Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
08.01.09 - klo:01:47

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Uistimet
| | |-+  uistimen tärkein ominaisuus?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Äänestys
Kysymys: uistimen tärkein ominaisuus?  (Äänestys päättynyt: 10.07.07 - klo:11:21)
väri - 19 (43.2%)
uintiliike - 24 (54.5%)
uistimesta lähtevä ääni - 0 (0%)
pitkäheittoisuus - 1 (2.3%)
Äänestäjiä yhteensä: 23

Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: uistimen tärkein ominaisuus?  (Luettu 1569 kertaa)
Tonnikala85
Haukien uistelumaisteri
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #25 : 10.08.08 - klo:01:36 »

Kyllä se uinti on kaikista tärkein, sitten tulee koko/muoto, sitten väri.

Useimmitenhan se on niin että se uistin joka on saanut koviten "osumaa" myös kalastaa parhaiten vaikka ulkonäkö olisikin jo kärsinyt rankemmalla kädellä. Varsinkin kun uinti muuttuu varsin epämääräiseksi, eli tekee epämääräisiä syöksyjä silloin tällöin, niin kalastavuus sen kuin vain paranee Hymyilee
tallennettu

igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #26 : 10.08.08 - klo:08:05 »

Oma käsitykseni on ehdottomasti uinti.  Kuten tonnikala(kin) sanoi, niin itsellänikin on uistimia mistä ei enään voi edes sanoa minkävärisiä ne ovat alunperin olleet kun kalat pureskellessaan ovat saaneet maalitkin jo häipymään.  Samoin muuten itselläni oli aivan mielettömän pyytävä proffa josta oli jo keskellä oleva helmikin häipynyt jonnekin syvyyksiin, väri oli täysin kulunut ja kalaa tuli  aina vain hyvin.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
Tepoteus
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #27 : 10.08.08 - klo:20:50 »

olen sitä mieltä että uinti ja väri tekevät paljon kalastavuudessa
tallennettu
SammyDavids
International Rapala Dipper; hooked on Canadian
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #28 : 10.08.08 - klo:22:52 »

Niin itsekkin kallistun kyllä tuon uinnin puolelle vahvasti. Ja perhopuolella koko ja muoto/silhuetti sitten uitto ja sitten vasta väri.

Tässäkin äänestyksessä voisi ehkä ajatella niin että viehettä oletusarvoisesti uitetaan oikeassa kalastus syvyydessä, ja sitten esitetään kysymys mikä on kalan tulolle se tärkein seikka mielestänne: koko, uinti väri jne......

tallennettu
Olberoinen
Jäsen
*
Poissa

w00t?!

Profiili
« Vastaus #29 : 08.11.08 - klo:23:24 »

Uinti mun mielestä, mutta kyllä se värikin joskus on aika tärkeä.
tallennettu
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #30 : 08.11.08 - klo:23:44 »

Tärkeintä on että se uistin on vedessä Iskee silmää Ei se olohuoneesta mitään pyydä Iskee silmää.
Vaikka itekkin urautuu niihin tiettyhin "ottiväreihin" niin kyllähän uinti kaiken yleensä ratkaisee. Vai olisko uittaminen oikea sanonta....
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #31 : 08.11.08 - klo:23:53 »

Mun mielestä se ulkonäkö on aika tärkeä ominaisuus. Tuskin ihmiset yleensä ostaa ihan järkyttävän rumia vieheitä  Hymyilee leveästi Ja jos sellainen sattuu jostain syystä rasiaan pääsemään, niin multa ei ainakaan peliaikaa sellaiselle tipu... Vaan uintihan sen kalantulon ratkaisee niinkuin on jo moneen otteeseen sanottu
tallennettu
jabala
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Porilainen vatipää

Profiili
« Vastaus #32 : 09.11.08 - klo:10:40 »

Mun mielestä vieheen on tärkeintä uida siellä missä kalakin. Vasta siinä vaiheessa tulee kyseeseen uinti ja väri. Minun hauenkalastukseeni sopivia uistimia esimerkiksi ei ole ihan helppo löytää, koska kalastelen usein erittäin matalissa ja umpeenkasvaneissa vesissä. 99% kaupan haukivieheistä raapaisee pohjaa samalla hetkellä kun osuu veteen.

tallennettu
Sanpo
Jäsen
*
Poissa

jea

Profiili
« Vastaus #33 : 30.11.08 - klo:12:16 »

Mun mielestä vieheen on tärkeintä uida siellä missä kalakin. Vasta siinä vaiheessa tulee kyseeseen uinti ja väri. Minun hauenkalastukseeni sopivia uistimia esimerkiksi ei ole ihan helppo löytää, koska kalastelen usein erittäin matalissa ja umpeenkasvaneissa vesissä. 99% kaupan haukivieheistä raapaisee pohjaa samalla hetkellä kun osuu veteen.

Mielestäni kyllä uintiliike on tärkein ominaisuus ja jos haluaa saada uistimen menemään syvemmälle, laittaa painon ja jos haluaa että uistin ui pinnemmassa, pidät vapaa ylhäällä ja annat välillä uistimen nousta pintaan pysäytyksillä.
tallennettu

Kaivo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #34 : 01.12.08 - klo:07:29 »

Mielestäni kyllä uintiliike on tärkein ominaisuus ja jos haluaa saada uistimen menemään syvemmälle, laittaa painon ja jos haluaa että uistin ui pinnemmassa, pidät vapaa ylhäällä ja annat välillä uistimen nousta pintaan pysäytyksillä.

Sanpolle: periaatteessa noinhan se menee, mutta...

– siimapaino + hyvin matala ja rehevä kalapaikka = varsin huono yhdistelmä,
– noissa olosuhteissa mahdolliset vieheet eivät välttämättä ole kaikki kelluvia (vaappuja tai jerkkejä).

Jabalan kanssa allekirjoitan noiden hyvin matalien ja rehevien vesien ongelmat viehevalinnalle. Aikoinaan kalastelin paljonkin alle metrin syvyisiä paikkoja, joissa lumpeiden peittämää aluetta oli enemmän kuin vapaata vettä. Käytin paljon keveitä minnow Spooneja, entistä 6 cm / 10 g kokoa sekä nykyistä pienintä 7 cm / 15 g. Niitä oli hyvä vetää lumpeiden päältä aukkopaikkoihin, kelauksessa ehti tehdä jopa lyhyitä stoppeja jne. Pienen viehekoon ansiosta haukien tarttuminenkin oli kohtalaista.

Niissä paikoissa, joissa normaalikoukkuisetkin vieheet mahtuivat uimaan, ohutpeltinen 7 cm / 10 g Räsäsen vetomalli oli varsin käyttökelpoinen. Vavalla auttaen sitä oli mahdollista uittaa aivan pinnan lähellä. Aukkopaikkoihin tuli heitettyä myös 7 ja 9 cm kelluvaa Rapala Jointedia.

-- Kaivo 
« Viimeksi muokattu: 01.12.08 - klo:19:38 kirjoittanut Kaivo » tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu