kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« : 20.06.06 - klo:21:08 » |
|
Mitä mieltä olette Catch&Release-kalastuksesta?Jotkuthan vastustavat sitä varsin jyrkästi ja pitävät kalojen turhana rääkkäämisenä.Aikoinaanhan kalalla oli tärkeä osa suomalaisessa ruokapöydässä ja ihmiset kalastivat elääkseen.Nykyään tuskin kukaan joutuu kokemaan nälkäkuolemaa,vaikka vapauttaisikin osan saamistaan kaloista.Mikä on sinun kantasi?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Walde
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 20.06.06 - klo:21:13 » |
|
Kultainen keskitie pitää löytää tässäkin asiassa. Jos kalastaja saa noin 50 kalaa per päivä (haukia) Kehtaa (lue pitää) niistä tottakai vapauttaa. Mutta mielestäni on järjetöntä kalastaa, mutta olla syömättä kalaa eli vapauttaa kaikki saamansa kalat.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville K
Heittokalan Graafikko
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 21.06.06 - klo:02:09 » |
|
Alamittaiset pääsee takaisin uimaan tottakai. Samoten hauki joutaa takaisin, jos sen vain saa irroitettua kalaa pahemmin vahingoittamatta. Mittaiset jalommat kalat lähtevät mukaan, mutta ryöstökalastusta en harrasta. Harvemmin tulee saatua sitä yhtäkään kalaa. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ahvenana
VIP #4
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 21.06.06 - klo:07:18 » |
|
Alamittaiset jalokalat pääsevät takaisin jortsuun. Tapanani on ollut, että kalalla olessamme pidetään eräänlaista "allasta" mukana, jonne laitetaan kaikki kalat killumaan ja lasketaan ne mökkilahteen kasvamaan. Kun mökkilahdessä tuppaa olemaan kaikkia roskakaloja (särkiä, kiiskejä yms.), ompahan luupäillä syömistä. Pahimmin haavoittuneet kalat otetaan papilla "haltuun" ja pistetään savustuspönttöön tai kuoppaan. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kankia
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 21.06.06 - klo:08:41 » |
|
Kaikki mitan täyttävät vaan pataan. Jos nyt on sillei että lähtee koukku ilman yrittämistä leuasta ja saalis on jo saatu niin menköön, mutta on se semmosta sähellystä että en viitti liikaa tapella. Alamittasia en ota vaikka olis puoli päätä lähteny väsytykses. No ylimäärästä kalaa ei tule, koska pistän ne pakkaseen ja syön talvella.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kalastan - siis elän - Elän - siis kalastan
|
|
|
|
ruoto kurkussa
Vieras
|
 |
« Vastaus #5 : 21.06.06 - klo:09:04 » |
|
Ehdottomasti olen catch&releasen puolestapuhuja. Mitä sitä enempää kalaa ottamaan mitä pystyy syömään kun kala on kumminkin tuoreena parhaimmillaan, eikä se pakkasessakaan hirveitä aikoja säily. Kalastus on mulle ennemminkin hyvä tapa rentoutua kuin hankkia elantoa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 21.06.06 - klo:09:52 » |
|
Täytyy sanoa etten aina ymmärrä jos kalastetaan ainoastaa C&R periaatteella. Ite kyllä vapautan alamittaiset ja jos on esim sovittu että luonnossa kasvaneet jalot päästetään takaisin ja vain istutetut otetaan. Toisaalta meikäläisellä on kissa joka kyllä tuhoaa kaiken meikäläiselle kelpaamattoman materiaalin. Ja nälkäinen kun olen niin suurin osa joutuu kyllä omaan suuhun.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 21.06.06 - klo:20:27 » |
|
c&r ja C&eat molempaa tulee harrastettua
kalastus on minulle lähinnä harrastus/rentoutumistapa -ahvenet syötäväksi -hauet pääsääntöisesti takaisin kasvamaan (ellei ole tosi pahasti kärsinyt koukuista) -jalokalat syötäväksi (jos joskus sellaisia saan)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
|
|
|
iletheman
VIP #9
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Ostakaa ny toi pommi mult poijjes
Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 24.06.06 - klo:10:22 » |
|
kaikki alamittaa lähelläkään olevat kuhat pääsee vapauteen mutta kaikki hauet joirta en tartte saa vapautensa joskin pahasti koukun ottanut on pakko ottaa pois järvestä omaksi tai lokille
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
APHREALi
VIP #10
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 04.07.06 - klo:15:31 » |
|
55-75cm hauet ruuaks. 100+g ahvenenet ruoaks. muut vapaaksi. tietysti kaiken kokoiset kirret tulee matkaan  taimenet +45cm , samoin kuhalla 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarski
Siuronkosken Einstein
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 02.08.06 - klo:22:59 » |
|
Koskelta otan ruuaksi mielelläni vain kirjolohta, taimenet päästän menemään koosta huolimatta. Jos nyt sattuu jääkaappi olemaan ihan tyhjä ja tulee vain taimenta niin sitten yksi mukaan, varsinkin jos taimenet ovat purokantaa. Ahventa otan mukaan yleensä hieman enemmän, jotta saa sitten talvella mussuttaa niitä (olen huono pilkkimään  Hauki lienee ainoa kala jonka päästän aina menemään, tänäkin kesänä vain yksi joutunut tekemisiin puukon kanssa, piti viedä yhdelle sotaveteraanille vähän tuoretta eväkästä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sensaatiomaista! Tulitaistelu osterien välillä! Hervannan Jamie Oliver
|
|
|
MikkoS
VIP #14
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 04.08.06 - klo:07:08 » |
|
Alamittaset päästän menemään, tosin jos koukkuun eksyy säynävä tai muu sellainen, koosta huolimatta päästän menemään.....
|
|
|
|
|
tallennettu
|
»Amßãssädêur 5500 cs-Çónòlôn P®ð«
|
|
|
|
imot90
Vieras
|
 |
« Vastaus #12 : 23.10.06 - klo:15:35 » |
|
Yleensä päästän menemään jos ei ruuaksi tule...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
-dasse-
Vieras
|
 |
« Vastaus #13 : 23.10.06 - klo:16:04 » |
|
Päästän melkein aina hauet päästän vapaaksi ja ahvenet menee savustuspönttöön ja lohikalat pääsee kasvamaan paitsi kirjolohi ja siika
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 23.10.06 - klo:16:42 » |
|
+100g ahvenet savustuspönttöön, hauista ruokakaloiksi päätyvät pahasti vahinkoa saaneet kalat ja ellei vahingoittuneita ole niin 1-3kg hauet saavat pappia. Koskaan emme mene kalaan pelkästään C&R -periaattella, vaikka ymmärrän kyllä täysin miksi jotkut niin tekevät. Kalastushan on mitä mainioin tapa rentoutua, ja jos ei vaikka pidä kalasta tai jaksa/osaa sitä valmistaa niin mikäs siinä, sen kun päästää takaisin kunhan ei pahasti ole loukkaantunut. Ja jos kala nyt sattuu vahingoittumaan voi sen vaikka antaa jollekin tutulle ruokakalaksi  Itse en ainakaan paljoa ajattele, että se olisi kauheaa eläinrääkkäystä kun harrastaa C&R -kalastusta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
APHREALi
VIP #10
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #15 : 23.10.06 - klo:19:29 » |
|
1.catch 2.kill 3.release (metsään) ei vaan ;P mut siis keskitie tässäkin asiassa, faija maksaa mulle 10e haukifilekilosta, kotiin tuon kirret ja mitalliset tantut,ja siiat (lauantaina tuli vantaanjoesta kiloinen  ). en koskaa varmaan tuu harrastaan täydellistä C&R kalastusta, paitsi jos on helvetin kylmä ulkona (lue: ei tarkene perata kalaa)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Mies, poika?
Profiili
|
 |
« Vastaus #16 : 23.10.06 - klo:19:41 » |
|
Öö. 1. Catch... 2. Think... 3. More thinking... 4. 10 minutes thinking... 5. Oh fck, it's dead. 6. Fiskars=Filee=Cat=Slurps. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
 Älä pakota jokea, anna sen virrata. 
|
|
|
HeQ
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Vapaamuotoinen keskustelija.
Profiili
|
 |
« Vastaus #17 : 24.10.06 - klo:14:22 » |
|
Vastasin, että "Vapautan ainoastaan alamittaiset kalat.", vaikka vapautan joskus, joskus en. Riippuu niin monesta asiasta, kuten esim. onko mahdollista kuljettaa kotiin, kalan koko, olenko juuri lähdössä, mikä kala kyseessä, jne. Vaikuttaa niin moni asia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
minäkin ajettelin liittyä joensuun perhokalastajiin
|
|
|
esal
VIP #23
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #18 : 24.10.06 - klo:19:11 » |
|
Alamittaiset vapautan aina, myös ne joita minä tai lähipiirini emme syö. Lasketaanko kissat lähipiiriksi, kun yhdelle kissalle aina annan ahvenet, jotka ovat alle 150 grammaisia  Myönnetään, että on tullut tapetuksi myös hyvin pieniä haukia joskus, kun on ollut niitä niin hirveän paljon.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.10.06 - klo:19:43 kirjoittanut esal »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #19 : 24.10.06 - klo:19:40 » |
|
Pakko kai tunnustautua surkeaksi kalahenkilöksi, kun en ole vielä sellaista päivää nähnyt, jolloin olisi ollut pakko miettiä, notta "mitä minä tuolla kauhialla kalamäärällä tekisinkään". Kaikki, mikä on vedestä ylös tullut (eikä päässyt karkaamaan), olen tainuttanut ja verestänyt. Poikkeuksena, tiedysti, nämä alamittaiset tai silmämääräisesti surkeat otukset. Kerran semmonen laki ja hyvä tapa on voimassa, niin miksi en sitä sitten noudattaisi? Minä kun en ole mikään kehitysopin fani, niin en näe mitään tolkkua siinä pyydystämisessä ja vapauttamisessa. Samaa kun menisi metsään, poimisi marjoja tai sieniä ja kaataisi sitten poimimansa herkut paluumatkalla metsän reunaan, koska "tuleehan siitä mainiota maanparannusaineetta". Mielummin minä kalan tai eläimen hengiltä otan kuin ihmisen. Enkä näe siinä todellakaan mitään väärää, vaikka citysissit koohottavatkin a`la "kala on myös ihminen ja sitä on kohdeltava kunnioittaen". No voi pahuus sentään! Kyllä se mun mielipideeni on, että kala on kala ja kuuluu ihmisen mahan täytteeksi, mitä erilaisimmilla ja herkullisimmilla tavoin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
|
|
|
Stögö
Wireless Fisherman
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #20 : 24.10.06 - klo:21:04 » |
|
Kalamara "kiteytti" asian aika hyvin.  Pois ei heitetä kuin pienet jä muuten vaan rääpäleet. Tosin rääpäleen koko nousee, jos/kun saalista alkaa olla jo riittävästi. Sitten kun saalista on tarpeeksi rupean "tupakoimaan".
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Rakastan kalastamista. Sitä heittää siiman veteen, eikä tiedä mitä toisessa päässä on. Mielikuvitus leikkii pinnan alla." -Robert Altman- "You should be the change that you want to see in the world" -Gandhi-
|
|
|
Tonnikala85
Haukien uistelumaisteri
Yleisvalvoja
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #21 : 14.12.06 - klo:17:22 » |
|
Jos en ruuaksi ota niin sitten vapautan kaikki. Kaikki alle 50cm hauet takaisin, ahvenet pääosin myös takaisin vain 200g- otetaan, jalokalat tietysti otetaan jos niitä nyt joskus sattuu kohdalle 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
the juQ
Mannen utan nötter - Mies ilman pähkinöitä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #22 : 14.12.06 - klo:20:01 » |
|
Kyllä,vapautan kalat,joita minä tai lähipiirini ei syö. Sen takia, koska niillä ei mitään tee. Vai mitä tekeekö kaloilla joita kukaan ei halua syödä? Sen lisäksi minusta on mukavaa seurata kalojen kasvua, kun yleensä aavarannalta tulee samat kalat. Kyllä otin aavarannalta noin 1.5 kilosen hauen keittokalaksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
jännä
|
|
|
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #23 : 14.12.06 - klo:20:07 » |
|
Kyllä,vapautan kalat,joita minä tai lähipiirini ei syö. Sen takia, koska niillä ei mitään tee. Vai mitä tekeekö kaloilla joita kukaan ei halua syödä? Sen lisäksi minusta on mukavaa seurata kalojen kasvua, kun yleensä aavarannalta tulee samat kalat. Kyllä otin aavarannalta noin 1.5 kilosen hauen keittokalaksi.
Miten sä voit olla varma, että kyseessä on sama kala?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
the juQ
Mannen utan nötter - Mies ilman pähkinöitä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #24 : 14.12.06 - klo:20:08 » |
|
Yleensä on sama kala. Joskus olen laittanut merkkejä kaloihin. Onhan niissä luonnonlisia eroja verrattuna toiseen haukiin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
jännä
|
|
|
|