roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« : 07.09.06 - klo:02:01 » |
|
Mehulingon saama ahven sai päähäni kysymyksen. kuinka tuo kalojen täyttö oikein tapahtuu?
joskus muistan telkkarista jonkun ohjelman nähneeni jossa kynäruiskulla maalailivat kalan kyljet uudestaan eli mitä siitä täytettävästä kalasta jää alkuperäistä ja millaisessa kunnossa kala täytettäväksi viedään?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
|
|
|
Mehulinko
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 07.09.06 - klo:08:03 » |
|
Jos kalaa ei heti ylössaamisen jälkeen saa täyttäjälle, kannattaa se laittaa jääkaappiin. Pakastin vielä parempi. Jos pakastaa, kannattaa kala laittaa mahdollisimman suoraan jäätymisasentoon. Täyttäjä sitten sulattelee hiljalleen tätä kalikkaa ja alkaa tekemään varsinaista työtä.
Kysäisin täyttäjältä tuota samaa, että mitä jää jäljelle. Kaikki muut lähtee, paitsi pää, nahka ja evät. Pääkin koverretaan tyhjäksi huolellisesti, ettei kalaan myöhemmin jää hajua. Kalan runkona toimii puusta vuoltu muotti tai sitten massasta valettu runko. Tämän päälle laitetaan nahka sekä lisätään evät ja pää. Sitten nahka maalataan, koska kalan väritys haalistuu pakastamisen ja muiden tekijöiden takia. Lopuksi kalan päälle laitetaan hartsia ja lakkaa jokunen kerros.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sitä isoa hakemassa...
|
|
|
Toge
VIP #13 "yhden menin ottamaan...."
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 07.09.06 - klo:17:19 » |
|
Ja on myöskin aika kallista että ei sitä joka kalaa viitsisi täyttää 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Mitäs kyyyyl
|
|
|
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Mies, poika?
Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 07.09.06 - klo:17:33 » |
|
Eikös se hintahaarukka liiku jossain 100-500€ tienoilla? Isä löysi tien vierestä kuolleen, päälleppäin hyväkuntoisen kanahaukan, ja aatteli viedä täytettäväks, mutta se olis maksanu lähemmäs 300€, jotenka ei kiitos.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
 Älä pakota jokea, anna sen virrata. 
|
|
|
Mehulinko
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 07.09.06 - klo:18:58 » |
|
Onkohan minulla sitten käynyt tuuri tuon hinnan kanssa, täyttäjä sanoi ottavansa työstä 60e.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sitä isoa hakemassa...
|
|
|
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Mies, poika?
Profiili
|
 |
« Vastaus #5 : 07.09.06 - klo:19:41 » |
|
Missä missä missä? Tahtoo noin halvalla täytättää kalan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 07.09.06 - klo:20:18 » |
|
Onkohan minulla sitten käynyt tuuri tuon hinnan kanssa, täyttäjä sanoi ottavansa työstä 60e.
Miten voi olla noin halpaa?Mitä itse olen kuullut,niin yli kiloisesta affenesta hintahaarukka on yleensä +500€.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mehulinko
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 07.09.06 - klo:21:09 » |
|
Imatran lähistöltä löytyi kaveri, joka on tehnyt hommaa 35 vuotta.
Itse ihmettelin alhaista hintaa kun siitä kuulin, mutta luulenpa että se tulee olemaan varmasti suurempi. Saa nähdä sitten, kun kala on täytetty.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sitä isoa hakemassa...
|
|
|
roki
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 08.09.06 - klo:00:16 » |
|
onhan se varmasti hintansa väärti kun voi saamaansa isomusta pimeinä talvi-iltona seinällä katsella ja kertoa siitä kauheasta taistelusta joka kalan kanssa käytiin. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mehulinko
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 02.10.06 - klo:19:23 » |
|
220e tuli ahvenen hinnaksi. Sopusuhtainen hinta, eipä tuonne joka viikko kaloja lähetelläkkään. Tällä viikolla täytyy miehekkäästi marssia Giganttiin ostamaan oma digikamera, voin sitten näyttää millainen kokonaisuus saaliista tuli.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sitä isoa hakemassa...
|
|
|
roki
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 02.10.06 - klo:23:01 » |
|
220e tuli ahvenen hinnaksi. Sopusuhtainen hinta, eipä tuonne joka viikko kaloja lähetelläkkään. Tällä viikolla täytyy miehekkäästi marssia Giganttiin ostamaan oma digikamera, voin sitten näyttää millainen kokonaisuus saaliista tuli.
juu,odotellaan malttamattomana kuvia että miten eläväiseltä täytetty näyttää. hinta kyllä kuulosti melko suolaiselta,mutta erikoistyöthän maksaa aina.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mehulinko
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 03.10.06 - klo:18:39 » |
|
Noniin, tässäpä tämä.
|
Sitä isoa hakemassa...
|
|
|
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Mies, poika?
Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 03.10.06 - klo:19:07 » |
|
Kenties aivan helvetin hieno, sanoisin!  Minne aiot sijoittaa tuon? Muista sitten, että varsinkin tuo selkäevä, on aika hauras. Ei kannata räplätä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mehulinko
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #13 : 03.10.06 - klo:20:38 » |
|
Kesämökille tuo olisi tarkoitus viedä "takaisin", mutta saa nähdä nyt sitten. Tällähetkellä ahven on korkealla ulokkeella kissan ulottumattomissa. Oli pirulainen aika utelias.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sitä isoa hakemassa...
|
|
|
Tonnikala85
Haukien uistelumaisteri
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 26.12.06 - klo:22:55 » |
|
Ite meinasin lähettää täytettäväksi ton mun ennätys hauen, mutta meni tikku kynnen alle, kun selailin netistä hieman hintoja. http://www.fishart.fi/kalatrofeet.htmlTuola oli ainakin selkeät hinnastot. Olis maksanut tuon hauen täyttäminen jotain n.600€, joten tyydyin vain kuivattamaan pään itse ja lakkaamaan sen ja hieno tuli siitäkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
kalankiskoja
Aktiivi
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #16 : 20.02.07 - klo:21:59 » |
|
Paljonkos olis hinnat hauen,kuha ja ahvenen kohdalla?Vai täytätkö vai omia ja tuttujesi kaloja? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kalankiskoja
Aktiivi
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #17 : 20.02.07 - klo:22:30 » |
|
Ite meinasin lähettää täytettäväksi ton mun ennätys hauen, mutta meni tikku kynnen alle, kun selailin netistä hieman hintoja. http://www.fishart.fi/kalatrofeet.htmlTuola oli ainakin selkeät hinnastot. Olis maksanut tuon hauen täyttäminen jotain n.600€, joten tyydyin vain kuivattamaan pään itse ja lakkaamaan sen ja hieno tuli siitäkin. Oiskos jossain täällä kuvaa kalan päästäsi? Oisi hyvä nähdä semmoinenkin vaihtoehto.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #19 : 21.02.07 - klo:11:56 » |
|
Ekassa kuvassa näyttää kuin jokin olisi astunut hauen päälle, kun niin littanalta näyttää. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Perca
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #20 : 24.02.07 - klo:14:19 » |
|
Paljonkos olis hinnat hauen,kuha ja ahvenen kohdalla?Vai täytätkö vai omia ja tuttujesi kaloja?  Olen kyllä täyttänyt muillekin kuin tutuille ja itselleni. Tällä hetkellä isoja töitä on sen verran jonossa että en ainakaan isoa haukea ota työn alle. Mutta ahvenen tai kuhan voisin ottaa. Hinnat alkaen 90€ alle kilon ahvenesta tai kuhasta. 1kg=100€, 1,5kg=130€, 2kg=160€, 2,5kg=190€, 3kg=210€, 3,5kg=220€, 4kg=230€, 4,5kg= 230€ ja 5kg=250€. Hinnat menee tähän malliin ja tällä saa seinämallin kalan suu kiinni. Suu auki olevasta tai pöytämallista (molemmat kyljet nähtävissä) neuvotellaan erikseen, tekee noin 20-50 € lisää hintaa
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|