Juha
Lost in Space...somewhere deep in the universe
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« : 28.10.07 - klo:18:44 » |
|
Kokemuksia Vicken rannikkovaapuista?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Juha Söderholm "Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani Hei mun blogi on jossain hapessa...
|
|
|
Juha
Lost in Space...somewhere deep in the universe
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 28.10.07 - klo:19:06 » |
|
Vakioasukki tantturasiassa, tietyis tilanteissa vallan mainio verme.
Millaisissa tilanteissa erityisesti toimii?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Juha Söderholm "Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani Hei mun blogi on jossain hapessa...
|
|
|
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 28.10.07 - klo:19:20 » |
|
Jos kysymyksessä ompi semmonen kantikas mötikkä, jonka sisällä kai joku liikkuva painonkaltainen, niin sellaista tänään viimeksi heittelin. Myötätuuless lensi kuin unelma. Ja tuuli oli, tätä värkkiä silmillä pidäen, erinomaisen myötäinen.  Riittävässä syvyydessä tuntui jopa siltä, että siiman päässä joku uiskenteleepi...vaan kun vertaa vaikkapa J.K:een, kirjoittamattakaan J.Kingistä, niin vaisulta...kovin vaisulta, sano...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
|
|
|
J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Seatrout_luukku.com
Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 28.10.07 - klo:20:04 » |
|
Vicke toiminut itselläni sellaisissa paikoissa missä tuota pudotuksen kaunista värinää pystyy hyödyntämään, eli veneestä heittäen ja syvillä rannoilla, mutta en miellä parhainmaksi vaihtoehdoksi n.30cm veteen, kyllä meinaa ruoppaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä... Sillä olenhan laakson suurin sika
|
|
|
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 28.10.07 - klo:20:27 » |
|
rannikkovaappu?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan 
|
|
|
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #5 : 28.10.07 - klo:20:41 » |
|
rannikkovaappu?
"Meritaimenen kalastusta käsitellään sitten tässä uudessa numerossa monipuolisesti. Tom Bergin testiryhmä, johon on kuulunut mm. useita ammattimaisia kalaoppaita, on viime kaudesta lähtien koekalastanut etenkin Ruotsissa ja Tanskassa suosittuja uintilevyttömiä rannikkovaappuja, eräänlaisia meritaimenen heittokalastajan jerkkejä, ja löytänyt niistä ottavimmat mallit lukijoiden tiedoksi." http://www.heittokalastus.info/forum/kaupalliset-ilmoitukset/era-1106-ilmestynyt/msg8789/#msg8789
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Elmewi
Vieras
|
 |
« Vastaus #6 : 03.11.07 - klo:16:31 » |
|
Toimiva peli, on osoittautunut ottipeliksi ja pitkälle lentäväksi. 20g wicke sopii myös muuten larun rannalta viskottaviksi, ei ruoppaa niin herkästi kuin 30g wicke...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ã…ke88
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 03.11.07 - klo:18:13 » |
|
Joku pioneeri kokeili kyseistä laitetta kesällä Vuoksessa... väri oli se kirkas sininen, ja saalis nätti 1200g ........ahven.  ...tosiaan aika kantikas muotoilu, mut vissiin kelpaa kaloille. Itselläni ei tarvetta kyseisen lajin vieheille.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Elmewi
Vieras
|
 |
« Vastaus #8 : 03.11.07 - klo:18:38 » |
|
Saa niillä wickeillä myös haukia ja taimeniakin...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markose
kalamies, perhoveijari
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 05.12.07 - klo:16:49 » |
|
Elmewi saa nyt vaikka kenkälusikalla haukia, on se moneen kertaan nähty kateellisena  Vickeä on tulut testattua pari kautta tantulle, väreinä sininen/sinihopea ja vihertävä. Mitään en ole onnistunut saamaan, ei edes tärppejä. On sitten jäänyt vilttiketjuun tantturasiaan....siinä yleensä kotona olevaan. En vaan saa toimimaan, olosuhteissa tai äijässä vikaa, vieheessä tuskin!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Fly fishermen are born honest, but they get over it. Ed Zern
What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch. Patrick F. McManus
-Tärpin saa pyytämällä-
|
|
|
|
Elmewi
Vieras
|
 |
« Vastaus #10 : 07.12.07 - klo:11:16 » |
|
Kyllä wicke toimii merellä, joten eiköhän se toimi myös järvilläkin. Eiköhän sitä voi käyttää myös joellakin Ja tuo väite että minä mukamas saan haukea vaikka kenkälusikalla on perätön, mun pakissa ei ole yhtään kenkälusikkaa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markose
kalamies, perhoveijari
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 07.12.07 - klo:12:21 » |
|
Kyllä wicke toimii merellä, joten eiköhän se toimi myös järvilläkin. Eiköhän sitä voi käyttää myös joellakin Ja tuo väite että minä mukamas saan haukea vaikka kenkälusikalla on perätön, mun pakissa ei ole yhtään kenkälusikkaa  Viisastelija... pitäisköhän tehdä sulle sellainen, niin sitten taas nähdään. En mä tota Vickea ole saanut toimimaan, ei vaan kelpaa. Ehkä pitäis antaa enemmän peliaikaa. Sillähän sitä kalaa, millä uittaa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch. Patrick F. McManus
-Tärpin saa pyytämällä-
|
|
|
VaKa
VArma KArkuuttaja
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
J-king lusikat
Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 07.12.07 - klo:12:50 » |
|
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 07.12.07 - klo:13:41 kirjoittanut VaKa »
|
tallennettu
|
Onko ihme jos ei enemmän kaloja saa,siiman molemmissa päissä on liero -Jaakko Teppo-
|
|
|
Markose
kalamies, perhoveijari
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #13 : 07.12.07 - klo:12:54 » |
|
En mäkään uskalla heitellä kun vain "varmoja ottipelejä"... enemmän pitäis kokeilla, mutta jos jollain on lähiaikoina saanut niin se sitten saa peliaikaa vain ja ainoastaan kokoajan. Näin kävi taas tänävuonna....
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Tärpin saa pyytämällä-
|
|
|
djuza
Kettuuntunut maailmanmatkaaja
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 07.12.07 - klo:14:08 » |
|
Ostin viime viikollla pari kyseistä tekelettä Emäsalon keikkaa varten mutta eivät saanneet peliaikaa ollenkaan.Ostin ne silleen häthätää kun olin kuullut tarinoita niiden pyytävyydestä,tänään kattelin niitä ja rupesin miettimään että tarviiko ne jotain tiettyä kelaus/uittotyyliä vai toimiiko ihan vaan heitto ja sisäänkelaus menetelmällä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markose
kalamies, perhoveijari
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #15 : 07.12.07 - klo:14:33 » |
|
Ostin viime viikollla pari kyseistä tekelettä Emäsalon keikkaa varten mutta eivät saanneet peliaikaa ollenkaan.Ostin ne silleen häthätää kun olin kuullut tarinoita niiden pyytävyydestä,tänään kattelin niitä ja rupesin miettimään että tarviiko ne jotain tiettyä kelaus/uittotyyliä vai toimiiko ihan vaan heitto ja sisäänkelaus menetelmällä  Niillä kalaa saamatta, kommentoin silti. Varmaan ihan perussetti toimii, eli heitto, vajotus, kelaus pätkittäin pysätellen kuitenkin tuntuma säilyttäen, yleensä tälli tulee tuon värisevän vajotuksen aikana eli kelausta jatkettaessa. Vickehän ui vähän jerkkimäisesti eli toi pätkivä kelaus tekee sen uintiliikkeen, kuten muissakin tuonmallisisssa rannikkovaapuissa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Tärpin saa pyytämällä-
|
|
|
djuza
Kettuuntunut maailmanmatkaaja
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #16 : 07.12.07 - klo:14:38 » |
|
Niillä kalaa saamatta, kommentoin silti.
Varmaan ihan perussetti toimii, eli heitto, vajotus, kelaus pätkittäin pysätellen kuitenkin tuntuma säilyttäen, yleensä tälli tulee tuon värisevän vajotuksen aikana eli kelausta jatkettaessa. Vickehän ui vähän jerkkimäisesti eli toi pätkivä kelaus tekee sen uintiliikkeen, kuten muissakin tuonmallisisssa rannikkovaapuissa.
Ok.Täytyypä huomenna koittaa muistaa ottaa ne mukaan ja treenata vähän niilläkin 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Makee
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #17 : 07.12.07 - klo:14:49 » |
|
Itse kanssa sorruin joskus tommosen sinisen Vicken ostamaan. Aikaa taimenen pyynnissä se on saanut ~4h yhteensä, mutta eihän sieltä mitään oo tullut. Uistimeen on aika hankala saada musta tuntumaa, mutta lentää ehkä pidemmälle kun mikään muu uistin x)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
temesi
Vieras
|
 |
« Vastaus #18 : 07.12.07 - klo:14:56 » |
|
Kuinkas syvällä tää uistin ruoppailee? Onko rantakalastuksessa hyvä peli? Kuinka matalalla pystyy vielä uittamaa ja millä kokoluokalla?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markose
kalamies, perhoveijari
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #19 : 07.12.07 - klo:15:19 » |
|
Kuinkas syvällä tää uistin ruoppailee? Onko rantakalastuksessa hyvä peli? Kuinka matalalla pystyy vielä uittamaa ja millä kokoluokalla?
Pohjassa saakka, kun tarpeeksi oottelee  Vaikee sanoa rantakalastuksessa, oon heitellyt tota vaan veneestä. Eipä hirveästi ole ruopailut eli vois oletella ettei kovin syvällä uiskentele jos kovaa kelaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Tärpin saa pyytämällä-
|
|
|
|
temesi
Vieras
|
 |
« Vastaus #20 : 07.12.07 - klo:15:29 » |
|
Mutta kun nyt olen täysin aloittelija tässä taimenenkalastuksessa, niin sen olen kuullut et vaihtelevaa kelausta pysäytyksien kera, mut onko tuo nopea kelaaminen sitten huono kun ajatellaan et jääkylmässä vedessä kumminkin kalastellaan?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markose
kalamies, perhoveijari
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #21 : 07.12.07 - klo:16:52 » |
|
Mutta kun nyt olen täysin aloittelija tässä taimenenkalastuksessa, niin sen olen kuullut et vaihtelevaa kelausta pysäytyksien kera, mut onko tuo nopea kelaaminen sitten huono kun ajatellaan et jääkylmässä vedessä kumminkin kalastellaan?
Ei välttämättä. Itse olen huomannut, että tanttu tällää pääsääntöisesti kahdella tavalla : välittömästi kun uistin on pudonnut heitossa pintakalvon läpi tai sitten pysäytyksessä. Pysäytyksessä tietysti on riskinä se, että tälli on ollut niin nopea että sitä ei edes ole huomannut. Näin se monesti on, sekunnin murto-osan jälkeen vasta tajuu, että oho, toi tais muuten olla tärppi. Nopea kelaus eliminoi tämän. Tanttu "pussaa" uistinta ellei sitten ota raivokkaasti niin että kohta ollaankin ilmassa. Jos oot joskus kalaleffoissa huomannut, niin tanttu laittaa suunsa kiinni ja auki sekunnin murto-osassa ja tuona aikana se ehtii huomata oliko se jotain syötävää. Näin varsinkin jos uistin putoaa virran mukana ja kala odottaa suu auki... Jos kelailee kovaa, saattaa se laukaista iskurefleksin ja seurailija nappaseekin kunnolla kiinni taikka sitten jatkuva liike voi saada koukut tarttumaan tuon nopean hetken aikana.... Tekniikka on tietty vähän erilainen, riippuen kalastetaanko virtaavassa vedessä vai merellä. Kaikkea kannattaa siis kokeilla. (tää kuuluis varmaan olla "kalastustekniikkaa tms" -osiossa...)
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 07.12.07 - klo:17:04 kirjoittanut Markose »
|
tallennettu
|
-Tärpin saa pyytämällä-
|
|
|
|
temesi
Vieras
|
 |
« Vastaus #22 : 07.12.07 - klo:16:56 » |
|
No, kyseisen uistimen uittoonhan kysymykseni liittyikin ja bonuksena sain muutakin tärkeää tietoa. Kiitos hyvästä vastauksesta!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markose
kalamies, perhoveijari
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #23 : 07.12.07 - klo:16:58 » |
|
No, kyseisen uistimen uittoonhan kysymykseni liittyikin ja bonuksena sain muutakin tärkeää tietoa. Kiitos hyvästä vastauksesta!!
Eipä kestä, aina ilo avustaa, jos vaan mahdollista 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Tärpin saa pyytämällä-
|
|
|
huug0
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #24 : 02.01.08 - klo:17:05 » |
|