Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:21:00

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Uistimet
| | |-+  Vaaput
| | | |-+  peruke vaapun ympärillä
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: peruke vaapun ympärillä  (Luettu 1429 kertaa)
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« : 09.06.06 - klo:15:40 »

omat vaapun heittelyt on jäänyt vähemmälle koska peruke "aina" jää keskikoukkuun kiinni
eli mitenkäs tuommosesta pääsis eroon?
joitain virityksiä olen kokeillut kyseisen ongelman poistamiseksi

-keskikoukku pois kokonaan
-liimata/kumilenkillä keskikoukku vaapun runkoon kiinni
-heittää rauhallisemmin

käytössä olevat haspeli kelat kokoa 4000 ja 2000 siimoina 0.25 kuitu ja 0.25 mono
molemmissa 2.1m vavat viehepainoille 10-30g ja 5-25g

sinänsä kyllä pieni ongelma mutta todella ärsyttävä!!!

tallennettu

kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
Juha
Lost in Space
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 09.06.06 - klo:16:29 »

omat vaapun heittelyt on jäänyt vähemmälle koska peruke "aina" jää keskikoukkuun kiinni
eli mitenkäs tuommosesta pääsis eroon?
joitain virityksiä olen kokeillut kyseisen ongelman poistamiseksi

-keskikoukku pois kokonaan
-liimata/kumilenkillä keskikoukku vaapun runkoon kiinni
-heittää rauhallisemmin

käytössä olevat haspeli kelat kokoa 4000 ja 2000 siimoina 0.25 kuitu ja 0.25 mono
molemmissa 2.1m vavat viehepainoille 10-30g ja 5-25g

sinänsä kyllä pieni ongelma mutta todella ärsyttävä!!!

Yksinkertainen viritys: Hyrräkelan hankinta Hymyilee
tallennettu

Juha Söderholm

"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani

Hei mun blogi on jossain hapessa...
Juha
Lost in Space
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 09.06.06 - klo:17:47 »

Kyllä. Hyrräkelan hankinta on ainoa järkevä ratkaisu tuohon ongelmaan.
Hapselissa siima lähtee puolalta "spiraalina" ja vaappukin useimmiten pyörien ja samalla sotkee vaapun siimaan/perukkeeseen maha- tahi pyllykoukusta.
Hyrrällä siima tulee suorana puolalta eikä vaappukaan lähde niin herkästi pyörimään ilmassa. Sotkuja tulee todella harvoin verrattuna avokelaan.

Toinen ratkaisu on luopua vaapuista ja kalastaa pelkästään lusikoilla yms metallihäräkkeillä.

Tosin tuotakin ongelmaa saa yo. keinoilla vähennettyä ja sillä ettei tee kovin repiviä heittoja haspelilla. Tosin silloinkaan ongelma ei poistu. Mutta vaappujen kanssa tosiaan kuten jo aiemmin todettiin hyrrä on ainoa fiksu vaihtoehto.
tallennettu

Juha Söderholm

"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani

heksa
VIP #8
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 10.06.06 - klo:09:53 »

Tätä ongelmaa ei esiinny läheskään kaikilla vaapuilla. Esim. Bomber A-Salt lentää painonsiirtojärjestälmänsä ansiosta nätisti ja pitkälle. Mutta jotakin 15cm Nilsua heitettäessä olisi varmaan parempi olla hyrrävehkeet.
tallennettu
Juha
Lost in Space
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 10.06.06 - klo:23:54 »

Tätä ongelmaa ei esiinny läheskään kaikilla vaapuilla. Esim. Bomber A-Salt lentää painonsiirtojärjestälmänsä ansiosta nätisti ja pitkälle. Mutta jotakin 15cm Nilsua heitettäessä olisi varmaan parempi olla hyrrävehkeet.

Itseasiassa mä tänään testailin viskellä haspelilla muutamia vaappuja: Nilsulla joka n. 7/10 heitosta onnistui, Abun Terminatorilla taas vastaava suhde onnistuneita heittoja oli 4/10.

Eli Nilsu ei meilestäni ole ollenkaan paha.
tallennettu

Juha Söderholm

roki
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 11.06.06 - klo:00:44 »

myös itse koetin tänään vaappua heitellä
nilsmasterilla noin puolet heitoista epäonnistui

katkovaapulla meni hiukan paremmin
tallennettu

Paroni
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 11.06.06 - klo:12:53 »

Mulla ei myöskään Nilsun heittäminen oo koskaan kunnolla luonnistunu haspelilla, en oikeen ymmärrä että missä vika, koska hyrrällä heittäessä ei etukoukku tartu juuri koskaan perukkeeseen.
Toi 7 onnistunutta 10:stä on ehkä paperilla hyvä luku, mutta annas olla kun oot hyvällä ottipaikalla ja kolme heittoa kymmenestä (eli melkeen joka kolmas) menee etukoukun takia perseelleen, niin kyllä siinä on hermot aika lopussa...
tallennettu
Juha
Lost in Space
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 11.06.06 - klo:15:49 »

Mulla ei myöskään Nilsun heittäminen oo koskaan kunnolla luonnistunu haspelilla, en oikeen ymmärrä että missä vika, koska hyrrällä heittäessä ei etukoukku tartu juuri koskaan perukkeeseen.

Tässä syy:

Lainaus käyttäjältä: Jeh

Haspelissa siima lähtee puolalta "spiraalina" ja vaappukin useimmiten pyörien ja samalla sotkee vaapun siimaan/perukkeeseen maha- tahi pyllykoukusta.
Hyrrällä siima tulee suorana puolalta eikä vaappukaan lähde niin herkästi pyörimään ilmassa. Sotkuja tulee todella harvoin verrattuna avokelaan.

tallennettu

Juha Söderholm

psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #8 : 12.06.06 - klo:10:49 »

Samaa ongelmaa ollut aina välillä (harvemmin normaali peruketta käytän). On ollut ,ainakin itselläni, ero millaisella vavalla heittää. Mitä notkeampi vapa sitä paremmin saa jopa lusikatkin sotkeentumaan perukkeeseen/tai jopa pelkkään leikariin. Hieman jämäkämpi vapa niin ei ole moista ongelmaa Pyörittää silmiään.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
Teukka
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

-.-.-.-.-.-.-

Profiili
« Vastaus #9 : 13.06.06 - klo:13:12 »

Ettei olis heittotyylissä vika,kun meikäläisellä menee haspelilla aika harvoin koukut kiinni siimaan/perukkeeseen.Vaikka vaappuja tulee heitettyä aika perkelen paljon..  Epävarma

Ehkä 2 kertaa kalassa menee sekasin ja nekin jollain isoilla nilsuilla..  Pyörittää silmiään
tallennettu

hoi
roki
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 18.06.06 - klo:11:16 »

Ettei olis heittotyylissä vika,kun meikäläisellä menee haspelilla aika harvoin koukut kiinni siimaan/perukkeeseen.Vaikka vaappuja tulee heitettyä aika perkelen paljon..  Epävarma

Ehkä 2 kertaa kalassa menee sekasin ja nekin jollain isoilla nilsuilla..  Pyörittää silmiään
hyvin paljon mahdollista olin eilen kalassa ja heittelin nilsulla noin 50 heittoa eikä kertaakaan mennyt peruke koukkuun
kelana oli 4000 shimano ja kuitusiima ilma oli tyyni joten ei tarvinut hirveesti heitoissa repiä

olen huomannut että kun hieman heittopituuksista tinkii niin sekin osaaltaan vähentää koukkuihin tarttumista
ehkä pikkuhiljaaa alan oppimaan oikean heittotyylin
tallennettu

kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 18.06.06 - klo:14:40 »

Mulla taas on suunnilleen se kuuluisa fifty-sixty-jako,että joskus jopa puolet vaappujen heitoista menee persiilteen.Se on sitten ärsyttävää,jos pinnalla "surffaava" vaappu pelottaa hauen tiehensä!Itselläni joskus näin käynyt,mutta monta kertaa on hauki iskenyt pinnalla kieppuvaan vaappuun ja onpa niistä kaksi tullut ylöskin.Koitankin aina nykiä pinnalla tuleevaa vaappua mahdollisimman kalastavasti.Mutta heittosotkut vähenevät,jos viitsii laittaa siimaan noin 50cm-70cm ennen vaappua lyijypainon.Kun heittää,heitto pitää katkaista niin,etteivät paino ja vaappu putoa samaan kasaan,vaan niin,että siima ehtii suoristua ennen veteen putoamistaan.Ainakin alle 12cm vaapuille tämä on toiminut,isommille en ole yrittänytkään.Mutta tarpeeksi iso paino voi toimia suurenkin vaapun kanssa,mutta silloin tulee ongelmaksi nopea uppoavuus.
Oikeasti ei taoda olla muita järkeviä ratkaisuja,kuin ostaa hyrräkela!
tallennettu

roki
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 19.06.06 - klo:14:26 »

niin paljon on foorumilla hyrräkelaa kehuttu että ehkä vielä joskus sellaisenkin hankin
mutta toistaiseksi vielä tyydyn haspeliin
tallennettu

roki
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 20.06.06 - klo:21:39 »

niiin varsinkin jos vastatuuleen heittää niin silloin tuntuis menevän helpommin koukut perukkeeseen
myötä tuuli heitot onnistuu paremmin(lähes aina)
tallennettu

iletheman
VIP #9
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Ostakaa ny toi pommi mult poijjes

Profiili
« Vastaus #14 : 01.07.06 - klo:19:24 »

tästä aiheesta tulikin mieleen että mulla ei oo ollu haspeli sotkuja pitkiin aikoihin
tallennettu

Vitu* sano vatanen taas meni satanen
APHREALi
VIP #10
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #15 : 04.07.06 - klo:01:05 »

Tyynellä ilmalla en oo onnistunut montaa kertaa pistämään sekaisin Hymyilee leveästi pistäkää joku puukalikka vaapun ja perukkeen väliin"Hymyilee leveästi"

njoo, jos heittää rennomminn niin ei mene sotkuun Iskee silmää
tallennettu
Juho_
VIP #5
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #16 : 06.07.06 - klo:22:13 »

Itse hoksannut tähän tehokkaan keinon.. Heittää paremmalla kädellä ja antaa vain toisen olla vapaana, kannattaa muuten mieluiten heittää alhaalta ylöspäin ja saattamalla.. Heittojen tarkkuus ja pituus paranee.. Ja kannattaa antaa vavan kärjen "mennä siiman mukana" eli olla siiman purkautuessa suorassa ja kun uistin vedessä niin sitte kääntää vapa poikittain ja lukita kampi..
Itselläni tulee erittäin harvoin vastaan tämä ongelma ja luulenpa tässä olevan syyn.. Näyttää kieltä

Joku tuolla sanoi että ei kannata lötköllä vavalla heittää, kun menee sotkuun.. Minun mielipide on päinvastainen..
Mielestäni jäykkä vapa "palautuu" liian nopeasti ja ilmassa tulee vaapulle "taakseppäin nytkäys", mutta sehän on ihan mielipide mitä pitää jäykkänä ja lötkönä..  Iskee silmää

EDIT: Muuten tuo Stormin Subwart on mielestäni kova "koukuttamaan" perukkeen..
« Viimeksi muokattu: 06.07.06 - klo:22:16 kirjoittanut Juho_2000ss » tallennettu

-Juhon suurilöytö vuonna 2006 Heittokalastus.infosta-
"Tämähän on kuin kotona kävelisi"
Juha
Lost in Space
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #17 : 06.07.06 - klo:22:54 »

Subwartin kohdalla itse ainakin totesin että ei kannata käyttäkään perinteisiä perukkeita, ainoastaan noi joustavat perukkeet missä tarpeeksi pieni lukitussolki tuntuvat toimivan sen kanssa.
tallennettu

Juha Söderholm

Juho_
VIP #5
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #18 : 06.07.06 - klo:23:32 »

Subwartin kohdalla itse ainakin totesin että ei kannata käyttäkään perinteisiä perukkeita, ainoastaan noi joustavat perukkeet missä tarpeeksi pieni lukitussolki tuntuvat toimivan sen kanssa.
Kokeilemisen arvoinen juttu.. Pitänee kokeilla, kun rahaa saa kasaan.. Onkos muuten kalliitakin tuollaiset "joustavat perukkeet"??
tallennettu

-Juhon suurilöytö vuonna 2006 Heittokalastus.infosta-
"Tämähän on kuin kotona kävelisi"
Juha
Lost in Space
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #19 : 07.07.06 - klo:00:02 »

Kokeilemisen arvoinen juttu.. Pitänee kokeilla, kun rahaa saa kasaan.. Onkos muuten kalliitakin tuollaiset "joustavat perukkeet"??

tee itte perukelangasta.
tallennettu

Juha Söderholm

ozzy
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #20 : 07.07.06 - klo:07:21 »

Itse en ole huomannut kyseistä ongelmaa juuri koskaan, kun olen heitellyt.. Voi olla tosiaan, että johtuu juuri perukkeesta ja sen ominaisuuksista jonkun verran. Itse käytän mieluiten kevlar-peruketta, joka on todella kestävä, ohut ja notkea. Notkeus on mielestäni perukkeessa a&o, koska näin ollen perukkeeseen ei tule vekkejä ja mutkia lainkaan. Kalastusliikkeessa ko. perukkeet maksavat valmiina ~2 euroa/kpl. Kevlarperukkeen kanssa ei ole kyllä kertaakaan vaappu ollut solmussa..

Taisi tulla vähän myös offtopicia, mutta pärjätään sen kanssa..
tallennettu
kalamiäs
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Goddard Caddis

Profiili
« Vastaus #21 : 29.01.07 - klo:12:12 »

mulla ei oo tollasta ongelmaa vaikka haspelia käytänki.  Huh

(kato oon niin taitava heittään  Virnistää) ei vaan
tallennettu

Kalamies on erimies
temesi
Vieras
« Vastaus #22 : 29.01.07 - klo:12:27 »

Niinkuin joku tuossa aikaisemmin sanoikin niin rennompia heittoja niillä vaapuilla millä on tapana kietoutua perukkeeseen tai siimaan.
Itse koitan vältellä noita vaappuja haspelilla, mutta oon kyllä huomannut itekkin että kunnon "roikkuja" kun heittää niin lentää nätimmin. Hymyilee leveästi
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu