Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
09.01.09 - klo:04:21

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Hyrräkelan käyttö yhdenkäden vavan kanssa
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Hyrräkelan käyttö yhdenkäden vavan kanssa  (Luettu 253 kertaa)
temesi
Vieras
« : 06.10.07 - klo:21:44 »

Elikkäs mulla tuli tämmönen asia mieleen kun itse joskus kauan sitten aloitin hyrrällä kalastuksen, niin silloin suositeltiin yhdenkäden vapaa jonka sitten ostinkin.
Eli ihan kuin umpikelan vapa mut hiukan suurempana versiona ja hyrrille enimmäkseen suositeltu.
Keveyden vuoksi ne ei tietenkään nykyään enää soveltuisi kun nykyään niin paljon raskaammat uistimet "muodissa".

Nyt sitten kysynkin onko täällä porukkaa ketkä käyttäneet hyrrällä tuota yhdenkäden vapaa tai sitten jos vaikka joku käyttäisi vieläkin?
Kokemuksia? Mielipiteitä? Jne...

tallennettu
spinner
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 08.12.07 - klo:01:36 »

Elikkäs mulla tuli tämmönen asia mieleen kun itse joskus kauan sitten aloitin hyrrällä kalastuksen, niin silloin suositeltiin yhdenkäden vapaa jonka sitten ostinkin.
Eli ihan kuin umpikelan vapa mut hiukan suurempana versiona ja hyrrille enimmäkseen suositeltu.
Keveyden vuoksi ne ei tietenkään nykyään enää soveltuisi kun nykyään niin paljon raskaammat uistimet "muodissa".

Nyt sitten kysynkin onko täällä porukkaa ketkä käyttäneet hyrrällä tuota yhdenkäden vapaa tai sitten jos vaikka joku käyttäisi vieläkin?
Kokemuksia? Mielipiteitä? Jne...

Mielestäni yhdenkädenvapa ja hyrräkela antavat parhaan yhteyden vedenalaiseen maailmaan. En kaipaa pitkiä heittoja enkä raskaita vieheitä, lyhyet heitot ja tuollaiset viidentoista gramman painoluokkaan kuuluvat vieheet riittävät varsin pitkälle. Tämä koskee siis kalastusta pienestä veneestä ja matalasta, rantojen ja vesikasvustojen läheisyydestä. Tietysti joihinkin kalastusmuotoihin tarvitsee pitkän vavan, mutta minun ykkösvalintani venekalastuksessa on lyhyt vapa ilman takakahvaa.

edit: korjattu lainaus, -kevytkalastaja
« Viimeksi muokattu: 08.12.07 - klo:01:52 kirjoittanut kevytkalastaja » tallennettu
Markose
kalamies, perhoveijari
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 08.12.07 - klo:14:50 »

Samaa mieltä temesin kanssa.

99% ajasta käytän yhdenkäden vapaa, lyhyitä sellaista, heittelen sitten rannalta tai veneestä. Heitot lyhyitä ja tarkkoja tietyihin paikkoihin sijoitettuja, pitkällä vavalla tuohon en pysty.

Mun eniten käyttämä tykki eli pikkukalkkuna on 6-jalan Daiwa Procasterissa kiinni ja senkin perä on vielä lyhennetty kun perätuppi katkesi. Ts. vavan perä on todellinen tumppi, mutta sillä saa tarkasti heitettyä ja tuntuma on todella hyvä. Mun mielestä pitkällä vavalla ei ole samanlaista tuntumaa kun jämäkällä lyhyellä, mutta saattaahan tuo olla korvienvälistäkin kiinni.
tallennettu

Fly fishermen are born honest, but they get over it.
Ed Zern

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Patrick F. McManus

-Tärpin saa pyytämällä-
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu