Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
09.01.09 - klo:04:52

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Ertukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Kalastukseen liittyvät tavat ja uskomukset
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kalastukseen liittyvät tavat ja uskomukset  (Luettu 1165 kertaa)
Stögö
Wireless Fisherman
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« : 03.05.07 - klo:22:28 »

Elikkäs onko teillä mittään "poppas"juttuja, maneereja tai uskomuksia kalastukseen ja/tai kalareissuihin liittyen.

Itsellä nyt tuli sellainen ensimmäisenä mieleen, että jostain syystä on tullut itselle sellainen uskomus, että kevään ensimmäinen kala on otettava ylös, oli se sitten mikä ja minkä kokoinen tahansa. Muuten tuottaa huonoa onnea koko kesälle.

Ja tuo piti viimekesän kohdalta aika hyvin paikkaansa. Heitin ensimmäisen pois koska oli vai reilu 20cm hauki ja tuli vielä silloin kun olin "pyhäkamppeissa" ja tietenkin ilman mitään siivousvälineitä tappamassa aikaa eräällä pikkulämpäreellä. Koko kesä oli kalantulon kannalta aika onnetonta. Kala oli suurimmaksi osaksi pientä ja sitä tuli vähän.
tallennettu

"Rakastan kalastamista. Sitä heittää siiman veteen, eikä tiedä mitä toisessa päässä on. Mielikuvitus leikkii pinnan alla."   -Robert Altman-
"You should be the change that you want to see in the world" -Gandhi-
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 03.05.07 - klo:22:30 »

Olen joskus yllättänyt itseni mökin kiikkustuolissa ruikuttamassa sisäisesti että turha sinne on mennä kun ei sieltä mitään tule Pyörittää silmiään. Eli ainoa uskomukseni on ettei sitä pyytämättä tule ja ainakin omalla kohdalla pitänyt harvinaisen hyvin paikkansa Cool
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
Jarski
Siuronkosken Einstein
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 04.05.07 - klo:08:44 »

1) Pohjoistuulella ei kannata lähteä hauki/ahven -jahtiin. Sukupolvia vanha viisaus, joka pitää kohtuullisesti paikkansa, hyvin harvoin silloin on kalassa saanut rypeä.

2) Kevään ensimmäisillä reissuilla ei ole tärkeää saada kalaa koukkuihin, mutta jos koukkuun kala käy, se pitää saada varmoin ottein rannalle. Lähinnä kirjolohen kalastuksessa mulle on syntynyt tällainen uskomus, nuorempana oli aina itseluottamus pitkään kuralla kun karkuutti monta kirjolohta putkeen.
tallennettu

Sensaatiomaista! Tulitaistelu osterien välillä!
Hervannan Jamie Oliver
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 04.05.07 - klo:13:55 »

1. sateella ei tule kalaa
2. auringonlaskun jälkeen ei tule kalaa

miksei tulisi?
tallennettu

Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan Iskee silmää
Jarski
Siuronkosken Einstein
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 04.05.07 - klo:14:21 »

Allekirjoitan tuon auringonlaskun jälkeisen lausahduksen. Itselleni ei oo tullut edes kuhaa tuohon aikaan.
tallennettu

Sensaatiomaista! Tulitaistelu osterien välillä!
Hervannan Jamie Oliver
Parabellum
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 04.05.07 - klo:15:02 »

Meillä päin on aina sanottu, että kala syö sateella ja sateen jälkeen. Täällä se tosiaankin pitää paikkansa. Usein kala on napannut juuri ennen sadetta ja väsytyksen aikana on alkanut satamaan. Tai sitten kala on napannut sateen aikana ja väsytyksen aikana on sade loppunut. Ehkä niillä kaloilla on sittenkin enemmän aisteja kuin ihmisellä...
tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 04.05.07 - klo:16:28 »

Jos joku toivottaa hyvää kalaonnea niin huippu saaliista saa vain uneksia, mutta kireitä siimoja saa toivottaa.
Sateella ei tule kalaa ja sateen jälkeen kylläkin tulee.
tallennettu
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 17.05.07 - klo:04:26 »

Aikainen lintu madon nappaa.  Eli aikainen kalamies kalan pyydystää. Tuota kokeillaan heti käytännössä. Hyvää yötä teille muille.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
Puddi
Suomenmestari loikkaaja
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 07.10.07 - klo:14:54 »

Jos joku toivottaa hyvää kalaonnea niin huippu saaliista saa vain uneksia, mutta kireitä siimoja saa toivottaa.
Sateella ei tule kalaa ja sateen jälkeen kylläkin tulee.
Tämä on aivan sama mitä itse olen kuullut. Pitää myös paikkaansa  Hymyilee
tallennettu

~Hän putoaa kuin eno veneestä~
jaakoppi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 12.01.08 - klo:12:59 »

Pohjoistuulella on turha lähteä järvelle hytisemään sillä kalaa ei tule.  Mato ja vieheet saavat yleensä räkäisyn niskaansa ennen veteen pulahdusta. Jos joku hölmö ohikulkija toivottaa hyvää kalaonnea, tulee heti kirottu olo takaraivoon. Hassua tuo taikausko!
tallennettu
stento-z
Popeye
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Kippis

Profiili
« Vastaus #10 : 13.01.08 - klo:16:35 »

Olen saannut hyvin kalaa vähän ennen ukonilmaa,johtuneeko siitä jyrinästä et kalat rupeaa liikkumaan,niin ja ei sitten kivikosta vaan liejupohjaisilta rannoilta kaislikosta
tallennettu

Vanhalla on oppimisen vaikeus
TMU-82
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 14.01.08 - klo:11:43 »

Itse pidän aina varmuudenvuoksi "naukkapulloa" mukana pakissa, jos sattuisi se iso ottamaan kiinni  Cool Enolta opittu tapa viime kesältä ja hyvin tuntui toimivan koska tämän jälkeen sain ennätys haukeni ja ensimmäisen järvitaimenen(en samalta reissulta). Naukkapullo on niinkin suuri kuin 4cl, mutta eipä sillä koolla ole väliä, kunhan jotain terävämpää on mukana.
tallennettu

Mulle kävi vahinko. Sain kalastusreissulla kalan...
lape89
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 18.01.08 - klo:22:40 »

Sateella tulee usein loistavasti kalaa. Mitä enemmän sataa, sen enemmän ja isompia ovat. Näin varsinkin ongella. Myös ukkosella kalaa tulee hyvin, kunhan vaan uskaltaa vapa kädessä heilua. Itse uskallan, mutten suosittele kyllä.

Isä myös joskus ongella ollessamme hakkasi onkivavalla veden pintaa vähän väliä kovastikkin, ja kiskoi isoja ahvenia hirveetä vauhtia. Mikä lie, mutta toisinaan tuo toimii mullakin, välillä taas lopettaa syönnin kokonaan.
tallennettu
Puddi
Suomenmestari loikkaaja
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 19.01.08 - klo:17:26 »

Sateella tulee usein loistavasti kalaa. Mitä enemmän sataa, sen enemmän ja isompia ovat. Näin varsinkin ongella. Myös ukkosella kalaa tulee hyvin, kunhan vaan uskaltaa vapa kädessä heilua. Itse uskallan, mutten suosittele kyllä.

Isä myös joskus ongella ollessamme hakkasi onkivavalla veden pintaa vähän väliä kovastikkin, ja kiskoi isoja ahvenia hirveetä vauhtia. Mikä lie, mutta toisinaan tuo toimii mullakin, välillä taas lopettaa syönnin kokonaan.
Ite oon huomannu että kun hakkaa veden pintaa vavan kärjellä nii se on saanu salakka parven uteliaaksi. Kai se voi toki ahveniinkin toimia  Hymyilee
tallennettu

~Hän putoaa kuin eno veneestä~
Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 19.01.08 - klo:17:45 »

Sateen jälkeen kala syö parhaiten. Mitä aikaisemmin aamulla kalaan lähtee sitä varmemmin myös kalaa saa Iskee silmää
Näin uskoisin  Hymyilee leveästi
tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #15 : 19.01.08 - klo:18:35 »

Olen saannut hyvin kalaa vähän ennen ukonilmaa,johtuneeko siitä jyrinästä et kalat rupeaa liikkumaan,niin ja ei sitten kivikosta vaan liejupohjaisilta rannoilta kaislikosta

Itselläni aina ukkosta ennen syönti ollut olematonta ja kalat todella passiivisia ja ei syö vaikka uistinta tunkee nokan eteen ja heilutelee.
Ukkosen jälkeen onkin asia jo erikseen. Uskallakkin laittaa uistin kalan lähellekkin, niin johan alkoi kiinnostamaan.  Hymyilee
tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #16 : 19.01.08 - klo:18:38 »

Allekirjoitan tuon auringonlaskun jälkeisen lausahduksen. Itselleni ei oo tullut edes kuhaa tuohon aikaan.

Minäkin allekirjoitan tuon. Ainoastaan madetta helmikuussa ehkä saatan saada, mutta en muita kaloja. Auringon laskun aikana huippu syönti ja laskun jälkeen, ehkä muutama hikinen limamikko tulee vielä. Kuhakin syö paremmin laskunaikana kuin laskun jälkeen.
tallennettu
jaakoppi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #17 : 19.01.08 - klo:18:42 »

Kyllä auringonlaskun jälkeen on yksi kala joka käy ihan kuumana syöttiin. Räkäkiiski, lapsuudesta jäänyt mieleen.
tallennettu
ThE Speed
VIP #22
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #18 : 19.01.08 - klo:18:43 »

Minäkin allekirjoitan tuon. Ainoastaan madetta helmikuussa ehkä saatan saada, mutta en muita kaloja. Auringon laskun aikana huippu syönti ja laskun jälkeen, ehkä muutama hikinen limamikko tulee vielä. Kuhakin syö paremmin laskunaikana kuin laskun jälkeen.

minulla taas on tuo auringon laskun aikaan se paras kala aika  Iskee silmää  kuhaa enimmäkseen silloin tulee
tallennettu

Kalamiesten kiistaton vihamies.
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #19 : 19.01.08 - klo:19:52 »

minulla taas on tuo auringon laskun aikaan se paras kala aika  Iskee silmää  kuhaa enimmäkseen silloin tulee

Juu viestissäni meinasin auringon laskun jälkeiseen aikaan. Eli sitä kun aurinko on jo laskenut.  Pyörittää silmiään
tallennettu
simoz
Jäsen
*
Poissa

terve lapsi kalastaa...

Profiili
« Vastaus #20 : 19.02.08 - klo:15:50 »

Mun pappa aina sanoo et ukkosella ei kala syö ja sateen jälkeen kala syö hyvin, mutta kyllä kuha ainakin syö ukkosella ...

en tiedä sitten muista
tallennettu
minnow
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Erämies on eri mies...

Profiili
« Vastaus #21 : 19.02.08 - klo:16:33 »

Joo, sateen ja ukkosen jälkeen syönti on hyvää. Ja silloin kun joesta nousee usvaa, niin kala ei syö.
tallennettu

M - I - N - N - O - W
Eetu
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #22 : 19.02.08 - klo:16:44 »

Enpä usko, koska olen lukenut ettei pelästynyt kala syö.
tallennettu

”Liito-orava on yöaktiivinen lintu.”
Aulikki Salmia Biotoopit-luennolla.
kuhankeittäjä92
Vieras
« Vastaus #23 : 19.02.08 - klo:17:01 »

Mul on ollu semmone uskomus, et silloin ku oon menos kalaan tai suunnittele menimist niin mul o sellane olo et tuleeko kalaa vai ei. Kerra meni yli 30 astel ilmal kalaa ja tunsi et nyt tulee kuhaa Hymyilee ja kuinka olikaa sielt tuli kolme n. 1,5-2,5 kilo mötikköi ja neljä isoo affent jotka paino n. 400-600 grammaa ja ole ain melkei sil tuntemuksel menny. Toine o et jos nään jollai hyväl kalapaikal paljo kalastajia ni sillo tiedä et siel tulee kalaa ja paljon ja on aina tullu jotaki Virnistää
tallennettu
mika922
Jäsen
*
Poissa

Siikahan se siellä!

Profiili
« Vastaus #24 : 19.02.08 - klo:20:55 »

Itse olen kuullut sellaisen uskomuksen, että jos tuulee vastarannalle, niin kalat ovat siellä. Sen uskomuksen olen myös huomannut todeksi. Usein on käynyt niin, että kun tuulee meitä päin, kalantulo on hyvää,mutta heti kun tuuli kääntyy vastarantaa kohti, kalantulo loppuu.
tallennettu

Kalan saanti ei ole tärkeintä, vaan kalastamisesta nauttiminen.
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu