Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
08.01.09 - klo:05:01

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Tee-se-Itse
| | |-+  Vaapun runkolangan taivutus
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vaapun runkolangan taivutus  (Luettu 1417 kertaa)
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua

Profiili
« Vastaus #25 : 03.10.08 - klo:18:43 »

No nyt pitäisi rautalangasta taivuttaa mulle vähän ohjetta. Topiikin luettuani asiat selvisivät aikas lailla, mutta yks kysymys vielä. Onkohan jotain nyrkkisääntöä ton massulenkin sijannille. Tarkoitus olisi aloittaa elämäni ihka ensimmäiset rosterin taivuttelut "romolta" hankittuihin Joonaksen aihioihin. Hankittuna on 0,8 mm rosterilankaa, joka toivottavasti edes käy tähän näpertelyyn.
tallennettu
Korkis
Riko - sitä ei voi yksikään kala vastustaa
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #26 : 03.10.08 - klo:18:47 »

No mieluiten ainakin lenkit sille etäisyydelle toisistaan ettei koukut pääse menemään solmuun keskenään  Iskee silmää
Ja jos lenkki ihan edessä niin vähentää pikkusen pään liikettä..
tallennettu

---Riko-vaaput---
a-n-a
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #27 : 03.10.08 - klo:18:49 »

Kyllähän se jotenkin uintiin vaikuttaa missä keskikoukun paikka sijaitsee mutta en osaa sanoa missä kohdassa se vaikuttaa mitenkin ja niin edes päin. Varmasti täällä on sellaisia nikkareita jotka osaavat sanoa tarkemmin. Hymyilee Itse yritän saada pienissä vaapuissa mahdollisimman keskelle sen keskilenkin ettei menisi koukut sekaisin keskenään eikä keskikoukku menisi turpalevyyn eteen ja jää siihen kiinni.
tallennettu

AMR
K1M
Jäsen
*
Poissa

Säästä vesi kaloille

Profiili
« Vastaus #28 : 03.10.08 - klo:19:48 »

Olen jossain kohtaa varmaan aloittelemassa vaappujen tekoa (tosin valmiisiin aihioihin jos jostain saan) ja tämä runkolankojen vääntäminen ei oikein houkuttele. Kalamies.comissa oli runkolangatekokojeita varaus, mutta en viitsinyt varata vaan ajattelin että testaan miten lähtee jossain vaiheessa tämä sujumaan. Vielä en mitään ole hankkinut kun muutto kohta edessä. Onko runkolankojen taivutus suht helppoa ihan vain pihdeillä? En halua että valmistus tyssää tähän, mutta en osaa sanoa kuinka kauan jaksan käsin joka lankaa väännellä ettei kiinnostus lopahda. Olen myös sen verran tarkka etten varmaan kestä että joka lanka on erinäköinen. Voi tulla olemaan vaikeaa vaappujen teko ja sietää kaikki viat.  Virnistää
Olisiko vinkkejä vai olisiko tuo salaman piirtämä laite jonkinlainen ratkaisu tähän?
tallennettu

Korkis
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #29 : 03.10.08 - klo:19:53 »

Miä teen kaikki langat käsin, pyöreä kärkisillä piheillä, ja sit siihen lisäks normi pihit niin pärjää hyvin...Ja eipä tossaa kauaa mee kun pari kymmentä valmista runkolankaa on valmiina. Ja ei mullakaan nyt hirveesti eroa noista löydy, kun alkan jo tottumaan tekemään samanlaisia  Hymyilee
tallennettu

---Riko-vaaput---
a-n-a
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #30 : 03.10.08 - klo:19:55 »

Olen jossain kohtaa varmaan aloittelemassa vaappujen tekoa (tosin valmiisiin aihioihin jos jostain saan) ja tämä runkolankojen vääntäminen ei oikein houkuttele. Kalamies.comissa oli runkolangatekokojeita varaus, mutta en viitsinyt varata vaan ajattelin että testaan miten lähtee jossain vaiheessa tämä sujumaan. Vielä en mitään ole hankkinut kun muutto kohta edessä. Onko runkolankojen taivutus suht helppoa ihan vain pihdeillä? En halua että valmistus tyssää tähän, mutta en osaa sanoa kuinka kauan jaksan käsin joka lankaa väännellä ettei kiinnostus lopahda. Olen myös sen verran tarkka etten varmaan kestä että joka lanka on erinäköinen. Voi tulla olemaan vaikeaa vaappujen teko ja sietää kaikki viat.  Virnistää
Olisiko vinkkejä vai olisiko tuo salaman piirtämä laite jonkinlainen ratkaisu tähän?

Ei se ole vaikeaa taivutella jos malttaa mutta ei kannata varmaan pihdeillä taivutella jos homma on kirpun pökkimistä! Iskee silmää

JA joo kyllä se on helpoin tapa minkä salama on neuvonut jos et saa valmiiksi tulkilla tehtyjä lankoja aihioihin! Virnistää
tallennettu

AMR
Lastunen
Hankasalmen Kansleri
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #31 : 03.10.08 - klo:19:56 »

Joo, kannattaa unohtaa koko homma tai sitten muuttaa asennetta?!  Virnistää Voi tulla muuten sun uistintenteosta harrastuksen sijaan he....tti
tallennettu

Sain viime kesänä niin isoon hauen, notta kylälääset söi sitä viikon ja se karkas silti!

-Sivulta 7 (lastusen lusikat) löytyy ennnätyskalat ja sivulta 14 "historiikki" -
-Sivulla 3 (Lastusen vaaput) on myös enkkalista, tosin vielä vaatimaton-
K1M
Jäsen
*
Poissa

Säästä vesi kaloille

Profiili
« Vastaus #32 : 03.10.08 - klo:20:14 »

Kiva kun kaikki negatiivisuuteen kommentit vahvistit.   Virnistää Unohtakaa ne! Ei kannata ottaa miun tekstejä niin tosissaan.
Vaappujen näpertäminen kiinnostaa. En rupeaisi ostamaan kaikkea tarpeellista muuten. Korkiksen vaapuissa on siis kaikki tehty langat tehty käsin niin kai ne minä sitten myös teen. Hyvää jälkeähän ne mielestäni on. Pitää vain opetella.
Enkä unohda uistintentekoa vaan haluan näitä alkaa tekemään. Hieman tarkka saatan olla, mutta ei se niin paljoa haittaa.

Onko hyvä vain liimalla se runkolanka kiinnittää ja sitten jotain balsaviiluja päälle ja hioa ne sitten pois?
« Viimeksi muokattu: 03.10.08 - klo:23:08 kirjoittanut K1M » tallennettu

a-n-a
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #33 : 03.10.08 - klo:20:16 »

Itse käytän balsasiivua yleensä lankauran täytteeksi ja isoimmat palat otan puukolla pois ja loput hion tasaiseksi jos on tarvetta.
tallennettu

AMR
K1M
Jäsen
*
Poissa

Säästä vesi kaloille

Profiili
« Vastaus #34 : 03.10.08 - klo:22:25 »

Itse käytän balsasiivua yleensä lankauran täytteeksi ja isoimmat palat otan puukolla pois ja loput hion tasaiseksi jos on tarvetta.

Juu juu mutta mitä laitat sinne väliin siis että pysyy? Jotain liimaa vaan?
tallennettu

Korkis
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #35 : 03.10.08 - klo:22:31 »

Miä oon käyttäny ihan vaa epoksia ja sit balsaa sinne perään, kunhan on tiukasti siellä, nii pitäs kyl kestää...Mulla ei ainakaan oo vielä tullu vastaan yhtäkään mistä ois pettäny  Iskee silmää
tallennettu

---Riko-vaaput---
K1M
Jäsen
*
Poissa

Säästä vesi kaloille

Profiili
« Vastaus #36 : 03.10.08 - klo:23:02 »

Miä oon käyttäny ihan vaa epoksia ja sit balsaa sinne perään, kunhan on tiukasti siellä, nii pitäs kyl kestää...Mulla ei ainakaan oo vielä tullu vastaan yhtäkään mistä ois pettäny  Iskee silmää

Joo varmaan on aika herkkä paikka hajoamaan jos on huonosti laitettu. Kiitoksia vain kaikille.
tallennettu

a-n-a
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #37 : 04.10.08 - klo:07:10 »

Joo ite käytän kans epoksia niin jos sä sen balsa vaapusta hyvin laitettuna saat irti sieltä niin sulla on se balsa kalikkakin käyttö kelvoton. Kestää hemmetin hyvin. Hymyilee
tallennettu

AMR
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua

Profiili
« Vastaus #38 : 04.10.08 - klo:15:15 »

Itse taivutettujen runkolankojen esikoinen on syntynyt. Mahalenkin kokoon mallin olen varmaan ottanut omasta mahastani, kun tuli pikkasen isohko. Nooh, seuraavaan väkerellään pienempi.

* eka lankataivutus.jpg (62.87 kilotavua, 594x350 - tarkasteltu 13 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 04.10.08 - klo:15:54 kirjoittanut PAR » tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu