Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
09.01.09 - klo:09:29

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Kalastus asut

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Käytätkö kalaoppaita?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Käytätkö kalaoppaita?  (Luettu 702 kertaa)
Juha
Lost in Space...somewhere deep in the universe
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« : 05.02.07 - klo:12:42 »

Mikko kirjoitteli toisessa topicissa:

Lainaus
-Kalaopas-toiminnan jatkuva hehkuttaminen. Suomalaisia tuo ei vaan kiinnosta, koska kaikki osaa edes jotenkin tulla toimeen omillaan (ja ne muutamat jotka eivät osaa olla ihmisiksi, eivät kuitenkaan hakeudu palveluiden pariin vaan vetävät karhut nuotiolla kuin ennenkin ja sotkevat paikat). Turisteille tuo toiminta pitäisi ohjata täsmäiskuna, että kalaakin tulee ja matkailun edistäminen nostaisi päätään.

Tää on kyllä totta. Voin henkilökohtaisesti sanoa etten ole ikinä opasta Suomessa ottanut, Gotlannissa saatan päiväksi ottaakin. Onko joku muu? Käyttääkö joku muu noita opastoimintoja Suomessa säännöllisesti? Siis suomalaisista?
tallennettu

Juha Söderholm

"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani

Hei mun blogi on jossain hapessa...
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #1 : 05.02.07 - klo:12:54 »

En käytä. Kerran kokeiltiin vuosia sitten ja se jäi viimeiseksi kerraksi. Oli sen verta huonoa mainosta alalle että jätetään paikka mainitsematta. Tässä tapauksessa ei ollut se turisti "karhuissa" Järkyttynyt.
Ainakin kavereiden kertoman mukaan on ollut kovin vaihtelevaa tuo tarjonta. Joissain paikoissa joku jurmu ukko kiikuttaa jonnekkin luodon kupeeseen tyhjää pyytämään ja välillä taasen saa niin erinomaista palvelua aivan perusteista alkaen.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 05.02.07 - klo:13:12 »

Eipä ole tähänpäivään mennessä edes tullut mieleen että kalastusopasta tarvitsisin. Olen kyllä ihan mielenkiinnosta lukenut eräiden oppaiden mainoksia.  On meinaan hintavaa touhua. Siinä saa viitisensataa egua menemään aika helposti. Vain ja ainoastaan jos kalastusoppaalla tarkoitetan Tenolla vaadittavaa soutelijaa niin voisin joskus kuvitella ko palveluita käyttäväni.

Yleensäkin näitä palveluja ei edes aktiivisesti kohdenneta yksityiselle ihmiselle vaan potentiaalinen kohderyhmä on luonnollisestikin Firmat. Oma käsitykseni on että Suomessa lähes kaikki saavat jo pienenä jonkinlaisen opastuksen kalastukseen. Nykyään lisäksi opastarjonta ei ole vielä laatuluokiteltu joten hinta/laatu suhde voi olla aivan mitä tahansa.

Kalastusohjelmassa mm muutama vuosi takaisin eräs opas tuli naisten opastusretkeltä haukisaaliin kanssa ja hauet haukkoivat henkeä vielä kotirannassa. En muista oliko sama ohjelma mutta eräs haukiopas heitti pienen hauen kaaressa mereen rykäistessään ensin koukut kiduksista raakaa voimaa käyttäen. Toivottavasti kukaan muukaan ei käytä tämäntapaisia "oppaita"
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
Stobe
SHS-Jäsen
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 05.02.07 - klo:13:34 »

Paria ammattiopasta olen käyttänyt ja ei voi kuin kehua. Kokeneelle kalamiehelle hyvä opas lienee uuden oppimisen kannalta kullanarvoista. 'Ilmaisia' oppaita tai pitäisikö sanoa 'oppilasvaihtoa' on tullut harrastettua sitäkin enemmän, osa näistä on ollut osa-aikaisesti opashommmia tekeviä tavallisia harrastajia. Kuvio on ollut sellainen, ett' ensin mennään kaverin kanssa kalaan hännen paikoille ja tyylillä ja sitten viedään kaveri omille vesille fisuun omalla veneellä. Yleensä näistä kyllä aina oppii jotain ja saa samalla mukavaa kalaseuraa. Verrattuna siihen, että jonkun itselle uuden kalastusmuodon kanssa hakkaa päätä seinään vuosia, voi hyvän oppaan avulla päästä ns. 'hommasta jyvälle' huomattavasti nopeammin ja homman opettelua voi jatkaa paremmin eväin. Esimerkiksi jollekulle meritaimenen kalastuksesta kiinnostuneelle ja sen aloittamista suunnittelevalle voi yksi opasreissu säästää vuosia ekan ns. 'oman' kalan saamisessa.

Kaikki oppaat ei varmaankaan ole yhtä hyviä, kalastusta kun ei opita millään 'opaskurssilla' vaan käymällä kymmeniä vuosia kalassa. Onneksi sana kiertää ja hyvillä oppailla kyllä riittää asiakkaita jatkossakin.

Suosittelen suhtautumaan avoimin mielin ja toisaalta tekemään ennakkotyötä, jos meinaa oppaan itselleen palkata. Parhaimmillaan oppaasta saa elinikäistä hyötyä omaan kalastukseen. Voin sen toisenkin ääripään kyllä kuvitella...
tallennettu
Deep
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 05.02.07 - klo:13:47 »

"Verrattuna siihen, että jonkun itselle uuden kalastusmuodon kanssa hakkaa päätä seinään vuosia, voi hyvän oppaan avulla päästä ns. 'hommasta jyvälle' huomattavasti nopeammin ja homman opettelua voi jatkaa paremmin eväin. Esimerkiksi jollekulle meritaimenen kalastuksesta kiinnostuneelle ja sen aloittamista suunnittelevalle voi yksi opasreissu säästää vuosia ekan ns. 'oman' kalan saamisessa."

toi olisi mulle se mahdollinen syy käyttää opasta.. tosin hinnoittelupoliittisista syistä on mahdollista vain isommalle porukalle yhtä aikaa.. ellei sitten tuota pätäkkää ole yli hyvän maun. Yleensä "venettä" vaihtamalla (kyytiläinen/ kyyditsijä vaihtuu) saa myös tota palvelua jossain määrin maksamatta, joten pysyn siinä Hymyilee
tallennettu
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 05.02.07 - klo:21:00 »

Ei ole tullut opas palveluja käytettyä,mutta en kuitenkaan tyrmää ajatusta ihan kokonaankaan.
Paljolti tietysti riippuu kalastuspaikasta.esim johonkin kosken erikoisuuksiin voisi opas olla paikallaankin.

Kaikkia ei ole pakko oppia kantapään kautta.vai onko?

tallennettu

kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
Pasi1
Insinööri, olen kerran saanut...todistetusti...
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 05.02.07 - klo:21:06 »

En ole koskaan käyttänyt mutta mieli tekisi kokeilla.
tallennettu

1. Chuck Norris 2. Clint
Juha
Lost in Space...somewhere deep in the universe
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 05.02.07 - klo:21:09 »

Pitäisköhän miettiä että palkattais jossain porukassa joku "pro-oppaaksi" tunnettu kaveri oppaaksi vaikkapa päiväksi? Olisiko kiinnostusta?
tallennettu

Juha Söderholm

"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani

Hei mun blogi on jossain hapessa...
Pasi1
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 05.02.07 - klo:21:10 »

Kuulostaa hyvältä, olen mukana.
tallennettu

1. Chuck Norris 2. Clint
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #9 : 05.02.07 - klo:21:17 »

Kyllä! Tietysti ajankohdasta riippuen. Mistä moinen valittaisiin? Joku myös lehtiin kirjoittava "julkimo" vai aivan randomilla?
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
Pasi1
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 05.02.07 - klo:21:55 »

Toisaalta julkimokin olisi "ihan kiva" mutta hinta taitaa ratkaista, joten riippunee osallistuvien määrästä.
tallennettu

1. Chuck Norris 2. Clint
Mikko_-Procyon-
Propilkki
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

*under construction*

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 07.02.07 - klo:15:23 »

Pitäisköhän miettiä että palkattais jossain porukassa joku "pro-oppaaksi" tunnettu kaveri oppaaksi vaikkapa päiväksi? Olisiko kiinnostusta?

Jarin kanssa kalalle?  Katsotaan sitten miten se sillä liitsillä niin paljon saa kalaa (kun minä en ainakaan saa sillä juuri mitään mainittavaa, haukia tulee jalokaloja enemmän silläkin).
tallennettu

Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 07.02.07 - klo:15:39 »

Itse en ole kalaopasta käyttäny, maksaa niin julmetusti ja laatu on puheista päätellen vähän mitä sattuu. Omista kavereista saa "kalaoppaita" ainakin jos heidän kotivesillään kalastetaan ja ei ole ennen itse siellä kalastanu. Ja tietysti tutuillakin vesillä voi vaikka pappaansa käyttää jos hän on siellä kauan asunu.  Ja kalaoppaista en rupea täällä Suomessa kovin helposti maksamaan.

Vahingossa tämä viesti olikin kalaoppaaksi aiheessa vaikka tänne minun piti kirjottaa se. Nolostunut  Iskee silmää
tallennettu
KALAMIES_
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 07.02.07 - klo:15:43 »

En käytä, kun koitan olla oma alottainen Virnistää Mutta jos tarvisin se ei välttämättä maksas mulle mitään, kun setä on kalastusopas Pyörittää silmiään
tallennettu

Eihän se mikään harrastus oo, ellei se viä kaikia rahoja:D
jrc
SHS-Jäsen
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 07.02.07 - klo:16:13 »

En käytä,mutta eräs kaverini tekee pienimuotoista opas keikkaa,ja hänen kanssaan tulee liikuskeltua vesillä useasti.
tallennettu
kasankin
VIP #18 / Kukkakeppi...ihan oikeasti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

se mikä ei tapa, sattuu ihan hitosti

Profiili
« Vastaus #15 : 12.02.07 - klo:21:32 »

Jos olisin rikas niin maksaisin vaikka mitä että saisin olla pari päivää David Lundqvistin kans kalastamssa haukee  Cool
tallennettu

Kasankin Make

"Laihduin 28kg koska sain lapsen"
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu