KALASTUS
MERIKALASTUS
MOOTTORIVENE
ONGINTA
PILKKI
VETOUISTELU
Kalastuksen huippumerkit:
Fishers.fi
ETUSIVU
GALLERIA
SAALIIT
MUUT
KESKUSTELU
INFO
KALASTUSLUVAT
Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
09.01.09 - klo:08:27
1 tunti
1 päivä
1 viikko
1 kuukausi
Ikuisesti
Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Tilaa RSS-feedi
Finnmatkat
|
Ebookers
|
Erätuotteet
Etusivu
|
Ohjeet
|
Haku
|
Kalenteri
|
Kirjaudu
|
Rekisteröidy
-täsmähaku
Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
Yleinen keskustelu
Yleinen kalastuskeskustelu
Keskustelua verkkokalastuksesta
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
<< edellinen
seuraava >>
Sivuja:
[
1
]
2
3
4
5
6
|
Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja
Aihe: Keskustelua verkkokalastuksesta (Luettu 3518 kertaa)
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Mies, poika?
Profiili
«
:
05.11.06 - klo:12:36 »
Yleensä ahneuksissaan laittaa sellaset 5 verkkoa, ja sit toteaa että enhän mä tartte niin paljoa kalaa mitä siitä tulee?
Sit vaan lempataan johonkin mettään.
tallennettu
Älä pakota jokea, anna sen virrata.
Original Jykä
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #1 :
05.11.06 - klo:17:22 »
En tiedä näkyykö tässä keskustelun viimeisissä neljässä viestissä ennen tätä viestiä kirjoittajien nuoruus vai kokemattomuus. Hyvin paljon samoja ajatuksia itselläni oli innokkaana heittokalastajana kun olin 15-17 vuotias. Nykyään olen yhä innokas heittokalastaja, ja käytän passiivipyydyksiä todella harvoin. Tänä vuonna en käyttänyt kertaakaan. Kuitenkin kokemus on opettanut, että oikein harjoitettuna verkkokalastus on oikein hyvä kalastuslaji. Tässä edellä monet tuntuvat vetävän aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä yksittäistapauksista. Se, että jossain on väärin merkattuja verkkoja tai jotkut verkottajat eivät käsittele saalistaan oikein ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki verkkokalastajat, ei edes suurin osa verkkokalastajista toimisi mitenkään väärin. Tuollaisten yleistysten tekeminen johtaa vain hölmöyksiin, vai oletteko myös sitä mieltä, että kaikki kuhan jigaus olisi lopetettava kun siellä lentää alamittaisia kassiin, samoin taimenen koskikalastus. Niin ja entäs sitten ne vahingoittuneet pikkuhauet, kovin moni ei voi pokkana väittää ettei koskaan olisi päästänyt kidusvaurioista pikkuhaukea takaisin ajatellen, että "Kyllä luonto pitää siitä huolen."
Kokemattomuutta edustavat myös seuraavat kommentit:
Lainaus
...ja ruokani haen ihan kaupasta
Tähän voisi vastata ivallisesti, että niin ja sähköä tulee töpselistä. Vakavasti ottaen täytyy kuitenkin kasankinilta kysyä, että mitenköhän ne muikut ovat sinne kauppaan joutuneet. Olisikos verkoilla ollut jotain tekemistä asian kanssa?
Toinen helmikommentti oli tämä:
Lainaus
Mä en sitä luokittele edes kalastukseksi, kyllä se aktiivivälinein täytyy se saalis saada
Temesi varmastikin kertoo meille nyt millä tavalla muikkuja pyydetään aktiivivälinein.
Lainaus
Jos joku tulee mulle kehumaan isosta kalasta jonka on verkolla saanu tai määrää tulee kehumaan, niin en noteeraa sellasia kaloja p***an vertaa.
Vielä temesille kysymys, että entäs jos joku tulee kehumaan sinulle saaneensa 150kg ahventa pilkillä, tai 120kg kuhaa jigillä. Sittenkö onnittelet ja käsket jatkamaan samaan malliin.
Onneksi tiedän, että monien teidän mielipide verkkokalastuksesta tulee ajan kanssa loivenemaan, ja ymmärrätte senkin olevan kalastusta siinä missä heittokalastuksenkin. Soisin teidän kaikkien kokeilevan verkkokalastusta niin huomaisitte heti olleenne pahasti väärässä monessakin suhteessa. Ainakin kuvitelmat verkoista ryöstökalastusvälineinä häviäisivät aika nopeasti, samoin kuin käsitys verkkokalastuksesta tylsänä kalastusmuotona. Koittakaapa päästä mukaan vaikka talviverkoille, tai mikä parasta keväällä lahnaverkoille. Voitte itse todeta, että kun riimun solmuväli on siinä 120mm paikkeilla, niin ei niihin kyllä paljoa kaloja jää. Pari isoa lahnaa riittää kuitenkin herkkuateriaan, savulahnaan. NJAMS!
tallennettu
Deadman walking.
Juha
Lost in Space...somewhere deep in the universe
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #2 :
05.11.06 - klo:17:48 »
Jykä:
Sen verran kommenttia, että mitä tänä kesänä oon tarkkaillut, niin 90% verkoista on merkattu niillä kuuluisilla mehukattipurkeilla, lippuja on todella harvoissa tapauksissa käytössä, viimeksi tuli vedettyä Bomberi tälläiseen verkkoon joka oli muuten sijoitettu keskelle väylää....
Sitten on esim. tämä tapaus Tuusulan Rusutjärvi: Järvi on pieni ja matala (maksimisyvyys 3m), kauttaaltaan lähestulkoon 1,5-2m syvää, sitten siellä on yksi kohta hapettajan vieressä jossa syvyyttä noin 3m, arvaa mihin verkot on vedetty? Arvaa ovatko ne avovesikaudella siinä 24/7?
Mun mielestä verkotus on ihan suht ok, eikä mulla sitä mitään vastaan ole, sen sijaan jo terve järkikin sanoo että pienillä järvillä / lammilla ei soisi verkotusta esiintyvän ja siihen pitäisi tulla joku laki.
Itse olen myös niin kypsä noihin huonosti merkittyihin verkkoihin, että jokainen verkko saa tästä lähin puukkoa jossa ei ole KUNNOLLISET MERKIT.
tallennettu
Juha Söderholm
"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani
Hei mun blogi on jossain hapessa...
Original Jykä
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #3 :
05.11.06 - klo:18:11 »
Juu, olen kyllä täsmälleen samaa mieltä siitä, että verkkojen merkintään tulisi puuttua paremmin, varsinkin väylillä. Samoin solmuvälejä pitäisi monin paikoin tarkistaa.
Pienten järvien ja lampien tuhoaminen on valitettavasti myös tuttua minulle, sillä siellä mistä olen kotoisin muutama loistava haukilampi on tuhottu. Yllättävää kuitenkin on se, että verkot ovat olleet siinä vähemmistössä, itse asiassa en taida tietää sieltä yhtään lampea tai pikkujärveä jotka olisi tuhottu verkoilla. Sen sijaan kaksi pahinta vehjettä ovat olleet iskukoukut ja katiskat. Muutamat valitettavan tyhmät sedät olivat eräällekin lammelle pistäneet reippaasti yli 50 iskukoukkua, ja jok'ikisessä oli ollut hauki. Samat herrat miinoittivat lammen ainoat ojan suut katiska-armeijalla. Tämän jälkeen oli turha mennä sinne kalaan.
tallennettu
Deadman walking.
kasankin
VIP #18 / Kukkakeppi...ihan oikeasti
Aktiivi
Jäsen
Poissa
se mikä ei tapa, sattuu ihan hitosti
Profiili
«
Vastaus #4 :
05.11.06 - klo:22:47 »
Lainaus käyttäjältä: Original Jykä - 05.11.06 - klo:17:22
En tiedä näkyykö tässä keskustelun viimeisissä neljässä viestissä ennen tätä viestiä kirjoittajien nuoruus vai kokemattomuus. Hyvin paljon samoja ajatuksia itselläni oli innokkaana heittokalastajana kun olin 15-17 vuotias. Nykyään olen yhä innokas heittokalastaja, ja käytän passiivipyydyksiä todella harvoin. Tänä vuonna en käyttänyt kertaakaan. Kuitenkin kokemus on opettanut, että oikein harjoitettuna verkkokalastus on oikein hyvä kalastuslaji. Tässä edellä monet tuntuvat vetävän aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä yksittäistapauksista. Se, että jossain on väärin merkattuja verkkoja tai jotkut verkottajat eivät käsittele saalistaan oikein ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki verkkokalastajat, ei edes suurin osa verkkokalastajista toimisi mitenkään väärin. Tuollaisten yleistysten tekeminen johtaa vain hölmöyksiin, vai oletteko myös sitä mieltä, että kaikki kuhan jigaus olisi lopetettava kun siellä lentää alamittaisia kassiin, samoin taimenen koskikalastus. Niin ja entäs sitten ne vahingoittuneet pikkuhauet, kovin moni ei voi pokkana väittää ettei koskaan olisi päästänyt kidusvaurioista pikkuhaukea takaisin ajatellen, että "Kyllä luonto pitää siitä huolen."
Kokemattomuutta edustavat myös seuraavat kommentit:
Lainaus
...ja ruokani haen ihan kaupasta
Tähän voisi vastata ivallisesti, että niin ja sähköä tulee töpselistä. Vakavasti ottaen täytyy kuitenkin kasankinilta kysyä, että mitenköhän ne muikut ovat sinne kauppaan joutuneet. Olisikos verkoilla ollut jotain tekemistä asian kanssa?
Toinen helmikommentti oli tämä:
Lainaus
Mä en sitä luokittele edes kalastukseksi, kyllä se aktiivivälinein täytyy se saalis saada
Temesi varmastikin kertoo meille nyt millä tavalla muikkuja pyydetään aktiivivälinein.
Lainaus
Jos joku tulee mulle kehumaan isosta kalasta jonka on verkolla saanu tai määrää tulee kehumaan, niin en noteeraa sellasia kaloja p***an vertaa.
Vielä temesille kysymys, että entäs jos joku tulee kehumaan sinulle saaneensa 150kg ahventa pilkillä, tai 120kg kuhaa jigillä. Sittenkö onnittelet ja käsket jatkamaan samaan malliin.
Onneksi tiedän, että monien teidän mielipide verkkokalastuksesta tulee ajan kanssa loivenemaan, ja ymmärrätte senkin olevan kalastusta siinä missä heittokalastuksenkin. Soisin teidän kaikkien kokeilevan verkkokalastusta niin huomaisitte heti olleenne pahasti väärässä monessakin suhteessa. Ainakin kuvitelmat verkoista ryöstökalastusvälineinä häviäisivät aika nopeasti, samoin kuin käsitys verkkokalastuksesta tylsänä kalastusmuotona. Koittakaapa päästä mukaan vaikka talviverkoille, tai mikä parasta keväällä lahnaverkoille. Voitte itse todeta, että kun riimun solmuväli on siinä 120mm paikkeilla, niin ei niihin kyllä paljoa kaloja jää. Pari isoa lahnaa riittää kuitenkin herkkuateriaan, savulahnaan. NJAMS!
Niinpä, sähkö tulee töpselistä ja ruoka kaupasta mutta, en usko että joka ihminen jonottaa kalatiskillä
...niin kuin kaikki tietää niin maailman kala kanta on uhattuna ja minkä takia? juu sen takia että ne revitään ylös verkoilla ja en usko että edes puolet ehtii ruokapöytään, ne pilaantuu ja heitetään menemään! ja se on varma tieto! tääl meillä päin on Aulangon järvi puhdistettu kaloista verkoilla ja sinne istutetaan joka kevät haukee ym. ja nekin revitään ylös parissa kuukaudessa verkoilla ja se ei minun mielestä ole ok! mitä järkeä on verkkoilla jos puolet menee hukkaan niistä, esm kuha on kala joka ei kauaa elää jos on tarttunu verkkoon kii, ja kuhaa nyt ei ole niin runsaasti että olis varaa sellaseen pelleilyyn! ja jos ajatellaan sisävesien verkkokalastuksesta niin se on oikeesti perseestä, ei tänne mikään kala lennä muuallta jos ne loppuu, ne on ainoat kalat mitä tääl sisävesillä on ja jos verkkoja löytyy kilometri kaupalla pienistä lätäköistä niin ei varmaan kalaa kohta ole jäljellä! mä oon kohta 30 ja viha sen ku lisääntyy ku verkkoja näkyy, niin en usko kaveri että verkkokalastukseen lämpenen ikinä ja se on varma
tallennettu
Kasankin Make
"Laihduin 28kg koska sain lapsen"
kasankin
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #5 :
05.11.06 - klo:23:25 »
Lainaus käyttäjältä: Original Jykä - 05.11.06 - klo:18:11
Juu, olen kyllä täsmälleen samaa mieltä siitä, että verkkojen merkintään tulisi puuttua paremmin, varsinkin väylillä. Samoin solmuvälejä pitäisi monin paikoin tarkistaa.
Pienten järvien ja lampien tuhoaminen on valitettavasti myös tuttua minulle, sillä siellä mistä olen kotoisin muutama loistava haukilampi on tuhottu. Yllättävää kuitenkin on se, että verkot ovat olleet siinä vähemmistössä, itse asiassa en taida tietää sieltä yhtään lampea tai pikkujärveä jotka olisi tuhottu verkoilla. Sen sijaan kaksi pahinta vehjettä ovat olleet iskukoukut ja katiskat. Muutamat valitettavan tyhmät sedät olivat eräällekin lammelle pistäneet reippaasti yli 50 iskukoukkua, ja jok'ikisessä oli ollut hauki. Samat herrat miinoittivat lammen ainoat ojan suut katiska-armeijalla. Tämän jälkeen oli turha mennä sinne kalaan.
Hyi saasta miten veemäinenja temppu tuo yllä mainittu juttu on, mitä ihmeen järkeä siinä oikeesti tuhota pieniä lampia tuolla tavalla??? mä repisin kaikki ylös sieltä ja syöttäisen välineet niille ukoille
tallennettu
Kasankin Make
temesi
Vieras
«
Vastaus #6 :
05.11.06 - klo:23:49 »
"Vielä temesille kysymys, että entäs jos joku tulee kehumaan sinulle saaneensa 150kg ahventa pilkillä, tai 120kg kuhaa jigillä. Sittenkö onnittelet ja käsket jatkamaan samaan malliin."
Aivan oikein päätelty. Teen juuri niin kuin sanoit. Ja verkkohommia en tule ikinä luokittelemaan kalastukseen, se on aivan varma.
Se on sama kuin hakisi sumpusta kalaa tai kaupan kalatiskiltä. Ei ole paljoa eroa kun kävelee kauppaan ja miettii mitä kaloja tiskiltä mahtaa löytyä, kun se että soutaa verkoille katsomaan mitä löytyy. No, jokainen kalastaa niinkuin huvittaa ja tekee mitä huvittaa. Tämä on siis vain
mielipiteeni
ja jos se jonkun korvaan sattuu niin yrittäkää kestää...
tallennettu
kasankin
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #7 :
06.11.06 - klo:00:05 »
Aaaahhh mun karmani on kuolemassa :'( sain ensimmäisen -1 karman tästä keskustelusta
No josku erimielisyykset lähtee käsisstä ku pitää kiinni siitä omasta mielipiteestä ja tuun aina pitämään!
Jos on nähnyt niin paljon verkkojen tuhoavan niin ei voi muuta ku haukkuu ja vastustaa, niin se vain on
tallennettu
Kasankin Make
kasankin
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #8 :
06.11.06 - klo:00:08 »
Ja Original Jykä, älä ota tätä henkilökohtaisesti...en ole sua haukkunut ja siihen ei mulla ole syytä...oot varmaan tosi mukava kaveri mutta mutta verkot on berberistä
tallennettu
Kasankin Make
Nilssi
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Kisulla hyvät oltavat
Profiili
«
Vastaus #9 :
06.11.06 - klo:08:30 »
Juu noissa pikkulätäköissä tuo verkotus on persiistä, mutta tuskinpa se isompien järvien kalakantaa tuhoaa.
tallennettu
Original Jykä
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #10 :
06.11.06 - klo:08:53 »
Mikä tahansa pyyntiväline, olipa se sitten aktiivi- tai passiivipyydys voi tuhota pienen järven tai lammen tai yksittäisiä paikkoja, jos sitä käytetään väärin. Pilkkimällä on tuhottu enemmän kuin monta hyvää ahvenpaikkaa, uistelemalla haukipaikkoja, heittelemällä romautettu paikallisesti kuhakantoja, verkoilla tuhottu pieniä järviä, samoin iskukoukuilla ja katiskoilla. Tämän perusteella siis vain perhokalastus tulisi sallia kalastusmuotona, ja ehkä myös onkiminen. Ehkä niin olisi tosiaan parempi, ei muuta kuin ajamaan heittokalastus, verkkokalastus jne. kieltoa läpi eduskunnassa.
Ne ei muuten olleet maailman kalakannat, vaan maailman merien kalakannat jotka olivat romahtamassa. Suomen sisävesillä menee monilla kaloilla helkutin hyvin, esim. kuhakannat suorastaan porskuttavat tällä hetkellä. Merellä taas pitäisi kaikelle kalastukselle tehdä jotain. Esim. kuhan jigaus olisi syytä kieltää tiettynä ajankohtana kokonaan, samoin kevätrauhoitukset haukien isoihin kutulahtiin olisivat poikaa, siinä missä solmuvälien kasvattaminen verkoissa, ja osittainen verkkokalastuskielto tietyillä alueilla.
tallennettu
Deadman walking.
Original Jykä
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #11 :
06.11.06 - klo:09:00 »
Lainaus käyttäjältä: kasankin - 06.11.06 - klo:00:05
Aaaahhh mun karmani on kuolemassa :'( sain ensimmäisen -1 karman tästä keskustelusta
No josku erimielisyykset lähtee käsisstä ku pitää kiinni siitä omasta mielipiteestä ja tuun aina pitämään!
Jos on nähnyt niin paljon verkkojen tuhoavan niin ei voi muuta ku haukkuu ja vastustaa, niin se vain on
Aika lapsellista pistää kostoläppäisy, ja vielä täysin järjettömillä perusteilla. Ei taida oikein tämä karma-systeemi täällä toimia, kun sitä voi näköjään käyttää myös kostamiseen, ja heittää perustelut täysin hatusta.
edit: Lisään vielä sen verran, että tuo ilmiö on tuttu Huuto.net:sta, siellä tyypit jotka eivät esim. ole maksaneet ostoksiaan saadessaan negatiivisen palautteen täräyttävät myyjälle kostoksi negatiivisen palautteen, vaikka myyjä on toiminut täysin sääntöjen mukaisesti.
«
Viimeksi muokattu: 06.11.06 - klo:09:09 kirjoittanut Original Jykä
»
tallennettu
Deadman walking.
Juha
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #12 :
06.11.06 - klo:09:24 »
Lainaus käyttäjältä: Original Jykä - 06.11.06 - klo:09:00
Aika lapsellista pistää kostoläppäisy, ja vielä täysin järjettömillä perusteilla. Ei taida oikein tämä karma-systeemi täällä toimia, kun sitä voi näköjään käyttää myös kostamiseen, ja heittää perustelut täysin hatusta.
edit: Lisään vielä sen verran, että tuo ilmiö on tuttu Huuto.net:sta, siellä tyypit jotka eivät esim. ole maksaneet ostoksiaan saadessaan negatiivisen palautteen täräyttävät myyjälle kostoksi negatiivisen palautteen, vaikka myyjä on toiminut täysin sääntöjen mukaisesti.
Jykältä poistettu minuskarma, nyt pojat rauha: Asiat tässä tappelee, ei ihmiset.
Perustelkaa väiteenne ja pyrkikää asialliseen ja kriittiseen keskusteluun vaikka tämä aihe herättääkin tunteita. Karmasta voi jauhaa toisessa topicissa, ei sotketa karmakeskustelua tähän topicciin. Aheettomista karmoista kannattaa ilmoitella ylläpitäjille ja moderaattoreille, niin asiat kyllä tutkitaan ja korjataan, niin on tehty tähän asti ja tehdään edelleen.
«
Viimeksi muokattu: 06.11.06 - klo:09:27 kirjoittanut Juha
»
tallennettu
Juha Söderholm
"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani
Original Jykä
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #13 :
06.11.06 - klo:09:55 »
Lainaus
Asiat tässä tappelee, ei ihmiset.
Näinhän se nimenomaan on. Kieltämättä tämä on varsin tulenarka aihe, mutta kyllä tästä ainakin livenä on voitu monen kanssa keskustella ihan hyvässä hengessä ja asiallisin perustein. Mielipiteen vapaus toki vallitsee Suomessa ja varmasti tälläkin palstalla, mutta pitää ottaa huomioon mielipiteistä se, että ne eivät aina, ei ehkä useinkaan ole sama asia kuin faktat. Tähän keskusteluun sovellettuna siis, voit kyllä sanoa verkkokalastuksen olevan mielestäsi turhaa touhua, mutta et voi sanoa sen olevan aina ja kaikkialla ryöstökalastusta. Sitten on vielä erikseen se asia, että varmasti olisi mielekästä jos mielipiteilläkin olisi joku perusta, ja keskustelussa se perusta tuotaisiin esille. Oman mielipiteen kertominen ilman perusteluja ei ole keskustelua, vaikka se keskustelufoorumilla tapahtuisikin, se on julistusta. No, meni vähän offtopic, mutta näillä eväillä ajattelisin keskustelun tässäkin aiheessa pysyvän suht rauhallisena.
tallennettu
Deadman walking.
Juha
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #14 :
06.11.06 - klo:09:59 »
Lainaus käyttäjältä: Original Jykä - 06.11.06 - klo:09:55
Lainaus
Asiat tässä tappelee, ei ihmiset.
Näinhän se nimenomaan on. Kieltämättä tämä on varsin tulenarka aihe, mutta kyllä tästä ainakin livenä on voitu monen kanssa keskustella ihan hyvässä hengessä ja asiallisin perustein. Mielipiteen vapaus toki vallitsee Suomessa ja varmasti tälläkin palstalla, mutta pitää ottaa huomioon mielipiteistä se, että ne eivät aina, ei ehkä useinkaan ole sama asia kuin faktat. Tähän keskusteluun sovellettuna siis, voit kyllä sanoa verkkokalastuksen olevan mielestäsi turhaa touhua, mutta et voi sanoa sen olevan aina ja kaikkialla ryöstökalastusta. Sitten on vielä erikseen se asia, että varmasti olisi mielekästä jos mielipiteilläkin olisi joku perusta, ja keskustelussa se perusta tuotaisiin esille. Oman mielipiteen kertominen ilman perusteluja ei ole keskustelua, vaikka se keskustelufoorumilla tapahtuisikin, se on julistusta. No, meni vähän offtopic, mutta näillä eväillä ajattelisin keskustelun tässäkin aiheessa pysyvän suht rauhallisena.
Jep, näin en ole väittänytkään. Ymmärrän kyllä ammattimaisen verkkokalastuksen tai puhdistuskalastuksen verkoilla, mutta sitä en ymmärrä että laitetaan saman henkilön toimesta useita verkkoja peräjälkeen.
Eli mun mielestä lait kaipaa vähän muokkausta tonkin kalastusmuodon osalta (kuten tosin monen muunkin), tossa tosin ärsyttää varmaan ihmisiä pitkälti se vaivattomuus, itse kun saattaa vetää 12 tunnin reissuja tuolla loskassa niin joku vaan käy kerran vuorokaudessa puolessa tunnissa kokemassa verkot ja vetää yleensä isommat määrät kalaa kun sinä.
Eli ei sitä munkaan mielestä kokonaan tarvisi kieltää, sen sijaan olisi hyvä että noita verkkomerkkejä annettaisiin vähän säädetymmin ja niitä valvottaisiin huomattavasti entistä enemmän.
Pysyn kyllä mielipiteessäni että annan puukkoa ensi kesänä jokaiselle vajaasti merkitylle verkolle tai joka sijaitsee väylällä.
tallennettu
Juha Söderholm
Original Jykä
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #15 :
06.11.06 - klo:10:18 »
Lainaus käyttäjältä: Juha
tossa tosin ärsyttää varmaan ihmisiä pitkälti se vaivattomuus, itse kun saattaa vetää 12 tunnin reissuja tuolla loskassa niin joku vaan käy kerran vuorokaudessa puolessa tunnissa kokemassa verkot ja vetää yleensä isommat määrät kalaa kun sinä.
Ihan rehellisesti, niin tuollaista herkkua jos verkkokalastus tarjoaisi, niin olisipa hienoa. Ehkäpä joku jossain voi noin verkkokalastaa, mutta siinäkin on varmasti taustalla aika pitkä historia kalapaikkojen etsimistä ja monia turhia reissuja kelistä riippumatta. Kyllä se vaan on aika eri hommaa mitä tuolla järvillä Etelä-Savossa harrastetaan, varsinkin tuon rakkaan muikun osalta. Syksyllä kylmässä viet verkot selälle, ja et voi koskaan tietää millainen keli on kun joudut ne hakemaan. Sitten satut saamaan 10 muikkua, niin siinähän on hurjat meiningit. Ehkä kerran pari vuodessa saatat osua Jacpottiin, ja saada ämpärillisen muikkua, sen eteen saa kyllä tehdä työtä aika paljon, ja aika monta vuotta, että löydät moisen paikan.
Muutenkin mitä tulee noihin kalamääriin, niin väitänpä ihan pokkana, että aktiivikalastaja saa helposti enemmän esim. haukea ja isoa ahventa kuin verkkokalastaja, joka kalastaa kohtuullisella määrällä verkkoja. Hauki varsinkin on semmoinen kala, että heittokalastus on suorastaan ylivoimainen niiden määrässä, koska heittokalastaja pystyy koluamaan paljon enemmän vesialuetta kuin verkottaja.
tallennettu
Deadman walking.
Juha
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #16 :
06.11.06 - klo:10:19 »
Lainaus käyttäjältä: Original Jykä - 06.11.06 - klo:10:18
Lainaus käyttäjältä: Juha
tossa tosin ärsyttää varmaan ihmisiä pitkälti se vaivattomuus, itse kun saattaa vetää 12 tunnin reissuja tuolla loskassa niin joku vaan käy kerran vuorokaudessa puolessa tunnissa kokemassa verkot ja vetää yleensä isommat määrät kalaa kun sinä.
Ihan rehellisesti, niin tuollaista herkkua jos verkkokalastus tarjoaisi, niin olisipa hienoa. Ehkäpä joku jossain voi noin verkkokalastaa, mutta siinäkin on varmasti taustalla aika pitkä historia kalapaikkojen etsimistä ja monia turhia reissuja kelistä riippumatta. Kyllä se vaan on aika eri hommaa mitä tuolla järvillä Etelä-Savossa harrastetaan, varsinkin tuon rakkaan muikun osalta. Syksyllä kylmässä viet verkot selälle, ja et voi koskaan tietää millainen keli on kun joudut ne hakemaan. Sitten satut saamaan 10 muikkua, niin siinähän on hurjat meiningit. Ehkä kerran pari vuodessa saatat osua Jacpottiin, ja saada ämpärillisen muikkua, sen eteen saa kyllä tehdä työtä aika paljon, ja aika monta vuotta, että löydät moisen paikan.
Muutenkin mitä tulee noihin kalamääriin, niin väitänpä ihan pokkana, että aktiivikalastaja saa helposti enemmän esim. haukea ja isoa ahventa kuin verkkokalastaja, joka kalastaa kohtuullisella määrällä verkkoja. Hauki varsinkin on semmoinen kala, että heittokalastus on suorastaan ylivoimainen niiden määrässä, koska heittokalastaja pystyy koluamaan paljon enemmän vesialuetta kuin verkottaja.
Kuhaa, taimenta, siikaa ja lohta lähinnä meinasin
tallennettu
Juha Söderholm
Original Jykä
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #17 :
06.11.06 - klo:10:35 »
Jep, kyllähän verkkokalastukseenkin pitäisi kiinnittää huomiota, ja niinhän RKTL:llä on tehtykin. Suosittelen kaikkia lukemaan niitä.
tallennettu
Deadman walking.
Juha
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #18 :
06.11.06 - klo:11:17 »
Tämmösen bongasin Haukiseuran sivuilta:
"Fiske Journalen uutisoi nettisivuillaan näyttävästi Ruotsin haukiseuran kampanjasta kalastusverkkojen myyntiä vastaan. "Kampanj för nätfria butiker" on jo saanut useat ruotsalaiset kalastusvälineliikkeet luopumaan verkkojen myynnistä vapaaehtoisesti. Kampanjan tarkoitus on parantaa entisestään Ruotsin hienoja suurkalavesiä. Esimerkissä mainitaan, että verkkokalastus suurhauistaan kuuluisalla Lödde-joella uhkaa joen hienoa suurhaukikantaa."
http://fj.norran.com/senaste_nyheterna.php?id=1564
tallennettu
Juha Söderholm
Original Jykä
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #19 :
06.11.06 - klo:11:47 »
Asia on varmasti ihan hyvä, mutta mielestäni keinot ovat väärät. Hieman sarkastisesti voisi sanoa, että kohta varmaan jotkut ovat päästelemässä kaloja irti toisten verkoista, kuin kettutytöt konsanaan. Lödde-jokeakin voitaisiin suojella helposti asettamalla verkkokalastusrajoituksia tai alueittaisia kieltoja. Tuommoiset kampanjat eivät mielestäni edistä kenenkään etuja. Hieman kyllä tuommoisen asian uutisointi SHS:n sivuilla ihmetyttää, vaikka aika neutraalisti asia on esitettykin. Ainakaan en usko, että SHS haluaa profiloitua kaiken verkkokalastuksen vastustajaksi, siihen ajatukseen siellä on liian paljon fiksuja tyyppejä, jotka ovat selvillä myös verkkokalastuksen positiivisista puolista.
tallennettu
Deadman walking.
kasankin
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #20 :
06.11.06 - klo:17:24 »
En osaa sanoa muista järvistä että miten homma hoituu sielä, mutta täälä päin tuhotaan aivan liikaa kaloja turhaan verkoilla ja ei välititetä siitä...mainitsin kuhasta aikasemmin tääl ja siihen ei kukaan ole sanonnut A:ta taikka O:ta, eiköhän siinä asiassa pitäis herätä ku kuhaa ja muita kaloja kuolee turhaan verkkoilun takia? jos 100:sta kalamiehestä 10:en noudattaa sääntöjä ja lakeja niin eihän se ole oikeen että verkkokalastusta ei sen takia kielletä, sillonhan se paska jatkuu vain...onhan se harmi että verkkokalstusen kielto tulee myös niille syyttömille jotka on hoitanut homman hioenosti...pitäähän meidän ajatella laajemmin niin että kalat säilyy meidän järvissä pidempään.....jos nytkin kerta uutisissa on sanottu että maailman kalakanta on uhattuna niin eikö se saa teitä miettimään vähäisen että missä mennään ja mitä pitäis tehdä?!?!?
Jos vanhat papparat ajattelee että eihän me olla enään elossa ku kalat on kaikki kuollu sukupuuttoon ja jatkaa samaan malliin välittämättä niin eikö siinäkin asiassa kellot jo soi teidän päässä...ainakin mun päässä helisee siihen malliin!
tallennettu
Kasankin Make
kasankin
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #21 :
06.11.06 - klo:17:31 »
Lainaus käyttäjältä: Original Jykä - 06.11.06 - klo:09:00
No eikö se ollut aika lapsellista laittaa toiselle miinusta jos on eri mieltä asiasta? jos mä en kannata verkkokalastusta ja sinä teet niin minkä sille voi? pitääkö heti alkaa läpsimään jos ei joku oo sun kans samaa mieltä? eiköhän se ole yhtä lapsellista! älä tee sitä toiselle mitä et toivo toisen tekevän sulle
tallennettu
Kasankin Make
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Mies, poika?
Profiili
«
Vastaus #22 :
06.11.06 - klo:17:33 »
Ohvithopikkia.
Itse ainakin harkitsen tarkkaan kehumista ja läppäsyä, en jonkun typerän riidan takia toista ala läpsimään, enkä myöskään kehumaan.
Ja kuten tuo isäntämmekin sanoi, laittakaa asiat tappelemaan, älkää itse tapelko, nih.
tallennettu
Älä pakota jokea, anna sen virrata.
kasankin
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #23 :
06.11.06 - klo:17:45 »
Lainaus käyttäjältä: Nipa - 06.11.06 - klo:17:33
Ohvithopikkia.
Itse ainakin harkitsen tarkkaan kehumista ja läppäsyä, en jonkun typerän riidan takia toista ala läpsimään, enkä myöskään kehumaan.
Ja kuten tuo isäntämmekin sanoi, laittakaa asiat tappelemaan, älkää itse tapelko, nih.
Niinpä, sanos muuta! mua vain ärsytti että sain läppäsyn mielipiteeni takia, jos olisin henkilökohtaisesti hyökännyt niin olisin ansainnut sen läppäsyn...
tallennettu
Kasankin Make
Nilssi
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Kisulla hyvät oltavat
Profiili
«
Vastaus #24 :
06.11.06 - klo:18:13 »
Tossa kasankinin jutussa "Jos vanhat papparat ajattelee että eihän me olla enään elossa ku kalat on kaikki kuollu sukupuuttoon ja jatkaa samaan malliin välittämättä niin eikö siinäkin asiassa kellot jo soi teidän päässä..." on asiaa. Itsekkin koen asian näin.. Monet tutut, vähän vanhemmasta väestöstä sanovat usein näihin katoaviin luonnonvaroihin(kuten kalat) "No onneks minä en elä silloin kun ne loppuu" vähempää ajattelematta sitä että lapsenlapset elää jne. Tai sitten niiden päähän on jäänyt joku ihme ajatus siitä että luonto hoitaa itsensä kuntoon vaikka kuinka sitä pilataan. Toivottavasti nuorempi sukupolvi on vähän valaistuneempaa ja kun tämä vanhusto kuolee pois niin alkaisi uusi nousu....
tallennettu
Sivuja:
[
1
]
2
3
4
5
6
|
Siirry ylös