stento-z
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Kippis
Profiili
|
 |
« : 23.08.08 - klo:17:01 » |
|
Jos on alle 6v niin saako silloin uistella 2 vavalla eli isä ja poika niin tai yli 65v 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Vanhalla on oppimisen vaikeus
|
|
|
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 23.08.08 - klo:17:05 » |
|
ÖÖÖ.. en nyt ole ihan varma mitä tarkoitat mutta ainakin Päitsin uistelulupa vaaditaan ikään katsomatta (jos moisesta on kyse eikä valtion luvista). Ainoastaan valtion luvissa on automaationa nuo ikärajat.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
igors
V.S.O.P - vain lääkkeeksi
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 23.08.08 - klo:17:48 » |
|
"..Kalastuksenhoitomaksu on valtion veroluontoinen maksu. Se pitää suorittaa, jos on 18-64 -vuotias ja harrastaa muuta kalastusta kuin pilkkimistä tai onkimista. Maksu on suoritettava vaikka kalastaisikin vain omalla vesialueella." "..Läänikohtaisella viehekalastusmaksulla kalastavan henkilön on suoritettava myös kalastuksenhoitomaksu. Alle 18-vuotias tai 65 vuotta täyttänyt saa harjoittaa viehekalastusta ilman maksua. Tässä lyhykäisyydessään vaatimukset ko maksujen maksamiseen. Suomessa on lain mukaan kaikki luvallista mikä ei ole eriksen kieletty. Näinollen olisin aika vakaasti sitä mieltä että normaalisti ei tarvitse lupaa hommata tässä tapauksessa kuin aikuiselle. Nähtävästi muuten lainlaatijat sitten pitävät 65 v pikkulapsiin verrattavissa  no pianhan tuo nähdään, tai taitaa sitten mennä niin että sitä pitääkin emännältä kysyä, jos vaikka itse ei tuota huomasi. Edit. psycho jo vastasikin tuohon poikkeustilanteeseen eli mikäli kalastuskunnat myöntävät omia lupiaan niin tilanne ei olekaan niin selkeä.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 23.08.08 - klo:17:51 kirjoittanut igors »
|
tallennettu
|
vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia 
|
|
|
stento-z
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Kippis
Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 23.08.08 - klo:17:58 » |
|
Juu olisin voinnut kysyä selvemmin Mutta voin siis uistella kahdella vavalla ja yhdellä luvalla jos poika on mukana ja on alle 6v 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Vanhalla on oppimisen vaikeus
|
|
|
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 23.08.08 - klo:18:09 » |
|
Juu olisin voinnut kysyä selvemmin Mutta voin siis uistella kahdella vavalla ja yhdellä luvalla jos poika on mukana ja on alle 6v  Nehän on vain heittoluvat  mutta periaatteessa noin. Tosin sen voi mieltää myös toisinkin eli et olisi heittämässä poikasi kanssa vaan oikeasti uistelemassa.... Jos nyt kukaan edes tulee kyselemään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
igors
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #5 : 23.08.08 - klo:19:30 » |
|
..."Tosin sen voi mieltää myös toisinkin eli et olisi heittämässä poikasi kanssa vaan oikeasti uistelemassa"..
Mutta saahan uistellessa olla vedossa molemmilla yksi vapa, eli ainakin itse lähtisin siitä tilanteesta että neljävuotiaan tyttärentyttären kanssa voisin vetouistellakin siten että meillä olisi molemmilla yksi vapa vedossa ja vain minulla luonnollisestikin lupa.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 23.08.08 - klo:19:32 kirjoittanut igors »
|
tallennettu
|
|
|
|
J-KING
J-King lusikat / Merisika / Someron Picasso
Yleisvalvoja
Jäsen

Paikalla
Seatrout_luukku.com
Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 23.08.08 - klo:21:09 » |
|
Jos on alle 6v niin saako silloin uistella 2 vavalla eli isä ja poika niin tai yli 65v  Ette tarvitse lupia jos menette uistelemaan/heittelemään Lokalahdella kahdella vavalla
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 23.08.08 - klo:22:09 kirjoittanut J-KING »
|
tallennettu
|
Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä... Sillä olenhan laakson suurin sika
|
|
|
jpsuominen
Kojak
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 24.08.08 - klo:02:46 » |
|
Mutta saahan uistellessa olla vedossa molemmilla yksi vapa, eli ainakin itse lähtisin siitä tilanteesta että neljävuotiaan tyttärentyttären kanssa voisin vetouistellakin siten että meillä olisi molemmilla yksi vapa vedossa ja vain minulla luonnollisestikin lupa.
Periaatteessa kyllä, mutta ehdotomasti ei... Tuossa tapauksessa 4-vee tyttärentyttären pitäisi pystyä käsittelemään sitä omaa vapaa sen verran mallikkaasti, että arvoisa kalastuksenvalvojakin uskoo että se toinen vapa ei ole igorsin käytössä. Muuten menee laittoman kalastuksen puolelle, niin hölmöltö kuin se kuulostaakin...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Überschnitzel
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Tahtoo ul-välineet
Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 24.08.08 - klo:08:07 » |
|
OT: Eli itse olen 15wee eikä lupia tietenkään itselläni ole, faijalla luonnollisesti on. Joten jos minä pidän toista vapaa ja toinen on vapatelineessä isäni vieressä, onko tämä sallittua?  EDIT: Kiitos rolli92!
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.08.08 - klo:08:41 kirjoittanut Überschnitzel »
|
tallennettu
|
Gotlanti meni, J-Kingit tuli? Odottelu jatkuu...
|
|
|
rolli92
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 24.08.08 - klo:08:14 » |
|
Jos veneessä on kaksi kalastajaa, saa siellä olla kaksi vapaa vedossa, mikäli perusluvat ovat kunnossa. Uberschnitzelillä homma on siis laillista, koska sinä et lupaa tarvitse muutoinkaan ja isälläsi on.
Eli esim: Jos veneessä on 2 15 vuotiasta, 2 aikuista luvan maksanutta, ja yksi aikuinen luvaton, saa vedossa olla neljä vapaa. Ei se niin monimutkaista kai pitäisi olla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
igors
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 24.08.08 - klo:08:53 » |
|
Periaatteessa kyllä, mutta ehdotomasti ei... Tuossa tapauksessa 4-vee tyttärentyttären pitäisi pystyä käsittelemään sitä omaa vapaa sen verran mallikkaasti, että arvoisa kalastuksenvalvojakin uskoo että se toinen vapa ei ole igorsin käytössä. Muuten menee laittoman kalastuksen puolelle, niin hölmöltö kuin se kuulostaakin...
Jpsuominen, et nyt sitten ajatellut asiaan ihan loppuun asti. Mikäli todella olisin tyttärentyttäreni kanssa vetouistelemassa, niin ei siinä tyttärentyttären tarvitse kuin kelata mahdollisen kalan tullessa. Eli ei tarvitse heittää sitä uistinta mikä on jo huomattavasti vaikeampaa. Niin ja mikään laki ei kiellä ettenkö saisi avustaa esim. pitämällä vavasta kiinni. Aivan satavarmasti en suostuisi mihinkään sanktioihin ko tilanteessa ja mikäli tilanne menisi niiin pitkälle että tuomioistuimeen mentäisiin, niin siellä varmaan riittäisi näytöksesi että tyttärentytär osaa kelata. Tosin yksikään kalastuksenvalvoja ei tämäntapaisessa tilanteessa muuta kuin hymyilisi ja toivottaisi kireitä siimoja. ps.  nyt puhutaan minun tyttärentyttärestäni
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kalkkarokäärme500
Vieras
|
 |
« Vastaus #11 : 24.08.08 - klo:14:34 » |
|
Jos veneessä on kaksi kalastajaa, saa siellä olla kaksi vapaa vedossa, mikäli perusluvat ovat kunnossa. Uberschnitzelillä homma on siis laillista, koska sinä et lupaa tarvitse muutoinkaan ja isälläsi on.
Eli esim: Jos veneessä on 2 15 vuotiasta, 2 aikuista luvan maksanutta, ja yksi aikuinen luvaton, saa vedossa olla neljä vapaa. Ei se niin monimutkaista kai pitäisi olla.
Uistelen usein kaverini kanssa järvellä yhdellä vavalla, oon nimittäin luullut, ettei kaht vapaa saa käyttää. Tuosta osoitteesta kattoo kohdan uistelu: http://www.kalakortti.com/opastus_lupajarjestelma.asp Siinähän lukee, että tarvitsis vesialueeen omistajan luvan. 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.08.08 - klo:18:54 kirjoittanut Kalkkarokäärme500 »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kalkkarokäärme500
Vieras
|
 |
« Vastaus #12 : 24.08.08 - klo:18:53 » |
|
Osaako joku vastata tohon mun kysymykseen? Rolli92 väittää et ei tarvis vedenomistajan lupaa uisteluun useammal vavalla, mut tos edellisen viestin linkissä lukee et tarttis??? Miten tää siis on: Saadaanko me uistella kaverin kaa 2 vavalla ilman vedenomistajan lupaa? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
igors
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #13 : 24.08.08 - klo:19:11 » |
|
Uistelu Useammalla kuin yhdellä vavalla tapahtuva uistelu= Aina vesialueen omistajan lupa+ Valtion kalastuksenhoitomaksu. = yksi henkilö ja useampi vapa. Jos veneessä on kaksi henkilöä ja kumpikin uittaa omaa uistintaan niin silloinhan ei ole kysymys useammalla vavalla uistelusta vaan yhdellä vavalla tapahtuvasta uistemen vetämisestä. Selvennetään vielä  jos on kolme venettä ja niissä on jokaisessa yksi kalamies joka vetää yhtä vapaa niin silloinhan asia on varmaan kaikille ihan selvä. Jätetään kaksi venettä pois ja siirrytään yhteen veneeseen niin tilannehan on edelleen sama kolme miestä ja kolme vapaa. Ei tarvita maanomistajan lupaa. edit  maanomistajan, juu ei varmaan tarvita ei edes vesialueen omistajan lupaa
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.08.08 - klo:19:25 kirjoittanut igors »
|
tallennettu
|
|
|
|
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 24.08.08 - klo:19:16 » |
|
miten voi oikeesti olla näin hankalaa...
ilman erillislupia se on vapa per ukko
ja esim täällä pk-seudulla hki-espoo yhtenäisluvalla (15e vuosi) saa uistella niin monella vavalla kun veneeseen mahtuu
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan 
|
|
|
allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #15 : 24.08.08 - klo:19:19 » |
|
Ohhoh, mähän oon kriminaali. Tänä kesänä tullut soutu-uisteltua kahdella vavalla ja mökillä kuhaa vetäessänikin mulla oli kaksi vapaa käytössä!! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
igors
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #16 : 24.08.08 - klo:19:22 » |
|
Kyllä on täysin sikamaista touhua, häpeätkö edes nyt  kun tiedät miten olisi pitänyt menetellä. Tosiasiassa tahtoisin ihan oikeasti nähdä kalastusvalvojan joka moisesta rikollisuudesta edes huomauttaisi. ps. PORIN KAUPUNGIN KALASTUSLUPA Kaupungin kalastuslupa 18 – 64 –vuotiailta porilaisilta 8 €/vuosi (viehekalastuksesta ei maksua).Ei-porilaisilta 16 €/vuosi
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.08.08 - klo:19:29 kirjoittanut igors »
|
tallennettu
|
|
|
|
allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #17 : 24.08.08 - klo:19:25 » |
|
Kyllä on täysin sikamaista touhua, häpeätkö edes nyt  kun tiedät miten olisi pitänyt menetellä. Juu joka päivä tulee mietittyä ja kaduttua pahoja tekojani. Tästedes lupaan parantaa tapani ja pysyä heittokalastuksen parissa
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kalkkarokäärme500
Vieras
|
 |
« Vastaus #18 : 24.08.08 - klo:19:48 » |
|
Kiitos teille, jotka vaivauduitte vastaamaan tyhmään kysymykseeni. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
stento-z
Aktiivi