Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
09.01.09 - klo:04:59

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Kalastusluvat kunnossa?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kalastusluvat kunnossa?  (Luettu 1942 kertaa)
J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Seatrout_luukku.com

Profiili
« : 04.12.07 - klo:02:08 »

Tässä juttua 4.12-07 Turun Sanomista.
Mielenkiintoinen aihe, sillä mielestäni myös sanktiot pitäisi olla kovemmat luvattomastakalastuksesta kuin mitä tällä hetkellä on.
 1. http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-12-04,104:2:502604,1:0:0:0:0:0:
 2. http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-12-04,104:2:502608,1:0:0:0:0:0:
« Viimeksi muokattu: 04.12.07 - klo:07:53 kirjoittanut J-KING » tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
Sillä olenhan laakson suurin sika
Wallu
Jäsen
*
Poissa

Kalattomuus vaivaa...

Profiili
« Vastaus #1 : 04.12.07 - klo:07:22 »

Kyllä sitä rikesakkoa voisi nostaa esim. 80 euroon. Meidän kalastajien hyödyksihän tuo tulee kuten artikkelissa mainittiinkin.
tallennettu

Kohiseva
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 04.12.07 - klo:08:17 »

Itse kannattaisin sakon nostoa vähintään 100 euroon, jotta pelote olisi riittävän suuri.
tallennettu
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 04.12.07 - klo:08:44 »

On se toki, perin ikävätä, notta näinkin moni henkilö luvattomana apajilla liikuskelee. Ihmisluontoon kun kuuluu perin eläimmellisesti, sellainen "ominaisuus" kun herkkä halu yleistää asioita. Siten ei olisikaan mitenkään ihmeellistä, mikäli myös lupa-asiansa mallikkaasti hoitaneet, saisivat joitenkin silmissä rosvon leiman.
 Ihmiskunnan historian aikana, on käydetty monia konsteja, joilla tämäntapaisia väärinkäytöksiä ratkottiin. Esimerkkeinä käden tahi kaulan katkaiseminen, kappaleiksi repiminen, vauhdikas kidutus-sessio jne. jne. Mieleen juolahtaa myös ns. kolmen tähkän laki, jonka nojalla eräässä maassa, eräänä aikakaudena; myös alaikäisiä saatettiin lähettää kaukaisin ja kylmiin paikkoihin. Menolippuun oli silloin merkattu myös aika, joka siellä oli sitten vietettävä: 25+5.
 Joten kyllä me ihmiset, osataan jo rangaistuksia keksiä. Siitä meillä ompi pitkä ja "mainekas" perinne.

Sitä minä vaan rupesin ajattelemaan, notta auttaako se rankaiseminen asiaa? Eikös se jokseenkin sillai menee, notta miten kovemmat ovat rankaistukset, sitä raaemmat myöskin rötökset? Sitäpaitsi, onhan se rangaistus seuraamusta jostakin. Vahinko on jo tapahtunut. Tässä tapauksessa tarkoittane sitä, notta luvat on jätetty maksamatta ja painuttu rannoille kaloja jahtaamaan.
Sivistys-valtiossa kun eletään (ainakin sillai minulle ompi annettu ymmärtää), olisi kai järkevämpää, paneutua niihin syihin, jotka sellaisia väärinkäytöksiä aiheuttavat? Sillä tavoin olisi kenties, mahdollista jopa ennältä ehkäistää vahingojen tapahtuminen.
Joten valistus kai se avainsana, tässä asian laitassa, ompi?
« Viimeksi muokattu: 05.12.07 - klo:10:11 kirjoittanut Kalamara » tallennettu

Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua

Profiili
« Vastaus #4 : 04.12.07 - klo:09:57 »

Kyllä vaan ja tietysti kalastusluvat ovat kunnossa. Samalla reissulla, kun tuon ensimmäisen haspelisetin ostin, köpötin se matkassa postiin. Postisetähän oitis äkkäs jotta millä asialla liikun ja ryhtyi mitään utelematta kalastuslupalappusia tiskin uumenista kaivelemaan. Loppuvuodeksi maksoin kalastushoitomaksun ja 7vrk läänikohtaisen viehemaksun. 7vrk:den kuluttua menin Meri-Infoon hakemaan helsinkiläisen viehekortin loppuvuodeksi. Autottomana tuo piisaa minulle.
tallennettu
Pulikka
Ihmisplotteri; "Mikä vit.... Kihtiluoto?
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 04.12.07 - klo:10:52 »

