Juha
Lost in Space...somewhere very very deep in the universe
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« : 17.04.08 - klo:00:35 » |
|
Onko kalastuksen kiinnostavuus laskussa? Onko kalastuksessa saaliiden heikkeneminen johtanut siihen, että kalastus kiinnostaa vähemmän? Onko nuoria vaikeampi saada kalastuksen pariin? Tarjotaanko laadukkaita kalastuspaikkoja tarpeeksi hyvien kulkuyhteyksien päässä? Onko kalastus ukkoutumassa? Miksi otin tämän puheeksi? Seuraan työkseni mm. erilaisia verkkotrendejä ja mm. Google Trends -palvelun mukaan kalastus-sanan hakuvoluumit ovat MERKITTÄVÄSTI heikentyneet vuodesta 2004. http://www.google.com/trends?q=kalastusMitä tämä luku sitten heijastaa?Ensinnäkin täytyy ottaa huomioon, että vuodesta 2004 Googlen käyttäjämäärät ovat nousseet - hakuja tehdään siis enemmän kun vuonna 2004 ja niistä entistä pienempi osuus suuntautuu kalastukseen. Pitää myös ottaa huomioon, että vuodesta 2004 ihmisten hakutottumukset ovat hieman muuttuneet - silloin haettiin pääasiassa yhdellä sanalla kun nykyisin haetaan virkkeillä esim. "Taimenen kalastus syksyllä", eli haut ovat tarkempia. Silti trendi on mielestäni huolestuttava. Tutkittuani asiaa tarkemmin havaitsin myös sen, että kansainvälisesti lasku ei ole noin merkittävä - sitä on kuitenkin selvästi havaittavissa: http://www.google.com/trends?q=fishingVaikka nämä kuvastavat pelkästään verkon käyttöä, Googlen hakuvoluumit ovat yhteiskunnassa tällä hetkellä niin isoja että ne kuvastavat myös hyvin eri trendejä myös muualla kuin verkossa. Pitäisikö siis jotain tehdä?
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 17.04.08 - klo:00:41 kirjoittanut Juha »
|
tallennettu
|
Juha Söderholm "Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani Hei mun blogi on jossain hapessa...
|
|
|
jakezu
Jäsen

Poissa
Palsan tallaaja.
Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 17.04.08 - klo:06:18 » |
|
onpa hyvä kysymys... ehkä kouluissa pitäisi puhua enemmän kalastuksesta ja pitäisi pitää enemmän kalastusleirejä.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
J A K E Z U
|
|
|
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 17.04.08 - klo:07:17 » |
|
Kyllä tuontapainen trendi on aivan varmasti vallalla. Syitä on useampikin. Itse aikoinani yleisurheilua ja kalastusta läheltä seuranneena olen huomannut miten nykyajan lapset ovat joutuneet kovaan kilpailuun heidän vapaa-aikansa käytöstään. Yksi suuri "syyllinen" on internetti, joka esim. vei oman poikani ajankäytön täysin joten kalamiestä en hänestä saanut. Alkuvaiheessa tämä netin käyttäminen oli lähes ainoastaan pelien pelaaminen, josta häntä ei todellakaan saanut helposti irroitetuksi. Toinen suuri "syyllinen" on vanhempien, luonnollisestikin lähinnä isien, työpaikalla oleva kiire ja kaikki muukin sieltä kotiin asti johtuva häiriö mikä jälleen vaikuttaa siihen että ns. omaa aikaa/ perheelle annettavaa aikaa ei niin paljoa olekkaan. Näinollen vanhemmilla ei ole niin paljoa omaa aikaa että se monta kertaa mahdollistaisi jälkikasvun kuskaamisen kalastuksen piiriin. Partiotoiminta ja yleensäkin kaikenlainen luonnon kanssa toimiminen on vähentynyt huomattavasti. Kalakerhot ovat täysin ukkoutuneet ja tuntuu että monet vanhat ukkelit eivät edes ymmärrä minkä haitan he itselleen tulevaisuudessa ovat tekemässä kun eivät aktiivisesti pyri nuoria haalimaan tämän harrastuksen piiriin. Hieman ohi aiheen mutta sama on esim. metsästysseuroissa tilanne, siellä taitaa keski-ikä lähennellä jo reippaasti yli kuuttakymmentä ja nuoria ei niin vain saada mukaan. Kuka sitä jatkuvasti vain ajoketjussa viitsisi aikaansa kuluttaa kun samat ukot ovat aina passimiehiä. Koulussa tosiaan pitäsi saada muutama päivä lukukauden aikana keskittyä pelkästään luonnossa olemiseen ja siellä tietenkin lähinnä  kalastukseen. Aikoinani kun kävin kansakoulua niin meillä oli koulussa ainakin yksi päivä jolloin kävimme marjametsässä ja kaikki marjat, mustikat ja puolukat, vietiin kouluun ja käytettiin talvella. Vaikka tämä ei niin kalastukseen liittynytkään niin kuitenkin se osoitti miten luonnossa voi aikaansa kuluttaa ja aivan hauskaa siellä meillä oli. Nykyään sentään jopa yksi päivä on saatu kokonaan kalastuksen harrastamiseen ainakin täällä Porissa on moinen teemapäivä. Tämä kalastuksen "kipinä" pitäisi kuitenkin laittaa alulle jo alaluokilla sillä muuten peli on jo menetetty. Mikäli ko tilanteessa paikallinen kalastusseura vielä sen verran uhrautuisi että veisi näitä kiinnostuneita koululaisia aivan oma-aloitteisesti onkimaan edes pari kertaa vuodessa tilanne varmaan parantuisi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia 
|
|
|
PAR
"Num3rot"
Aktiivi
Jäsen

Poissa
kalastus on tätä ...
Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 17.04.08 - klo:07:19 » |
|
Ihan hyvä aihe pohdittavaksi. Yksi mikä minulle tuli heti mieleen, on nämä kalastusaiheiset saitit. Jo pelkästään niitä lukemalla oppii rutkasti aiheesta. Usein niillä käytetään täsmällisempiä nimikkeitä. Jos googleen kirjoittaa sanan "kalastus", niin yhdyssana "heittokalastus" ei haussa näy. Ennen sanottiin jotta " mä olin kalassa", määrittelemättä millä vehkeellä kalastettiin. Nykyään sanotaan "mä olin heittelemässä, perhostelemassa, onkimassa jne." Samoin sanotaan yhä useammin "mä olin siikaa onkimassa tai tanea heittelemässä". Eli yleissana "kalastus", joka kattaa kaikki kalastusmuodot on tosiaan häviämässä. Niin ja onhan näitä .infojakin eri lajeille. Mielestäni eri kalastusmuotojen harrastajat eivät ole vähentyneet, päinvastoin lisääntyneet. Ainakin tuollainen havainto näkyy rannoilla, joilla nytkin jengi käy harrastamassa siianongintaa. Tuskin sekaan mahtuu.
typo korj.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 17.04.08 - klo:08:02 kirjoittanut PAR »
|
tallennettu
|
- TEAM HELGATTARET -
|
|
|
jani
VIP #21
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 17.04.08 - klo:10:00 » |
|
Omalla kohdalla kalastus harraustus menee vähän aaltomaisesti kuten varmaan kalastus yleensäkin. Välillä tulee käytyä enemmän ja joku kesä jää kalareissut todella vähiin. Nykyään kalareissut on enemmänkin retkeilyä saaristossa ja veneellä ajelua. Hyvän saaliin saaminen on ollut viime vuosina todella harvassa. Kalaa toki tulee, mutta esim ahvenen koko on pienentynyt jatkuvasti ainakin täällä Hangossa. Kuha ei ole enää mikään itsestään selvyys kun lähtee sitä yrittämään. Tuntuu siltä että jos haluaa saada saalista, niin pitää olla kaikenlaisia laitteita ja järeet kalusteet että päästää saaliseen käsiksi. Tai sitten pitäää tuntea paikat todella hyvin.
Nuorten osalta taas lähtisin siitä että nykyään "aikuistutaan" liian nopeaan. Ei ole sellaista lapsuus aikaa kun käydään kavereiden kanssa kalassa. Nyt mennään kaverin luo pelaamaan pelejä tai katsomaan telkkua? Käydään kylillä pussikaljalla ja ollaan niin aikuista että. Tämä tuntuu ainakin olevan se trendi mitä kulee. Aina vaan nuoremmat ja nuoremmat pyörii kaupungilla tekemässä ei mitään?
Kyllä nämäkin asiat varmaan lähtevät sieltä kotoa. Toki kouluissa yms. voidaan yksi kalastuspäivä järjestää, mutta ei siitä saada porukkaa mukaan jos ei ole mitään mahdollisuuksia jatkaa. Pitäisi olla kerho/seuratointaa lisäksi. Meitä on aina viety metsälle, merelle ja muutenkin luontoon kun oltiin pieniä. Sitä kautta sitä vaan oppii arvostamaan näitä harrastuksia. Nykyään on ihan pakko päästä retkeilemään tai tulee ahdistus todella nopeesti.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 17.04.08 - klo:11:04 kirjoittanut jani »
|
tallennettu
|
Jani 59°49' N 22°56' E
|
|
|
stento-z
Popeye
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Kippis
Profiili
|
 |
« Vastaus #5 : 17.04.08 - klo:15:02 » |
|
Noinhan se menee.Luin jostain uutesesta 14v tyttö oli juonnut maksansa loppuun siis 14v 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Vanhalla on oppimisen vaikeus
|
|
|
johndoe
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 17.04.08 - klo:18:05 » |
|
Nuorena yleensä kiinnostaa mutta sitten tulee teini-ikä ja muut asiat ajavat voiton. Sitten vanhempana taas rupeaa kiinnostamaan kun perhe jne. perustettu. Nainen on pilannut monta hyvää kalamiestä. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
2 perus-sääntöä kalastukseen jos kala ei syö. 1.Pienennä viehettä,2.Vaihda paikkaa.
|
|
|
Pasi1
Insinööri, Lauttasaaren prima ballerina
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 17.04.08 - klo:18:47 » |
|
Nainen on pilannut monta hyvää kalamiestä.  Ilman naista taas ei tule uusia kalamiehiä eikä -naisia, joten asiasta voidaan väitellä niin kauan kuin halutaan  Kyllä mäkin olen tuon ruumiinkulttuurin muutoksen kannalla, nykyään vaan on paljon enemmän vaihtoehtoja kalastuksen ja luontoelämysten rinnalle. Ja joillekin se on vaan hauskempaa elää koko ajan täysillä hetken hurmassa kuin rauhoittua paikalleen ja viettää tunteja luonnossa. Toki kulttuurin muutos kaupungistumisineen vaikuttaa tähänkin yhä enemmän ja enemmän eikä luontoa itseään koeta enää niin tärkeäksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Tampere, maailman suurin Näsijarven rannalla sijaitseva sisävesikaupunki 1. Chuck 2. Clint
|
|
|
SammyDavids
Mr Frosty .... nuts
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 17.04.08 - klo:19:08 » |
|
Mä luulen että muuttovirrat maalta kaupunkiin saattaa vaikuttaa siihen että nuoret kaupunkilaistuvat ja aikaa ei jää kalastukseen.... ja kalastus ei ole myöskään hirveen "seksikäs" harrastus ainakin mitä olen reilu kaksikymppisten mimmien mielipiteitä kuullut...  Kai se kertoo kalastusharrastuksen arvostuksesta ja sitä myötä myös harrastukseen lähtevistä nuorista..tiedä häntä..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Überschnitzel
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 17.04.08 - klo:20:33 » |
|
Itseäni kiinnostaa, kovastikin. Pikkuisena minulla oli jopa julisteita kaloista, niin paljon niistä pidin.  On se vaan outoa, vaikka kaupungissa elelenkin, ettei ketään luokkalaistani tunnu laji kiinnostavan.  Toivoisin muitakin tämän lajin pariin, sillä se on jotenkin vain mukavaa ja rentouttavaa puuhaa. Sinänsä erikoista, mutta olen ollut niin pitkälle kuin muistan kiinnostunut tästä puuhasta. Tenavana olikin tapana "onkia" levää kepeillä ja harrastaa kaikkea muuta yhtä älykästä toimintaa.. 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 01.07.08 - klo:17:02 kirjoittanut Überschnitzel »
|
tallennettu
|
|
|
|
simoz
Jäsen

Poissa
terve lapsi kalastaa...
Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 17.04.08 - klo:20:37 » |
|
ei tässä oikeen ole minkäänlaista hiipumista havaittavissa kun nytkin on kova poltto päästä kutuhaukia koittamaan... ja mikäs siinä kun on se niin hyvä harrastus
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Peba
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 02.10.08 - klo:20:45 » |
|
Täällä päin kalastus tuntuu kasvattavan suosiotaan nuorison keskuudessa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Taikajanne
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 03.10.08 - klo:05:36 » |
|
Nainen on pilannut monta hyvää kalamiestä.  totta tämä, mutta on nainen pelastanutkin monta kalamiestä  esim itsellä emäntä lähti toiseen kaupunkiin opiskelemaan, 4 viikkoa ja olkapää aivan särki  liikaa kalassa mutta asiaan, kyllä täällä vaasan suunnalla on melko aktiivisia kalastajia useampikin, vanhempaa ikäpolvee suurinosa tietysti, mutta kyllä noita mopojannuja virveleiden kanssa tulee vastaan päivittäin  nou hätä
|
|
|
|
|
tallennettu
|
emmie tajuu
|
|
|
jänis
Juhan af Rabbit
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Isin tyttö.
Profiili
|
 |
« Vastaus #13 : 03.10.08 - klo:12:35 » |
|
Hyvä vaan jos on  Saa itte heitellä sitten aivan rauhassa, kun ei muita näy 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
! vituik män prkl ! "Emmä me sä" "Ontuja-lussukat" Tommosella mitään saa.. --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --=
|
|
|
löllö_hauki
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Ainoa este on raha kalastustarvikkeita ostaessa :D
Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 04.10.08 - klo:11:20 » |
|
Itse olen 15 v mopopoika en ihmettelle jos kalastus alkaa hiipumaan nuorten keskuudessa, kun esim menen ensi vuonna lukioon/ammattikouluun niin ei jää edes aikaa kalastukseen kun todella harvoin. Parilla kaverilla on alkanut kyllä huomattavasti hiipua kalastuksen innostus. Aina ne niitä saa väkisin yrittää repiä kalaan ja kun ne jotenkin saan sinne niin sitten innostuu viikon ajaksi. Yhden kaverin kanssa olen tänän vuonna käynyt 4 kertaa kalssa kun viime vuonna kävimme ainakin 40 kertaa... Itselläni kalastus alkaa siinä määrin hiipumaan kun täältä pohjoispäijänteeltä ei saa haukea kun keskikesällä ja syksyllä hauet ovat jossain vieheiden ulottamattomissa. Olisi kyllä mukavaa päästä jonnekkin merelle jerkkaamaan syyshaukea, mutta ei ole oikein mitään mahdollisuuksia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kalastusta vaativissa olosuhteissa
|
|
|
allu_
"Turbotail"
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #15 : 04.10.08 - klo:11:35 » |
|
kun esim menen ensi vuonna lukioon/ammattikouluun niin ei jää edes aikaa kalastukseen kun todella harvoin.
No eipä se lukio kauheasti rajoita, arkisin ei välttämättä kalaan ehdi ellei ole jotain paikkaa ihan vieressä mutta kyl viikonloppusin ihan samalla tavalla pystyy kalassa käymään. Amis nyt vielä vähemmän haittaa kalastusta
|
|
|
|
|
tallennettu
|
The best activities for your health are pumping and humping.
|
|
|
a-n-a
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #16 : 04.10.08 - klo:11:43 » |
|
No eipä se lukio kauheasti rajoita, arkisin ei välttämättä kalaan ehdi ellei ole jotain paikkaa ihan vieressä mutta kyl viikonloppusin ihan samalla tavalla pystyy kalassa käymään. Amis nyt vielä vähemmän haittaa kalastusta
Ammattikoulu vähennä yhtään sen enempää kalastusta kun peruskoulukaan!  Tuntu välillä että on enemmän aikaa viikolla käydä kalassa kun peruskoulun aikana!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
rolli92
Aurinkokuningas - The Coach
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #17 : 04.10.08 - klo:21:47 » |
|
Varsinkin koeviikolla tuntui kalastukselle löytyvän yllättävän paljon aikaa...  Mistäköhän mahtais johtua...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Siellähän on melkoinen kuhina käynnissä! "Mähän oon loukkaantumisherkempi kuin Litmanen"
|
|
|
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #18 : 05.10.08 - klo:07:26 » |
|
aalto liikettä löytyy aina,ja asiassa kuin asiassa.Tuskin kiinnostus kalastukseen on tyystin tyrehtynyt. Omalla kohdalla tuo perheen lisäys rajoittaa tehokkaasti vapa aikaa,eikä puoliskon vuorotyökään auta asiaa yhtään. Virvelöinti on kuitenkin sen yhden muun jutun lisäksi aina mielessä. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
|
|
|
lape89
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #19 : 05.10.08 - klo:17:23 » |
|
Huolestuttavaahan tämä on, että pientä kiinnostuksen hiipumista on ehkäpä havaittavissa omalla kohdallani.....
Käyn kalassa enää ehkä kerran kahdessa viikossa, ennen kävin vaikka jokapäivä. En ole ostanut aikoihin mitään kalastustavaraa. En jaksa olla kalassa enää kovin kauan yhteen putkeen. En ole yhtä aktiivinen kalastus foorumeilla kuin ennen. Kalastus ja kalansaanti ei ole enää yhtä hauskaa kuin ennen.
Toivottavasti ensi kaudelle löytyy taas uutta intoa. En kylläkään usko että elämäni aikana kalastusta kokonaan lopetan, vielä kuitenkin ykkösharrastus.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uljas Richard
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #20 : 06.10.08 - klo:15:42 » |
|
Ite tykkään kalastuksesta tosi palion, mul on myös joitakin kalakavereita.  Kaverin kaa on kivempii kalastaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
rolli92
Aurinkokuningas - The Coach
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #21 : 06.10.08 - klo:16:48 » |
|
Kaverin kaa on kivempii kalastaa.
Tuo on täysin fakta, itse en kalaan juuri ilman kalakaveria lähde, paitsi mökilllä, jossa harvemmin kaveria mukaan löytyy. Yksinään kalapaikkojen heitteleminen on jopa tylsyttävän hidasta, kun yhdellä vavalla tsekkaa kaikki paikat. Kolmistaan se on jokaiselta muutama kymmentä heittoa ja paikan vaihto. Ja ilman nykyisiä kavereitani voisi vallan hyvin olla mahdollista, että en kalastaisi juuri ollenkaan. Eli nyt kaikki joukolla kavereita kutsumaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Siellähän on melkoinen kuhina käynnissä! "Mähän oon loukkaantumisherkempi kuin Litmanen"
|
|
|
ode
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #22 : 06.10.08 - klo:17:15 » |
|
juu täälläpäin ei vielä pari vuotta sitten minun kavereistani kalastanut kuin pari ja nyt niitäkin on sitten tullut reilu kymmennen.ja aika moni on innostunut kalastamisesta sillä tavalla että jos ollaan menty porukalla jonnekin kalaan ja ollaan lainattu niille sitten virveleitä keillä ei ole ollut omia ja sitten koti matkalla on yleensä kuulunut että minäkin taidan ostaa virvelin  . ja itse kanssa oikestaan aina kalassa kavereiden kanssa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kalastaja-93
Kittelänkosken kirbelirinssi
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #23 : 06.10.08 - klo:17:57 » |
|
On se vaan outoa, vaikka kaupungissa elelenkin, ettei ketään luokkalaistani tunnu laji kiinnostavan.  Toivoisin muitakin tämän lajin pariin, sillä se on jotenkin vain mukavaa ja rentouttavaa puuhaa. Sama täällä. Kalastuksesta pidän paljon, mutta en taida tietää/tuntea koulustamme ketään, joka kalastusta harrastaisi 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
löllö_hauki
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Ainoa este on raha kalastustarvikkeita ostaessa :D
Profiili
|
 |
« Vastaus #24 : 11.10.08 - klo:00:51 » |
|
Onneksi meidän koulussa on kaksi kaveria jotka kalstavat  Minulla menee aina hermot kun juttelen kalastuksesta ja jos joku kuulee sen niin se alkaa huutamaan että KAHEN KILON SIIKA!!  Erittäin kulunut juttu 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kalastusta vaativissa olosuhteissa
|
|
|
|