Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
21.11.08 - klo:21:50

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Vavat
| | |-+  Taimenvapa "raskaille" ja kevyille vieheille
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Taimenvapa "raskaille" ja kevyille vieheille  (Luettu 1097 kertaa)
SammyDavids
International "Fisherman"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« : 31.05.08 - klo:10:38 »

Semmosta ihmettelen, että käyttääkö monikaan porukasta 2 eri vapaa selkeesti eri painoisille vieheille meritaimenen heittelyssä. Itsellä nyt avo,- ja hyrräkelavapa (8 feet) n. 7g - 35 g  uistimille mutta mietin että jossain vaiheessa kun saa rahaa niin ajattelin että sellainen 9 feet n. 5-20 g vapa voisi olla aikas kiva heittokohoakin ajatellen....? Tästä aasinsiltana kokemuksia heittokohosta ja perhojen käytöstä mertsarille? Ja vaivaa modeille jakaa aiheet kahtia  Iskee silmää
tallennettu
J-KING
J-King lusikat / Merisika / Someron Picasso
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Paikalla

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #1 : 31.05.08 - klo:20:08 »

Semmosta ihmettelen, että käyttääkö monikaan porukasta 2 eri vapaa selkeesti eri painoisille vieheille meritaimenen heittelyssä. Itsellä nyt avo,- ja hyrräkelavapa (8 feet) n. 7g - 35 g  uistimille mutta mietin että jossain vaiheessa kun saa rahaa niin ajattelin että sellainen 9 feet n. 5-20 g vapa voisi olla aikas kiva heittokohoakin ajatellen....? Tästä aasinsiltana kokemuksia heittokohosta ja perhojen käytöstä mertsarille? Ja vaivaa modeille jakaa aiheet kahtia  Iskee silmää
Mä käytän 4 erityyppistä vapaa, riippuu totalisesti olosuhteista.
mulla on vavat 8-11 jalkaisia ja niitä on kymmenkunta, jokaisella on omat käyttätarkoituksensa.
kannattaa tosiaan valita vapa sen mukaan minkäpainoista viehettä käyttää,minkälaisissa olosuhteissa ja missä.
Tuo heittokoho juttu on mullekin uusi juttu johon kyllä aijon tutustua sillä on kohot ja pervotkin hommattu.

tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
Sillä olenhan laakson suurin sika
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 31.05.08 - klo:20:22 »

Sen verta olen olen "rahvaanomainen" että on kepit vain tuuliselle kelille ja normikelille. Niiden kanssa on on pärjäilty toistaiseksi. Toisn uistepainot on aika pienessä haarukassa ettei muuhun ole tarvetta.
Ainakin Elmewi ja Ruaska paiskoo noita koho/perho settejä samoilla kepeillä kuin lusikoitakin.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
J-KING
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Paikalla

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #3 : 31.05.08 - klo:20:25 »

Sen verta olen olen "rahvaanomainen" että on kepit vain tuuliselle kelille ja normikelille. Niiden kanssa on on pärjäilty toistaiseksi. Toisn uistepainot on aika pienessä haarukassa ettei muuhun ole tarvetta.
Ainakin Elmewi ja Ruaska paiskoo noita koho/perho settejä samoilla kepeillä kuin lusikoitakin.
Joo, ei niiden kohosettien takia tarvitse välttämättä uutta keppiä hommata vaan ainoastaan on lyhyimmillä vavoilla huomioitava tuo tapsin mitta....... siksi usein svedut käyttävät aikas pitkiä ja jämäköitä keppejä siinä touhussa mutta ne onkin erikoisia muutenkin Iskee silmää
tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 31.05.08 - klo:20:27 »

Joo, ei niiden kohosettien takia tarvitse välttämättä uutta keppiä hommata vaan ainoastaan on lyhyimmillä vavoilla huomioitava tuo tapsin mitta....... siksi usein svedut käyttävät aikas pitkiä ja jämäköitä keppejä siinä touhussa mutta ne onkin erikoisia muutenkin Iskee silmää

Ja sen verta vielä lisää että noille em hepuille on 9' kepit riittänyt hyvin siihen hommaan. Ruaska muistaakseni Daiwan procasterilla paiskoo uistetta.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
SammyDavids
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 31.05.08 - klo:20:30 »

Lähinnä toi kohon käyttö kiinnostaisi ja sitä varten ajattelin hieman pidempää keppiä, mutta kiinnostuksella odottelen miten tehokkaasti noi perhot toimii suhteessa uistimiin.
tallennettu
J-KING
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Paikalla

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #6 : 31.05.08 - klo:20:32 »

Vapamitta kannattaa tosiaa tarkkaan harkita, mutta harvoin tarvitsee yli ysiä mutta joskus kun tarvitaan todellista "pyssyä" niin silloin oikein uistimen painoon mitoitettu 10+ vapa on poikaa.
tallennettu

J-KING
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Paikalla

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #7 : 31.05.08 - klo:20:35 »

Lähinnä toi kohon käyttö kiinnostaisi ja sitä varten ajattelin hieman pidempää keppiä, mutta kiinnostuksella odottelen miten tehokkaasti noi perhot toimii suhteessa uistimiin.
Varsinkin silloin kun taimen syö katkaa, niin uskon että pervo on tehokas.
Lisäksi kun mennään oikeen kylmään veteen niin sitä voi lillutella niin hitaasti ettei yhdelläkään vieheellä siihen pysty.
Tuosta katkahommasta vielä sen verran että toimii ruotsin vesillä paremmin koska siellä todella on vielä kunnon rakkolevä alueita joissa leväkatkaa vilisee.
tallennettu

SammyDavids
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 31.05.08 - klo:20:40 »

Varsinkin silloin kun taimen syö katkaa, niin uskon että pervo on tehokas.
Lisäksi kun mennään oikeen kylmään veteen niin sitä voi lillutella niin hitaasti ettei yhdelläkään vieheellä siihen pysty.
Tuosta katkahommasta vielä sen verran että toimii ruotsin vesillä paremmin koska siellä todella on vieläkunnon rakkolevä alueita joissa leväkatkaa vilisee.

Tätä mietin itsekkin, kai noita sukasmatoja vai mitä ne nyt ovatkaan, niin niitä taitaa kuitenkin suomenkin vesissä olla ja leechit toimii ilmeisesti niitä matkien....sekä pikkukalajäljitelmät ovat varmasti tehokkaita kylmillä vesillä ainakin mitä perhopuolella niin 10 s leijutuksetkaan eivät ole liian pitkiä...kuulemma....perhokalaa en vielä mereltä ole saanut
tallennettu
J-KING
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Paikalla

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #9 : 31.05.08 - klo:20:44 »

itse olen ajatellut näin että nyt syksyllä/talvella kun taas taimen tulee rantamatalaan syömään pikkusilakkaa ja kolmi/kymmenpiikkiä niin silloin toimisi selaiset kala jäljitelmät. kirkaat hopea siniliila sävytteiset joissa aavistus oransia, nam.
otetaas sammy sellainen pervoviikonloppu tuossa syksyllä Iskee silmää
tallennettu

SammyDavids
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 31.05.08 - klo:21:00 »

itse olen ajatellut näin että nyt syksyllä/talvella kun taas taimen tulee rantamatalaan syömään pikkusilakkaa ja kolmi/kymmenpiikkiä niin silloin toimisi selaiset kala jäljitelmät. kirkaat hopea siniliila sävytteiset joissa aavistus oransia, nam.
otetaas sammy sellainen pervoviikonloppu tuossa syksyllä Iskee silmää

Kuulostaa hyvältä, mä voin duunaa perhot  Pusu  Hymyilee leveästi Hymyilee leveästi
tallennettu
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua

Profiili
« Vastaus #11 : 01.06.08 - klo:08:45 »

Tästä aasinsiltana kokemuksia heittokohosta ja perhojen käytöstä mertsarille? Ja vaivaa modeille jakaa aiheet kahtia  Iskee silmää

No kun ei ole vielä jaettu, niin käytänpä tilaisuutta hyväkseni ja teen tälläisen alokasmaisen kyssärin tänne. Saisiko lajin aloittelija tälläiselle vempaimelle käyttöohjetta.

* heittokoho 1.jpg (74.19 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 72 kertaa.)
tallennettu
Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 20.08.08 - klo:22:10 »

Tarvitseeko taimenvavan olla niin älyttömän pitkä kuin 9, tai 10'?
tallennettu
J-KING
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Paikalla

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #13 : 20.08.08 - klo:22:56 »

Tarvitseeko taimenvavan olla niin älyttömän pitkä kuin 9, tai 10'?
Ei tarvitse, varsinkaan jos pääsäntöisesti kalastetaan veneestä. Itse käytän veneestä tapahtuvaan heittelyyn 8 jalkaista.
mutta kun kalastetaan rannalta niin pitenpi vapa tuo yleensä heittopituutta jonkin verran lisää ja lisäksi matalissa rantavesissä voit pitenmällä vavalla sitten nostaa uistinta pintakalvoon.
tallennettu

jabala
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Porilainen vatipää

Profiili
« Vastaus #14 : 03.09.08 - klo:20:57 »

Juuri tulin testaamasta tuliterää ysikinttuista Sjösländanin SS pro:ta. Tämän viehesuositukseksi on ilmoiteltu 5-30g, joka koeheittojen perusteella pitää aikalailla kutinsa, ehkä sitä voisi tarkentaa lukemaan 5-25g. Heittää jo pientä vaappua ja isompikin kevennetty lentää vielä mainiosti "sweet spotin" ollessa siinä 10-20g:n paikkeilla. Toiminnaltaan puoli taikka 3/4-toiminen ja keskinopea. Kärjeltään viehesuosituksen mukaisesti melko joustava, muttei mikään letku, tuntoa on hyvin ja vieheen uittaminen helppoa.

Vapa on mielestäni kevyt ja erittäin tasapainoinen verrattuna muihin samanhintaisiin vastaavat ominaisuudet omaaviin vapoihin. Tällä vavalla heittää kaikki kevyemmän pään vieheet ja uskoisin että pitää myös kalat kiinni pienessäkin koukussa vavan pehmeyden vuoksi. Voin siis suositella tätä keppiä kevyeeseen tanestukseen. Hinnaltaan nämä hurrien piiskat pyörii siinä ~100-120€, eli iha peruskepin hinnoissa. Henkilökohtaisesti pidän näistä kyllä enemmän kuin esim Series One:sta, joka sekin on hyväntuntuinen.

Tätä keppiä täydentämään hankein toisen SS pro:n luokassa 15-45g. Tätä en kuitenkaan vielä ole vesillä kerinnyt testaamaan, mutta tuntumasta päätellen tällä tykittää kyllä ne kevennetyt niin pitkälle kun siimaa piisaa ja silti kepissä ei turhaa painoa ole.

Näillä ajattelin hoidella omat vapatarpeeni syys- ja kevätkauden ajaksi.
tallennettu
SammyDavids
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #15 : 11.09.08 - klo:16:00 »

Juuri tulin testaamasta tuliterää ysikinttuista Sjösländanin SS pro:ta. Tämän viehesuositukseksi on ilmoiteltu 5-30g, joka koeheittojen perusteella pitää aikalailla kutinsa, ehkä sitä voisi tarkentaa lukemaan 5-25g. Heittää jo pientä vaappua ja isompikin kevennetty lentää vielä mainiosti "sweet spotin" ollessa siinä 10-20g:n paikkeilla. Toiminnaltaan puoli taikka 3/4-toiminen ja keskinopea. Kärjeltään viehesuosituksen mukaisesti melko joustava, muttei mikään letku, tuntoa on hyvin ja vieheen uittaminen helppoa.

Vapa on mielestäni kevyt ja erittäin tasapainoinen verrattuna muihin samanhintaisiin vastaavat ominaisuudet omaaviin vapoihin. Tällä vavalla heittää kaikki kevyemmän pään vieheet ja uskoisin että pitää myös kalat kiinni pienessäkin koukussa vavan pehmeyden vuoksi. Voin siis suositella tätä keppiä kevyeeseen tanestukseen. Hinnaltaan nämä hurrien piiskat pyörii siinä ~100-120€, eli iha peruskepin hinnoissa. Henkilökohtaisesti pidän näistä kyllä enemmän kuin esim Series One:sta, joka sekin on hyväntuntuinen.

Tätä keppiä täydentämään hankein toisen SS pro:n luokassa 15-45g. Tätä en kuitenkaan vielä ole vesillä kerinnyt testaamaan, mutta tuntumasta päätellen tällä tykittää kyllä ne kevennetyt niin pitkälle kun siimaa piisaa ja silti kepissä ei turhaa painoa ole.

Onko jotain linkkiä kenties valmistajan/myyjän sivuille kyseisistä vavoista?

Näillä ajattelin hoidella omat vapatarpeeni syys- ja kevätkauden ajaksi.
tallennettu
jabala
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Porilainen vatipää

Profiili
« Vastaus #16 : 11.09.08 - klo:16:48 »

http://www.flyfisherman.se/produkter/haspel-spinn-spon/sjoslandan-ss-pro/

Tuolta lopulta tilasin kepit. Ruotsalaisilla foorumeilla jonkun verran juttua noista, ne ainakin pitävät kuin hullut puurosta, mutta eivät taida olla mitään maailmankuuluja tikkuja. Koittamaan pääsee jos satut Satakunnassa päin joskus pyörimään.
tallennettu
SammyDavids
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #17 : 11.09.08 - klo:17:08 »

Eipä taida tulla hirveesti siellä päin pyörittyä ja nyt ei budjettikaan anna periksi että voisi mitään ostaa, kun kahluukamojen uusiminen kävi kukkarolle...Mutta pitää katsoo miten bombettejen paiskomnen onnistuu tuolla 8 jalkasella Daiwalla ja ehkäpä keväällä katsella vähän vakavammin näitä vapoja  Pyörittää silmiään
tallennettu
jtm
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #18 : 11.09.08 - klo:17:38 »

Taimenvapoina on muutamaa eri painoluokkaa, eli perusvapana Lamiglas MT ( magmun taper ) -kartioinen 8-17lbs siimaluokituksen vavat. Vieheen kanssa kärkitoimisia ja siten erittäin tarkkoja heittokoneita. Kalan kanssa toimii kuten perinteinen kokotoiminen vapa. Heittää vieheet 10 - 25g, hieman suurempaakin varovasti käsiteltynä. Unssiluokan raudalle samalla MT kartioitu 10-20 lbs luokan vapa, näissä voimaa löytyy vaikka pikkulohelle. Vaappuvapoina käytössä ns. popping-aihioihin rakennettuja 7-8´vapoja, nämä ovat tarkoitettu kohokalastukseen esim. katkarapusyöteillä. Herkkäkärkisiä vapoja jotka latautuvat mukavasti alle 10g suspivaapuilla. Materiaalina Lameista lähinnä nykyinen XMG50 sarja ja samasta kuidusta tehty vanhempi Esprit, kuitu mielestäni parempi kuin esim. Loomiksen IMX. Hinnat aika reippaita mutta joka sentin väärtejä.
tallennettu
SammyDavids
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #19 : 11.09.08 - klo:17:45 »

Hifimies tuli taloon...Ei vaineskaan kuhan piruilen   Iskee silmää

Oliko toi Lamin MT valmistettu lasikuidusta? Vai tekeekö Lami myös hiilikuituvapoja? Saattaa löytyä tiedot netistä mutta oon laiska googlettaa.
tallennettu
jabala
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Porilainen vatipää

Profiili
« Vastaus #20 : 11.09.08 - klo:18:29 »

Nuo Lamiglasit on kyllä tosi kehuttuja keppejä. Olin jo hilkulla tilata tuollaiset edullisemman sarjan Lamiglasit, kunnes jostain kävi ilmi, ettei ne mitään kunnon Lamiglaseja ole, ihan ok kuitenkin. Nykyinen rahatilanne ei vaan antanut myöden ostaa noita "aitoja", joten päätin testata noita vasenkätisten piiskoja.

Josko sitten seuraavaksi alkaisi hifistelemään (kun vaan eka voittaa lotossa).
tallennettu
jtm
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #21 : 11.09.08 - klo:21:13 »

Hifimies tuli taloon...Ei vaineskaan kuhan piruilen   Iskee silmää

Oliko toi Lamin MT valmistettu lasikuidusta? Vai tekeekö Lami myös hiilikuituvapoja? Saattaa löytyä tiedot netistä mutta oon laiska googlettaa.

Ei hyvillä vehkeillä kalastelu ole hifistelyä, hifisti kylläkin laittaa vapaan vaikkapa hieman erikoisempaa kahvaa tai kallista maalattua kelankiinnikettä  Iskee silmää

Lamilla MT vavan mallimerkinnän perässä tarkoittaa Magnum Taperia ( = aihion kartioinnin mallimerkintä ), eli aihio on extra fast toiminen, jolloin heitossa aihiosta toimii vain ylin neljännes aihiosta ja kalan kanssa tyvi tulee mukaan. Tuolla aihiokartioinnilla taitaa löytyä vapoja kaikista Lamin lohi/steelhead-sarjan vavoista. Etuina tuolla on juuri erinomainen tarkkuus ja nopeasti kalan tartutuksessa vastaan tuleva voimakkaampi aihion osa. Sopivassa voimaluokassa toimii kalan kanssa kuten normaali kokotoiminen vapa pitäen kalan hyvin kiinni. Aihiomateriaalina on pääosin hiilikuitu, joitain erikoismalleja tekevät myös lasikuidusta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu