Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:00:07

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Catch&Release or Catch&Kill?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Äänestys
Kysymys: Harrastatko Pyydystä&Päästä-kalastusta?
Kyllä,vapautan kaikki saamani kalat.
Kyllä,vapautan kalat,joita minä tai lähipiirini ei syö.
Vapautan ainoastaan alamittaiset kalat.
En,koska se on mielestäni turhaa kalojen rääkkäämistä.
En,koska kalastan elääkseni.

Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Catch&Release or Catch&Kill?  (Luettu 3227 kertaa)
imot90
Vieras
« Vastaus #25 : 14.12.06 - klo:20:32 »

Yleensä on sama kala. Joskus olen laittanut merkkejä kaloihin. Onhan niissä luonnonlisia eroja verrattuna toiseen haukiin.

Mitä merkkejä oot laittanu?
tallennettu
Deep
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #26 : 14.12.06 - klo:21:33 »

Yleensä on sama kala. Joskus olen laittanut merkkejä kaloihin. Onhan niissä luonnonlisia eroja verrattuna toiseen haukiin.

no mitä jos lopettaisit sen merkkien laiton. kiitos.

ja mitä tähän oksennus aiheeseen tulee, niin mulle on ihan sama pamputtaako joku vai päästää.. se pointti on vaan mun mielestä se, että jos kala otetaan evääksi niin se pamputus tehdään samantien.. ja jos aikoo päästää niin tekee siitä tilanteesta kalalle mahdollisimman kivuttoman/ helpon. Eli käsittely on kaiken A ja O.
tallennettu
the juQ
Mannen utan nötter - Mies ilman pähkinöitä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #27 : 14.12.06 - klo:21:38 »

No jossain kalastus lehdessä oli että pienen metalli langan voi laittaa selkä evän taakse. siinä sanottiin että se ei haittaa kalan elämää. Olen kyllä poistanut ne merkit ajat sitten. Jos asia on näin niin en käytä enää..
Taisi olla asiasta kireitä siimoja ohjelmassa myös.
tallennettu

jännä
Deep
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #28 : 14.12.06 - klo:21:47 »

Hmm.. no sä et ensinnäkään ole pätevöitynyt tuohon hommaan. Jos noita tutkimustarkoituksissa laitetaan, niin käytettävät työkalut/ materiaalit on desinfioitu jne. + se kohta mihin se laitetaan on "tarkoin määritelty".. lipsahdus siitä ei välttämättä tee kalalle kamalan hyvää.
tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #29 : 13.07.07 - klo:18:33 »

Kaikki yli 150g ahvenet usein otan syötäväksi.  (Riippuu tuleeko tarpeeksi.)
Haukeen en koske en sitten pitkällä tikullakaan. (Kyllästynyt täysin sen makuun.)
Alamittaiset takaisin.
Kaikki mitalliset lohikalat ylös.
Kaikki kuhat otan kunhan se on mökillä sen 45cm yli taikka sitten yhdessä toisessa paikassa niin 50cm jos haluan silloin kuhaa. Muuten kaikki takaisin.
Ja hauen irroitan nykyään veneen ulkopuolella. Jos on syvemmällä, niin kädet märäksi pihdeillä äkkiä koukut irti ja vihreä kummitus takaisin. Isot tietysti punnitsen, mittaan ja kuvaan.
tallennettu

Suruaika on ja tuska on valtava! :'(
Parhaimmistakin paremmilla kalavesillä nähdään Ukka Pappani! <3
Dille92
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #30 : 13.07.07 - klo:19:01 »

Aika lailla otan kaikki mitä syödään ja pois mitä ei syödä mutta meidän piireissähän sitä syödään ja paljon!
tallennettu

En voi tarjota lohtua sillä olen vain ihminen en voi tarjota lämpöä sillä itsekin palelen...
Yuzzi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Imma chargin mah lazer

Profiili
« Vastaus #31 : 13.07.07 - klo:20:31 »

Takaisin pääsevät yleensä ahvenet, paitsi jos niitä tulee hyvänkokoisia paljon, hauet, pienet, juuri mitan täyttävät kuhat sekä särjet sun muut särkikalat.
tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #32 : 13.07.07 - klo:20:39 »

Takaisin pääsevät yleensä ahvenet, paitsi jos niitä tulee hyvänkokoisia paljon, hauet, pienet, juuri mitan täyttävät kuhat sekä särjet sun muut särkikalat.
Ihmeen heppu. päästää särjet ym. roskakalat takaisin? Lahnat ja säyneet menee ja todella isot särkikalat, mutta kaikki alle 200g roskalat lokeille. Kyllä tykkää ja ei tuu mun kalliolle kakkimaan.  Iskee silmää
tallennettu

Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #33 : 13.07.07 - klo:20:53 »

Joo noita roskakaloja ei tosiaankaan kannata takasin päästää.  Mitä enempi saa niitä ylös  sitä parempi. Ja kaikilta nirri vaan pois niin lokit ne sitten hakee Iskee silmää
tallennettu
Yuzzi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Imma chargin mah lazer

Profiili
« Vastaus #34 : 14.07.07 - klo:00:06 »

Ihmeen heppu. päästää särjet ym. roskakalat takaisin? Lahnat ja säyneet menee ja todella isot särkikalat, mutta kaikki alle 200g roskalat lokeille. Kyllä tykkää ja ei tuu mun kalliolle kakkimaan.  Iskee silmää
Eipä se nyt kovin harvinaista ole, oikeastaan koko mun tuttavapiiri tekee näin.
tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #35 : 14.07.07 - klo:09:23 »

Eipä se nyt kovin harvinaista ole, oikeastaan koko mun tuttavapiiri tekee näin.
Itse olen lukenut vain roskalojen kannan harventamista vesistä, en niiden c&r:stä yhtään mitään.  Pyörittää silmiään
tallennettu

jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #36 : 14.07.07 - klo:10:15 »

kala se on särkikin joten mitä sitä turhaa tappamaan
tallennettu

Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan Iskee silmää
Dille92
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #37 : 14.07.07 - klo:10:26 »

Eläinhän se kärpänen on mutta miksi sitä tapetaan? Koska ne on haitaksi ja niitä on niin paljon! Sama jutta taitaa olla särkien kanssa.
tallennettu

En voi tarjota lohtua sillä olen vain ihminen en voi tarjota lämpöä sillä itsekin palelen...
Nilssi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Kisulla hyvät oltavat

Profiili
« Vastaus #38 : 15.07.07 - klo:01:59 »

Kannattaa aina pariin kertaan miettiä, että ottaako sitä kalaa. Onko nyt niin huono ruokapuoli, että kala on pakko ottaa. Itse otan vain, ja ainoastaan, jos joku tekee siitä jotain, itse en jaksa väsätä muista kuin ahvenista, joita tulee todella harvoin. Minulle ainakin kalastus on rentoutumista, enemmän kuin mitään ruuan hankintaa. Jos kaikki harrastaisivat C&R, niin varmasti saaliiden paino nousisi huimasti, ja saisi hienompia kokemuksia. Eihän siinä ole mitään pahaa että ottaa kalaa, jos sitä todella tarvitsee, mutta jos alkaa 6kk ennen talvea täyttämään talvivarastoa, niin se on vähän........
tallennettu
Kalastaja-93
Kittelänkosken kirbelirinssi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Kirjolohi 1,6kg

Profiili
« Vastaus #39 : 21.11.07 - klo:17:27 »

Suurin osa kaloista pääsee takaisin, mutta joskus mökillä ollessa tulee pari haukea otettua ruuaksi. Joskus myös otan kirjolohen ruuaksi, mutta yleensä pääsevät takaisin. Pahasti vahingoittuneet kalat mukaan myös. Jos joskus mittakuhan saan, niin ruuaksi varmaan menee. Ja suuren hauen mahdollisesti saatuani päästän varmaan takaisin.
« Viimeksi muokattu: 20.10.08 - klo:19:52 kirjoittanut Kalastaja-93 » tallennettu
Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #40 : 21.11.07 - klo:19:09 »

Ruuaksi lähtee yleensä +200g ahvenet jos niitä nyt jonkun verran tulee, 2-4kg hauen rötkäleet ruoaksi jos on innostusta perata ja kaikki mitan täyttävät kuhat sillä ne ovat täällä melko harvassa. Jos jalokalaa saan niin alamittaset tietysti kasvamaan, mitalliset sitten kotiin. Jos hyvä reissu niin otan kaikki ahvenet mitä saan mutta jos tulee vain haukia niin yleensä ainakin yksi hauki lähtee matkaan.
tallennettu
Taho
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Pikku hauki

Profiili WWW
« Vastaus #41 : 01.12.07 - klo:12:32 »

Kaikki kalat mitä ei syödä, pääsee takaisin. Lukuunottamatta ongella tulevat särjet ym. roskakalat. Joissain paikoissa harrastan ainoastaan C & R kalastusta.
tallennettu

djuza
Kettuuntunut maailmanmatkaaja
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Profiili
« Vastaus #42 : 03.12.07 - klo:23:22 »

Onneksi en kalasta elääkseni,olisin kuollut nälkään jo aikoja sitten Virnistää,eli 99,9% menee syötäväksi.
tallennettu
igors
V.S.O.P - vain lääkkeeksi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #43 : 04.12.07 - klo:18:40 »

Pyydä ja päästä -kalastuksen vaikutuksia tutkitaan

Turussa on alkanut tutkimus, jossa selvitetään, voidaanko kertaalleen pyydystetty kala päästää turvallisin mielin takaisin luontoon.

Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksessa niinsanotun pyydä ja päästä -kalastuksen vaikutuksia tutkitaan haukia kalastamalla ja vapauttamalla.

Uudehko kalastusmuoto on herättänyt paljon keskustelua.

Tutkimusta tekevä opiskelija-assistentti Teemu Koski ei pidä pyydä ja päästä -kalastusta eettisesti arvelluttavana.

Kuuntele 

Ruissalon rannassa vapautettiin tänään 15 kertaalleen pyydystettyä haukea.

Kaikkiaan tutkimukseen on tarkoitus kerätä jopa 150 haukea.

Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos toivoo, että merkityn kalan saanut kalastaja palauttaisi kalaan kiinnitetyn ankkurimerkin.

Palautuksesta maksetaan 18 euron suuruinen palkkio.

Palautusosoite on Kalantutkimus 33333.

© |YLE| Turun Radio 04.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
Markose
kalamies
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #44 : 05.12.07 - klo:17:19 »

Ehdottomasti C&R. Sen verran otetaan, kun kerralla tulee syötyä, jos ahti sattuu antamaan. Mieluiten pyrin vapauttaman niin, että kalaan ei tarvitsisi edes koskea eli mittauksetkin tuppaa olemaan siten summittaisia. Välillä kesällä harmitti todella pahasti kun ahtailla uistelumestoilla Espoonlahdella näkyi niin törkeitä ylilyöntejä, alamittaisia kuhia pamputetaan meiningillä että kaikki kalat kassiin. Harmi, että nykyään ei näytä löytyvän varoja kalastuksenvalvontaan. Onneksi on tällaisia foorumeja, missä voi yrittää ainakin tuleviin koviin kalamiehiin vaikuttaa ja vähän kasvattaa asenteita kestävämmän kalastuksen suuntaan. Tällä kaudella näkyi jo pamputuksen tulokset kalakannoissa, huonoin kuhavuosi mitä mä muistan. Ei hyvä suuntaus  Vihainen
tallennettu

Fly fishermen are born honest, but they get over it.
Ed Zern

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Patrick F. McManus
nikomies
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #45 : 22.07.08 - klo:05:34 »

Ehdottomasti Catch&Gastromominen nautinto. Mökillä kalastaessani lähden yleensä ensimmäisen hauen jälkeen takaisin rantaa kohti paitsi silloin, kun syöjiä on enemmän kuin kaksi. Mitään kymppihaukea en siiman päähän edes haluaisi. Särkikalat esim. säyne ja toutain lähtee keitiöön välittömästi, kuten myös karummassa vedessä polskinut särki. Sen verran huonosti olen taimenia elämäni aikana saanut, etten mitat täyttävää päästä menemään. Tykkään kalastuksesta, ruuanlaitosta ja syömisestä niin  perhanasti, että kuola alkaa valua heti, kun vapa vääntyy.

Raivostuttaa ihmiset, jotka käy kaksi kertaa viikossa perhovehkeineen käy rääkkäämässä jalokaloja. Laittaisivat välillä nakin pätkän koukkuun ja menisivät Tammelan torille lokkeja väsyttelemään. Ei ne siitä kärsi, jos ne laskee sen jälkeen heti menemään. Myös siili voi olla UL-vehkeillä hyvä vastustaja.
tallennettu
ode
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #46 : 22.07.08 - klo:10:10 »

ala mittaiset kuhat,taimenet ja kaikki muutkin alamittaiset pääsee menemään.hyvän kokoset kuhat ja jalokalat otan. joskus myös hauet koiralle. mutta kyllä niitä kaloja pääsee ainakin 70-80% takasin.
tallennettu
4ht3ri
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #47 : 23.07.08 - klo:12:41 »

Raivostuttaa ihmiset, jotka käy kaksi kertaa viikossa perhovehkeineen käy rääkkäämässä jalokaloja. Laittaisivat välillä nakin pätkän koukkuun ja menisivät Tammelan torille lokkeja väsyttelemään. Ei ne siitä kärsi, jos ne laskee sen jälkeen heti menemään. Myös siili voi olla UL-vehkeillä hyvä vastustaja.
[/quote]

minua taas raivostuttaa ihmiset jotka menevät pelaamaan golffia tai vaikka pyöräilemään sen sijaan että he voisivat mennä kalastamaan!
tallennettu
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #48 : 23.07.08 - klo:14:57 »

Et pääse näin helpolla. Kerrotko, minkä vuoksi juuri perhokalastajat ovat niitä kalojen rääkkääjiä?
Mä itse kalastan koskilla SEKÄ perho- että virppavälinein riippuen kosken luonteesta ja oman kokemukseni mukaan välineet (suonipihdit, c&r-haavit jenjne..) ja taidot kalan vapautuksessa ja asiallisessa väsytyksessä ovat keskimäärin paremmin kunnossa nimenomaan niillä perhomiehillä/naisilla. IMO.
tallennettu

allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Profiili
« Vastaus #49 : 23.07.08 - klo:15:39 »

Lähes poikkeuksetta 200g ja siitä isommat ahvenet lähtee mukaan. Joskus kuitenkin päästän ison ahvenen takaisin, jos reissu on muutenkin lähenemässä loppuaan eikä mulla veneessä ole ennestään yhtään ahvenia. On se ahven vaan niin herkkua, laittoi sen miten vaan; savupöntössä, pannulla, uunissa, aina on hyvää  Virnistää Viime aikojen järvireissuilla olen yleensä ottanut vain n. 5 ahventa mukaani, koska ahvenet ovat olleet niin suuria. Silloin niitä ei kovin montaa tarvitse ottaa.

Mitalliset kuhat lähtee myös aina ruokapöytään, sekin kun on ihan tajuttoman hyvä ruokakala. Viime kesänä tuli kylläkin pidettyä 50cm alamittana kuhalle kun tuosta lähirannalta tuli sen verran hyvin noita +50cm yksilöitä. Muutama sellainen riittää hyvin per reissu.

Hauista suurin osa pääsee takaisin. Joskus tulee ihan tarkoituksella otettua mukaan 1,5-3kg ruokahauki. Välillä joutuu ottamaan hauen/haukia ruokakaloiksi vaikka ei tahtoisikaan, kun ahneuksissaan ottavat vieheen kiduksiin niin pahasti. Alle kilon haukia en kyllä ota vaikka mikä olisi, heitän ne sitten vaikka eläimille. Hauki ei mun mielestä ole erityisen hyvä ruokakala, kyllähän sitäkin syö ja siitä hyvää saa mutta jää maussa aika pahasti kuhan ja ahvenen jalkoihin.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu