KALASTUS
MOOTTORIVENE
ONGINTA
PILKKI
VETOUISTELU
MATKAILUA
Kalastuksen huippumerkit:
Fishers.fi
ETUSIVU
GALLERIA
SAALIIT
MUUT
KESKUSTELU
INFO
KALASTUSLUVAT
KALASTUSMÖKIT
Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
15.03.10 - klo:07:58
1 tunti
1 päivä
1 viikko
1 kuukausi
Ikuisesti
Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Tilaa RSS-feedi
Etusivu
|
Ohjeet
|
Haku
|
Kalenteri
|
Kirjaudu
|
Rekisteröidy
-täsmähaku
Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
Yleinen keskustelu
Yleinen kalastuskeskustelu
erä-lehden testit?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
« edellinen
seuraava »
Sivuja:
[
1
] |
Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja
Aihe: erä-lehden testit? (Luettu 1972 kertaa)
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
erä-lehden testit?
«
:
21.01.07 - klo:12:19 »
pisti tuossa silmään että esim huuto.netissä joka toinen mainostaa myymiään uistimia erä-lehden testivoittajiksi...
tekeekös se erä niitä testejä viikon välein vai miten on mahdollista että olen bongannut jo toistakymmentä erilaista testivoittajaa....
tallennettu
Aloittelevan perhokalastajan tunnistaa repaleisista korvista
Eetu
Jäsen
Poissa
Profiili
Vs: erä-lehden testit?
«
Vastaus #1 :
21.01.07 - klo:12:29 »
Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 21.01.07 - klo:12:19
pisti tuossa silmään että esim huuto.netissä joka toinen mainostaa myymiään uistimia erä-lehden testivoittajiksi...
tekeekös se erä niitä testejä viikon välein vai miten on mahdollista että olen bongannut jo toistakymmentä erilaista testivoittajaa....
Lähes joka ERÄ-lehdessä on jonkunlainen testi, mutta se ei läheskään aina ole uistintesti.
Eikä siitäkään tiedä pitävätkö nuo paikkansa...
tallennettu
”Liito-orava on yöaktiivinen lintu.”
Aulikki Salmia Biotoopit-luennolla.
SUURkalastaja jyväskyläst
Vieras
«
Vastaus #2 :
07.02.07 - klo:20:03 »
Lainaus käyttäjältä: Eetu - 21.01.07 - klo:12:29
Lähes joka ERÄ-lehdessä on jonkunlainen testi, mutta se ei läheskään aina ole uistintesti.
Eikä siitäkään tiedä pitävätkö nuo paikkansa...
ERÄ lehden testit ovat kuulemma kusetusta parhaimmillaan!!!
tallennettu
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Mies, poika?
Profiili
«
Vastaus #3 :
07.02.07 - klo:20:11 »
Lainaus käyttäjältä: SUURkalastaja jyväskyläst - 07.02.07 - klo:20:03
Mahdollinen perustelu tähän mielipiteeseen?
Itse luen yleensä Erän testit, mutten niitä niin vakavasti ota.
tallennettu
Älä pakota jokea, anna sen virrata.
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #4 :
07.02.07 - klo:20:17 »
No kyllä nuo testit varmasti pitää paikkaansa juuri sillä järvellä/merellä, juuri siinä poukamassa, juuri sillä kelillä jne. Se miten ne sopii kunkin kalastajan omaan pyyntialueeseen onkin aina arvoitus. Eli testit ovat aina suuntaa antavia ja niistä ainakin allekirjoittanut poimii lähinnä uutuusvärejä ja uintityylejä, jos mahdollista. Niin kuin joku (muistaakseni Abo) tuolla aiemmin sanoi jossain toisessa yhteydessä niin tulisi "testit" muuttaa esittelyiksi. Aina ei tarvitse voittajaa löytää.
tallennettu
Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info
www.vetouistelu.info
www.pilkki.info
www.merikalastus.info
www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
temesi
Vieras
«
Vastaus #5 :
07.02.07 - klo:20:37 »
Kyllähän uistintestit antaa suuntaa. Esim. kylmän veden aikana tehdyt testit antavat tietoa uistimista jotka silloin toimivat, samoin keskikesällä tehdyt jne.
Väreistä ei pysty kertomaan testissä paljoakaan, se riippuu taas muista tekijöistä paljon.
Itse pidän testien parhaimpana puolena ainoastaan sitä, että näen hintoja niistä.
tallennettu
kevytkalastaja
VIP #1 "Omenakuningas"
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #6 :
07.02.07 - klo:20:41 »
Erään lehden tekemät uistintestit ovat lähinnä suuntaa-antavia, kannattaa lukea hieman rivien välistä ja poimia jutusta oleellinen asia. Itselleni on testeissä aivan sama, mikä on testivoittaja. Omassa käytössä kun se "kaikkien aikojen paras, suorastaan mullistava viehe" ei aina toimi edes välttävästi..
tallennettu
Heittokalastus.info
-
Vetouistelu.info
-
Pilkki.info
-
Onginta.info
ako
Jäsen
Poissa
Vuoden 2007 eka hauki Suomessa
Profiili
«
Vastaus #7 :
08.02.07 - klo:10:14 »
Ilmeisesti seuraan lehteä huonosti, mutta itse en ainakaan muista siellä olleen koskaan mainintaa testivoittajasta. Tällä vuosituhannella kyseisen uutuusviehe-esittelyn henki on ollut "katsaus" ja siinä jaetaan kauden päätyttyä "Ottiviehe" -mainintoja (joita voi siis olla useita per vuosi ja per kalalaji). Testivoittajia ei siis julisteta.
Tältä pohjalta väittäisin alkuperäisen kirjoittajan näkemiä useita mainintoja huutonetissa yksinkertaisesti valheellisiksi ja sitä kautta koko tämä ketju lähti liikkeelle vähän vääristä lähtökuopista.
Kun vielä olin ERÄ-lehdessä vakio-avustajana, olen itsekin kirjoittanut viehe-esittelyjä. Ideahan on aivan loistava, kalastetaan kokonainen vuosi (vain) kauden uutuusvieheillä ja kerrotaan, millä niistä tuli hyvin tai erittäin hvyin kalaa? Voiko yksinkertaisempi ja silti toimiva konsepti olla? Kun joka tapauksessa jokainen pakin viehe on joissain oloissa se kaikkein paras, ja kannattaa pitää pakissa, niin tällaisella toiminnalla saadaan esille myös ne vieheet, jotka selvästi nousevat massasta keskimäärin esille.
Yhdelle kirjoittajalle oli joku toinen väittänyt viehevertailujen tuloksia kusetukseksi. Kun teille seuraavan kerran tullaan näin väittämään, kiistäkää diplomeaattisesti asia ja pyytäkää sanojalta näyttöä, millä perusteella hän pystyy kiistämään esitetyt kokemukset vieheistä.
--ako
tallennettu
Juha
Lost in Space...somewhere very very deep in the universe
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #8 :
08.02.07 - klo:10:30 »
Perusteluja kiitos.
http://www.heittokalastus.info/forum/index.php/topic,2.0.html
Kohta 7:
Lainaus
7. Esitä väittämäsi perustellen. "Kela Xxxxx on paska, piste" -tyyliset väittämät eivät kiinnosta ketään.
tallennettu
Juha Söderholm
"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani
Hei mun blogi on jossain hapessa...
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #9 :
08.02.07 - klo:11:06 »
Minä olen siirtynyt ERÄ-lehden kestotilaajaksi nimenomaan sentakia että luotan ERÄ-lehden testeihin. Uskoani on ajankuluessa vahvistanut mm. se seikka että ko lehden testeissä ovat mailmallakin menestyneet brändit joissakin tapauksissa joutuneet tyytymään huonoihin pisteisiin. Uskon että paine toisenlaiseen tulokseen pääsemiseksi on ollut olemassa. vrt esim autotesti missä mersu jäisi ( aiheellisesti) viimeiseksi.
Kelatestit
ovat mielestäni normaalikäyttäjille aivan käyttökelpoista asiaa koska siinä on kysymys ensi sijaisesti tekniikasta ja sen kestävyydestä ja toimivuudesta eikä niinkään testaajan henkilökohtaisista mieltymyksistä.
Vapatestit
ovat mielestäni jo huomattavasti enenmän kiinni henkilöiden omasta mieltymyksestä. Vaikka siinä löytyykin ns. voittaja niin kuitenkin esim itselläni voi olla painotus toisenlainen enkä välttämättä voittajavapaa ostaisi.
Uistintestit
Vaikka lehteä lukiessa päässee selvyyteen että ei näitäkään hatusta vedetä, vaan lopputulokseen on vaikuttanut pitkäkestoinen ja suunnitelmallinen testaus. Uskon että näistäkin löytyy se paras uistin vaikkakin itse lähinnä katson vain mitä uutuuksia on markkinoilla, enkä missään nimessä ostaisi ns. voittajaa
siinä uskossa
että sillä
varmasti
saisi kalaa.
Jarin kanssa kalassa
Tässä on ehkä ainoa osio jota hieman epäilen. Lähinnä on kysymyksessä jonkin istarilammikon tai istutettujen kalojen onginta jonkin oppaan tai kalapaikan omistajan avustuksella. Tuolla aikaisemminkin on kirjoitettu että tämän systeemin tarvitsisi muuttaa siten että ko paikka ei tietäisi kokeilusta mitään. Ehkä niitä kaloja ei silloin niin mahdottomasti tulikaan.
lisäys
Paikkahan voi olla hyvä vaikka kaloja ei paljon saisikaan mutta mikäli etukäteen on tiedetty ja kaikki paikat laitettu viimeisen päälle kuntoon, niin se ei välttämättä olekaan samanlainen parin viikon päästä.
«
Viimeksi muokattu: 08.02.07 - klo:11:13 kirjoittanut igors
»
tallennettu
vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
SUURkalastaja jyväskyläst
Vieras
«
Vastaus #10 :
09.02.07 - klo:16:06 »
Kerran ostimme ERÄ-lehden testivoittaja siima joka oli täysin sukkaa. Vetolujuus oli surkeaa ja koko siima muutenkin oli. Sen jälkeen emme ole enää sen lehden testeihin luottaneet. Muuten lehti on todella hyvä.
tallennettu
ako
Jäsen
Poissa
Vuoden 2007 eka hauki Suomessa
Profiili
«
Vastaus #11 :
09.02.07 - klo:17:39 »
Edellisen viestin siima-ongelmien tapaisia ikäviä juttuja tapahtuu aina joskus (itsellenikin kävi 1998 yhden kelatestin yhteydessä), mutta se ei ole kyllä pätkääkään lehden tai testin vika vaan valmistajan laadunvaihteluista johtuvaa. Erityisesti punotuissa uutuussiimoissa tuo valtava laadunvaihtelu on tosiasia, mutta sama pätee kaikkiin tuotteisiin. Onneksi tuollaiset tapaukset, jotka eivät tosiaan ole eduksi yhtään kenellekään, ovat harvinaisia.
Ongelma johtuu siitä, että jos/kun joku viime syksynä teki testiä vuoden 2007 uutuustuotteista, joka julkaistaan joskus 2007 puolella, niin hän tekee sitä 2006 valmistetun prototyypin pohjalta. Saman prototyypin perusteella kotimaiset tukkurit alkusyksystä 2006 päättivät, kuinka paljon he ottavat sitä Suomeen kesäksi 2007 myyntiin. Tavara todellakin tulee vasta noin vuoden päästä ostosta tai testaamisesta Suomeen, juttu on yleensä jo julkaistu, ja jos tuotanto-erässä onkin sitten joku ikävä käpy, niin juuri mitään ei ole enää tehtävissä jo julkaistun artikkelin - tai sen maahantuojan oston - korjaamiseksi.
--ako
tallennettu
Pasi1
Insinööri
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #12 :
09.02.07 - klo:19:33 »
Erä-lehden testit eivät juuri omiin päätöksiini vaikuta. Niitä on kiva lukea ja niistä saa hyviä/mahdollisia ostovinkkejä mutta kyllä se vieheen, vavan, kelan tai jonkun muun valinta perustuu itse muodostamaani mielikuvaan tuotteesta, kiinnostukseen kokeilla ehkä jotain uutta ja ennen ostoa tapahtuvaan viimehetken hypistelyyn. Olen huomannut itsessäni ilmiön, että hyvin usein -ei aina- "testivoittaja" jää hyllyyn ja kuittaan tuollaisen mainoksen lähinnä lyhyellä pierulla.
tallennettu
Tampere, maailman suurin Näsijarven rannalla sijaitseva sisävesikaupunki
1.
Chuck
2. Clint
Juha
Lost in Space...somewhere very very deep in the universe
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #13 :
09.02.07 - klo:19:39 »
Lainaus käyttäjältä: ako - 09.02.07 - klo:17:39
Edellisen viestin siima-ongelmien tapaisia ikäviä juttuja tapahtuu aina joskus (itsellenikin kävi 1998 yhden kelatestin yhteydessä), mutta se ei ole kyllä pätkääkään lehden tai testin vika vaan valmistajan laadunvaihteluista johtuvaa. Erityisesti punotuissa uutuussiimoissa tuo valtava laadunvaihtelu on tosiasia, mutta sama pätee kaikkiin tuotteisiin. Onneksi tuollaiset tapaukset, jotka eivät tosiaan ole eduksi yhtään kenellekään, ovat harvinaisia.
Ongelma johtuu siitä, että jos/kun joku viime syksynä teki testiä vuoden 2007 uutuustuotteista, joka julkaistaan joskus 2007 puolella, niin hän tekee sitä 2006 valmistetun prototyypin pohjalta. Saman prototyypin perusteella kotimaiset tukkurit alkusyksystä 2006 päättivät, kuinka paljon he ottavat sitä Suomeen kesäksi 2007 myyntiin. Tavara todellakin tulee vasta noin vuoden päästä ostosta tai testaamisesta Suomeen, juttu on yleensä jo julkaistu, ja jos tuotanto-erässä onkin sitten joku ikävä käpy, niin juuri mitään ei ole enää tehtävissä jo julkaistun artikkelin - tai sen maahantuojan oston - korjaamiseksi.
--ako
Tähän liittyen:
http://www.heittokalastus.info/forum/index.php/topic,1474.0.html
tallennettu
Juha Söderholm
"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani
Hei mun blogi on jossain hapessa...
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #14 :
09.02.07 - klo:21:18 »
vähän ohi, mutta TM:n testit ne vasta kusetusta onkin...
tallennettu
kevytkalastaja
VIP #1 "Omenakuningas"
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #15 :
10.02.07 - klo:10:05 »
Ei, jaska, mitenkään mielipiteitäsi väheksyen, mutta itse arvostan TM:n testit melko korkealle, ainakin vrt. Erääseen.
tallennettu
Heittokalastus.info
-
Vetouistelu.info
-
Pilkki.info
-
Onginta.info
Allu-Santeri
"Täkyguru"
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Niin se vain menee...
Profiili
«
Vastaus #16 :
10.02.07 - klo:10:12 »
Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 09.02.07 - klo:21:18
vähän ohi, mutta TM:n testit ne vasta kusetusta onkin...
Perusteluja, kiitos.
tallennettu
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #17 :
10.02.07 - klo:10:50 »
Ei millään pahalla mutta Jaska 74 on nyt pikkaisen eksynyt väärälle foorumille. Tekniikan maailman testi eivät oikein ole keskustelua kalastuksesta. Itse olen sitä mieltä että Kallun ja Jallun testit ovat perseestä. Älä kysy perusteluita vaan lue lehti niin näät että näin asia on. Nämä voisi varmaan siirtää vapaaseen keskusteluun ennkuin jatketaan
tallennettu
vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #18 :
10.02.07 - klo:10:53 »
Lainaus käyttäjältä: Allu-Santeri - 10.02.07 - klo:10:12
Perusteluja, kiitos.
kaveri oli tekemässsä muutama vuosi sitten tm:n moottorikelkkatestiä lapissa ja kertoi että viikko vedettiin viinaa talon laskuun ja viimesenä päivänä kaivettiin kelkat hangesta, ja kirjotettiin lehteen vähän mitä sattui huvittamaan....=)
tallennettu
fatbloke
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #19 :
10.02.07 - klo:23:39 »
Eli sillä perusteella lehden testit on perseestä, kun sun kaveri on yhtä ollut tekemässä? Ja sitäkään ei tehnyt kunnolla. Ja toisaalta kaikki testithän on subjektiivisia. aina niissä on jonkun henkilön näkemys pinnalla ja se ei välttämättä ole sama, kuin sinun.
En minäkään luota erä testeihin, kuin jumalaan, mutta antavat suuntaa, minkälaisia välineitä on markkinoilla ja mitkä on niitä todella huonoja ja mitä kannattaa etsiä. Tuppukylien kalastusvälineliikkeissä, kun ei välttämättä kaikkia vapoja välttämättä ole tarjolla. se taas mikä on kenenkin mielestä oikea tapa testata voi kukin painottaa itse. Kuitenkin aika on rajallista ja kuten AKO jolliain sivulla on todennut että monesti testeissä on koekappaleita yms. ja lopullinen tuote saattaakin poiketa testissä olleista.
tallennettu
En ole yhtä komea, kuin Cruise, mutta sekopäisempi. En ole yhtä lihaksikas, kuin Arnold, mutta vaikeammin ymmärrettävä. En ole yhtä hauska, kuin John Candy, mutta lihavampi. En ole yhtä taistelutaitoinen, kuin Seagal, mutta olen ilmeettömämpi. En omista samanlaista melaa, kuin Holmes, mutta olen rumempi, Eli kaikinpuolin olen täydellinen
Sivuja:
[
1
] |
Siirry ylös
Tulostusversio
« edellinen
seuraava »
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Yleinen keskustelu