Hyvää keskustelua.. 
Taitaa kuitenkin olla enemmän kysymys poliittisesta päätöksestä, eli mistä momentista rahaa annetaan kalavesien kunnostukseen ja istutukseen. Nyt vallalla on tämä kalastuslupapolitiikka. Tästä tietysti voi olla montaa mieltä, pitääkö jokaisen sunnuntaikalastajan maksaa melkein 50 euroa muutamien kertojen heittelystä. 
Ruotsissa ilmeisesti ei ole maksuja, ja kuitenkin kalaa tuntuu olevan. Ehkä täällä Suomessa sisäsaaristossa kalastuspaineet ovat suuremmat kesämökkiverkottajien ym. takia. Jostakin tietysti pitää saada rahaa istutuksiin, kun ei luontaista lisääntymistä ole. Siis varsinkin jalokaloilla, esim. meritaimenen osalta. 
Enemmän tuntuu olevan puutetta kalastuksenvalvojista joilla on riittävät valtuudet puuttua asioihin. Epävarma
tallennettu
minnow
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Erämies on eri mies...

Profiili
« Vastaus #6 : 04.12.07 - klo:17:00 »

Lukekaapas tämä:

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=15670.0
tallennettu

M - I - N - N - O - W
J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #7 : 04.12.07 - klo:17:46 »

Kyllähän tuolla asiaakin oli mutta en ymmärrä sitä että miksi taimenistutuksista on tehty syyllisiä siihen ettei suomen lupajärjestelmä toimi.
Ihmiset olemme tehneet kaikkemme ettei luonnonkudut onnistu enää oikein missään. Kyllä istutus toimintaa voisi varmasti kehittää mutta minua ihmetyttää vain
pelkit narinat, mutta missä on ne ehdotukset jolla saataisiin lupajärjestelmä kaikille mieluisaksi ja tuottoisaksi jotta kaikki olisi tyytyväisiä.
itse en lähde kovin sanoin kritisoimaan  järjestelmäämme sille vaikka jotain ajatuksia olisikin niin silti en pystyisi kehittämään millään kaikkia mielyttävää järjestelmää.
tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
Sillä olenhan laakson suurin sika
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 04.12.07 - klo:18:18 »

Käväisin lukemassa tuon linkin kaikki kirjoitukset.  Päällimäiseksi jäi mieleeni se seikka että aika moni ei ollut tuon lupamaksun maksamisen kannalla siten, että se olisi itsestään selvä asia.  En ymmärrä miten asiat sitten paranisivat siitä jos yhä useampi jättäisi tuon maksun maksamatta.  Tuntuu vain niin helpolta vastustaa jotakin asiaa jos sen voi tehdä siten että säästää omaa kukkaroaan siinä sivussa.  Itse olen aina makanut ko maksut ja tulen maksamaankin.  Mikäli sitten minun mielestäni noita kerättyjä tuloja käytettäisiin "vääriin kohteisiin" niin siitä sitten vain kirjoittelemaan eri palstoille ja vaikkapa  laittaa viestiä ajatuksistaan suoraan MMM:lle.

Toivottavasti tuo käsitykseni maksamattomuudesta oli vääränlainen, muuten mentäisiin täysin hukkaan. 
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
Tonnikala85
Haukien uistelumaisteri
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 04.12.07 - klo:18:26 »

Sekin on kyllä totta että varsinkin pienemmät kalastusseurat saa aivan naurettavan pieniä avustuksia näistä läänikohtaisista luvista, samoin kuin valtion luvistakin.

Ainakin tällä seudulla pienemmät kalastusseurat suorittavat kaikki kalaistutukset omilla jäsenkortti tuloilla ja siksi istutukset eivät olekaan päätä huimaavan suuria.
Siksipä seurantakin kohdistuu pääosin tuohon seurankorttiin, kun siitä seura saa todellista tuottoakin, toisin kuin noista valtion korteista.

Valtionkortti tulee hankittua aina tuossa alku vuodesta kun se lasku kotiin kerta tulee valmiiksi. Ja sitten seuran korttin ostaa sitten kun menee ekan kerran kalaan keväällä, tämä koko lysti kustantaa kuitenkin jotain 30€, joten ei vie varmaan ketään perikatoon ja sitten saa kalastaa huoletta seuraavan vuoden.

Sitten jos lähtee edemmäs kalaan niin sitten kattoo paikka kohtaisesti millaisen luvan sinne hommaa. Riittääkö päivälupa vai pitääkö ostaa viikkolupa...

Mutta yleisesti ottaen kapinoin näitä läänikohtaisia lupia vastaan, koska itse kalastusseurat saavat niistä niin piennen osan, että sillä ei todellakaan suoriteta mitään istutuksia.
tallennettu

salama
Volmari kuulapää
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 04.12.07 - klo:23:38 »

Pulikan kanssa samaa mieltä tosta kalastuksen valvonnasta, Ei niitä todellakaan näy. Olen nyt kalastanut vaasan vesillä 8v. eikä ole kertaakaan lupia kyselty, ja luvat maksan joka vuosi + seuran jäsenmaksu + vene maksun. ihmetyttää  kun noita heittelijöitä tuolla muutamalla sillalla katsoo ÖHÖM  niin ei varmasti ole lupaa taskussa Vihainen
« Viimeksi muokattu: 05.12.07 - klo:10:02 kirjoittanut salama » tallennettu

="Oikeat lusikat ovat rautaa"= ="Vain tyhmä luulee tietävänsä kaiken"=
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 05.12.07 - klo:09:56 »

Todetaan heti aluksi että luvat on aina ollut ja tulevat aina olemaan kunnossa. Faija ja vaari jo muinoin opetti että aina käydään kysymässä/maksamassa lupa ennenkuin kalastuskausi aloitellaan. Se oli luonnollisesti aikaa ennen läänilupia.
Oikeasti hieman ihmettelen nurinoita noita maksuja kohtaan. Tokihan on selvää että maksamatta jättäminen on puhtaasti välinpitämättömyyttä. Omalla kohdalla maksan tuon valtion kortin, 2 läänilupaa ja yhden veneluvan. Ja kun ne on maksettu niin saan kalastaa koko vuoden aivan vapaasti. Sen sijaan on lupia/veroja/maksuja muilla elämänaloilla, joita joutuu maksamaan päivittäin ja jotka saattvat nousta vielä kesken vuoden. Eli kaikesta pahasta minusta nuo kalastusluvat on niitä pienimpiä.
Se että lupamaksut ei ohjaudu sinne minne kukin tahollaan haluaisi, ei mielestäni oikeuta maksamatta jättämistä. Eipä noilla autoiluun liittyvillä veroilla teitäkään korjata Pyörittää silmiään
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
salama
Volmari kuulapää
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 05.12.07 - klo:10:09 »

Repesin oikeen kunnolla Virnistää Petteri nouto mitähän se noutaa Hymyilee leveästi Hymyilee leveästi Hymyilee leveästi kaloja Pyörittää silmiään ei vaiskaan aiheeseen  kunnos sakot jos ei maksa, ja noita lupalappu poliiseja enemmän liikenteeseen ihan oikeesti. Vihainen
tallennettu

="Oikeat lusikat ovat rautaa"= ="Vain tyhmä luulee tietävänsä kaiken"=
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 12.12.07 - klo:13:04 »

Maa- ja metsätalousministeriö muisti kirjeellä. .." MMM lähettää sinulle muovitetun, säänkestävän kalastuskortin postitse suoraan kotiisi, kun maksat kalastuksenhoitomaksun oheisella henkiklökohtaisella tilisiirtolomakkeella 31.5.2008 mennessä".   Tuollainen laminoitu kortti on ollut itselläni käytössä jo useamman vuoden.  Mikäli tuon kortin maksaa heti netin välityksellä niin eipä sitten tarvitse ainakaan potea huonoa omatuntoa siitä etteikö olisi ko maksua maksanut. Suosittelen.  Cool  Tosin läänikohtaisen viehemaksun joudun edelleen printtaamaan omasta koneestani ja sitä ei näinollen saa laminoituna.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 12.12.07 - klo:14:28 »

Itsellenikin semmonen kirjelmä ompi vuosittain lähetetty. Ja kortinkin olen sitten jossakin vaiheessa saanut. Vaikka semmonen epäkohta kai tänä vuonna havaittavissa oli, notta kortti saapui verraten myöhään. Kai nuo ministeriö-heput luulevat, ettei talvella tahi kevät-talvella, kalastusta harrasteta laisinkaan.
 Sen läänikohtaisen luvan, olen laminoittanut ihka itse, omilla pienillä, karvaisillä kännyilläni. Sitä kirjoja varten tarkoitettua liimakalvoa, olen perin menestyksekkäästi, tähän tarkoitukseen käyttänyt. Näkyy hyvin, eikä ole kastunutkaan. Kuten vanhan kansan oli tapana sanoa: itse tehty, hyvin tehty!
tallennettu

Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
stento-z
Popeye
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Kippis

Profiili
« Vastaus #15 : 12.12.07 - klo:15:36 »

Kyllä ne luvat pitää olla kunnossa on se kalastus kuitenkin mukavampaa kun ei tarvitse pälyillä joka venettä et jos vaikka valvoja tulee,eihän noita valvojia paljon ole mutta on kuitenkin ja jossain vaiheessa saattaa käry käydä Cool
tallennettu

Vanhalla on oppimisen vaikeus
Pulikka
Ihmisplotteri; "Mikä vit.... Kihtiluoto?
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #16 : 12.12.07 - klo:16:21 »

Kannattaa käydä helsingin venemessuilla:  Sieltä saa hankittua laminoidun luvan, jossa on kalastuksenhoitomaksu ja lääninlupa/vat
samassa, ja mahtuu lompakkoon.. eli luottokortin näköinen.  Saisivat myydä tuota palvelua netissä, ettei tarttis mennä Helsinkiin venemessuille  Virnistää
tallennettu
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #17 : 12.12.07 - klo:16:24 »

Kannattaa käydä helsingin venemessuilla:  Sieltä saa hankittua laminoidun luvan, jossa on kalastuksenhoitomaksu ja lääninlupa/vat
samassa, ja mahtuu lompakkoon.. eli luottokortin näköinen.  Saisivat myydä tuota palvelua netissä, ettei tarttis mennä Helsinkiin venemessuille  Virnistää

samaa sai myös erämessuilta.

on se joo aika kumma ettei noita kukaan myy "aina"
tallennettu

Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan Iskee silmää
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #18 : 12.12.07 - klo:21:18 »

Itse olen ostanut ClasOhlsonista tms. halvan laminointikoneen ja sitten printannut netistä tilatut luvat luottokorttikokoisina ja laminoinut. Käteviä kun voi tunkea eri kalakasseihin luvat niin ovat aina mukana, vaikka reppu/olkkalaukku jne. vaihtuukin eri reissuilla.

ei muuten yhtään tyhmä idea.
taidampa koittaa seuraavaan lääninlupaan samaa
tallennettu

Osteri
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #19 : 16.12.07 - klo:17:33 »

Viime viikolla tuli MMM:stä taas kirje ja nyt on tuo puoli kunnossa, maksettu on ja myöskin tuolle paremmalle puoliskolle tuli lupa maksettua joten siltä osin asia ok ja nyt vaan ootellaan korttien saapumista.
Olen samaa mieltä jonkun aikasemmin kirjottaneen kanssa siitä että saisvat lähettää paljo aikasemmin ton kirjeen, ku maksun jälkeen kestää vielä kuukauden ennenku kortti on tullu.
Toi lääninkohtanen lupahomma harmittaakin jo sitte hiukka enempi ku on hommattava useampaan lääniin toi lupa, meinaan jos aikoo sitä kalastustakin useammassa läänissä harrastaa kuten ainakin omalla kohdallani tapahtuu.
Ois mun mielestä ihan hieno homma ku saisvat tohonkin koko maan kattavan luvan vaikka maksaskin sit enemmän ei ainaskaan tarttis ihmetellä jos sattuu kalastuspaikka esim  vaikka kahen läänin rajalla olevalle järvelle, näitäkin löytyy.
tallennettu
MikeTonic
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #20 : 16.12.07 - klo:17:58 »

Myös minä sain MMM:ltä joulukortin, jonka maksoin pois samaa vauhtia. Hyvä tuollainen laminoitu kortti käytössä ja helppo kuljettaa mukana.
tallennettu
Dukes
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

haukia haukia

Profiili
« Vastaus #21 : 16.12.07 - klo:18:07 »

Itsekkin maksoin tänään ensi vuoden luvan!  Virnistää
tallennettu

-Rukka-Peikko Takkutukka-
jyrze
Mr Pickup
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #22 : 27.12.07 - klo:19:01 »

Jep, nyt on 2008 vuoden luvat kuitattu. Mutta mitenkä tuon laminoidun kortin mahtaa saada. Itselle ei ole sellaista koskaan lähetetty..? Pyörittää silmiään
tallennettu
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #23 : 27.12.07 - klo:19:09 »

Jep, nyt on 2008 vuoden luvat kuitattu. Mutta mitenkä tuon laminoidun kortin mahtaa saada. Itselle ei ole sellaista koskaan lähetetty..? Pyörittää silmiään

ootko ilmottanu ittes sinne rekisteriin? ei ne automaattisesti muuten sitä lähetä

http://www.mmm.fi/fi/index/etusivu/kalastus_riista_porot/vapaa_ajankalastus/kalastuksenhoitomaksurekisteri.html
« Viimeksi muokattu: 27.12.07 - klo:19:27 kirjoittanut jaska74 » tallennettu

jyrze
Mr Pickup
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #24 : 27.12.07 - klo:19:28 »

Järkyttynyt Nut en ymmarra:Hymyilee  Miten se mahtaapi tapahtua? Olen aina maksanut vain nettisivujen kautta ja tulostanut kalastusluvan.

EDIT: kerkesitkin jo viestiä kirjottaessa linkin laittamaan Hymyilee leveästi

« Viimeksi muokattu: 27.12.07 - klo:19:30 kirjoittanut jyrze » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu