Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
09.01.09 - klo:04:47

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Kalan muisti?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kalan muisti?  (Luettu 640 kertaa)
Boogey
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« : 09.08.08 - klo:14:00 »

Minkäslainen on kalan muisti? Jostakin olen kuullut, että olisi jopa 3 sekunnin muisti Hymyilee leveästi En sitten tiedä pitääkö paikkaansa. Vähän viisaammat voisi valaista minua.
tallennettu
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua

Profiili
« Vastaus #1 : 09.08.08 - klo:14:45 »

Tuollaisesta myytistä minäkin olen kuullut. Liekkö tuosta johtuen englannissa on sanonta " Fish's memory", kun tarkoitetaan jollakin olevan sangen huono muisti. Vastakohtanahan hyvämuistiselle on tuo sanonta  "elefantin muisti".

edit:
huono =  lyhyt
« Viimeksi muokattu: 09.08.08 - klo:15:18 kirjoittanut PAR » tallennettu
SammyDavids
International Rapala Dipper; hooked on Canadian
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 09.08.08 - klo:15:10 »

Miksei se muistaisi/osaisi varoa tiettyä uistinta/perhoa joka sen on kerran kuiville vetänyt? Näin ainakin uskon jos kala on napannut pari kertaa kirkkaaseen liitsiin, niin ei sitä isossa kirre lammessa saa välttämättä ottamaan kirkkaisiin enään ollenkaan.  Vaikea kymysys.
tallennettu
jänis
Rauhaton Roger Rabbit
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Kaikki paitsi purj... eiku kalastus on turhaa!

Profiili
« Vastaus #3 : 09.08.08 - klo:16:05 »

Myytinmurtajissahan ne testasi kaultakalan muistia! Sellainen luulohan on että kultakala uidessaan maljansa ympäri unohtaa kiertäneensä maljansa palatessaan lähtöpisteeseen... Hymyilee leveästi
myytinmustajissa ne teki akvaarioon väli seiniä missä oli eri kohdissa lolot ja koitti kuinka kala osasi uida porttien läpi! Joka kerta kun kala ui radan läpi se osasi toisella kerralla pujotella sen paljon nopeammin
tallennettu

! vituik män prkl !        "Emmä me sä"          "Ontuja-lussukat"        Kaikki mikä menee pohjaan, ei välttämättä tule ylös..

--=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --= --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --= --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=
rolli92
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 17.08.08 - klo:12:13 »

Hauen muisti ei ainakaan ole kovin hyvä, tai sitten se leikkii itsekkin... Kolme kertaa keltaiseen jigiin peräkkäisellä heitolla ja ylösasti, sama hauki.  Seuraavana päivänä taas samasta kohtaa, keltainen jigi, kala ylös, ja samat reiät ylähuulessa. Vaihdoin paikkaa sen jälkeen kun en jaksanut enään sitä nulkkia repiä yhä uudestaan ylös. Eli muisti ei ole kovin kummoinen.
tallennettu

Siellähän on melkoinen kuhina käynnissä!
a-n-a
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 17.08.08 - klo:12:20 »

Hauen muisti ei ainakaan ole kovin hyvä, tai sitten se leikkii itsekkin... Kolme kertaa keltaiseen jigiin peräkkäisellä heitolla ja ylösasti, sama hauki.  Seuraavana päivänä taas samasta kohtaa, keltainen jigi, kala ylös, ja samat reiät ylähuulessa. Vaihdoin paikkaa sen jälkeen kun en jaksanut enään sitä nulkkia repiä yhä uudestaan ylös. Eli muisti ei ole kovin kummoinen.

En tiedä perustuuko tämä hauen muistiin vai mihin, mutta on tehty testejä hauelle että se on siirretty paikasta mistä se on saatu useampaan otteeseen niin jopa 2,6kilometrin päähän ja samainen hauki on saatu myöhemmin samasta paikasta mistä se alunperin saatiin. Muistia vaiko liika lojaalisuus paikkaa kohtaan missä se on tottunut olemaan? Hymyilee
tallennettu

AMR
Fishking
Jäsen
*
Poissa

I am back - Minä olen selkä.

Profiili
« Vastaus #6 : 17.08.08 - klo:17:29 »

Miten saman hauen voi saada kahdesti?
tallennettu

Nukkuessaan ihmiselle ei tapahdu yleensä mitään, mutta valveilla ollessaan hän voi saada jopa kalan!
a-n-a
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 17.08.08 - klo:17:36 »

Ahne kala
tallennettu

AMR
Fishking
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 18.08.08 - klo:09:35 »

Miten se kerran pyyetty hauki voi mennä takas vetteen uuelleen pyyettäväksi?
tallennettu

Nukkuessaan ihmiselle ei tapahdu yleensä mitään, mutta valveilla ollessaan hän voi saada jopa kalan!
a-n-a
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 18.08.08 - klo:09:42 »

Esimerkiksi. Sinulla on jo ruokakalat etkä tarvitse haukea lisäksi TAI hauki on liian pieni ja lasket sen takaisin TAI C&R Hymyilee
tallennettu

AMR
MKK
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 18.08.08 - klo:09:47 »

No jos kalastaja laskee sen takaisin veteen?
Onhan noita itsellekin sattunut, että sama kala on useasti ottanut uistimeen/perhoon saman päivän aikana. Evolla kerran eräs epämuodostunut kirjolohi ei millään meinannut uskoa, että en halua sitä mukaan ottaa. Kala otti kolme kertaa päivän aikana punaiseen leechiin. Vanajalla eräs 3 kg:n hauki katkaisi ensin siiman kun jigiä ilman peruketta heittelin. Puolen tunnin päästä kala otti uudestaan saman kokoiseen tosin eri väriseen jigiin. Ensimmäinen jigi oli syvällä hauen kurkussa kiinni.
tallennettu
Fishking
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 18.08.08 - klo:14:48 »

Ei kai kukaan hullu laske kerran järvestä ylös saatua haukea takasin? Eikös niitä haukia juuri yritetä poistaa vesistöistä syömästä suihinsa arvokalojen jälkikasvua.
Yleensä vesistöjä puhdistetaan sellaisesta roskakalasta, mikä ei kelpaa arvokalojen ravinnoksikaan. Itse ainakin tapan ja paiskon ketuille kaikki saamani hauet. Joskus pitää kuitenkin Mamman tai muitten ympäristötekijöitten mieliksi tuoda jokunen ruokapöytäänkin. Eihän pieni hauki ole maultaan mitenkään huono.
tallennettu

allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 18.08.08 - klo:15:00 »

Itse ainakin tapan ja paiskon ketuille kaikki saamani hauet.

Ohhoh, ootpas sä kova jätkä. Kunnon esimerkillistä toimintaa kalojen kohtelusta. Tosi fiksua tappaa kaloja täysin turhaan. Ja millä perusteella hauki olisi roskakala? On niitä haukia ollut jo tuhannet vuodet ennenkin syömässä niiden täkykalojen jälkikasvua, ja silti ovat täkykalakannatkin pysyneet hyvänä. Nykyään tuo verkkokalastus on sellaista touhua että huhhuh, ensin jokainen heittää parikymmentä verkkoa järveen ja viiden vuoden päästä kirotaan niitä keleen haukia kun ovat syöneet kaikki taimenet pois??
tallennettu
Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 18.08.08 - klo:15:02 »

Ohhoh, ootpas sä kova jätkä. Kunnon esimerkillistä toimintaa kalojen kohtelusta. Tosi fiksua tappaa kaloja täysin turhaan. Ja millä perusteella hauki olisi roskakala? On niitä haukia ollut jo tuhannet vuodet ennenkin syömässä niiden täkykalojen jälkikasvua, ja silti ovat täkykalakannatkin pysyneet hyvänä. Nykyään tuo verkkokalastus on sellaista touhua että huhhuh, ensin jokainen heittää parikymmentä verkkoa järveen ja viiden vuoden päästä kirotaan niitä keleen haukia kun ovat syöneet kaikki taimenet pois??
Samaa mieltä allun kanssa. Itse vapautan kaikki järvihauet ellei ole pahoja vaurioita tai ole toivottu ruokakalaa.
tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 18.08.08 - klo:16:06 »

Ei kai kukaan hullu laske kerran järvestä ylös saatua haukea takasin? Eikös niitä haukia juuri yritetä poistaa vesistöistä syömästä suihinsa arvokalojen jälkikasvua.

Jossain täälläkin on tästä jo väännetty kauan sitten.  Pyörittää silmiään Hauki syö järkevästi kalakantojen yksilöitä ja ei siitä ole heilahdusta suuntaan eikä toiseen, jollei johonkin haukipitoiseen vesistöön ole istutettu 150 kirjolohta mitkä eivät vielä pysty jatkamaan Suomessa lajiaan. Muutenkin tuo määrä katoaa vesistöstä nopeasti kalastuksen takia suurimmaksi osaksi. Hauetkin ottavat oman osansa tottakai kun ruokaa nekin tarvitsevat ja tästä ei voi syyttää haukia vaan ihmisten omasta typeryydestä, jos tuon 150 kirjolohta aina kerrallaan istuttaisi. Näin pieniä määriä ei kuitenkaan istuteta, tämä oli vain esimerkki.
Ihminen verkoillaan ja pyydyksillään muuttaa jokaisen kalalajin selviytymistä luonnossa ja samalla kärsii muitakin eläimiä kuten saimaan norppan poikaset kuolevat verkkoihin saimaalla. Liiallisella kalastuksella pystytään heiluttamaan luonnon ekosysteemin tasapainoa vaikka jossain järvessä muutaman vuoden aikana paljon, kun ihmiset ovat niin perhanan ahneita ja ottavat kaiken irti melkein mitä vain saa. Sitten kun jotain lajia ei ole enää nimeksikään paikoissa niin sitten aletaan syyttämään hylkeitä, norppia, minkkejä, haukia ja kaikkea muuta kuin itseään, vaikka ihminen sen on aiheuttanut. Järvilohi hyvä esimerkki tähän kun sitä ei mistään oikein enää löydy liiallisen kalastuksen takia. Lohien ja taimenien kutujoet ovat padottu umpeen ja niiden määrä hupentunut aikaisemmasta. Ihminen siis tekee itselleen ja luonnolle hallaa kun ahneus ja raha on tärkeintä.

Kalat ovat yksilöitä ja samanlajin kalat ovat ryhmässä populaatio. Eliöyhteisö on monien lajien, kasvien muodostama lajisto johonkin paikkaan. Näistä muodostuu ekosysteemi ja kaikilla lajeilla, kasveilla ja muilla eliöillä on oma paikkansa siellä ja tehtävänsä. Mm. hauki pitää muiden petokalojen tavoin kalakantoja kurissa, ettei vaikka särkilajit pääse valtaamaan koko lampea ja rehevöittämään lampea ja sen seurauksena hajottajat syövät talvisin kuolleita kasveja ja kuluttavat lammesta PALJON happea ja tästä seuraa happikato. Jos petokaloja olisi vähemmän niin tämä koskisi monia järviä ja lampia kuin mitä se nyt koskee. Ihminen rehevöittää kyllä enemmän vesistöjä kuin särkikalat ja pelloilta tulevat ravinteet taas nostavat juuri särkikalojen määrää suuresti kun ruokaa on ja ne kantavat oman kortensa kekoon tietysti omanlajin tulevaisuuden jatkamiseksi, mutta kalanaivot eivät pysty ymmärtämään, että ne uhkaavat vain tulevaisuuttaan.

Ihminen menee sotkemaan jonkun lammen ekosysteemiä lisäämällä sinne muutaman lohikalalajin, mitä siellä ei ennen ollut ja ne saattavat kilpailla sen jälkeen toisen lajin kanssa siitä paikasta missä edellinen ensiksi ollut laji oli. Tässä käy niin, että heikompi sortuu ja vähenee. Ihminen itse aiheuttaa hallaa itselleen kun menee sekoittamaan luonnon ekosysteemiä. Sitten käy juuri näin kuin allu on sanonut, että kalastuksella lasketaan sen halutun lajin määrä minimaaliseksi ja syytetään muita siitä, että ei ole enää kyseistä lajia. Ei ne hauet sitä koko lajin määrä poista jollei lajin määrä ole muuttunut kalastuksen takia liian pieneksi ja hauet syövät loput pois, kun nekin edelleen tarvitsevat ruokaa ja eivät ymmärrä, että tuo laji on siinä vesistössä harvinainen ja syökin jonkun muun lajin mielummin. Kun kuuntelee vaikka oman isän nuoruus tarinoita kun isoja ahvenia tuli paljon ja muita isoja kaloja, ja nykyään ei tule enää. Eiköhän suurin syy ole edelleen taas ihmisten ahneus ja liika kalastus.
On niitä haukia ollut jo tuhannet vuodet ennenkin syömässä niiden täkykalojen jälkikasvua, ja silti ovat täkykalakannatkin pysyneet hyvänä. Nykyään tuo verkkokalastus on sellaista touhua että huhhuh, ensin jokainen heittää parikymmentä verkkoa järveen ja viiden vuoden päästä kirotaan niitä keleen haukia kun ovat syöneet kaikki taimenet pois??
<--- hyvä esimerkki juuri, että oikeasti se syy on ihmisen eikä mm. haukien.

Mutta en enempää ala vääntämään tästä asiasta, koska kyllä kaikkien pitäisi ymmärtää, että kalat ja muut eläimen/eliöt ovat ennen ihmisten typeryyksiä selvinneet loistavasti. Tietysti on eri ilmaston vaikutukset myös kadottanut lajeja, että ei ihan kaikki ole ihmisten syytäkään. Ja nyt kun ihmisillä pyörii päässä vain raha/mulle enemmän kuin toisille, niin ei tästä seuraa missään muodoissa hyvää mihenkään. Vesistöt ja sen ongelmat ovat vasta 1 ongelma. Niitä on paljon muitakin ja niistä en ala puhumaan,kun ei mm. sademetsien suojelu ja ilmastonmuutos tänne foorumille kuulu.
tallennettu
ode
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #15 : 18.08.08 - klo:16:53 »

allu-santeri kirjotti tosi hyvin ja olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan.ja itsekkin päästän kaikki hauet mitkä eivät ole vahinnoituneita tai emme itse syö.
tallennettu
Fishking
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #16 : 19.08.08 - klo:09:33 »

Ilmeisesti hauenpyynti on jossain päin Suomea ihan harrastus. Täällä pohjoisessa me kutsumme sitä roskakalan pyynniksi ja vesien puhdistamiseksi. Menepäs jossain lohijoella heittämään takasin vahingossa pyydystämäsi hauki, niin kaverisi heittävät sinut sen perään.

Se siitä ekologiasta.  Iskee silmää
tallennettu

allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #17 : 19.08.08 - klo:09:57 »

Lainaus käyttäjältä: Fishking
Miten saman hauen voi saada kahdesti?

Ei kai kukaan hullu laske kerran järvestä ylös saatua haukea takasin?

Ilmeisesti hauenpyynti on jossain päin Suomea ihan harrastus. Täällä pohjoisessa me kutsumme sitä roskakalan pyynniksi ja vesien puhdistamiseksi.

Ihan turhaan sä täällä provoilet. Hauenkalastus (ja vapautus) on erittäin suosittua täällä Etelä-Suomessa. Syy on yksinkertaisesti siinä että kalat ovat kookkaita ja voimakkaita taistelijoita siiman päässä, ja kannat ovat hyvät joten niitä on mukava kalastaa. Vapauttamalla suurimman osan kaloista kannat pysyvätkin hyvinä. Vahingoittuneet yksilöt joutuu ottamaan ruuaksi, ja muutenkin silloin tällöin tulee otettua yksi tai muutama sopivankokoinen ruokahauki. Haukien vapauttamisesta ei ole täällä minkäänlaista haittaa, pelkästään hyötyä. Mutta C&R kalastuksesta on täälläkin väännetty kättä jo moneen otteeseen...
tallennettu
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #18 : 19.08.08 - klo:10:47 »

Ja sitten palataan taas aiheeseen eli otsakkeen mukaan mennään!
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
Fishking
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #19 : 19.08.08 - klo:17:20 »

Täällä siis eletään ja kirjoitellaan etelän kalastajien ehdoilla ja heidän mielikuviensa mukaan. Muuta mieltä ei asiasta siis saa olla kukaan. Keskustella ei saa mistään aiheesta, ellei ole samaa mieltä "enemmistön" kanssa.  Näinkö tämä toimii?  Näyttää kieltä

Mutta siis asiaan:
Oma käsitykseni on, että kala ei välttämättä muista mitään, mutta sen jonkilainen kipuaisti estää sitä tarraamasta uistimeen ihan kohtapian siitä irti karattuaan. Kalan syömisen tarve ja nälän tunne ajavat sen sitten taas joskus samaan "ansaan".
Itse olen saanut kerran pilkillä ahvenen, jolla oli minun kaksi päivää aiemmin sille menettämäni morri suupielessä. Oliko sillä sitten huono muisti vai nälkä, who knows.
tallennettu

Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #20 : 19.08.08 - klo:18:12 »

Täällä siis eletään ja kirjoitellaan etelän kalastajien ehdoilla ja heidän mielikuviensa mukaan. Muuta mieltä ei asiasta siis saa olla kukaan. Keskustella ei saa mistään aiheesta, ellei ole samaa mieltä "enemmistön" kanssa.  Näinkö tämä toimii?  Näyttää kieltä
No psycho ilmoitti ihan selvästi, että keskustelu jatkuu OTSIKON mukaisesti. Tuo sinun hauki roskakala väite ei kuulu kalan muisti aiheeseen milläänlailla niin alkaa luuta heilumaan jos offtopic jatkuu. Etusivulla lukee "Meillä tärkeintä ei ole ikä, sukupuoli, ihonväri, koulutus tai palkka, vaan se, että kykenee asialliseen keskusteluun." Siis kaikki saavat kertoa mielipiteensä täällä, eikä täällä etelän poikien mukaan mennä.
« Viimeksi muokattu: 19.08.08 - klo:18:18 kirjoittanut Allu-Santeri » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu