J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Seatrout_luukku.com
Profiili
|
 |
« : 07.06.08 - klo:20:09 » |
|
Tuntuu ettei ihmiset aina ymmärrä käsityö hintaa ja merkitystä. Minä ainakin arvostan juuri käsityötä, sitä että uistimet ovat persoonallisia ja että niissä näkyy käsityö.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä... Sillä olenhan laakson suurin sika
|
|
|
El Samu
lakkatukkainen palokärki
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Satanen vaaput
Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 07.06.08 - klo:20:17 » |
|
Juuri kuten Kinky sanoi. Myös sillä työllä on hintansa, se vaatii huikean määrän aikaa itse tekijältä, ja kun nykyään tuntuu siltä, että se aika ei kasva puissa.  Jos halpauistimia haluaa, on King Konkit yms. sitävarten. Jos taas haluaa suomalaista käsityötä, on siitä ainakin omasta mielestä paljon mukavampi maksaa hiukan enemmän kuin kaupastaostetusta. Tällöin myös itse tekijälle tulee sellainen tunne, että hän ei ole tehnyt työä turhaan.  Näin on ainakin omalla kohdallani ja luulen että on monella muulla myös. Lastunenkin käyttää niin hirmuisesti aikaa näiden askartelemiseen, että huhhuh. Tosin työnjälkikin on sen mukaista. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 07.06.08 - klo:20:23 » |
|
Lastunen: ...."Onko muilla minkäänlaisia mielipiteitä? Kuten olen moneen kertaan sanonut, voin myydä jos joku haluaa ostaa, mutta bisnestä/rahaa ei ole tarkoitus tehdä. Itelleni pääasiassa teen, mutta jos jotain kiinnostaa voin vaikka myydäkkin tai vaihtaa omatekeleisiin".
Itse olisin aikalailla El Samun ja Mikon linjoilla. Kuten varmaan olen jo useinkin kirjoitellut niin olen siirtynyt vallan foorumilaisten uistimiin. Viime keväänä ostin kaksi "kaupan" uistimia (proffaa) ja en ole kaivannutkaan muita kuin näitä "käsintehtyjä". Poikkeuksen tekee luonnollisestikin lippauistimet. Eikä tuo valintani ole ainakaan huono ollut jos vaikkapa lukee noita reissuraporttejani. Kalaa on tullut oikeastaan paremmin kuin viime vuonna ja onpas joukossa jopa himoitttua meritaimentakin ja kaikki palstalaisten tekeleillä. Mitä tulee nimenomaan Lastusen lusikkoihin niin siihen on paha ottaa kantaa kun ainoastaan hetken olen nähnyt ko lusikan (Mikolla). Mutta jatketaan asiaa... kyllä tuollainen käsityönä tehty uistin on kuitenkin se jokin jolla kalansaantikin tuntuu paljon hienommalta.
Lastunen, ostan noita hauelle tarkoitettuja uistimia vaikkapa kuusi kappaletta hintaan 50 € posteineen, niin päästään noita sitten kokeilemaan, vaikka kyllähän nuo on tuntunut kirjoituksien perusteella kaloille kelpaavan. Laitan yv:tä tulemaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia 
|
|
|
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 07.06.08 - klo:20:27 » |
|
Aiemmin on ollut aiheita mitä rahalla saa ja saako rahoilleen vastinetta ostaessa keloja, vapoja ym. Herätellääs keskustelua siitä että mitä olet valmis maksamaan omatekele uisteesta ja miksi. Miksi maksaisit siitä enemmän/vähemmän kuin "kaupallisesta sarjatuotanto tuotteesta"? Siksi kun saat sen toiveväreihin? Vai siksi et suostu maksamaan kun se on "vain" homemade jonkun liiterin takanurkassa väkästekty. Vapaata, joskin asiallista, keskutelua aiheesta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Seatrout_luukku.com
Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 07.06.08 - klo:20:31 » |
|
loistava päänavaus Psycholta. Tässä topikissa saa kertoa myös huonoja ja hyviä kokemuksia omavalmistajien/tehtaiden tuotteista ja verrata niitä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä... Sillä olenhan laakson suurin sika
|
|
|
Lastunen
Hankasalmen Kansleri
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #5 : 07.06.08 - klo:21:14 » |
|
Kyllähän omatekeleessä ( omassa tai toisen tekemässä ) on sitä jotain. On jotenki aivan eri fiilis laittaa käsintehty siimanpäähän, vaikea selittää, tunne juttuja..
Laitanpas tähän jonkinlaisen listan mitä yhden lusikan tekeminen vaatii:
-Aihion suunnittelu -Aihion leikkaus -Reunojen viilaus ja hionta -Reikien poraaminen, jäysteen poisto -Muotoon takominen -Pohjamaalaus -Maalaus -Lakkaus (useaan kertaan) -Uistinrenkaiden pujotus -Koukutus
+ koeuitot yms.yms.
mm. näistä hommista koostuu yhden lusikan hinta. Periaatteessa toi mun pyyntihinta 3kpl/20€ on HYVIN KAUKANA suhteessa työtunteihin. Mutta raha ja sen tekeminen ei ole aina se tärkein juttu minun arvomaailmassani. Jos tällä hommalla meinais leivän pöytään hommata, niin näläkähän siinä tulis. Mutta onneksi tämä on vain harrastus ja mukava sellainen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sain viime kesänä niin isoon hauen, notta kylälääset söi sitä viikon ja se karkas silti!
-Sivulta 7 (lastusen lusikat) löytyy ennnätyskalat ja sivulta 14 "historiikki" - -Sivulla 3 (Lastusen vaaput) on myös enkkalista, tosin vielä vaatimaton-
|
|
|
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen

Poissa
yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua
Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 07.06.08 - klo:22:06 » |
|
loistava päänavaus Psycholta. Tässä topikissa saa kertoa myös huonoja ja hyviä kokemuksia omavalmistajien/tehtaiden tuotteista ja verrata niitä.
Kai nuita voisi sinun kohdallasi verrata, jos olisi vertailukohde. 05.01.08 tilasin tietyn J-Kingin, enkä vieläkään pysty sitä mihinkään vertaamaan, kun ei ole tilausta tullut perille. Hankittuna on niin kaupallisia, kuin muiden itsetekemiä kevennettyjä ja sieto hintaan, joten vertaitaltavaa täältä löytyy.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 07.06.08 - klo:22:38 » |
|
Miksi: Plussat * Käsityötä, jonka arvostus on ainakin omalla kohdalla käsityöläisenä suuri joka asiassa * mahdollisuus toiveväreihin oman maun mukaan * mahdollisuus tukea (puhtaasti oman edun tavoittelua  ) oikeasti lahjakkaita nuoria/harrastajia/alan osaajia * jonkun testaamia juuri siihen tiettyyn käyttöön -> toiminee paremmin juuri sille kohdekalalle Miinukset * toimitusajat riippuvaisia valmistajan kiireistä * taiteellinen innostus saa ylivallan * hinta Yhteenvetona voitaneen todeta omalla kohdalla että tulen jatkossakin tilaamaan omavalmisteita eri foorumeilta lisääntyvässä määrin. Se ei rajoitu pelkästään uisteisiin vaan on tullut hankittua myös muuta materiaa. Kaikki riippuu kaikesta eli joku panostaa määriin eli hankkii useampia tuotteita ja joku taasen "laatuun" ja joutuu tyytymään määrällisesti pienempään kasaan. Esimerkkejä ei nyt tarvinne mainita vaan jokainen ottaa ite selville oman tarpeen mukaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lastunen
Hankasalmen Kansleri
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 07.06.08 - klo:22:44 » |
|
Aikalailla samaa mieltä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sain viime kesänä niin isoon hauen, notta kylälääset söi sitä viikon ja se karkas silti!
-Sivulta 7 (lastusen lusikat) löytyy ennnätyskalat ja sivulta 14 "historiikki" - -Sivulla 3 (Lastusen vaaput) on myös enkkalista, tosin vielä vaatimaton-
|
|
|
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen

Poissa
yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua
Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 07.06.08 - klo:22:50 » |
|
Hei, kukaan meistä vastaajista, minäkin heihin lukien, ei ole pysynyt otsikossa "Mitä olet valmis maksamaan omavalmisteesta ja miksi?" . Vastaukset viittaavat lähinnä otsikkoon " omavalmiste- vs tehdasvalmisteuistin "
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 07.06.08 - klo:22:54 » |
|
Hei, kukaan meistä vastaajista, minäkin heihin lukien, ei ole pysynyt otsikossa "Mitä olet valmis maksamaan omavalmisteesta ja miksi?" . Vastaukset viittaavat lähinnä otsikkoon " omavalmiste- vs tehdasvalmisteuistin "
Mutta pointti on ymmärretty. Ei tässä haetakkaan nyt mitään euromääriä vaan syitä hankkia omavalmisteita/sarjatuotanto valmisteita. Myönnän että otsakkeen muodostus ei ollut allekirjoittaneelta ihan onnistunein 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lastunen
Hankasalmen Kansleri
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 07.06.08 - klo:22:56 » |
|
Kyl mä mielestäni ainakin yritin kertoa mistä omatekeleiden hinta muodostuu ja mihin hintaan olisin valmis niistä luopumaan. Ei ehkä ihan otsikon mukainen, mut silti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi1
Insinööri, olen kerran saanut...todistetusti...
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 07.06.08 - klo:23:08 » |
|
Kyl mä mielestäni ainakin yritin kertoa mistä omatekeleiden hinta muodostuu ja mihin hintaan olisin valmis niistä luopumaan. Ei ehkä ihan otsikon mukainen, mut silti. Kyllä tuo selostus kuuluu täysin tämän otsakkeen alle, koska se tuo ilmi hyvin sen, miksi omavalmisteilla tuppaa hintataso olemaan korkeampi kuin sarjatuotantouisteilla. Omalla kohdalla toistaiseksi näin: - lusikat käytännössä kaikki tehdasvalmisteina - kevennetyt ehkä 50-50 - vaapuissa tuo suhde on jotain 30% tehdasvalmisteita ja 70% omavalmisteita, koska esim. pikkuvaappujen omavalmisteiden tuotanto on aika vähäistä Hinnat noissa on mitä on, se nyt vaan on joskus kallista harrastaa  mutta kun aletaan lähestymään n. 20 euroa/kpl niin alkaa väkisinkin miettimään uistimen käyttöarvoa suhteessa riskiin menettää se. Toisaalta, käyttöesinehän se kuitenkin on...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #13 : 08.06.08 - klo:09:16 » |
|
Kun tuo varsinainen "hintapolitiikka" oli kuitenkin jäänyt hieman tässä keskustelussa varjoon niin palataan nyt siihen uudelleen. Itselläni haukiuistimia ja miksei myöskin taimenlusikoita ("rrrautaa") valitessa hintataso muodostuu siitä että vertailukohtana on ensi sijaisesti kunnon haukilusikka eli proffa. Sen hintataso on noin 6 - 8 euroa honkkarissa. Tähän hintaan saat siis hyvän haukiuistimen. Mitä sitten kannattaisi maksaa itse käsitehdyistä uistimista, niin hintataso lähtenee tuosta 8 eurosta ja itselläni ei ole tarvetta uistimeen jonka hinta on yli 15 euroa. Ymmärrän että useissa noissa käsintehdyissä uistimissa nuo eri työvaiheet ovat hankalia ja aikaan vieviä mutta kuitenkin tarvitsee ajatella realisesti ja näinollen ne ovat kuitenkin "vain" uistimia. Joskus kun katselee noita taideteoksia niin ainakin itselleni tulee mieleen että ovatko ne todella tehdyt kaloja vai kalastajia varten. Näinollen vaikka olisi kuinka hieno käsintehty uistin niin se kuitenkin tulee minulla vain kalastuskäyttöön ja siksi yläraja kulkee tuossa 15 pinnassa. Ikävä kyllä. Vaappujen valmistuksesta olen täysin ulkona kun en niitä edes käytä. Mutta sanotaan että olen parin vuoden aikana ostanut yhden taimenvaapun (jokin tunnettu merkki se oli) joka maksoi 15 euroa ja hajosi muuten eka reissulla. Siitä lähti nokkalevy pois. Nykyään en vaappuja käytä syystä että ...lusikoilla ainakin itse ja mukanani olleet saavat huomattavasti enemmän ja isompia kaloja. Näin ollen tuo hintapolitiikka vaappujen osalta on täysin hämärää itselleni. Paitsi Nemo  onhan se vaappu, onhan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia 
|
|
|
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 08.06.08 - klo:11:07 » |
|
Mitä sitten kannattaisi maksaa itse käsitehdyistä uistimista, niin hintataso lähtenee tuosta 8 eurosta ja itselläni ei ole tarvetta uistimeen jonka hinta on yli 15 euroa. Ymmärrän että useissa noissa käsintehdyissä uistimissa nuo eri työvaiheet ovat hankalia ja aikaan vieviä mutta kuitenkin tarvitsee ajatella realisesti ja näinollen ne ovat kuitenkin "vain" uistimia. Joskus kun katselee noita taideteoksia niin ainakin itselleni tulee mieleen että ovatko ne todella tehdyt kaloja vai kalastajia varten. Näinollen vaikka olisi kuinka hieno käsintehty uistin niin se kuitenkin tulee minulla vain kalastuskäyttöön ja siksi yläraja kulkee tuossa 15 pinnassa. Ikävä kyllä. samaa mieltä täällä ollaan, paitsi että saa kyllä olla todella hieno ja kehuttu peli että viitsii edes 15e maksaa. kuten tuossa jo todettiinkin että kaupasta saa kyllä pyytäviä uisitmia paljon halvemmalla. kannatuksen vuoksi voi kyllä yhden tai kaksi jostain ostaa jos hinta yli kymppiin menee
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan 
|
|
|
Jii-Fishing
Jäsen

Poissa
Ruma mutta reilu
Profiili
|
 |
« Vastaus #15 : 18.06.08 - klo:15:56 » |
|
Kyllähän karu totuus on, että omavalmisteiden myynti alle 15€ on lähinnä hyväntekeväisyyttä.
Minusta sopiva hinta tuollaisesta 5-15cm omavalmisteesta pyörii jossakin 15€ - 25€ välillä. Täsmäaseesta tietylle koskelle yms. voi hyvin maksaa 30€-40€, kuten myös jerkeistä joissa valmistuskulutkin on suuremmat.
Suomalainen käsityötaito on todella korkealla tasolla. Sitä kannattaa arvostaa!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lastunen
Hankasalmen Kansleri
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #16 : 18.06.08 - klo:16:58 » |
|
Kyllähän karu totuus on, että omavalmisteiden myynti alle 15€ on lähinnä hyväntekeväisyyttä.
Minusta sopiva hinta tuollaisesta 5-15cm omavalmisteesta pyörii jossakin 15€ - 25€ välillä. Täsmäaseesta tietylle koskelle yms. voi hyvin maksaa 30€-40€, kuten myös jerkeistä joissa valmistuskulutkin on suuremmat.
Jätkä puhuu kyllä asiaa! Noi esittämäsi hinnat on kyllä lähellä totuutta, mutta "hyväntekeväisyyttä" tulee ainakin itelläni harrastettua. Periaatesyistä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
romo
Oranssi "Bomber"
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #17 : 18.06.08 - klo:18:25 » |
|
Jos nyt totta puhutaan niin eihän tolla uistinten valmistamisella rahoiksi lyö jos käsin yksinään valmistaa. jos itselle ei laske palkkaa niin kyllä sillä vielä materiaali ja valmistus kustannukset kattaa jos hinta on vielä siinä alta kympin luokkaa. ja suurin osa kalastus harrastajista pitää tuota kympin rajaa kipu rajana minkä viel hanuri kestää maksaa. jos mennään tuosta summasta yli niin pitää kyllä olla uisteella kovia meriittejä että viitsii ostaa. ja kun hinnat nousee pilviin niin junioreille ei jää valinnan varaa valita tehdas tekoisten ja pien valmistajan väliltä joten taas isommat vie voiton kun massana valmistetaan niin saadaan pidettyä hinnat kurissa. tää nyt oli vain yks mieli pide monista mutta sen mitä omiani myyn niin hinta pysyy kyllä kohtuuden rajoissa vaikka tuliskin vähän takkiin. mutta eihän mulla kyllä olekkaan jälki vielä toistaaiseksi kuin aloittelijan tasolla(ja sen kyllä huomaa).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Kaikkea mikä ei tapa nopeasti pitää kokeilla"
|
|
|
djuza
Kettuuntunut maailmanmatkaaja
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #18 : 18.06.08 - klo:18:43 » |
|
Itselläni ei "kipurajaa"ole.On pienvalmistajan uistin mistä voin maksaa 10€ ja toinen mistä ei 30€ tunnu kovalta,riippuu kuinka tarpeelliseksi katson uistimen unohtamatta senhetkistä rahatilannetta  .Tuohon Romon mielipiteeseen että junnut joutuu valitsemaan pienvamistajan ja vaikkapa Rapalan väliltä niin mielestäni löytyy vielä kolmas vaihtoehto mikä ei välttämättä ole huonoin:rupeaa valmistamaan itse,tämän foorumin monet"junnut" tekee UPEATA!!!!jälkeä  .
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
romo
Oranssi "Bomber"
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #19 : 18.06.08 - klo:18:49 » |
|
Itselläni ei "kipurajaa"ole.On pienvalmistajan uistin mistä voin maksaa 10€ ja toinen mistä ei 30€ tunnu kovalta,riippuu kuinka tarpeelliseksi katson uistimen unohtamatta senhetkistä rahatilannetta  .Tuohon Romon mielipiteeseen että junnut joutuu valitsemaan pienvamistajan ja vaikkapa Rapalan väliltä niin mielestäni löytyy vielä kolmas vaihtoehto mikä ei välttämättä ole huonoin:rupeaa valmistamaan itse,tämän foorumin monet"junnut" tekee UPEATA!!!!jälkeä  . totta eli unohdin tuon että tekisi itse. ja junnuthan täällä sitä parasta jälkeä esittääkin hyvänä esimerkkinä Suomenmestari El Samu ja itse olen tykästynyt korkiksen tekeleisiin joista voisin helposti maksaa hieman enemmänkin. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Kaikkea mikä ei tapa nopeasti pitää kokeilla"
|
|
|
jakezu
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #20 : 18.06.08 - klo:19:21 » |
|
omalla osallani tähän keskusteluun osallistun, eli itse maksaisin helposti 15€-20€ esim. lastusen tai korkiksen tekeleistä.
täällä foorumilla on suurin osa porukasta aktiivisia kalastajia, joten heidän tekeleensä ovat varmasti laatua, esimerkiksi siinnä suhteessa, että paljon kalastava kaveri tietää mikä uinti, mikä väri ja mikä koko miellyttävät kaloja. joten heidän tekeleensä ovat tiedon ja taidon yhteis tulos, joista kannattaa maksaa! se on suomalaista käsityötä!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
peräkylän ridge forrester xD
|
|
|
El Samu
lakkatukkainen palokärki
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Satanen vaaput
Profiili
|
 |
« Vastaus #21 : 18.06.08 - klo:19:24 » |
|
Kuten myös, kyllä omavalmisteesta voi hyvin maksaa sen 10-20€, varsinkin jos tekijä on vielä itseä nuorempi, sekä jälki on hyvälaatuista.  Kuitenkin itse koitan pitää hinnat mahdollisimman alhaalla, jotta joku uisteita viitsisi ostaakin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #22 : 18.06.08 - klo:19:28 » |
|
Omavalmisteesta voi maksaa korkeintaan sen 25e. Silloinkin pitää kyllä olla erittäin hyvälaatuinen viehe. Arvostan kyllä käsityötä mutta käyttöön nuo vieheet aina kuitenkin menevät ja siinä ne välillä myös hajoavat/jäävät pohjaan
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Orjatar
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #23 : 18.06.08 - klo:21:16 » |
|
Juu itekkin arvosta omatekelettä enemmän ku tehdas vaappua. Tällä hetkellä olen ostanut Romolta ja Korkikselta oma tekeleitä ja käden jälkeen ja uintiin olen kummankin osalta ollut enemmän kuin tyytyväinen, Mutta 15€ on kyllä maksimi hinta minkä voi maksaa, koska omalta osalta tuo hävikki on aika suuri johtuen siitä että kalastan aika paljon koskilla. Tietenkin jos rahaa olisi enemmän niin mielellään maksais enemmänki. Ainoa huono puoli nuissa omavalmisteissa on ku niin hienoja niin ei joka paikassa viitti edes viskellä. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jabala
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Porilainen vatipää
Profiili
|
 |
« Vastaus #24 : 28.08.08 - klo:09:44 » |
|
Itsekin jonkin verran vaappuja ja kevennettyjä lusikoita harrastuksena valmistaneena (edelleen valmistavana) olen tullut siihen tulokseen että omavalmisteiden arvoa on hyvin vaikea mitata rahassa. Ennemmin niitä sitten lahjoittelee "testiin" kalakavereille tai vaihtelee toisiin omavalmisteisiin taikka käypäisiin valmistusmateriaaleihin. Näin menetellen pysyy se maallinen mammona edes näiltä osin erossa harrastuksesta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|