devas
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Back again ~
Profiili
|
 |
« : 11.08.08 - klo:15:29 » |
|
Aika heikko perustelu verrata kirjolohta karppiin ja ankeriaaseen. Kirjolohet istutetaan pääosin onkikokoisina ja kalat todennäköisesti kuolevat parin vuoden aikana, ellei niitä ylös oteta. Lisäksi Suomessa kirjolohia istutetaan vuodessa satoja tuhansia kiloja. Mikäköhän on karppien istutusmäärä vuosittain? Todennäköisesti puhutaan sadoista tai muutamista tuhansista kappaleista.
Miksi kirjolohi kuolisi? Suomen talvet alkavat olla jo niin leutoja, että kirjolohi alkaa pian lisääntyä luonnossa meillä. Poikasia on selvinnyt talvista jo muutamina vuosina. En ymmärrä mistä repäisit tuon väitteen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish and he will sit in a boat and drink beer all day
|
|
|
MKK
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 11.08.08 - klo:15:51 » |
|
Miksi kirjolohi kuolisi? Suomen talvet alkavat olla jo niin leutoja, että kirjolohi alkaa pian lisääntyä luonnossa meillä. Poikasia on selvinnyt talvista jo muutamina vuosina.
En ymmärrä mistä repäisit tuon väitteen.
Tuo väite koskee onkikokoisina istutettuja kirjolohia, jollaisina ne suurimmaksi osaksi istutetaan. Itse olen ainakin vahvasti sitä mieltä, että hyvin harva vähintään kiloisena istutettu kirjolohi oppii luonnonravintoa syömään. En ole kuullut että kirjolohijärvistä, kuten esim. Evon järvet, Matildanjärvi ym. olisi juuri koskaan saatu mitään monikiloisia kirjolohia muulloin, kuin silloin kun emokaloja on järveen istutettu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
rolli92
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 11.08.08 - klo:18:24 » |
|
Tuo väite koskee onkikokoisina istutettuja kirjolohia, jollaisina ne suurimmaksi osaksi istutetaan. Itse olen ainakin vahvasti sitä mieltä, että hyvin harva vähintään kiloisena istutettu kirjolohi oppii luonnonravintoa syömään. En ole kuullut että kirjolohijärvistä, kuten esim. Evon järvet, Matildanjärvi ym. olisi juuri koskaan saatu mitään monikiloisia kirjolohia muulloin, kuin silloin kun emokaloja on järveen istutettu.
Johtunee siitä että kalat kalastetaan melko pikaisesti pois? Kalojen vaihtuvuus noissa istutus lammikoissa on kuitenkin lähes yhtä suurta kuin noissa aarin lammikoissa joista saa onkia itse kalan ja odottaa että se savustetaan ja ottaa mukaan... Ei ne isoiksi kerkiä kasvamaan... Ja jos ne vieheisiin ottaa, niin kyllä ne nyt kai sitten oikeitakin kalojakin kiinni saa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
ooveehoo
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 11.08.08 - klo:18:53 » |
|
Miksi kirjolohi kuolisi? Suomen talvet alkavat olla jo niin leutoja, että kirjolohi alkaa pian lisääntyä luonnossa meillä. Poikasia on selvinnyt talvista jo muutamina vuosina.
En ymmärrä mistä repäisit tuon väitteen.
Ei se mistään lämpötilasta voi johtua. Eläähän ne alkuperäisillä asuinseuduillaan Kanadassa ja Alaskassa kylmemmillä alueilla kuin Suomessa lisääntymiseen kykenemättömät.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
a-n-a
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 11.08.08 - klo:19:05 » |
|
Tuo väite koskee onkikokoisina istutettuja kirjolohia, jollaisina ne suurimmaksi osaksi istutetaan. Itse olen ainakin vahvasti sitä mieltä, että hyvin harva vähintään kiloisena istutettu kirjolohi oppii luonnonravintoa syömään.
Itse kuulin istuttajilta monta vuotta sitten juttua että tuo saattaa tulla suureksi ongelmaksi vaan eipä siitä ole muulloin kuulunutkaan ja en kyllä itse sanoisi että hyvin harva oppisi syömään luonnonravintoa mitä olen kokemuksen perusteella joesta saatujen kirjolohien ruokavaliota tutkinut kyseisen väitteen takia  Ei se mistään lämpötilasta voi johtua. Eläähän ne alkuperäisillä asuinseuduillaan Kanadassa ja Alaskassa kylmemmillä alueilla kuin Suomessa lisääntymiseen kykenemättömät.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
AMR
|
|
|
devas
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Back again ~
Profiili
|
 |
« Vastaus #5 : 11.08.08 - klo:19:40 » |
|
Ei se mistään lämpötilasta voi johtua. Eläähän ne alkuperäisillä asuinseuduillaan Kanadassa ja Alaskassa kylmemmillä alueilla kuin Suomessa lisääntymiseen kykenemättömät.
Sinulla ei taida olla hajuakaan asiasta. Oletko koskaan tutkinut mitä kirjo on syönyt? Avaappa yksi ja katso. Itse olen löytänyt pieniä kalanpoikasia kirjon vatsasta. Kirjo lisääntyy suomessa, mutta poikaset eivät selviä, koska kesä on liian lyhyt. Kanadassa ja Alaskassa kesä on ilmeisesti pidempi jonka takia kirjo lisääntyy siellä, muttei suomessa ( vielä).
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 11.08.08 - klo:19:42 kirjoittanut devas »
|
tallennettu
|
Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish and he will sit in a boat and drink beer all day
|
|
|
MKK
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 12.08.08 - klo:05:51 » |
|
Johtunee siitä että kalat kalastetaan melko pikaisesti pois? Kalojen vaihtuvuus noissa istutus lammikoissa on kuitenkin lähes yhtä suurta kuin noissa aarin lammikoissa joista saa onkia itse kalan ja odottaa että se savustetaan ja ottaa mukaan... Ei ne isoiksi kerkiä kasvamaan... Ja jos ne vieheisiin ottaa, niin kyllä ne nyt kai sitten oikeitakin kalojakin kiinni saa...
Esim. Evon Niemisjärvet eivät ole mikään istutuslammikko, vaan järvien pinta-ala on n. 30 hehtaaria. 20 vuoden aikana, mitä olen siellä kalastanut, en ole löytänyt yhdenkään kalan mahasta pikkukaloja. Yleensä kiviä ja tupakannatsoja ovat syöneet. Toki osa kaloista oppii hyönteisiä syömään, mutta pelkällä hyönteisravinnolla ne eivät vuosikausia elä. En kyllä jaksa uskoa, että kaikki tuhannet kirjolohet mitä Evollekin vuosittain istutetaan, kaikki päätyisivät kalamiesten kylmälaukkuihin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 12.08.08 - klo:14:56 » |
|
Toki osa kaloista oppii hyönteisiä syömään, mutta pelkällä hyönteisravinnolla ne eivät vuosikausia elä. Siitä en tiedä kuinka kauan elävät loppujen lopuksi sitten, mutta Amerikassa ja Kanadassa ne eivät syö melkein muuta kuin hyönteisiä niin luulisi Suomessa elävät kirjot mitkä oppivat hyönteisravintoa syömään niin pärjäävän ihan samalla tavalla kuin tuolla Amerikan ja Kanadan puolella asustelevat. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Vielä ei ole aika sun, taistele Ukka taisteleja ja pian kotiin! Tukena ollaan viimeiseen asti, EI ANNETA PERIKSI!
|
|
|
jpsuominen
Kojak
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 13.08.08 - klo:17:16 » |
|
Siitä en tiedä kuinka kauan elävät loppujen lopuksi sitten, mutta Amerikassa ja Kanadassa ne eivät syö melkein muuta kuin hyönteisiä
Kyllä ne ihan yhtälailla kalaa syövät kuin missä tahansa muuallakin. Syövät toki hyönteisiäkin, mutta etenkin vähänkään isompien kirrejen pääasiallinen ravinto koostuu kaloista.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
a-n-a
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 13.08.08 - klo:20:31 » |
|
Olen puhkassu muutamia 1kg - 2kg kirrejä joilla on ollu mahassa pikkukaloja hyönteisten lisäksi..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
AMR
|
|
|
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 14.08.08 - klo:20:35 » |
|
Kyllä ne ihan yhtälailla kalaa syövät kuin missä tahansa muuallakin. Syövät toki hyönteisiäkin, mutta etenkin vähänkään isompien kirrejen pääasiallinen ravinto koostuu kaloista.
Kiitti tiedosta. Jostain saanut kuvan, että olisivat enemmän ötököiden perässä siellä. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Vielä ei ole aika sun, taistele Ukka taisteleja ja pian kotiin! Tukena ollaan viimeiseen asti, EI ANNETA PERIKSI!
|
|
|
johndoe
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 16.08.08 - klo:20:22 » |
|
Myöskin tupakannatsat ja kivet kuuluvat luontaiseen ravintoon.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
a-n-a
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 26.09.08 - klo:08:22 » |
|
Minkälaisista paikoista porukka käy kalastamassa kirjolohta yleensä? Kosket ovat tottakai yksi ja varmasti se yleisin paikka mutta millaisia istarijärviä ja lampia käytte kalastamassa? Noin suuruus lampeen/järveen olisi kiva saada ja kuinka usein niihin istutetaan kalaa ja onko siellä muutakin kalaa kuin kirjolohta? Koska olen vähän ihmetellyt tätä kun olen lukenut ja kuullut kuinka kirjolohen kalastus on helppoa sen kun vaan käy hakemassa kaloja ja sama mitä heittää niille. Tästä johtuen kysynkin asiaa.. Oma veikkaus on että kyseisiin paikkoihin mistä voi vain hakea kaloja istutetaan paljon kalaa viikottain tai harvemmin istutetaan mutta paikka on niin pieni että voi heittää vastarannalle huoletta toiselta rannalta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
AMR
|
|
|
johndoe
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #13 : 26.09.08 - klo:23:04 » |
|
Tänään tänne Varkauden Pirtinvirralle laitettiin 150 kiloa kirrejä ja saivat 3 ylös sinä aikana kun olin siellä 3 tuntia. Itsellä ei ollut tärpin tärppiä ja ei paljon muillakaan, ei kelvannut pellit eikä perhot. Kyseessä avoinainen vesistö joten aikamoinen joukko lienee häipyy äkkiä. Vähän riippuu tuo syöminen myös miten kaloja on ruokittu ja varmaaan ovat sekaisin kun pääsevät vapauteen. Ja varmaan eivät viihdy samoilla apajilla haukien kanssa. Mainettaan hankalampi kala ainakin avoinaisessa vedessä.  Lammet jne. hiukka eroaa siitä että varmasti pysyvät siellä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
a-n-a
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 27.09.08 - klo:08:46 » |
|
Itse käyn lammella. Kokoa löytyy ihan riittävästi ja syvimmät kohdat ovat 9metriä. Eli hankalaksi kun heittäytyvät niin osaavatpahan olla suut kiinni! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
AMR
|
|
|
J-KING
Kustavin Kalapullat
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Seatrout_luukku.com
Profiili
|
 |
« Vastaus #15 : 30.09.08 - klo:13:18 » |
|
sunnuntaina kävin vähän kirrejä kiusaamassa ja hain pari savukalaa. Sain 7 kirreä joiden koko vaihteli reilu 2kg noin 4kg. olin ongella puolisen tuntia 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä... Sillä olenhan laakson suurin sika
|
|
|
a-n-a
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #16 : 30.09.08 - klo:13:23 » |
|
Istutusaltaassa kävit ongella? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
AMR
|
|
|
mika922
Jäsen

Poissa
Siikahan se siellä!
Profiili
|
 |
« Vastaus #17 : 30.09.08 - klo:13:25 » |
|
sunnuntaina kävin vähän kirrejä kiusaamassa ja hain pari savukalaa. Sain 7 kirreä joiden koko vaihteli reilu 2kg noin 4kg. olin ongella puolisen tuntia  Jos saan arvata, niin löytyykö kyseinen lampi vanhempien takapihalta vai on kyseessä joku muu paikka? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kalan saanti ei ole tärkeintä, vaan kalastamisesta nauttiminen.
|
|
|
Tulppa
Soppa Lusikat
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Ei kalaa(n) ilman Carilloo...
Profiili
|
 |
« Vastaus #18 : 30.09.08 - klo:13:46 » |
|
sunnuntaina kävin vähän kirrejä kiusaamassa ja hain pari savukalaa. Sain 7 kirreä joiden koko vaihteli reilu 2kg noin 4kg. olin ongella puolisen tuntia  Taisit käydä saunassa välillä kun noin kauan seitsemään meni..... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Ei se määrä vaan se koko...
|
|
|
K1M
Jäsen

Poissa
Säästä vesi kaloille
Profiili
|
 |
« Vastaus #19 : 30.09.08 - klo:15:34 » |
|
sunnuntaina kävin vähän kirrejä kiusaamassa ja hain pari savukalaa. Sain 7 kirreä joiden koko vaihteli reilu 2kg noin 4kg. olin ongella puolisen tuntia  Jotkut osaa...  Turhaa sitä tuntikausia istuun kun noin lyhyessä ajassakin saa.  Varmaan maksoivat mukavasti kilolta jos kävit jostain altaasta onkimassa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #20 : 30.09.08 - klo:15:36 » |
|
Varmaan maksoivat mukavasti kilolta jos kävit jostain altaasta onkimassa.
No eipä tossa paljon muita vaihtoehtoja oo kuin allas / lammikko 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
stento-z
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Kippis
Profiili
|
 |
« Vastaus #21 : 30.09.08 - klo:15:54 » |
|
Juu ja näytti ne telkkarissa missä niitä noukittiin haavilla eikä mennyt minuuttiakaan 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Vanhalla on oppimisen vaikeus
|
|
|
SammyDavids
International "Fisherman"
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #22 : 30.09.08 - klo:16:08 » |
|
Lohenrengas tuolla teijon suunnalla on mukava istutus paikka johon istutetaan kirreä ja taimenta pari kertaa vuodessa. Kaloja ei ruokita ollenkaan joten osaavat olla hyvinkin kranttuja vieheille/perhoille kun joutuvat oppimaan syömään öttiäisiä. Pari kertaa käynyt viskomassa perhoa ja liian helppoa ei ole ollut mutta aina on loppujen lopuksi saalista saatu. http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/lansisuomen_joet_ja/2004/lohen_rengas.htmMyös palvelu omistajien puolesta on todella tasokasta. Fileeraupöydät, savustuspöntöt ym. löytyy paikanpäältä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #23 : 30.09.08 - klo:16:16 » |
|
Lohenrengas tuolla teijon suunnalla on mukava istutus paikka johon istutetaan kirreä ja taimenta pari kertaa vuodessa. Kaloja ei ruokita ollenkaan joten osaavat olla hyvinkin kranttuja vieheille/perhoille kun joutuvat oppimaan syömään öttiäisiä. Pari kertaa käynyt viskomassa perhoa ja liian helppoa ei ole ollut mutta aina on loppujen lopuksi saalista saatu. http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/lansisuomen_joet_ja/2004/lohen_rengas.htmMyös palvelu omistajien puolesta on todella tasokasta. Fileeraupöydät, savustuspöntöt ym. löytyy paikanpäältä. Ja hintakin on sen värtti ku vieressä melkein toinen kirrelammikko jossa hinnat hieman halvemmat. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|