Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
09.01.09 - klo:14:18

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Kalastus asut

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Meritaimenten karkuutukset: takaisin monofiiliin?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Meritaimenten karkuutukset: takaisin monofiiliin?  (Luettu 674 kertaa)
SammyDavids
International Rapala Dipper; hooked on Canadian
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« : 14.12.07 - klo:20:16 »

Porukka on tässä manannut tämän syksyn meritaimenten karkuutuksia...useampaan otteeseen...

Mietin että onko kenellekkään tullut mieleen siirtyä tai kokeilla perinteistä, tai vähän venyvää monofiilia tuntuman kustannuksella.....? Vai koetteko että karkuutukset ylipäätään olisi johtunut siiman joustamattomuudesta?

Ehkäpä perinteinen monofiili sopii paremmin veneestä lyhyihin tarkkoihin heittoihin (?) ja kuitu puoltaa pitkissä heitoissa rannalta kalastettaessa paremmin paikkansa.....mutta mitenköhän tuollainen vähän venyvä monofiili? Tuli mieleen jos toisen vara puolan täyttäisi sillä,ihan vain kokeilu mielessä  Pyörittää silmiään

Kokemuksia? Mielipiteitä asiaan paremmin perehtyneiltä?
tallennettu
temesi
Vieras
« Vastaus #1 : 14.12.07 - klo:20:18 »

Kyllä mä ainakin vaihtaisin ennemmin pykälää notkeampaan vapaan kuin laittaisin antiikkia kelalle. Hymyilee
tallennettu
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 14.12.07 - klo:20:26 »

Itse epäilen perin vahvalla tavalla vallan, notta omat karkuutukset laiskuudesta enemmänkin johtuunevat. Voipi nimittäin olla, notta jo liian tylsillä koukkuloisilla olen yrittänyt sitä jalokalaloista kiinni saada. Monoviilin en kyllä ihan heti kylläkään vaihda. Pidä olla todella vahvaat perusteet ja "madonluvut", jotka minut sellaiseen vaihtoon pakottaisivat. Eikä siihen sitten kuuluu toi "joko vaihdat tahi itket ja vaihdat".
 Toistaiseksi minä lähden siitä, notta ennen sitä karkuutusta, on kans pikkusen ponnisteltava, notta sinne koukkuihin edes joku tarttuisi. Vaikkakin sitten karkuun lähteekin. Ja siihen houkuttamiseen kai kuiteskin hyvää tuntumaa olla pitäisi. Siis ainaskin niin hyvä tuntuma kuin erilaisissa keleissä mahdollista ompi.
tallennettu

Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 14.12.07 - klo:20:30 »

Kyllä mä ainakin vaihtaisin ennemmin pykälää notkeampaan vapaan kuin laittaisin antiikkia kelalle. Hymyilee
Itse olen tällä samalla kannalla, tosin kuultuna opittuna Iskee silmää. Toisaalta taas liiankaan löysä keppi ei näytä toimivan eli jokaisen olisi löydettävä se itselleen sopiva keppi. Itse käytän oikeastaan kevyttä haukikeppiä nykyään (millä aloitinkin). Monoon en vaihda enään millään ilveellä. Mutta koukkuja vaihdan entistä useammin Pyörittää silmiään
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
SammyDavids
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 14.12.07 - klo:20:35 »

Itse epäilen perin vahvalla tavalla vallan, notta omat karkuutukset laiskuudesta enemmänkin johtuunevat. Voipi nimittäin olla, notta jo liian tylsillä koukkuloisilla olen yrittänyt sitä jalokalaloista kiinni saada. Monoviilin en kyllä ihan heti kylläkään vaihda. Pidä olla todella vahvaat perusteet ja "madonluvut", jotka minut sellaiseen vaihtoon pakottaisivat. Eikä siihen sitten kuuluu toi "joko vaihdat tahi itket ja vaihdat".
 Toistaiseksi minä lähden siitä, notta ennen sitä karkuutusta, on kans pikkusen ponnisteltava, notta sinne koukkuihin edes joku tarttuisi. Vaikkakin sitten karkuun lähteekin. Ja siihen houkuttamiseen kai kuiteskin hyvää tuntumaa olla pitäisi. Siis ainaskin niin hyvä tuntuma kuin erilaisissa keleissä mahdollista ompi.

Itsellä ollu kyllä työ ylös otto prosentti melko hyvä ja muutamat "koppaisut" uistimeen eivät ole kiinni jääneet mutta ovat ainakin tuntuneet, ja ne muutamat mitkä ovat kiinni olleet ovat kyllä tulleet 100 % ylöskin...notkea vapa varmasti kompensoi tässä, luulisin....

Itsekkin tuota tuntumaa painotan mutta jos löytyy jotain ihmisiä jotka käyttävät edelleen m-viiliä niin olisi kiva kuulla, kokemuksia...tuskin kovin montaa löytyy.... Hymyilee leveästi
tallennettu
SammyDavids
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 14.12.07 - klo:20:43 »

Itse olen tällä samalla kannalla, tosin kuultuna opittuna Iskee silmää. Toisaalta taas liiankaan löysä keppi ei näytä toimivan eli jokaisen olisi löydettävä se itselleen sopiva keppi. Itse käytän oikeastaan kevyttä haukikeppiä nykyään (millä aloitinkin). Monoon en vaihda enään millään ilveellä. Mutta koukkuja vaihdan entistä useammin Pyörittää silmiään

Aika mututuntumalla on kyllä semmonen käsitys ettei takaisnpaluuta ole  Pyörittää silmiään

Mutta olisikohan tuo vähän venyvä "kova" monofiili mimmoinen? Pitää ehkä itse testata......
tallennettu
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Profiili
« Vastaus #6 : 14.12.07 - klo:21:10 »

Itse olen niiiiiin harvoin meritaimenia saanut että en oikein ole asiantuntija tähän vastaamaan, mutta...  en kyllä vaihda monoon enään ikinä takaisin.  Mieluimmin sitten vähän jarrua löysemmälle ja ne jotka pääsee, niin ne pääsee ei sille välttämättä mitään voi. Uskoisin että kunnolliset terävät koukut ovat tärkeässä asemassa.  Palataan asiaan huomenna kun on tuota kokemusta taas karttunut. Iskee silmää
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
Elmewi
Vieras
« Vastaus #7 : 14.12.07 - klo:21:18 »

Nyt heitän vettä kiukaalle, minäpä se olenkin laittanut jo pitkään monoviilinkiä puolalle aina silloin kun kelit viilenee pakkasrajan ohitse.
Myöntää täytyy että tuolla antiikki siimalla on tapana hukata tuntuma uistimeen varsinkin silloin kun heitteleepi hieman pidempiä kaaria, mutta hyvänä puolena pidän monoviilinkissä sitä että kun tulee se "Tohtori Syherö" niin siiman katkeaminen on harvinaista.
Joustosta on etua varsinkin silloin kun vapa on luokkaa jäykkä, itse olen huomannut sen että haukikaliiperin vavalla saa sen kalan tartutettua monoviilinkilläkin tehokkaasti, ja sitten kun sen koukun saa kalan leukaan upotettua niin se tuntuu pysyvän paremmin kiinni kuin punotulla/kuidulla. Saamamiehet ovat tästä asiasta kiivaasti väitelleet eivätkä ole mitään yhtenäistä linjan vetoa aikaan saaneet, joten en minäkään siitä ala kinastelemaan.
Kokeile siten että laitat toiseen kelaan sitä monoa ja toiseen kuitua/punottua, ja heittelet sitten mahdollisimman tasapuolisesti kummallakin. Tai sitten otat jonkun kaveriksi ja testaat itse toimiiko monofiili yhtään sen paremmin kuin kuitu/punottu.
tallennettu
temesi
Vieras
« Vastaus #8 : 14.12.07 - klo:21:26 »

Joo ja se voi olla myös tuuri kun se kunnolla jää kiinni. Kumpi siima sattuu olemaan kehissä silloin, niin sitä sitten aletaan helposti ylistämään vaikkei paremmuudesta olisi edes kysymys. Huh Mitä nyt oon kuunnellu sankareiden tarinoita, niin se tuntuma kuulostaa mun mielestä ehkä tärkeimmältä kuin minkään muun kalalajin kanssa.
tallennettu
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 14.12.07 - klo:21:39 »

Kun kerran Elmewi heitti löylyä kiukaalle niin minä laitan makkarat sinne Iskee silmää. Eli näissäkin keskusteluissa kannataa ilmota se kelatyyppi jota käytät eli hyrrä vai hapseli (ei taida olla umpikelan käyttäjiä läsnä). Niissä kun on kuulemma suuriakin eroja joten eihän siimatkaan voi olla ihan samoja... vai voiko Järkyttynyt
tallennettu

www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
Elmewi
Vieras
« Vastaus #10 : 14.12.07 - klo:21:51 »

Juuri näin olen itse myös asiaa tuumaillut, mutta olen siitäkin huolimatta itse käytellyt tuota monoa pakkaskeleillä ihan siitä syystä että se ei kerää sitä jäätä mukaansa niin paljoa kuin kuitu/punottu. Jäätä kun alkaa kertymään hyrrän siimanohjaimeen niin sitä pitää poistaa koko ajan, muutoin saattaa käydä niin että kuitu/punottu nasahtaa kiinni siihen pieneen jääklimppiin joka istuu tiukasti siimanohjurissa kiinni ja seuraavalla heitolla sitten voikin yleensä sanoa hyvästit sille uistimelle mikä oli viimeksi siiman päässä.
Olen aina käytellyt monoa talvikalastuksessa, ja voin sanoa että siimat ovat kehittyneet huimasti vuosien varrella. Niin monofiilit kuin kuitu/punotut siimat ja jokaisella siimalla on omat vankat kannattajansa.
« Viimeksi muokattu: 09.01.08 - klo:14:52 kirjoittanut Elmewi » tallennettu
Elmewi
Vieras
« Vastaus #11 : 14.12.07 - klo:21:52 »

Siis varsinkin silloin kun käyttelen hyrrää on tuo jää ikävä tuttavuus....
tallennettu
Markose
kalamies, perhoveijari
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 14.12.07 - klo:21:53 »

Mulla ei ole tältä syksyltä kokemusta tantuista kuin muutaman tällin osalta, ei karkuutuksia eikä kaloja ylös.

Kevätkaudelta mereltä heittämällä haspelilla (Okuma Aveon ja daiwa procaster 6') ja spiderwirella 12 tanttua ylös, ei kunnollisia karkuutuksia mutta jokunen varovainen tälli ja niiden "karkuutus" oli oma vika eli myöhästynyt vastaisku. Mulla kiinnipysymisen salaisuus lienee pieni pätkä monofiiliä kuidun perässä sekä kevennetyn malli, eli siima menee uistimen läpi ja koukku on kiinni siimassa, ei siis uistinrenkaassa. Kala ei saa vääntömomenttia eikä päässyt irti edes ilmalennoissa. Keppi on jämäkkä  Virnistää jarru sopivan löysällä, jotta kala pääsee syöksymään jos halua ja toisaalta väsyttää itsensä kunnolla syöksyissä sekä vapaa vastaan. Myös tiukka tartutus on oleellinen, jotta koukku on kunnolla leuassa ja kestää tempoilut. Noilla eväillä tuli fisut ylös. Jäätilanteet välttää sillä, että putsailee noita vaparenkaita heittojen väillä...

Koskikalastuksessa oli sitten tilanne hieman toisenlainen, mutta se onkin sitten jo toinen tarina... Iskee silmää

Edit. korjattu typot, ei pitäis kattoo uutisia samalla kun kirjoittaa...

Edit2: mä vaihdan koukut reissun jälkeen ja välillä jopa reissun aikana useamman kerran, käytän kemiallisesti teroitettuja ja niitä ei kannata yrittää teroittaa, parempi vaihtaa. Ton uistinmallin etu on just siinä, että koukun vaihto käy yhtä nopeasti kun yhden solmun tekeminen.

« Viimeksi muokattu: 14.12.07 - klo:22:12 kirjoittanut Markose » tallennettu

Fly fishermen are born honest, but they get over it.
Ed Zern

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Patrick F. McManus

-Tärpin saa pyytämällä-
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 14.12.07 - klo:22:13 »

Siis varsinkin silloin kun käyttelen hyrrää on tuo jää ikävä tuttavuus....
Kokeilemisen arvoinen juttu hapselissakin kun tuo jäätyneen siiman puolaus hieman tökkii. Mutta en silti anna periksi ja koitan vaan löytää sileämpää kuitua Iskee silmää Iskee silmää
tallennettu

Markose
kalamies, perhoveijari
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #14 : 14.12.07 - klo:22:26 »

Jos vaan sormenpäät kestää, niin pakkaskeleillä kannattaa pitää siimaa etusormen ja peukalon välissä, kun kelaa sitä hyrrälle. Niin tehtiin hyrräkeloilla aikaan miekka ja kilpi eli ennen siimanohjaimia, toi niistää pahimmat vedet pois siimasta. Toi vähän jelppaa siihen siiman jumittamiseen, joka on kuitenkin väistämättä edessä kunnon pakkaskelillä. Ei siitä oikein mihinkään pääse eroon.

Silti olen tanttujahdissa kuidun kannalla. Kantsuu kokeilla tota monofiilipätkää, se antaa just sen kriittisen pikkujouston, mitä välillä tarvitaan mutta ei oleellisesti heikennä tuntumaa uistimeen. BTW, toi jelppaa myös koskikalastuksessa kivien aiheuttamaan kulutuskestävyyteen, joka kuidulla on pienehkö ongelma. Jostain kumman syystä olen parin vuoden sisällä luopunut hyrrän käytöstä tanttujahdissa, loogisin selitys siihen lienee se, että mun calcutoista puuttuu jarrusta ääni, sitä on niin kiva kuunnella kun kala kunnolla vie.
tallennettu

Ed Zern

Patrick F. McManus

-Tärpin saa pyytämällä-
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #15 : 14.12.07 - klo:22:30 »

Jostain kumman syystä olen parin vuoden sisällä luopunut hyrrän käytöstä tanttujahdissa, loogisin selitys siihen lienee se, että mun calcutoista puuttuu jarrusta ääni, sitä on niin kiva kuunnella kun kala kunnolla vie.
Tästä "leirinvaihdosta" ja "hylkijöiden joukkoon" siirtymisestä huolimatta olet kumminkin kuidun kannalla? Mitenkäs sulla hapseli puolaa jäistä kuitua ja mitä kuitua käytät?
Uteliaisuus ihan heräsi...

Oma edit: taidanpa kokeilla kelaa joka ei yritä puolata niin tiukkaan kuin Twin. Siinä voisi olla ratkaisu???
« Viimeksi muokattu: 14.12.07 - klo:22:33 kirjoittanut psychocowboy » tallennettu

SammyDavids
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #16 : 14.12.07 - klo:22:42 »

Tästä "leirinvaihdosta" ja "hylkijöiden joukkoon" siirtymisestä huolimatta olet kumminkin kuidun kannalla? Mitenkäs sulla hapseli puolaa jäistä kuitua ja mitä kuitua käytät?
Uteliaisuus ihan heräsi...

Oma edit: taidanpa kokeilla kelaa joka ei yritä puolata niin tiukkaan kuin Twin. Siinä voisi olla ratkaisu???

Eikö twinpower juuri kelaa puolaa mahdollisimman paljon  ristiin ja lisäksi tasaisesti, kun huonommat halpiskelat puolaavat siiman vieri viereen (tiukasti) jolloin ylemmät siimakerrokset ohuilla kuiduila helposti "kiilaantuvat" alempien kerrosten väliin ja "hirttävät" heitoissa kiinni....?

« Viimeksi muokattu: 14.12.07 - klo:22:44 kirjoittanut SammyDavids » tallennettu
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #17 : 14.12.07 - klo:22:49 »

Eikö twinpower juuri kelaa puolaa mahdollisimman paljon  ristiin ja lisäksi tasaisesti, kun huonommat halpiskelat puolaavat siiman vieri viereen (tiukasti) jolloin ylemmät siimakerrokset ohuilla kuiduila helposti "kiilaantuvat" alempien kerrosten väliin ja "hirttävät" heitoissa kiinni....?

Ainakin 0,25 siimalla (firen smoke) on ollut ongelmaa. Kustavissa taas 0,2 ei ollut ongelmaa. Ajattelin vain kokeilla josko esim shaken pressalla toimis paremmin. Eihän tuo mitään maksa kokeilla.
tallennettu

Markose
kalamies, perhoveijari
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #18 : 14.12.07 - klo:22:51 »

mä käytän spiderwirea. ei ole ollut samanlaisia kuidun "heittossakatkeamisongelmia" kun muilla kuiduilla talvisaikaan.
toi Okuma on pelittänyt sairaan hyvin, ei voi valittaa ollenkaan.
tallennettu

Ed Zern

Patrick F. McManus

-Tärpin saa pyytämällä-
SammyDavids
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #19 : 14.12.07 - klo:22:55 »

Ainakin 0,25 siimalla (firen smoke) on ollut ongelmaa. Kustavissa taas 0,2 ei ollut ongelmaa. Ajattelin vain kokeilla josko esim shaken pressalla toimis paremmin. Eihän tuo mitään maksa kokeilla.

Ei tietenkään...mulla ei tosta puolauksesta ole vielä paksummalla siimalla kokemusta pakkaskeleillä mutta katsotaan miten pelaa power pron kanssa...saattaa vähän jopa vaikuttaa puolaukseen siiman profiili, että onko pyöreää vai littanaa kuitua..mul on semmonen mutukäsitys et fire on litteää ja poweri pyöreää......
tallennettu
temesi
Vieras
« Vastaus #20 : 14.12.07 - klo:22:56 »

mä käytän spiderwirea. ei ole ollut samanlaisia kuidun "heittossakatkeamisongelmia" kun muilla kuiduilla talvisaikaan.
toi Okuma on pelittänyt sairaan hyvin, ei voi valittaa ollenkaan.

Joo, tossa jossain aiheessa täällä mainitsinkin et käytän kaikissa pilkeissäni tuota spiderin stealthia eikä pienintäkään ongelmaa pakkasen ja siiman yhteistyössä.
Kaiken lisäksi noi mun pilkkisiimat on aina sitä heittokalastuksessa loppuunajettua siimaa. Hymyilee
tallennettu
J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #21 : 15.12.07 - klo:11:24 »

Abon kanssa hyvin pitkälti samaa mieltä. Itse käytin monia vuosia monofiiliä taimenenheittokalastuksessa(0.30-0.40mm) ja sain kaloja niilläki ylös ja myös karkuutin. vapoina tuli käytettyä huomattavasti jäykempiä kuin nykyää. Vapa on myös minusta tärkein elementti taimenen kalastuksessa, mutta taas on otettava huomioon tuo veneestä tapahtuva kalastus ja rannalta tapahtuva kalastus, sillä varsinkin näin loppuvuodesta kala iskee rannalta heitellessä usein ihan viime metreillä jolloin vapa on oltva joustavanpi kuin veneestä heiteltäessä jolloin kala iskee usein lähes ensimetrillä uitimen tipahdettua veteen. Juuri näin loppuvuodesta monofiili toimis hyvinkin juuri tuon joustavuutensa ansiosta.
Minulla on pari kaveria jotka eivät kuituun vaihda sillä he arvostavat monofiilin jousto ominaisuuksia. Silti ei heillä ole uistin menetyksiä enempää, itse aiassa vähemmän Pyörittää silmiään
Tuo vavan nopeaoikeneminen on myös minusta todella tärkeää sillä varsinkin kalan hyppiessä tempoillessa on vavan merkitys suurimmillaan.
« Viimeksi muokattu: 15.12.07 - klo:12:02 kirjoittanut J-KING » tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
Sillä olenhan laakson suurin sika
J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #22 : 15.12.07 - klo:12:11 »

Olen miettinyt juuri samaa kuin Analbo, sillä monofiiliä käytettäessä oli vastaisku tärkeä ja se on juurtunut selkäytimeen, eli lähes varma että osa omista karkuutuksista johtuu liian rajusta vastaiskusta jolloin kiskaisen uisteen kalan suusta. Olen yrittänyt opetella uudenlaista tyyliä jolloin vavan asento olisi sama, mutta vastaiskun teen kelan avulla.
Kuidulla tosiaan on tuntuma selvästi parenpi kuin monofiillillä, varsinki tuntuma usitimeen on tärkeä.

tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #23 : 15.12.07 - klo:13:51 »

Rannalta heittäessä tuo vapakulma on varsinkin uistimen uidessa rantamatalassa jo valmiiksi pystynpi joten siksi kelalla tehtävä vastaisku on selvästi suurenmassa roolissa.
tallennettu

Ruaska
Kustavin Leonardo DiCaprio
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

markkuruohonen_luukku.com

Profiili
« Vastaus #24 : 15.12.07 - klo:17:50 »

Varmastikin rantsusta on kulma valmiiks suurempi ku pitää pitää vetopistettä koholla jotta uiste ei ui liian syvällä. Vaikka meneekin lievästi offtopiciksi niin saako tiedustella mikä saa motivoitua rannalta kalastukseen kun kuitenkin on vene/veneitä käytössä?

Yks syy taitaapi ainakin olla se, että usein kun ollaan kalassa käymässä niin on porukkaa veneessä on kolmesta viiteen.
Yli kolmen kun mennään niin heittely veneestä alkaa olla turhan hankalaa. Kyllä veneestäkin heittelyä harrastellaan kun ollaan
pienellä porukalla liikenteessä. Veneestä on kuitenkin tosi tuottavaa heittää, jonka vuoksi itse siitä kyllä kovasti pidän.

tallennettu

Ei se täs firmas oo niin minuutin päälle!
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu