillesi
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Äänestys
Kysymys: Mitä teet saalillesi. esim. jos vaikka saat päivän aikana 20 haukea.  (Äänestys päättynyt: 17.04.07 - klo:17:42)
otat sen minkä syöt ja päästät loput elävänä kasvamaan - 25 (100%)
otat kaikki ylös ja nappaat valokuvan, jonka jälkeen potkit lokeille - 0 (0%)
Äänestäjiä yhteensä: 23

Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mitä teet saalillesi  (Luettu 1165 kertaa)
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #25 : 10.04.07 - klo:19:24 »

Olisi tosiaan voinut olla hieman avarakatseisempi galluppi noiden vaihtoehtojen suhteen. Pari vaihtoehtoa lisää olisi kyllä sopinut mukaan lisää ja näinollen olisi tullut hieman tarkempi otanta.
Itse pyydän sen mitä syön, alamittaiset kasvamaan ja kun pussi on täysi, voi lopettaa ja tulla uudestaan myöhemmin. Kovin kauanhan ei kannata kalaa repussa säilöä jos ei ole mitään kylmään viittaavaa mukana.
Itsekkin olen noita "urheilukalastajia" tavannut ja muutaman tunnenkin, joille esim 10kg hauki on roskakala eli sen voi paiskoa rantalepikkoon Vihainen. Ainoastaan lohet ratkaisee Pyörittää silmiään. Eli kyllä maailmaan mahtuu monenlaista vipeltäjää.

Edit: Ja kyllä liki 10kg haukea syöneenä voidaan sanoa että kyllä siitäkin hyvää ruokaa saa. Kaikki ei ole pahaa mitä ei itse osaa valmistaa tai ei vain muuten tykkää Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: 10.04.07 - klo:19:26 kirjoittanut psychocowboy » tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Profiili
« Vastaus #26 : 10.04.07 - klo:19:30 »

fileenä menee jos jaksat kantaa lähikaupasta 10 kiloa voita ja osaat tehdä hyvän sossin kyytipojaksi
No jaksan jaksan. Virnistää Ja mutsi osaa toisen puolen.
tallennettu
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #27 : 10.04.07 - klo:19:32 »

No toki, onhan se puukonmittainenkin hauki sinänsä, ei käy kieltäminen. No siinä tapauksessa on minunkin tunnustettava, notta hellämielinen kai minä sitten olen. Kalanpoikaiset nimittäin, lähetän kylläkin mamman tykö takaisin, syömään lisää puuroa. Eihän semmosen ylös ottamisesta tulee kuin paha mieli vaan.

Mutta varsinaiseen kymysykseenkään en ole vielä vastaillut. No minä syön saalini. Erilaisissa muodoissa, toki, mutta syön kuitenkin. Ja jos sattuupi olemaan enemmän, niin saa sitten emäntäkin tahi vieraskin, mikäli sattuupi parasta aikaa pöydän päässä kyhnöttelemään, kuola molemmista suupielistään valuen. Virnistää
tallennettu

Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
suominen_jouni
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #28 : 10.04.07 - klo:19:36 »

No jaksan jaksan. Virnistää Ja mutsi osaa toisen puolen.
no se on hyvä, mullakin toi velipoika hoitaa noi kokkauspuolet, itse en osaa kuin paistaa,keittää ja savustaa
tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Profiili
« Vastaus #29 : 10.04.07 - klo:19:37 »

no se on hyvä, mullakin toi velipoika hoitaa noi kokkauspuolet, itse en osaa kuin paistaa,keittää ja savustaa
Joo itse osaan savustaa ja paistaa vain. Nyt menee kyllä aika pahasti off topickiksi, joten lopetan tämän ruoan laittamis puheenaiheen nyt.
tallennettu
Tonnikala85
Haukien uistelumaisteri
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #30 : 10.04.07 - klo:19:50 »

Kaikki mitä otetaan, menee joko omaan tai kissin suuhun Hymyilee leveästi

Kaikki alle 50cm hauet menee takaisin kasvamaan, ahvenissa nyt on turha pitää mitään alamittaa koska niitä on niin paljon että sitä paree mitä enemmän niitä saa pois.
tallennettu

temesi
Vieras
« Vastaus #31 : 11.04.07 - klo:00:25 »

Otan ne mitkä menee ruuaksi. Hauen kohdalla about 2-4kg painoiset otan ruuaksi ja loput menee takaisin kasvamaan. Nykyään kun digikamera löytyy niin ei tarvitse isojakaan ottaa todisteeksi, kuva otetaan ja sitten takaisin. Haukea ei paljoo oo tullut pakasteltua, mut kuha- ja ahvenfileitä on pakkaseen tungettu aika urakalla kun on ollut mahdottomuus syödä kaikkia ja ikinä ei ole pakasteeseen jääneet notkumaan, kaikki on valmistettu aina jossain vaiheessa.

Joskus erittäin harvoin hauki on ottanut niin törkeesti kiinni uistimeen et on joutunut sen takia jättää vapauttamatta. Kunnon pitkävartiset pihdit kun on ja ottaa kalasta kiinni kunnolla niin ei kauheen kauaa mene kun hauki jo ui pois paikalta.

Olen paljon nähnyt merellä porukkaa jotka tappaa haukia ja heittää rannalle kalansa ja jättää sinne lähtiessään, tai sitten on heitetty moukaroimisen jälkeen mereen kellumaan.
Ei ne paljoa ketään silloin hyödytä, takaisin kasvamaan vaan aina kun mahdollista ja silloin kun ei ole ruuaksi menossa... Cool
Paikoilla joihin istutetaan lohikaloja, ymmärrän sen että haukia ei vapauteta... Merellä en ymmärrä turhaa tappamista. Vihainen
tallennettu
johndoe
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #32 : 11.04.07 - klo:17:23 »

Pakkaseen menee suurin osa ja sieltä sitten käytellään jos tarvis on. joskus tosin joku saattaa ostaa tai jotain vaihtokauppaa tehdään.
tallennettu

MikeTonic
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #33 : 11.04.07 - klo:17:38 »

Minulla, kuten monella muullakin on tapana ottaa kaikki mitalliset kalat ruokapöytään. Jos kalaa ei kykene heti käyttämään, se pakastetaan/purkitetaan tms. ja syödään sitten, kun ei ole tuoreeseen kalaan mahdollisuutta. Useimmiten lopetan kalastusreissun, kun tavoite on tullut täyteen. Etenkin, jos tiedän etten kykene kalaa käyttämään enempää ravinnoksi tai tiedän kalaa tulevan seuraavanakin päivänä toisen reissun aikana. Omiin tapoihini kuuluu valikoiva kalastaminen (eli alamittaiset takaisin kasvamaan, muut ruuaksi). Vieläkään en ole puhdasveristä C&R kalastamista ymmärtänyt, koska minut on kasvatettu kunnioittamaan eläimiä (kalat mukaanluettuna). C&R kalastaminen on omasta mielestäni turhan kärsimyksen aiheuttamista itsekkäältä pohjalta tarkastellen. En tuomitse niitä, jotka niin toimivat, mutta omassa kalastuskunnassani en sitä hyväksy.

Suurimmat saaliit itselläni lienevät kolmen päivän aikana yli 100kg muikkua. Nuokin muikut tuli seuraavaan kesään mennessä syötyä talven aikana. Ne oli oikealla tavalla säilötyt ja kestivät hyvin säilömisen ja maistuivat vielä keväälläkin hyviltä.

tallennettu
MikeTonic
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #34 : 12.04.07 - klo:08:05 »

Niin, mutta valikoiva kalastus sisältää variaatioita lisääkin olematta silti puhdasta C&R-kalastusta. Alamitta voi esimerkiksi poiketa lakialamitasta ja käytössä voi olla myös ylämitta. Esimerkiksi hauen suhteen toimin juurikin näin, minulla ei ole mitään tarvetta tappaa karkeampia haukia, ruokakalana ne ovat hankalampia kuin hieman pienemmät ja vedessä tarjoavat mahdollisesti hyvän elämyksen jollekulle toiselle ja ovat kuitenkin tehokkain silppuhauki-populaation kurissapitäjä. Lakialamittaahan hauella ei nykyisin ole, mutta käytän kuitenkin myös alamittaa, olenko silloin C&R-kalastaja? Samaten kuhalle ja taimenelle minulla on käytössä lakimittaa suurempi alamitta, joka kuhan suhteen on jopa hyvin perusteltua, että ehtisi varmasti edes kerran lisääntyä. Eli en suinkaan syö kaikkia alamitan ylittäviä kaloja, mutten myöskään koe olevani C&R-kalastaja.

Arvasin kirjoitukseni aiheuttavan reaktion Hymyilee

En halua tästä mitään C&R keskustelua aikaiseksi. Mielestäni toin tämän hyvin esille, kun kerrroin, etten ala C&R kalastajia tuomitsemaan. Jokainen taplaa tavallaan.

Minulle kalastaminen on lähinnä rentoutumista arjesta ja kykenen rentoutumaan, vaikka yhtäkään kalaa ei tulisi. Jos taas kalaa tulee ja omat rajat tulevat täyteen, niin lähden kotiin, vaikka olisin reissussa ollut vasta 30 minuuttia. Jo puolen tunnin aikana voin irtatua riittävästi arjesta ja rentotua - etenkin, kun suurimmaksi osaksi kalastelen kesämökki rannasta kalaan lähtien ja mökillä on paljon muitakin askareita, joiden avulla voin yhtä lailla irtautua arjesta. Jos kalaa pyydetään, sitä pyydetään ensisijaisesti ravinnoksi ja kaikki muu rentotuminen tulee sivutuotteena minun ruokataloudessani.

Vaikka en hyväksy puhdasoppista C&R kalastusta, en mielestäni millään tavalla tuominnut niitä, jotka kyseistä toimintaa harjoittavat. En valitettavasti ymmärrä sitä, että päivästä toiseen lähdetään metsästämään sitä kymppikiloista, jotta se voidaan päästää takaisin kasvamaan/lisääntymään? Tiedän kyllä millaisia kiksejä iso kala aiheuttaa vavan päässä, mutta en valitettavasti ymmärrä miksi niitä kiksejä pitää metsästää kalojen terveyden kustannuksella. Kyllä snagari/taksijonossa turpiin saanut toipuu hammasvaurioista pillillä kaurapuuroa kuukauden syönnin jälkeen, mutta tuskin turpiinsaanut siitä pitää. Pahimmassa tapauksessa snagarijonossa turpiin saanut lyö päänsä asvalttiin ja kuolee. Molemmat osapuolet saavat adrenaliinin virtaamaan, mutta itkuhan siitä tulee, jos vastustaja kuolee (tai ison kalan joutuu tappamaan).

Kyllä minua harmittaa, jos uistimiini tarttuu pieniä (alamittaisia) kaloja, joita joudun vapauttamaan. Pyrin minimoimaan nämä tilanteet valitsemalla riittävän isoja uistimia kohdekalaa pyydettäessäni, mutta sivusaaliita on vaikea välttää. Kyllä minullakin kuhan kohdalla on isompi alamittaraja kuin mitä virallinen 37cm on, koska itse pidän niitä vielä kalanpoikasina. Sen sijaan ylämittarajaa minulla ei ole. Omasta mielestäni ylämittarajat ovat osittain teennäisiä, koska aina voi asettaa riittävän tiukat rajat, jolloin reissulla ei välttämättä tule yhtään kriteereiden täyttämää ruokakalaa esim tyyliin: "Otan vain hauet, jotka ovat 60-65cm pitkiä ja loput vapautan". Kuten C&R keskustelussa, myös tässä ylärajakeskustelussa on mielipiteitä ja ajatuksia puolesta sekä vastaan.

Sekin on mainittava, että kyllä minäkin arvostan ja ihailen isoja kaloja mitä monet tuntuvat lähes viikottain saavan. Arvostan ja ihailen heidän kokemustaan ja taitoaan saada paljon kalaa ja suuria kaloja. Uskoisin tuon taidon pohautuvan ensisijaisesti suureen työmäärään ja sitä kautta mukana tulleeseen kokemukseen. Suuri työmäärän myötä välineet, paikkatuntemus ja uittotekniikat yms. ovat hallussa. Myös kalojen käyttäytyminen tunnetaan hyvin. Ei käy kiistäminen, että suurien kalojen kuvia olisi mukava katsella.

Olen kaikkien kanssa täysin samaa mieltä, että enempää kalaa ei pidä pyytää kuin mitä kykenee ravinnokseen käyttämään. Kalaa ei siis saa pyytää haaskaamistarkoituksessa. Tässä mielessä C&R kalastamisella on perustelunsa, koska aiemmin nämä kalamiehet pyytivät kaloja osittain haaskaan, kun eivät kyenneet käyttämään kaikkea ravinnokseen. Seurauksena haaskaavasta kalastamisesta oli kalakantojen ja etenkin suurten kalojen väheneminen vesistöissä, joihin suurin kalastuspaine kohdistui.

Minun tapauksessani avovesikaudella keskitytään koko vuoden kalasaaliin pyytämiseen ja saalista nautitaan myös talvella. Talvella toki tulee myös pilkittyä ja sitäkin kautta tulee tämän päälle kala-aterioita. Joka vuosi kaikki kalat on käytetty ravinnoksi mitä on tullut pyydettyä vuoden aikana. Kaiken lisäksi meillä kalaa ei fileoida, vaan kala yleensä valmistetaan kokonaisena (suomuja, suolia yms lukuunottamatta) ja näin ollen ruodoistakin lihat yleensä imeskellään syömisen yhteydessä pois. Tämäkin on tottumus kysymys - eikä minun mielestäni ruodoissakaan ole mitään pelkäämistä, joka monia nykyihmisiä tuntuu vaivaavan.

Tulikohan nyt sörkittyä muuharaispesää enemmän Hymyilee Noh, viikonloppuna vihdoin avovesikalakausi alkaa ja pääsee rentoutumaan nettikeskusteluiden sijaan....

tallennettu
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #35 : 12.04.07 - klo:08:30 »

Jotta ei tämä keskustelu vallan karkaa omille raiteille niin jatketaan C&R:stä keskustelua vaikkapa tuolla:
http://www.heittokalastus.info/forum/index.php/topic,296.0.html
http://www.heittokalastus.info/forum/index.php/topic,896.msg9605.html#msg9605
Vaikkakin aiheet sivuavat toisiaan niin pidetään erillään Hymyilee leveästi. Mieliä kirvoittavia  mutta asiallisia kommentteja molempiin Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: 12.04.07 - klo:08:40 kirjoittanut psychocowboy » tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
Teukka
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

-.-.-.-.-.-.-

Profiili
« Vastaus #36 : 12.04.07 - klo:10:31 »

Kaikki mitkä syön otan mukaan ja mitä en syö pääsee vapaaksi. Poikkeuksena on tuolta yhdeltä järveltä semmoset tautiset hauet joiden iho on ihan räjähtänyttä.  Nolostunut
tallennettu

hoi
Jiksu
Paraisten Prinssi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #37 : 12.04.07 - klo:14:59 »

Ne otan mitä syödään, muut takas.
Tosin kaikki hauet pääsee takas ellei oo sitten niin pahasti kiinni ettei voi vapauttaa.
tallennettu
the juQ
Mannen utan nötter - Mies ilman pähkinöitä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #38 : 12.04.07 - klo:20:25 »

No melkein kaikki kalat päästän takasin. Viime vuonna otin vaan 5 haukea, mutta kaikki yli 200g ahvenet syön.
tallennettu

jännä
TOUTAIN
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #39 : 14.04.07 - klo:09:03 »

en saa ikinä niin paljon kalaa ettei niitä kaikkia syötäis  Virnistää usein kylläkin saan vain yhden lalan vaikka kuinka yritän ja siitä ei sitte tuu paljoakaa ruokaa  Surullinen
tallennettu
simoz
Jäsen
*
Poissa

terve lapsi kalastaa...

Profiili
« Vastaus #40 : 21.04.07 - klo:17:24 »

jos tulee joku minkä vois näyttää ettei tarvi hävetä niin myyn jos joku ostaa kun ei ole oikeen kiinnostusta ruveta kokkaamaan sitä kalaa tai päästän kasvamaan Hymyilee
tallennettu
Yuzzi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Imma chargin mah lazer

Profiili
« Vastaus #41 : 22.04.07 - klo:12:38 »

Hauet päästän aina takaisin. Ruokaan menevät lohikalat, eli harvat kalat saaliistani. Myös isommat ahvenet ovat ruoka-ainesta.
tallennettu
esal
VIP #23
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #42 : 22.04.07 - klo:21:47 »

Otan aina vain sen minkä syön. Kaikki loput päästän menemään.
tallennettu
4ht3ri
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #43 : 24.04.07 - klo:20:03 »

Mitä tästä opimme?
Pidä aina kameraa mukana jos "se iso" sattuisi kohdalle.
Turha on ottaa ylös yli 5kg haukia koska maku alkaa olemaan ihan erilainen kuin pienemmissä.
Myös isommat hauet tuottavat poikasia jotka kasvavat suuremmalla todenäköisyydellä isoiksi
kuin vaikka jonkun kiloisen hauen pulikan poikaset.
tallennettu
@RX@
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #44 : 11.05.07 - klo:13:26 »

no jos nyt ei montaa haukee tule kerralla, niin kotiiin vien ja kissoille syötän! isot ruuaks
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu