Talvi tuli "normaaliin" aikaan tänne länsirannikolle. Veneeni normaali "kotisatama" on matalan lahden perukoilla, ruopatun ajoväylän päässä. Näinollen vaikka meri olikin vielä pitkäään avoinna niin venevalkama tuli niin paksuun jäähän että oli pakko ottaa vene ylös.
Mutta sitten "talvi" otti ja loppui, tuli uudelleen sulat vedet ja tietenkin vene piti saada uudelleen veteen.
Siinä sitten suunnittelin kalastusmatkaa ja tarkoituksena oli pyydystää
vain ja ainoastaan meritaimenia. Matkalle mukaan otin kaksi heittovarustetta; järeämpi oli shimano symetre 4000 kela varustettuna noin 0,23 mm power proolla kunnan vavalla. Toinen oli shimano sedona 2000 power pro noin 0.15 mm, vapana Shimano hyperlook painoluokka 3-15 g. Hieman kevyempi vaihtoehto arvelutti mutta olin sillä kesällä saanut 8 kiloisen hauenkin ylös niin uskoin että kyllä se taimenenkin kestää.
Näillä eväillä lähdin taimenenpyyntiin. Matkalla vielä päästin kummankin kelan siimat veneen perään siten että lähes koko kelan sisältämä siimamäärä oli ulkona. Tämän tarkoituksena oli poistaa mahdollinen "muisti" siimasta. Samalla kun kelasin sisään niin poistin siimasta parimetriä ikäänkuin varmuuden vuoksi. Eipähän ainakaan sen takia kala pääsisi karkuun että olisi ollut rispaantunut siima.
Järeämpään varustukseen laitoin isokokoisen mörrymin sillä tarkoituksella että karikon luota alkavan syvänteen pääsisin sillä ronkkimaan. Jos ottaisi pohjaan kiinni niin voisi saada kiskottua sen kivistä irti. Kevyenpään laitoi kuusamon vuosiuistimen 2006 vuonon, johon olin vaihtanut koukut. Vapa oli pikkaisen hentoinen ko uistimen heittoon mutta vastaavasti sitä on niin kyvyt heitellä pitkän päivän
Saavuin karikolle ja tuulikin oli aivan oikeasta suunnasta mereltä päin kohti saarta josta aukesi karikko molemminpuolin. Aloitin heittelemisen kevyemmällä varustuksella kohti saaren tuulenpuoleista rantaa. Kalakaverista olisi ollut hyötyä sillä jouduin pitämään koneen käynnissä koko ajan ja vähän väliä ajamaan ulommaksi saaren rannasta minne tuuli venettä painoi.
Sitten tuli kohta jossa oli vedenalainen kivikko noin kymmenenmetriä rannasta ja jossa aallot rikkoontuivat kuohuiksi. Paikka oli kuin siinä olisi lukenut:
TERVETULOA täällä on nälkäisiä tyrskytaimenia.
Heittäessäni lähes rantakivikkoon kiinni uistimen
se nappasi. Ensin terävä nypäisy ja lähes samalla hetkellä ponkaisi taimen komeaan loikkaan. Hyppäsi ikäänkuin malliksi heti toisenkin kerran ja lähti vetämään uistinta merelle päin. Väänsin varmuuden vuoksi kelan jarrua vieläkin löysenmäksi sillä punottu siima ei jousta siten kun monofiili ja en ottanut mitään riskiä tämän suhteen.
Jotenkin minulle tuli sellainen levollinen tunne että tämä on niin hyvin kiinni että sillä ei ole mitään mahkuja päästä karkuun. Kaikessa rauhassa ajoin moottorilla varmuuden vuoksi kauenmaksi rannasta ja sammutin moottorin. Vedin jopa moottorin ylös ettei siima vain pääse siihen sekaantuman. Taimen hyppäsi jälleen kuin malliksi että täällä ollaan. Otin haavin valmiiksi käden ulottuville ja sitten rupesin odottamaan josko kaveri hieman väsyisi.
Siinä sitten mietein; - mitähän emäntä ajattelisi jos yllättäisi sen ja savustaisi meritaimenen juuri siksi ajankohdaksi kun se pääsisi töistä. Vai olisikohan sittenkin parempi jos tekisi siitä "kraavia" fileistä ja lopuista saisi vielä kalakeiton ainekset. Kumpikohan olisi parempi vaihtoehto.
Taimen oli ruvennut jo väsymään ja olin saanut sitä vedetyksi aika lähelle venettä. Sukelsi veneen alle. Ei hätää onneksi olin nostanut moottorinkin ylös. Vedin varovasti vavalla ja kelasin "tyhjät" pois. Katsoin vielä että haavi oli varmasti käden ulottuvilla ja niin olin valmis lopulliseen voittoon.
Vedin hiljaa taimenta ylöspäin kun yht`äkkiä, kuin torpeedo taimen syöksyi vedestä aivan veneen laidalta, teki mahtavan loikan ja........... uistin irtosi.
Tuntui kuin kalalokitkin olisivat olleet hiljaa ja katsoneet ivallisesti minua. Tuli tunne kuin
pieni piru olisi istunut olkapäälle ja kuiskannut korvaan; " Et sitten ottanut ylös komeata meritaimenta, siinä olisi ennätys tuplaantunut. Mitä sinä oikein kohelsit."
Mennyttä mikä mennyttä. Se ei ollut minun kalani. "Kelasin" koko tapahtumasarjan uudelleen ja ajattelin että mitään en olisi voinut tehdä toisin. Kaivoin kännykän ja soitin vaimolleni... oli muuten komea meritaimen kiinni mutta pääsi karkuun. no voi voi vastasi vaimo ja jatkoi minulla on kauhean kiire, täytyy mennä palaveriin..... oliko sinulla oikein jotain asiaakin.

!!!!!!!!!!!!!!!!!
jos joku sanoo että "vaimoni ei ymmärrä minua" niin se voi tarkoittaa juuri tällaista tapausta.
Kännykkä korvalle ja soitto tutulle kalakaverille; oli komee taimen kiinni mutta päääsi per.... karkuun.
Älä missä olit, millä uistimella, oikeenko niin iso, no voi per.... ei sille aina voi mitään. hei mennään huomenna uudelleen mulla on siellä pari hyvää paikkaa aika lähellä eiköhän niitä sieltä saada.
Jooo, onneksi on tämä verkosto kalakavereita jotka ymmärtävät jos maailma sorsii.
Kyllä se on niin että lohikaloja ei pyydystetä ne saadaan jos saadaan.