Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
09.01.09 - klo:13:13

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Kalastus asut

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Kututurot
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kututurot  (Luettu 681 kertaa)
MikeTonic
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« : 21.11.07 - klo:18:54 »

Onko porukalla ollut tapana mahdollistaa kudun onnistumista upottamalla kututuroja veteen?

Oman käsitykseni mukaan tämä vanha ja hyvä perinteinen tapa on hieman unohtunut nykypäivänä. Tärkeää kututuron tekemisessä on lupa vesialueen omistajalta. Luvat kannattaa kysyä esimerkiksi kalastuslupien lunastamisen yhteydessä tai sitten kalastuksenvalvojalta. Kuka tahansa ei saa mennä veteen upottamaan kututuroja ja mihin tahansa. Kututurot on myös upotettava sellaiseen paikkaan ettei siitä ole haittaa muille vesillä liikkujille tai kalastajille. Pohjassa olevat puut tarttuvat hyvin uistimiin ja verkkoihin.

Jos vesialueen omistaja on suostuvainen kututuroille, se kannattaa upottaa 1-4m syvyyteen ja aina samaan paikkaan. Kututuroja olisi hyvä ylläpitää vuodesta toiseen eli joka vuosi lisätä hieman turoja. Kalat perinteisesti kutevat samoille paikoille mistä ovat itse syntyneet ja tästä syystä kutupaikan ylläpito ja jatkokehittäminen on pitkäjänteistä puuhaa. paras kututuro on luonnollisesti tiheäoksainen näre. Monet käyttävät kututuroina katajaa, mutta omalla alueellani katajaa ei ole saatavilla. Tästä syystä kuusenlatvat ovat olleet siihen sopivia.

Ainakin itse olen huomannut, että kututuroista on hyötyä verrattuna paikkoihin joissa niitä ei ole. Itse olen huomannut, että luontainen kutu todellakin onnistuu paremmin tästä syystä johtuen. Kututurot houkuttelevat pientä kalaa paljon ja niiden perässä myös petokalaa.

Itse olen lapsesta pitäen satunnaisesti syksyisin upottanut yhden kiven taakse yhden tai kaksi kuusen latvaa (noin 1,5m mittaista). Satunnaisesti tarkoittaa tässä tapauksessa joka toinen vuosi tai joka kolmas vuosi riippuen miten saunaklapeja on tullut tehtyä. Upottaminen on tapahtunut kuusiin sidottavien kivien avulla. Keväisin siitä kiven luota on pyydetty katiskalla ahventa (ja särkeä) hyvällä menestyksellä.

Olen tuota harjoittanut syksyisin, jotta kutualueille kevättalvella hakeutuvat ahvenet löytävät sen. Juuri kudun aikaan se on jo hieman myöhäistä, koska ahven tuntuu valitsevan kutupaikkansa jo kevättalvella.

Kututuroja voi upottaa myös muille kalalajeille kuten kuhalle. Jos tuntee vesialueensa kuhien kutupaikat, kututuro kannattaa asentaa ko. alueelle toukokuun puolessa välin. Kututurot voi jopa merkitä ja ottaa pois sitten heinäkuun lopulla, kun kalanpoikaset ovat jo kuoriutuneet ja levinneet alueen ulkopuolelle.

Onko ollut tapana tehdä kututuroja tai millaisia ajatuksia aihe herättää?
« Viimeksi muokattu: 21.11.07 - klo:19:48 kirjoittanut MikeTonic » tallennettu
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 21.11.07 - klo:19:26 »

Onko ollut tapana tehdä kututuroja tai millaisia ajatuksia aihe herättää?

pakko myöntää että ei ollut edes hajua mikä on kututuro, ja sitä googlettelemalla luin kotkan maretariumin sivuilta että

Myös luonnonvesistä voi löytää rakennettuja turoja sillä kalastajat houkuttelevat niillä kuhia rantavesiin sopiville pyyntipaikoille, erityisesti kuhat suosivat katajanoksista tehtyjä turoja.
ja tietenkin asia rupesi kiinostamaan...

eli millainen ihme tuo turo oikeastaan on? joku "risukasa" rannalla joka tarjoaa kaloille suojaa vai miten?
tallennettu

Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan Iskee silmää
Pasi1
Insinööri, olen kerran saanut...todistetusti...
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 21.11.07 - klo:19:31 »

eli millainen ihme tuo turo oikeastaan on? joku "risukasa" rannalla joka tarjoaa kaloille suojaa vai miten?

Avaapa silmäsi  Iskee silmää tuossa Miken tekstissä käytetään kuusen latvusta... Ja suojaahan tuo nimenomaan on tarkoitettu antamaan, kukapa sitä seksiä nyt kaiken kansan nähden...  Pyörittää silmiään Hymyilee leveästi
tallennettu

1. Chuck Norris 2. Clint
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 21.11.07 - klo:19:35 »

Avaapa silmäsi  Iskee silmää tuossa Miken tekstissä käytetään kuusen latvusta... Ja suojaahan tuo nimenomaan on tarkoitettu antamaan, kukapa sitä seksiä nyt kaiken kansan nähden...  Pyörittää silmiään Hymyilee leveästi

mihinkäs siinä sitten lupia tarvii jos kuusenoksan veteen heittää?
tallennettu

J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #4 : 21.11.07 - klo:19:38 »

Olen tehnyt turoja syöttikalojen saalistusta varten.
Nykyään teen vaan kerran vuodessa kututuron, ja sekin vaan jouluna ja olohuoneeseen Pusu Pusu
tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
Sillä olenhan laakson suurin sika
MikeTonic
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 21.11.07 - klo:19:40 »

Kututuron tarkoituksena on monta tekijää.

Monet suomalaiset järvet ovat pohjaltaan pehmeää savipohjaa. Kun kalat joutuvat suoraan tuollaiselle savipohjalle kutemaan, mäti helposti peittyy tuohon savipohjaan ja kutu epäonnistuu. Toisekseen tuollaisessa savipohjassa saattaa olla heikosti paikkoja, johon kalat kiinnittäisivät mätinsä. Kututurot antavat myös suojaa mädinsyöjiltä ja kalojen kuoriuduttua antavat suojaa pienille kalanaluille.

Kuten itse totesin, ainakin itse olen huomannut siitä olevan apua. Olen kahteen paikkaan elämäni aikana perustanut säännöllisen kututuropaikan. Olen ennen kututurojen tekemistä jopa kokeillut ko. seudulta pyytää kalaa katiskoilla, verkoilla, iskukoukuilla (talvisin) ja vavalla ilman suurempaa saalista. Kututurojen perustamisen jälkeen muutamassa vuodessa kututuro alue on vilkastunut kalanmäärässä aivan toisenlaiseksi. Kalaa on alkanut erilaisilla pyyntimenetelmillä tulemaan hyvin.

Kututuro voidaan rakentaa esim seuraavasti:
- Kaksi kuusenlatvaa noin 1,5m mittaista. Ne asetetaan päin vastoin toisiinsa nähden. Kiinnitetään toisiinsa esim ohuella rautalangalla tai itsestään mädäntyvällä narulla. Samaan naruun sidotaan riittävän iso kivi molempiin päihin, jotta kututuro varmasti uppoaa riittävän syvälle (ettei jää pääse siirtelemään) ja pysyy paikallaan.
- Katkaise sopivan kokoinen kataja ja upota se kivien avulla veteen
- Nido havupuun oksia nipuksi ja upota ne veteen kivien avulla.

Kaikkia edellämainittuja on tullut kokeiltua, mutta kuusen latvoja eniten.

Kuten itse suosittelin, kututuro on upotettava 1-4m syvyyteen ja paikkaan, josta siitä ei ole haittaa muille vesien anneista nauttiville. Kututuro on aina laitettava samaan paikkaan, jotta siitä on suurin hyöty. Myös kärsivällisyyttä pitää olla, koska tulokset tulevat muutaman vuoden päästä, kun kalat oppivat sen paikan.

Lupa on mielestäni sen vuoksi tärkeää, koska kaikki eivät välttämättä näe hyvällä, että veteen upotetaan ylimääräisiä risuja. Pahimmassa tapauksessa risut menevät jonkun vakipaikalle ja pyydykset/uistimet saattavat jäädä sen seurauksena pohjaan. Kututuropaikaksi on valittava todellakin paikka, josta aiheutuu vähiten haittaa.

Jos kuhaa haluaa tyydyttää, kututuro on laitettava hieman syvemmälle kuin ahvenelle. Kuhan kohdalla suosittelen upottamaan ne toukokuun puolessa välin perinteiselle kuhan kutualueelle ja nostamaan heinäkuun lopussa pois. Kuhaturot olisi hyvä myös merkitä kahdesta syystä. Toinen on siksi, että se kututuro voidaan nostaa pois vedestä ja toisekseen, että vesillä liikkujat osaavat varoa sitä.
« Viimeksi muokattu: 21.11.07 - klo:19:45 kirjoittanut MikeTonic » tallennettu
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 21.11.07 - klo:19:43 »

jo aukes tää homma, tattis miketonic.

tuossahan olisi oikeasti ideaa tehdä tuollaisia vaikka ihan huvikseen jos on tekemisen puutetta
tallennettu

Pasi1
Insinööri, olen kerran saanut...todistetusti...
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 21.11.07 - klo:19:51 »

Todella OT:t poistettu, jatkakaa.
tallennettu

1. Chuck Norris 2. Clint
MikeTonic
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 21.11.07 - klo:20:25 »

Lisätään vielä sen verran, että tuo on yksi tapa edistää luontaista kutua ja sen onnistumista. Vieläpä sellainen, joka on helppo ja jonka jokainen osaa tehdä.

Kalavesistämme pidetään huomattavasti heikommin huolta kuin mitä metsästäjät pitävät riistaeläimistään. Metsästäjät rauhoittavat lisääntymisaikana metsästämisen. Heikkoina hetkinä riistaa ruokitaan suolakivien, viljan, juuresten ja hedelmien kanssa.

Me kalastajat puolestamme aika heikosti nykypäivänä ylläpidämme ja kehitämme oma-aloitteisesti kalavesiämme. Luontainen kutu on aina parempi tapa kuin tuki-istutukset. Luontaisen kudun onnistumista kannattaa yrittää kehittää, jos siihen on edellytykset. Kututurot ovat perinteinen tapa tältä osin houkutella kaloja ko. alueelle ja edistää luontaista kutua. Kututurojen taustana oli ja on edelleen pyytää kaloja, jotka tulevat kutualueelle (eli siinä mielessä itsekkäämpi tapa verrattuna metsästäjiin). Siitä huolimatta kutu tuntuu onnistuvan vuodesta toiseen, kun pyynti ei ole liian rankkaa ja kudun onnistuminen ruokkii kalan tuloa tulevina vuosina. Esimerkiksi meidän tapauksessa yhdellä tai kahdella katiskalla ollaan pyydetty ja kalaa tulee vuodesta toiseen hyvin. Tuo pyynti on ollut osittain myös veden hoitoa, koska särjet ovat menneet kompostoriin mullaksi. Muutaman kerran särjistä ollaan tehty myös säilykkeitä ja niistä tuli aikas hyviä.

Keväisin monet kiinnittävät katiskan aitaan kuusen oksan ja se ajaa hieman samaa asiaa kuin kututuro. Kututuro mahdollistaa kudun onnistumisen, kun taas katiskan aitaan kiinnitetty oksa vain houkuttelee kalaa katiskaan ja nousee katiskan myötä kuivalle maalle pyynnin loppumisen jälkeen.

Mielenkiintoista huomata tässä vaiheessa, että kututuro on monelle täysin tuntematon asia.
tallennettu
Jarski
Siuronkosken Einstein
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 21.11.07 - klo:20:53 »

Meilläpäin on tapana noita turoja tehdä, tosin tuota nimitystä en ole ikinä kuullut. Itse tosin en ole tehnyt enää vuosiin, enkä ole nähnyt muidenkaan tekevän, mutta vielä lapsuudessani ahvenille viriteltiin männyn ja kuusenoksista peti jäiden sulamisen aikoihin. Samaiseen paikkaan sitten heitettiin katiskat kutuaikaan ja ahventa tulikin kyllä muistaakseni ihan hyvin. Myös katiskan päälle laitettiin risuja. Kysyessäni miksi näin tehdään, vastattiin että ahven tykkää mouhota tuollaisessa suojaisassa ryteikössä kudun aikaan. Nykyään ei samoista paikoista katiskalla enää tule yhtä isoa saalista, varsinkin isot ahvenet puuttuvat. Lienee siis ihan käyttökelpoinen temppu mökkikalastajalle, miksei muillekkin.
tallennettu

Sensaatiomaista! Tulitaistelu osterien välillä!
Hervannan Jamie Oliver
MikeTonic
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 21.11.07 - klo:21:30 »

Tulipa mieleen että onko turona käytettävän kuusenlatvan tuoreus kovastikin tärkeä asia? Vai voisiko luontaista kutua joulun jälkeen edistää sillä että kaatopaikan sijaan dumppaisi kuusen mereen/järveen, joko avannon kautta suoraan pohjaan tai sitten vain jäälle jättäen, sulamista odottamaan?

Kyllä havunneulaset antavat paremman suojan kuin puunkarahka. Samalla havunneulaset antavat paremman paikan kiinnittää mäti.

Jään päälle et mielestäni voi jättää, koska jäiden lähtö vie turon mennessään. Talvella avannon toki voit tuuralla hakata jäähän ja upottaa sitä kautta turo veteen. Huomattavasti helpommalla pääsee, kun kuusen upottaa syksyllä ennen jäiden tuloa tai heti keväällä, kun jää rannasta alkaa sulamaan. Avoimeen aikaan turon saa sinne mihin sen haulaa, kun talvella se usein on hieman arpomista.
tallennettu
MikeTonic
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 21.11.07 - klo:21:47 »

Toimisikohan armeijan naamiointiverkko kututurona? Sitähän saa erinäisistä yrityksistä ostettua ja on ainakin kestäväksi todettua...

Kuinka saat naamiointiverkon pysymään pohjassa? Entäpä sitten sen poisottaminen, koska naamiointiverkko on muovia ja sitä ei luontoon voi jättää. Kyllä aina luontainen menetelmä on parempi eli havupuun näre näissä asioissa.
tallennettu
MikeTonic
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 04.04.08 - klo:17:50 »

Nostetaanpa tätä hieman ylemmäksi, kun jäät alkavat parin viikon sisällä katoamaan Etelä-Suomesta. Nyt olisi hyvä alkaa pohtimaan haluaako avustaa esim. ahvenen kutua.
tallennettu
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 04.04.08 - klo:21:05 »

Kuinka saat naamiointiverkon pysymään pohjassa? Entäpä sitten sen poisottaminen, koska naamiointiverkko on muovia ja sitä ei luontoon voi jättää. Kyllä aina luontainen menetelmä on parempi eli havupuun näre näissä asioissa.

nurkista parikymmentä senttiä narua johon tiiliskivet tms
tallennettu

kasankin
VIP #18 / Kukkakeppi...ihan oikeasti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

se mikä ei tapa, sattuu ihan hitosti

Profiili
« Vastaus #14 : 07.04.08 - klo:11:55 »

Tuosta turosta en ole ikinä kuulutkaan??? mutta aivan huippu hieno juttu on, meikä lähtee kuusimetsään käymään ja upottelee niitä kevään aikana  Iskee silmää

nurkista parikymmentä senttiä narua johon tiiliskivet tms
tallennettu

Kasankin Make

"Laihduin 28kg koska sain lapsen"
temesi
Vieras
« Vastaus #15 : 07.04.08 - klo:21:49 »

Ahventen kutumestoihin porukat ainakin Kemiössä laittaneet katiskat joiden katto on havuilla päällystetty. Ahvenia katiskassa niin paljon et vaatii pientä sykettä et sen punnertaa veneen puolelle. Katiskaan kiinnitettynä noi havut ei tietenkään aja asiaansa ihan laidallisella tavalla... Vihainen
tallennettu
Ahvenana
aSIANtuntija
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #16 : 09.04.08 - klo:09:58 »

Appiukolla on ollut tapana laittaa joka vuosi joulun jälkeen vanha tai tuorehko kuusi jäälle odottamaan jäiden sulamista. Se laskeutuu sitten omaa vauhtiaan pohjaan ja asettuu sinne kututuroksi. Järkevää pidemmässä juoksussa. Hyvä, että kalakantaamme hoidetaan myös muilla paikkakunnilla tälläkin tavoin.

Taitaa tämä kututuro olla lähinnä ahventen suosiossa. Lisäksi hän laittaa latvukseen merkkauskanisterin kesää varten, niin penskat pääsevät sitten pilkille/ongelle. Ei tule niin montaa kertaa paha mieli, kun on edes joku raitapaita kyydissä.
tallennettu

Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu