Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
09.01.09 - klo:08:17

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Keskustelua verkkokalastuksesta
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 4 5 [6] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Keskustelua verkkokalastuksesta  (Luettu 3509 kertaa)
kalamiäs
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Goddard Caddis

Profiili
« Vastaus #125 : 11.01.07 - klo:17:03 »

satuinpa lukemaan,mutta toin oman mielipiteeni silti esille.
tallennettu

Kalamies on erimies
Kek
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #126 : 11.01.07 - klo:18:49 »

Ja tasan tarkkaan kuha liikkuu johonkin suuntaan 10:i tien sillan väylästä pois talven aikana ja se on varma, ja uutta kuhaa tulee ja menee sieltä myös, ja verkot just siinä estää niiten liikkumista.
Väitätkö että jos kuha kalastettais pois siitä väylästä niin sielä ei enään olis kuhaa?
Minä sielä kalastan aina ja tiedän mitä saan ja millon saan, suurin osa kaloista muuttaa sieltä johku pois, menin sen alueen läpi luotaimella sunnuntaina ja ihmeteltiin sitä ku kalaa ei ole missään, mä kalastelen sielä aina niin tiedän sentään vähän mitä tapahtuu ja millon.

Eiköhän tässä keskustelussa ole jo melkein kaikki sanottu. Yhtä kysymystä en malta kuitenkaan olla tekemättä Kasankinille: Jos et kerran syö kalaa, niin miksi ihmeessä kalastat kuhaa? Luulisi sen olevan viehemiehen kannalta kurjin mahdollinen saalis. Ei tappele lainkaan ja isokin kuha tulee ylös melkein kuin kuollut lahna.

Tässä voisikin olla hyvä kompromissi verkko- ja viehemiesten välillä: Viehemiehet kalastavat säynäviä, jotka maistuvat paskalta mutta taistelevat siiman päässä kuin saatanat. Ja verkkomiehet kalastavat kuhia, jotka maistuvat hyvältä eivätkä osaa tapella lainkaan?
tallennettu
MikeTonic
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #127 : 11.01.07 - klo:19:31 »

Tässä voisikin olla hyvä kompromissi verkko- ja viehemiesten välillä: Viehemiehet kalastavat säynäviä, jotka maistuvat paskalta mutta taistelevat siiman päässä kuin saatanat. Ja verkkomiehet kalastavat kuhia, jotka maistuvat hyvältä eivätkä osaa tapella lainkaan?

Kuten jo itsekin varmaan huomasit, idea ei ole kovinkaan toimiva Hymyilee Harvassa vedessä on tuota säynävää ja turha tehdä tuon tyyppisiä rajoitteita pyydettäville kaloille. Kyllä vesistöissä kalaa on ja kalaa riittää kaikille halukkaille kalastajille, jos sitä pipoa hieman löysennettäisiin. Toisin sanoen pyrittäisiin yhteisesti ymmärtämään erilaisia kalastusmuotoja ilman että aletaan kritisoimaan niitä. Tärkeämpää olisi panostaa aikaa ja vaivaa ympäristöasioiden edistämiseen, koska sitä kautta vesistöt voivat paremmin ja kalakannat myös. Kalastaminen on meille kaikille yhteinen iloinen asia.
tallennettu
kasankin
VIP #18 / Kukkakeppi...ihan oikeasti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

se mikä ei tapa, sattuu ihan hitosti

Profiili
« Vastaus #128 : 11.01.07 - klo:23:43 »

Ihan Sama vaikka salakka olis siiman pääsä niin mulla alkaa seisomaan, mulle ei ole väliä mitä sieltä tulee, kalastus on mulle jännitystä ja seikkailua.....kyllä mä niitä henkilökohtaisia enkkoja metsästelen ja haluun kasvattaa myös.
Vai että tässä keskustelussa on kaikki sanottu jo Virnistää jos sanoisitte vielä yhden kerran sanan (KATEUS), en muista että sitä sanaa on kukaan vielä maininnut kovinkaan monta kertaa Hymyilee leveästi
Sulla on aika kaavamainen ajattelu tapa kalstuksen suhteen, kalastan kuhaa siks että sitä jätti kuhaa tavoittelen, vaikka tulee veneeseen ku rätti niin kala se on, mä saan kuule ilon irti kaikesta, myös pienistä asioista....

Eiköhän tässä keskustelussa ole jo melkein kaikki sanottu. Yhtä kysymystä en malta kuitenkaan olla tekemättä Kasankinille: Jos et kerran syö kalaa, niin miksi ihmeessä kalastat kuhaa? Luulisi sen olevan viehemiehen kannalta kurjin mahdollinen saalis. Ei tappele lainkaan ja isokin kuha tulee ylös melkein kuin kuollut lahna.

tallennettu

Kasankin Make

"Laihduin 28kg koska sain lapsen"
rantauimari
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #129 : 30.04.07 - klo:11:57 »

Itse olen joskus kalastanut verkoilla ja tiedän että jos siihen vähänkin paneutuu, saalista tulee ja paljon.

Kun ikää on tullut olen alkanut tajuamaan kalojen selviämisestä jotain. Kalakanta ei kestä ylikalastusta ja verkoilla ylikalastaminen on helppoa.

Tiedän vesistöjä joiden kalastuskunnat muodostuvat erittäin innokkaista verkkokalastajista tai heidän kaverinsa ovat tällaisia. He ovat laatineet järveen säännöt mutta eivät noudata näitä sääntöjä itsekään. Sääntöjen noudattamista vaaditaan kyllä muilta. Vaparajoitusten kanssa samaan aikaan lisätään verkko-oikeuksia.

Verkkoja laitetaan veneväylille, merkkejä lainataan ja ostetaan muilta, jatat ovat helvetin pitkiä niin ettei toista päätä tahdo nähdä, verkot merkitään ihan miten sattuu jos ollenkaan, ylimääräisiä verkkoja laitetaan aina sekaan jne jne.

Ja sellaista viestiä tulee että jos asiasta valittaa, niin muiden oikeudet kalastaa loppuvat kokonaan, siis esimerkiksi uistelijoiden. Tämähän on diktatuuria ja sortamista ja sille on tultava loppu.

Minusta kyseiset kalastuskunnat käyttävät asemaansa väärin. Päätökset eivät perustu täälläkin peräänkuulutettujen tosiasioiden varaan, vaan perheiden ja sukujen kalanhimoon. Mitään kalakantojen suojelullisia periaatteita ei sovelleta, kunhan kalaa tulee yli tarpeen ja ennen kaikkea itselle.

Näitä esimerkkejä riittää tässä maassa. Ei tarvitse ihmetellä mistä verkkokalastuksen vihaaminen kasvaa.

Nämä tuntemani tapaukset ovat saaneet minut vihaamaan koko kalastusmuotoa ja ajamaan sen voimakasta rajoittamista ja kokonaan kieltämistä niin paljon kuin siihen vain pystyn vaikuttamaan. Ahneutta on ihmisistä vaikea poistaa, mutta liian järeät kalastustavat voidaan poistaa. Ylimitoitettu verkkokalastus on yksi sellainen.

Tunnen joitakin vastuullisia verkkokalastajia joiden päämäärä ei ole saada kaikkea mulle nyt heti. Mutta muutama tyyppi ei vielä kesää tee.

Suurten ikäluokkien ja heidän vanhempiensa itsekästä ahneutta on kyllä vaikea ylittää vaikka yrittäisi. Olen todella pettynyt sen porukan ajattelu- ja toimintatapoihin. Vaikka pitkään aikaan nälänhätä ei ole heitä uhannut ja vyötäröä on jakaa useampaan perheeseen, yli tarpeen kalastus vaan jatkuu. Mikähän pula-ajan fiksaatio on kyseessä?

Suomessa olisi jo aika alkaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita vesistöissä ja erityisesti kalaston suhteen. Kalat loppuvat kalastamalla, siitä on ihan tarpeeksi esimerkkejä Suomesta ja maailmalta. On todella tietämätöntä ja vastuutonta väittää jotain muuta.

On ihan turha puhua esimerkiksi luonnontaimenien kantojen elvyttämisestä vesistöissä joita koskevat päätökset tehdään täysin itsekkäissä ja ammattitaidottomissa kalastuskunnissa.

Siksi olenkin sitä mieltä että vesistöjen kalastusta koskevat päätökset pitäisi viedä asiantuntijoiden tehtäviksi. Asiantuntemusta tässä maassa alkaa jo olla. Samoin kalastuksen valvontaan pitää saada järeitä aseita, esimerkiksi määräaikaisen kalastuskiellon soveltaminen törkeissä tapauksissa.

Muualla maailmassa verkkokalastusta rajoitetaan ja kielletään ja syy on se että kalat loppuvat. Ei tätä kovin vaikeaa ole ymmärtää. Ymmärtämättömyyden takana on silkkaa ahneutta.
« Viimeksi muokattu: 30.04.07 - klo:12:37 kirjoittanut rantauimari » tallennettu
J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #130 : 30.04.07 - klo:14:18 »

Lähes täysin samaa mieltä Rantauimarin kanssa, Suomi elää kymmeniä vuosia perässä kalastuslakiasioissa kun vertaa muita pohjoismaita. On se ihmeellistä kuinka taimenien ja lohien luonnonkutu onnistuu paremmin muissa pohjoismaissa kuin meillä. Minusta nämä asiat kertovat välinpitämättömyydestä. Mutta kyllähän meillä nousee ääni jos kaatu puu kilometrin päässä liito-oravanpesästä, mutta meillä on voitu rakentaa pato ja estää täysin kalojen lisääntymis mahdollisuus, ilman että kukaan tekee mitään, P#RK#L# Vihainen Tämä ei liity verkkokalastukseen mutta kalastuskuntien, energiayhtiöiden  ja valtion välinpitämättömyyteen, sillä toimivia kalatie ratkaisuja on kehitetty. Taas nousi verenpaineet Vihainen
« Viimeksi muokattu: 30.04.07 - klo:14:42 kirjoittanut J-KING » tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
Sillä olenhan laakson suurin sika
Nilssi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Kisulla hyvät oltavat

Profiili
« Vastaus #131 : 30.04.07 - klo:19:19 »

Olen rantauimarin kanssa täysin samaa mieltä tosta suurten ikäluokkien ahneudesta. Kun olin vielä nuori pojan kloppi muutama vuosi sitten, ja täysin tietämätön näistä kala-asioista, niin tulin auttaneeksi tämmöisessä laittomuudessa. Onneksi olin vain soutaja. Eli käytiin meidän tuttujen mökillä heittämässä verkot keskellä yötä keskelle väylää, puukepit merkiksi(siinä oli kalastuskielto). Se oli heidän mielestänsä "hyvä" kalapaikka. Ja sitten käytiin siinä uistelemassa, tietenkin varottiin niitä verkkojamme, mutta pari uistelijaa siinä osuivat siihen verkkoon. Ja nämä rikostoverini alkoivat sitten huutamaan niille kun ajoivat verkkoomme, vaikka vikahan oli täysin itsessään. Aamulla haettiin verkot kukonlaulun aikaan, ja eihän siellä ollut kuin pari lahnan läpyskää, mutta jos oikeasti tietää kalapaikat, niin ei ole vaikea ylikalastaa. Onneksi olin sen verran nuori vielä etten älynnyt, voisi olla kovat omantunnontuskat nykypäivänä.

Muuten jännä ilmiö noissa matti meikäläisten piireissä, että jos jossain lukee kalastuskielto, niin se on sitten hyvä kalapaikka.
« Viimeksi muokattu: 30.04.07 - klo:19:23 kirjoittanut Nilssi » tallennettu
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #132 : 30.04.07 - klo:20:28 »

Lainaus Nilssi: "Olen rantauimarin kanssa täysin samaa mieltä tosta suurten ikäluokkien ahneudesta."     No no kakarat eipäs yleistetä siellä tai papparainen tulloo ja antaa selkää. Olisipa kiva tietää kuinka moni odotti että igors vetää hernettä nenuu ja hyökkää salamana tietokonetta hakkaamaan lukiessaan moista solvausta.  Siis pennut, te ette edes tiedä mitä tarkoitetaan suurilla ikäluokilla. Suuret ikäluokat ovat vuosina -45 - 48 välillä syntyneet.  Tämä sanonta suuret ikäluokat tulee siitä että silloin Suomeen syntyi ennästysmäärä lapsia. Tämä taas johtui siitä että miehet rintamilta sodan loputtua tulivat kotiin ja toiseksi asiakseen ottivat repun selästään.  Sitä mitä ne tekivät ensinmäiseksi en voi täällä kirjoittaa koska täällä on myös alaikäisiä lukemassa ja niiden ei tarvitse ihan kaikkea tietää.(vielä)

Minulla on  kokemusperäistä tietoa ko asiasta. Suuremmat syylliset kalakantojen häviämiseen eivät ole ns suuret ikäluokat vaan niitäkin vielä vanhemmat ihmiset.  Ihan oikein, on olemassa vieläkin vanhempia kuin nämä suuriin ikäluokkiin kuuluvat. Puolustukseksi on mainittava että nämä, sanotaan nyt heitä vaikka yli-ikäisiksi, joutuivat elättämään suuria pesueita ja silloin ei ollut mahdollisuutta kävellä sossuun pyytämään ruokarahaa. Nykypolvelle tämäkin rahantulo on aivan itsestään selvää. Siis silloin ei yksinkertaisesti ollut mahdollisuutta mihinkään kestävän kehityksen kalastukseen vaan kalat otettiin jos vain saatiin. Eipä se niin helppoa silloisilla pumpuliverkoilla ollut.

Näinollen vaikka nykyään ei tämäntapaiseen käytökseen enään olekaan aihetta niin minusta tuntuu että eräille yli-ikäisille papparaisille on juurtunut tuontapainen ajattelutapa. Ikävä kyllä nämä jääräpäät istuvat kuin tatti paskassa vieläkin monen kalastuskunnan päättävissä elimissä ja elävät vielä vanhoja aikoja. Mitä asialle sitten pitäisi tehdä? kaikkein helpoin tie olisi itse osallistua näiden kalastuskuntien kokouksiin ja pyrkiä tätä kautta saamaan toisenlaisia päätöksiä aikoiseksi. On lähes lapsellista sanoa että jos asiasta valitetaan niin sitten isot pojat kiusaa..  Ymmärtääkseni tietyissä tilanteissa voi aivan ilman nimeään ottaa yhteyttä kalastuksenvalvojaan joka joutuu viran puolesta asiaan puuttumaan.

Itseäni hieman ihmetyttää sitten se seikka että mihin nämä ylimääräiset kalat sitten joutuvat. Ymmärtääkseni on tietty määrä kalaa minkä ihminen pystyy syömään, enkä usko että kukaan pyydystää verkoilla kaloja vain heittääkseen ne tunkiolle? Itsekin kyllä olisin valmis rajoittamaan verkkokalastusta kaikilta muilta paitsi sitä ammatikseen tekeviltä. Tästä aiheesta tuntuu olevan jo lähes kaikki mahdollinen jo olevan kirjoitettuna joten ei minunkaan kannata tästä sen enenpää kirjoittaa. Pistipähän silmään tuo lause suurten ikäluokkien ahneudesta. 
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
Nilssi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Kisulla hyvät oltavat

Profiili
« Vastaus #133 : 30.04.07 - klo:20:51 »

Juu anteeks että yleistin, mutta tiedän just tohon ikähaarukkaan kuuluvia ihmisiä, jotka valitettavasti kalastavat sillä tavalla. En tiiä onko se sitten muualla yleistä, mutta täällä ainakin.
tallennettu
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #134 : 30.04.07 - klo:21:21 »

Nilssi Hymyilee leveästi vitsi vitsi yritä nyt osittain Iskee silmää huumoria ymmärtää.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #135 : 30.04.07 - klo:21:33 »

Olen jo aiemmin muutaman esimerkin tähänkin topikkiin laittanut omalta kohdalta ja omalta mökkirannalta. Ja samalla tyylillä alkoi jälleen tämäkin heittelykausi: ilman verkkoihin sotkeutumista en olisi moottorilla rannasta lähtenyt, laiturilta heittelystä nyt puhumattakaan. Ja luonnollisesti verkot ilman lupia ja hyvin pienenllä merkinnälllä. Ja kaveri on joka vuosi sama. Ja tänäkin vuonna löysi osan verkoista terassiltaan ja osaa sai jahdata savuna ilmasta. On vain huono kun kaveri on aina niin päissään ettei muista edellisvuoden tapahtumia Pyörittää silmiään.
En suorita mitään ikärasismia joten en kerro minkä ikäisestä on kyse Iskee silmää. Ketuttaa oikeasti kun moiselle ei oikeasti löydy tahoa jolle purnata ja joka myös jotain tekisi. Vaan oikeasti auttaisiko sekään tuollaisessa tapauksessa.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
MikeTonic
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #136 : 02.05.07 - klo:18:42 »

En lähde tuohon "rantauimarin" provoavaan viestiin. Näyttää olevan hänen ainoa viestinsä foorumilla, joten olisikohan kyseessä tuplarekkaaminen tms? Sen voin sanoa hänelle, että lukisi ajatuksella mitä tähän viestiketjuun on aikaisemmin kirjoitettu.

Tässä keskustelussa (ja siinä toisessa keskustelussa, jossa jaettiin nämä keskustelut kahteen eri aiheeseen) on monen suusta jankutettu ettei "mehukattimerkintä" ole riittävä tapa merkitä pyydyksiä. Samassa yhteydessä on jätetty kertomatta riittävä tapa. Jätin asiasta tuonne vetouistelu.infon puolelle kysymyksen, että mikä tapa on riittävä tapa merkitä pyydykset? Tämä kysymys on vetouistelijoille ja pyydyskalastajille tärkeämpi kuin heittokalastajille.

Kommentteja tähän keskusteluun:
http://www.vetouistelu.info/forum/index.php/topic,301.0.html
tallennettu
Original Jykä
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #137 : 02.05.07 - klo:22:54 »

Lainaus
...tiedän että jos siihen vähänkin paneutuu, saalista tulee ja paljon.
...Kalakanta ei kestä ylikalastusta ja verkoilla ylikalastaminen on helppoa.

Pakko vastata tähän, että sama pätee pilkkimiseen ja jigaamiseen ja aika moneen muuhunkin kalastustyyliin.
tallennettu

Deadman walking.
stento-z
Popeye
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Kippis

Profiili
« Vastaus #138 : 14.05.07 - klo:07:11 »

Voi olla että tästä on jo kirjoitettu:Mutta oma mielipiteeni on että verkkokalastajan siis ei ammattimainen verkko määrää voisi rajoittaa ei kieltää onhan uistelussakin rajoitus 1vapa per ukko useammalle vavalle tarvitaan eri lupa.En tiedä verkko kalastuksen lupa käytäntöä mutta tunnen muutamia jotka kalasta 10-20 verkolla ja tämä ei kai ole tarkoitus kysymyksessä on kotitarve kalastaja oletan(ei tietoa) että tässä tehdään vähän bisnestä onko tällainen kalastus miten yleistä niin fakta tietoa ei ole mutta uskon että näin tapahtuu muuallakin toivottavasti olen väärässä Vihainen
tallennettu

Vanhalla on oppimisen vaikeus
Sivuja: 1 2 3 4 5 [6] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu