Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
21.11.08 - klo:19:42

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Catch&Release or Catch&Kill?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Äänestys
Kysymys: Harrastatko Pyydystä&Päästä-kalastusta?
Kyllä,vapautan kaikki saamani kalat.
Kyllä,vapautan kalat,joita minä tai lähipiirini ei syö.
Vapautan ainoastaan alamittaiset kalat.
En,koska se on mielestäni turhaa kalojen rääkkäämistä.
En,koska kalastan elääkseni.

Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Catch&Release or Catch&Kill?  (Luettu 3182 kertaa)
allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #50 : 23.07.08 - klo:15:39 »

Lähes poikkeuksetta 200g ja siitä isommat ahvenet lähtee mukaan. Joskus kuitenkin päästän ison ahvenen takaisin, jos reissu on muutenkin lähenemässä loppuaan eikä mulla veneessä ole ennestään yhtään ahvenia. On se ahven vaan niin herkkua, laittoi sen miten vaan; savupöntössä, pannulla, uunissa, aina on hyvää  Virnistää Viime aikojen järvireissuilla olen yleensä ottanut vain n. 5 ahventa mukaani, koska ahvenet ovat olleet niin suuria. Silloin niitä ei kovin montaa tarvitse ottaa.

Mitalliset kuhat lähtee myös aina ruokapöytään, sekin kun on ihan tajuttoman hyvä ruokakala. Viime kesänä tuli kylläkin pidettyä 50cm alamittana kuhalle kun tuosta lähirannalta tuli sen verran hyvin noita +50cm yksilöitä. Muutama sellainen riittää hyvin per reissu.

Hauista suurin osa pääsee takaisin. Joskus tulee ihan tarkoituksella otettua mukaan 1,5-3kg ruokahauki. Välillä joutuu ottamaan hauen/haukia ruokakaloiksi vaikka ei tahtoisikaan, kun ahneuksissaan ottavat vieheen kiduksiin niin pahasti. Alle kilon haukia en kyllä ota vaikka mikä olisi, heitän ne sitten vaikka eläimille. Hauki ei mun mielestä ole erityisen hyvä ruokakala, kyllähän sitäkin syö ja siitä hyvää saa mutta jää maussa aika pahasti kuhan ja ahvenen jalkoihin.
tallennettu
pohja
Jäsen
*
Poissa

ja nyt vispataan

Profiili
« Vastaus #51 : 28.07.08 - klo:15:13 »

Lähes kaikki taimenet,hauet,ahvenet,kuhat ja kirretkin vapautan jos mahdollista. Iskee silmää
tallennettu

(:ontää iso kala:)
simoz
Jäsen
*
Poissa

terve lapsi kalastaa...

Profiili
« Vastaus #52 : 28.07.08 - klo:16:22 »

joo elikkä pyrin kaikki vapauttamaan mikä ei mene omiin tarpeisiin mutta aina joskus kala tarttuu niin pahasti kiinni että se kuolee jos sen päästää takaisin niin semmoiset kelpaa hyvin eläimille

kotirannassakin kuolleita kaloja juuri tästä syystä niin käy hakemassa ketunpoikanen ja supikoira ja ne alkaa olemaan jo aika kesyjä tästä "ruokkimisesta" niin ne siellä päivystää että koska tulen kalaan. Sain siinä sitten pari kalakaveria Hymyilee leveästi
tallennettu
Mässytämys
Vieras
« Vastaus #53 : 28.07.08 - klo:16:27 »

Kyllä kaikki kuhat otan jos niitä saan, viime-vuonna kyllä vapautin mittakuhan.  Järkyttynyt
Harvoin otan haukia tai ahvenia tai mitään muutakaan kaloja. 
tallennettu
HassuSeta
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #54 : 28.07.08 - klo:16:56 »

Alamittaiset tai sellaiset kalat mitä ei tule syötyä vapautan, paitsi jos koukku on sen verran pahasti kiinni että kalan selviytymismahdollisuudet vapautettuna siitä jo heikkenevät.
Lähinnä haukea kalastan, pakkaseenkin menee kuitenkin suurin osa saamistani ruoka-hauista.
tallennettu
Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #55 : 28.07.08 - klo:18:01 »

Kaikki alamittaiset ja muutenkin pienet kalat päästän takaisin, esim alamittaiset kuhat ja pienet ahvenet. Kaikki +200g ahvenet mukaan jos niitä nyt saa, samoin kaikki mittakuhat lähtevät mukaan koska on hyvä ruokakala ja sitä harvoin saan.

Lähes kaikki hauet pääsevät takaisin koosta riippumatta, ellei ole syönyt kiduksiin asti tai kotiin on pari ruokahaukea (1-3kg) tilattu.
tallennettu
kasankin
VIP #18 / Kukkakeppi...ihan oikeasti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

se mikä ei tapa, sattuu ihan hitosti

Profiili
« Vastaus #56 : 06.08.08 - klo:14:37 »

Ankerias, suutari, karppi ehdottomasti C & R. Hauet pääsee aina vapaaksi jos ei koukku ole kurkussa tai jotain vastaavaa. Kuhaa on tultu otettua talteen nykyään, alamittaset kyllä pääsee takas.
tallennettu

Kasankin Make

"Laihduin 28kg koska sain lapsen"
nikomies
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #57 : 08.08.08 - klo:13:05 »

Mikä idea ankeriaan ja karpin vapauttamisessa on? Ne on istutettu kalastusta varten. Suomessa ei elä nykyään ainuttakaan ankeriasta, jolla olis mahdollisuus lähteä matkustamaan kohti Sargassonmerta. Karppikaan ei kykene lisääntymään Suomen vesissä. Kirjolohetkin kannattaa siis vapauttaa. Vai kuinka? 
tallennettu
a-n-a
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #58 : 08.08.08 - klo:13:16 »

Jokainen kalastaa haluamallaan tyylillä ja siitä on mun mielestä ihan tarpeeks jo "taisteltu" mikä on se oikea tyyli C&R vai C&K.. Itse ainakin otan ne kalat kyytiin jotka ovat vioittuneet kalastuksen yhteydessä ja ne kalat jotka päätyvät tarpeellisempaan käyttöön kuin kompostiastiaan Hymyilee
tallennettu

AMR
jpsuominen
Kojak
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #59 : 08.08.08 - klo:13:48 »

Mikä idea ankeriaan ja karpin vapauttamisessa on? Ne on istutettu kalastusta varten.

No siksi juuri niitä vapautetaan. Karpilla kestää kymmeniä, kymmeniä vuosia kasvaa kunnon jötkäleeksi, jota ei Suomessa tapahtuisi koskaan mikäli niiden kalastus ei olisi puhtaasti C&R pohjalla. Sen lisäksi karppi ei ole maultaan mitenkään häävi. Ankeriaista en kyllä tiedä, itse olen ainakin ne harvat saamani ankeriaat syönyt. Kumpikin on tullut Saaristomereltä pitkäsiimalla.
tallennettu

kasankin
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #60 : 08.08.08 - klo:23:38 »

Mikä idea ankeriaan ja karpin vapauttamisessa on? Ne on istutettu kalastusta varten. Suomessa ei elä nykyään ainuttakaan ankeriasta, jolla olis mahdollisuus lähteä matkustamaan kohti Sargassonmerta. Karppikaan ei kykene lisääntymään Suomen vesissä. Kirjolohetkin kannattaa siis vapauttaa. Vai kuinka? 

Nimenomaan sen takia että ne ei lisäänny luontaisesti suomessa. Myös sen takia että niitä ei istuteta hirveitä määriä. Mulla on lätäköitä mihin viimeisen kerran on istutettu karppeja 1992. Olis aika tyhmää kalastaa pois ne sieltä....mitäs sitä sitten onkiskaan? eikä se ole mun pointti. Mä kunnioitan suuresti Ankeriasta ja Karppia, ei mahtavempaa kalaa voi olla siiman päässä.
Juu onhan ne istutettu kalastusta varten, mutta silti pitää käyttää järkeä ja ajatella vähän. Tehkää te mitä haluatte kaloille omissa lätäköissä, mutta mun paikoissa ei ykskään Karppi tai ankerias menetä henkeänsä mun aikana.

Kirjolohi, sitä istutetaan jatkuvasti suomessa. Mulle on ihan sama et meneekö se pannuun tai pääsee vapauteen. Se on ihan mun henkilökohtainen mielipide
tallennettu

Kasankin Make

devas
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Back again ~

Profiili
« Vastaus #61 : 11.08.08 - klo:12:44 »

C&K, mutta vain omiin tarpeisiin. Eli ns. valikoivaa kalastusta.

Haukea on haukuttu huonoksi ruokakalaksi, mutta minä ainakin saan sen maistumaan hyvältä ja tämän takia otan mielellään 2-3 kiloisen hauen sillon tällöin.

Kaikki särkikalat jotka ylös asti tulee, tapan ja syötän lokeille.
tallennettu

Give a man a fish and he will eat for a day.  Teach him how to fish and he will sit in a boat and drink beer all day
MKK
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #62 : 11.08.08 - klo:13:28 »

Aika heikko perustelu verrata kirjolohta karppiin ja ankeriaaseen. Kirjolohet istutetaan pääosin onkikokoisina ja kalat todennäköisesti kuolevat parin vuoden aikana, ellei niitä ylös oteta. Lisäksi Suomessa kirjolohia istutetaan vuodessa satoja tuhansia kiloja. Mikäköhän on karppien istutusmäärä vuosittain? Todennäköisesti puhutaan sadoista tai muutamista tuhansista kappaleista.
tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #63 : 11.08.08 - klo:13:55 »

Aika heikko perustelu verrata kirjolohta karppiin ja ankeriaaseen. Kirjolohet istutetaan pääosin onkikokoisina ja kalat todennäköisesti kuolevat parin vuoden aikana, ellei niitä ylös oteta.

Hmmm... Mihen perustuu väite, että istutetut kirjolohet kuolevat parin vuoden aikana eivätkä selviä? En ole ikinä kuullut mitään tuohon viittaavaakaan lausetta ja kuullostaa siis mun korvissa aika ihmeelliseltä. Haluaisin kuulla todellakin siis lisää miksi kirjolohet eivät istutusten jälkeen selviä muutamia vuosia kauempaa?

Lisäksi Suomessa kirjolohia istutetaan vuodessa satoja tuhansia kiloja. Mikäköhän on karppien istutusmäärä vuosittain? Todennäköisesti puhutaan sadoista tai muutamista tuhansista kappaleista.

En ymmärrä miksi pitäisi hidas kasvuinen karppi tappaa jo heti nuorena ja pienenä jos kerran sillä kestää isoksi tulemisessa kauan ja niitä istutetaan juuri niin vähän? Eikös kirjolohen tappaminen juuri silloin olisi "järkevämpi" vaihtoehto kun niitä istutetaan satoja tuhansia kiloja kun taas karppeja juuri se sata tai muutama tuhat kpl.

Myöskin kirjolohi lampia on kerrottu netissä ja muualla ja ne eivät ole Suomessa harvinaisuuksia, kun taas karppi paikkoja ei karpinkalastajat kerro kuin niille harvoille ketkä kalastaisivat niitä c&r meiningillä eivätkä tappaisi niitä, koska karppi on Suomessa selvästi harvinaisempi kala. Ja eikös karpit yleensä juuri istuteta johonkin keskelle mettään olevaan järveen tai lampeen jonne kukaan ei eksy vahingossakaan jollei tiedä paikasta mitään, jotteivat ne joutuisi verkkokalastajien kohteeksi heti.  Huh

Nää mietteet on taas ihan perstuntumalla ja pienellä maalaisjärjellä mietittyjä asioita. Karpin/kirjolohen kalastuksesta ja tietoja noista kaloista mulla ei ole juuri yhtään.

Suomessa ei elä nykyään ainuttakaan ankeriasta, jolla olis mahdollisuus lähteä matkustamaan kohti Sargassonmerta.

Hmm.. eikös meressä elävät ankeriaat pääse enää sinne kutupaikalleen Suomesta Itämerta pitkin? Onko tuolla Itämeren eteläpäässä Tanskalla ja muilla valtioilla jotkut esteet vai, kun eivät läpi pääse? En usko että ankeriaita ainakaan Itämereen istutetaan Suomessa, ehkä mahdollisesti järviin josta ne eivät pääse tosiaan pois lähtemään, mutta tietääkseni kyllä ankeriaat ihan Itämerta pitkin vielä Atlantille pääsevät ja sieltä kutupaikoilleen.
Enkä usko, että ne matkan varrella kaikki kuolisivat johonkin Itämeren huonoimpiin kohtiin, missä ei happea enää ole.
tallennettu

Suruaika on ja tuska on valtava! :'(
Parhaimmistakin paremmilla kalavesillä nähdään Ukka Pappani! <3
rolli92
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #64 : 11.08.08 - klo:15:38 »

Mitalliset kuhat päätyvät pannulle, paitsi jos niitä nyt alkaa tulemaan yli 5 kappaletta reissulla, silloin loput takaisin. Hakee joskus myöhemmin lisää kun taas tarvitsee. Hauet on minun kohdallani niin pieniä, että edes tuollaisia 2 kilon ruokakaloja harvemmin tulee. Jos sellaisia tulee, niin  sitten harkitaan muun saaliin perusteella sitä mukaanottoa. Ahvenet 100 grammasta ylöspäin pääsevät mukaan, mikäli niitä tulee siedettävä määrä, jotta niistä syödäkseen saisi.
tallennettu
Taikajanne
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #65 : 11.08.08 - klo:20:10 »

myö harrastan catch and killiä vain silloin kun otan ruuaksi tai jos kala on liian vahingoittunut selvitäkseen! eli aika usein catch and releasee koska saan vaan toodella pieniä hauentumppeja ja aiva liia pieniä affenia Hymyilee leveästi

jos kuha on yli mitan se joutuu aina pannulle, saan niitä niin harvoin Hymyilee
tallennettu

emmie tajuu
Dukes
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

haukia haukia

Profiili
« Vastaus #66 : 11.08.08 - klo:21:32 »

Alamittaiset aina tulee laitettua takaisin. Paitsi jos on kalalle käynyt huonosti. Muutenkin tulee pienet kalat päästettyä takaisin. Kuhankin kohdalla automaattisesti alle 40 senttiset kalat pääsevät takaisin. Vaikkakin pyrin siihen että oma alamittani kuhalle on 45 senttiä. Isot hauet pääsevät myös takaisin polskimaan.
Eli oman tarpeeni mukaan otan kalaa mukaan.
tallennettu

-Rukka-Peikko Takkutukka-
Pasi1
Insinööri, mp-maestro
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #67 : 11.08.08 - klo:22:26 »

Pidetäänpä asialinja tai ollaan hiljaa, eikö? Iskee silmää
tallennettu

1. Chuck Norris 2. Clint
Pasi1
Insinööri, mp-maestro
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #68 : 13.08.08 - klo:20:59 »

Jatketaan kirjolohen ruokailutottumuksista tuolla: http://www.heittokalastus.info/forum/yleista-keskustelua-kalalajeista/kirjolohi/ ja keskustellaan täällä vain ja ainoastaan pyyntitottumuksista.
« Viimeksi muokattu: 13.08.08 - klo:21:05 kirjoittanut Pasi1 » tallennettu

1. Chuck Norris 2. Clint
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #69 : 22.09.08 - klo:14:50 »

sattu tuollanen silmään naapurisaitilla
http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9804/980411/9804110173.html

mitäs mieltä olette?
tallennettu

Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan Iskee silmää
jpsuominen
Kojak
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #70 : 22.09.08 - klo:19:27 »

sattu tuollanen silmään naapurisaitilla
http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9804/980411/9804110173.html

mitäs mieltä olette?

Ja muistakaa kommentoidessane, että tuo linkin takana oleva uutinen on nyt hieman yli kymmenen vuotta vanha...
tallennettu

kasankin
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #71 : 23.09.08 - klo:18:40 »

Juu eihän tuo varmaanka päde tänäpäivänä, eihän muuten olis alamittaa kaloilla. Tai en tiedä....
tallennettu

Kasankin Make

Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu