Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Mies, poika?
Profiili
|
 |
« Vastaus #50 : 13.03.07 - klo:16:08 » |
|
Aika tasan muuten on äänet menny... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
 Älä pakota jokea, anna sen virrata. 
|
|
|
Atte
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #51 : 27.10.07 - klo:23:12 » |
|
Mä oon oikuri ja ainakin itselläni ei oikealla kelaamisesta tule yhtään mitään  Näin ne tottumukset ja/tai mielipiteet vaihtelevat. Kelaan paljon paremmin oikealla kädellä väärään suuntaan kuin vasemmalla oikeaan suuntaan. Testannut olen ja monta kertaa. Eli jos mulle annetaan käteen avokela, jossa kampi on vasemmalla puolella niin kelaan sen oikealla kädellä ylös pyörittämällä väärään suuntaan. Ennen tämän aiheen lukemista en olis voinu kuvitellakaan että joku oikeakätinen kelaisi vasemmalla kädellä. Kelaaminen on niin älyttymän helppoa näin "vääräoppisestikin", joten enpä usko että se tästä voisi enää parantua. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Tyhmyys elää pienissä puroissa ja kasvaa vähitellen vuolaiksi virroiksi.
|
|
|
El Samu
lakkatukkainen palokärki
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Satanen vaaput
Profiili
|
 |
« Vastaus #52 : 28.10.07 - klo:07:21 » |
|
Oikealta sitä tulee kelattua, jotenkin tuntuu paremmalta. Mutta jos vasurilla kelata täytyy, niin kyllä siitäkin jotain tulee. Oikealla vaan luontevampaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #53 : 28.10.07 - klo:07:30 » |
|
Minä ihan itse, vasemmalla kätöselläni, sitä kelan kampea pruukan veivata. Eipä ole onnistunut se oikealla etukäpälällä pyörittäminen oikein mitenkään. Tahi, kyllä se kampi pyöri ja siimakin puolalle palautuupi, mutta mitään iloa ei siitä meikäläiselle oikein oo. On oikeastaan orpo olo vallan, eikä oikein ymmärrä, miksi olen juuri tässä ja nyt, sekä mitä ihmeettä minä oikein touhuan ja mitä varten? Joten vasempaan kätöseen minä sen kammen edelleenkin paiskon ja oikealla vavan kahvaa kannattelen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
|
|
|
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #54 : 28.10.07 - klo:10:23 » |
|
voisin vastata että kelaan tietysti siltä puolelta kummalla kampi on. tai sitten että tietenkin oikealta puolelta, koska väärältä puolelta se on hankalampaa  oikealla kädellä tulee heitettyä ja oikealla kädellä kelattua
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan 
|
|
|
Pasi1
Insinööri, olen kerran saanut...todistetusti...
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #55 : 28.10.07 - klo:10:30 » |
|
Kelaan vasurilla...tietysti. Syitä kaksi: 1) näin olen tehnyt koko ikäni ja 2) aivan pöljää heittää oikealla ja vaihtaa sen jälkeen vapa vasempaan käteen, jotta voi alkaa kelata oikealla (insinöörilogiikkaa  ).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Yuzzi
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Imma chargin mah lazer
Profiili
|
 |
« Vastaus #56 : 28.10.07 - klo:22:33 » |
|
aivan pöljää heittää oikealla ja vaihtaa sen jälkeen vapa vasempaan käteen, jotta voi alkaa kelata oikealla).
Itse heitän tavallaan kummallakin kädellä, joten oikealla kädellä kelaus ei juuri aiheuta ongelmia. Susiruma esimerkki alla:
|
|
|
|
|
Pasi1
Insinööri, olen kerran saanut...todistetusti...
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #57 : 28.10.07 - klo:23:02 » |
|
Itse heitän tavallaan kummallakin kädellä, joten oikealla kädellä kelaus ei juuri aiheuta ongelmia. Susiruma esimerkki alla: Lähtökohtana (osin virheelliselle) olettamukselleni oli, että heittäjä heittää oikealla kädellä. Olet kuitenkin oikeassa, Kalle 2v -tyylisen piirustuksesi  mukaisesti jotkut heittävät vasurilla, joten näillä henkilöillä vasenkätinen kelaus aiheuttaa vastaavanlaisen ongelman kuin oikealla kädellä heittävillä oikeaapuoleinen kelaus. Onneksi joillakin keloilla voi vaihtaa kammen kätisyyden, joten ei synny perverssiä tilannetta, joissa haspeli olisi vavan yläpuolella ja kelaus tapahtuisi väärään suuntaan 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Elmewi
Vieras
|
 |
« Vastaus #58 : 29.10.07 - klo:08:07 » |
|
On niitäkin nähty jotka pitävät avokelaa vavan yläpuolella ja kelaavat "peruuttaen", kieltämättä se on perverssin näköistä puuhaa... Mutta jokainen taaplaa tyylillään, tärkeintä on kuitenkin kaiketi saada se uistin veteen ja jotenkin sieltä takaisin  Minä olen niin kauan kuin olen haspelia käytellyt kelaillut vasurilla, ja heittänyt oikealla, mutta se on sitten ihan tottumis kysymys miten kelaa miten heittää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
ZiMMU
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #59 : 29.10.07 - klo:12:54 » |
|
Itte kelaan oikealta puolelta ja periaatteessa en siirrä koskaan vasenta kättä mihinkään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
ShowStopper
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #60 : 15.11.07 - klo:15:33 » |
|
Oikealta puolelta tulee kelattua.tottunut siihen ni on vaikee vaihtaa puolta. mutta onnistuu kyllä vasemaltakin puolelta kelaus
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Wallu
Jäsen

Poissa
Kalattomuus vaivaa...
Profiili
|
 |
« Vastaus #61 : 23.11.07 - klo:21:47 » |
|
Vasuri on rautaa tässä lajissa, mutta kyllä se sujuu oikealtakin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Samat sanat kuin Wallulla
|
|
|
Korkis
Riko - sitä ei voi yksikään kala vastustaa
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #62 : 25.11.07 - klo:11:29 » |
|
Vasurilla kelaan joka kelalla, oikealla kädellä toi kelaaminen on niin tönkköö ku olla ja voi 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
---Riko-vaaput---
|
|
|
Taho
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Pikku hauki
Profiili
|
 |
« Vastaus #63 : 25.11.07 - klo:11:40 » |
|
Heitän juuri noin kuin Yuzzi piirsi. Niin se sujuu kaikista parhaiten minulta, kelaaminen tapahtuu joko oikealta tai vasemmalta, yleensä oikealta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kasperi
Jäsen

Poissa
mikään ei oo niin kateellinen kun kalamies
Profiili
|
 |
« Vastaus #64 : 25.11.07 - klo:18:15 » |
|
 Tällänen paukahti mieleen. Itse olen oppinut kelaamaan kädellä. Pistäkääpäs teitin puoli! oikealla tulee veivattua sekä hyrrää että haspelia,olen oikea kätinen johtuisiko siitä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen

Poissa
yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua
Profiili
|
 |
« Vastaus #65 : 30.11.07 - klo:12:11 » |
|
Oikealla kädellä olen ihan automaattisesti kelannut, mutta luettuani tämän ketjun oli ihan pakko koklata vasuria. Kappas vaan kyllä kelaus silläkin toimi, mutta silti jatkan vanhaan tyyliini, Onhan se sentään oikea..heh.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Osteri
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #66 : 04.12.07 - klo:16:25 » |
|
Kelaus avokelaa käytettäessä vasurilla , ja ku noita vasuria hyrriä saan hommattua niin kelataan niitäkin sit vasurilla niin ei tartte heiton jälkeen vaihtaa otetta. On mun mielesta jotenkin luontevampaa jättää noi vapahommat tolle oikeelle. Tosin on tullu hiukan sotkettua noita normeja, Kirjotan vasurilla, lusikkaa käytän vasurilla, puukkoo oikessa veistäessä,heitän oikeella, eli jotenkin noi raskaammat hommat hoituu oikealla kuitenkin helpommin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
minnow
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Erämies on eri mies...
Profiili
|
 |
« Vastaus #67 : 04.12.07 - klo:16:50 » |
|
Oikeakätinen olen, mutta vasemmalla tassulla kelaan. Tuntuu jotenkin helpommalta homman hallitseminen, kun vapaa pitää "paremmassa" kädessä. Hyrriä en omista, mutta tuntuu vähän siltä, että oikealla kelaus menisi silloinkin vain vetohommissa, jolloin vapa on kädessä ainoastaan kalaa väsytellessä. Jos heittelemään rupeaa, niin mieluummin keppi oikessa kädessä koko ajan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
M - I - N - N - O - W
|
|
|
mika922
Jäsen

Poissa
Siikahan se siellä!
Profiili
|
 |
« Vastaus #68 : 04.12.07 - klo:17:20 » |
|
Olen oikeakätinen, mutta kelaan oikealta puolelta,koska olen kelannut niin kauan kuin muistan enkä osaa kelata enää vasemmalta puolelta.Viime kesänä koitin kaverin kelaa ja olin ihan hukassa, kun koitin kelata vasemmalta puolelta 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kalan saanti ei ole tärkeintä, vaan kalastamisesta nauttiminen.
|
|
|
salama
Volmari kuulapää
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #69 : 05.12.07 - klo:10:13 » |
|
Ei niin väli kumpikin toimii, ei minun mielestäni tuota tuskaa et kummalla puolella se kampi on ja kummalta puolelta joutuu kelaa. pääasia et toimii ja saa kalaa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
="Oikeat lusikat ovat rautaa"= ="Vain tyhmä luulee tietävänsä kaiken"=
|
|
|
blackriver
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #70 : 05.12.07 - klo:11:56 » |
|
Vasurilla kelataan, hätätilanteessa (lainavehkeillä) voi tilapäisesti myös oikealta onnistua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markose
kalamies, perhoveijari
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #71 : 05.12.07 - klo:14:57 » |
|
heitän oikealla kädellä ja kelaan oikealla eli vaihdan vapaa kädestä toiseen, hölmöltähän toi tuntuu mutta kun vuosikymmeniä on samalla tavalla tahkonnut, niin yritäppä muuttaa. Myös jerkatessa kelaan "väärin"... Ehkä tästä syystä kalastan tanttua haspelilla, minimoin sen riskin, että kala iskee samalla sekunnilla kun viehe putoaa veteen....ja tartutus menetetään kun oon vapaa vaihtamassa kädestä toiseen. Eipä ole aikaisemmin tullut tuotakaan analysoitua, olipa hyvä topic 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Fly fishermen are born honest, but they get over it. Ed Zern
What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch. Patrick F. McManus
-Tärpin saa pyytämällä-
|
|
|
jaakoppi
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #72 : 06.12.07 - klo:15:27 » |
|
Olen luullut kuuluvani äärimmäiseen vähemmistöön kun kelaan oikealta puolelta. Pitää kirjoittaa prosentit ylös ja näyttää kaverille joka pitää oikean puolen takia minua hieman hämäränä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
haauki
Jäsen

Poissa
kalahullu!-
Profiili
|
 |
« Vastaus #73 : 02.05.08 - klo:10:51 » |
|
Oikealtahan se.. aloin tuossa ihmettelemään että miten vasemmalla enemmän kannattajia? XD
|
|
|
|
|
tallennettu
|
''Vain nörtti vaivautuu kalastamaan.''
|
|
|
Murmeli
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #74 : 02.05.08 - klo:12:53 » |
|
Avokela, umpikela, hyrräkela ja pilkin kela aina oikealla kädellä. Perhokela vasemmalla, koska heitän oikealla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
. - Murmeli Pohjoisesta
|
|
|
|