KALASTUS
MERIKALASTUS
MOOTTORIVENE
ONGINTA
PILKKI
VETOUISTELU
Kalastuksen huippumerkit:
Fishers.fi
ETUSIVU
GALLERIA
SAALIIT
MUUT
KESKUSTELU
INFO
KALASTUSLUVAT
Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
19.11.08 - klo:22:55
1 tunti
1 päivä
1 viikko
1 kuukausi
Ikuisesti
Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Tilaa RSS-feedi
Finnmatkat
| |
Ebookers
Etusivu
|
Ohjeet
|
Haku
|
Kalenteri
|
Kirjaudu
|
Rekisteröidy
-täsmähaku
Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
Kalastusvälineet
Siimat
Spiderwire
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
<< edellinen
seuraava >>
Sivuja:
1
2
3
4
5
[
6
] |
Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja
Aihe: Spiderwire (Luettu 8175 kertaa)
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
Vs: Spiderwire
«
Vastaus #125 :
13.05.08 - klo:19:29 »
rupesin tossa miettimään, kun että kaveri on taas ameriikassa ja tois sieltä rulan spideriä (stealth) mulle.
niin suomessa vastaava ois 18,3kg kestävää (0,2) ja ameriikasta saa sit taas 50lbs mikä on 22,6kg
tekeekö ne oikeesti toisille mantereille noin pienellä erolla olevia siimoja, vai onko tossa vähän vedätyksen makua jommassa kummassa maassa?
heh, toivotttavasti tajusitte pointtini
tallennettu
Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan
temesi
Vieras
«
Vastaus #126 :
13.05.08 - klo:21:58 »
Se on 0.25mm kestävyys, varmaan vaan luokitukset erilaisia.
tallennettu
v4ld0_
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #127 :
25.05.08 - klo:17:40 »
olisko 0.30 stealth hyvää jerkkaus siimaa.
tallennettu
Heittokalastus.info:n 1000 jäsen.
Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #128 :
25.05.08 - klo:18:27 »
Lainaus käyttäjältä: v4ld0_ - 25.05.08 - klo:17:40
olisko 0.30 stealth hyvää jerkkaus siimaa.
Selaas jerkkisiimakeskustelut läpi
tallennettu
kalaeemeli
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #129 :
06.06.08 - klo:15:13 »
Itelläni on ollu nyt pari viikkoo ja ehtiny jo käyttääkki jonku verran, haittapuolii: tietenki hinta (niinku yleensäkki monikuitusimoissa),huono hankauskestävyys,sotkeutuu helpommin kuin monofiili mielestäni(jolla ennen kalastelin)Mut plussaa on viehetuntuma ja "jämäkkyys" ja nämä tutut heittopituudet yms...mitä etuja nyt yleensäkin mainitaan.
Laittakaa omia kokemuksianne ja havaintoja Spiderwire Stealth-siimasta tänne!
tallennettu
minnow
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Erämies on eri mies...
Profiili
«
Vastaus #130 :
06.06.08 - klo:15:39 »
Nyt on jo jonkin aikaa ollut 0,12-millinen Stealth kevyessä setissä, ja hyvää on siima ollut
Osa porukasta tuntuu olevan sitä mieltä, että Stealth ei noin ohuena ole oikein käyttökelpoista tavaraa, mutta ainakin itsellä siima on pelittänyt mainiosti ja kestänyt hienosti jopa parikiloisen virtahauen käsittelyn. Tosin käytän siimaa melko notkean vavan kanssa, joka varmasti kompensoi siihen kohdistuvaa rasitusta aika tavalla.
Tosin yksi ihmeellinen ongelma on minullakin ilmennyt: Siima nimittäin saattaa ujuttautua heiton aikana mitä ihmeellisimpiin rakoihin, esim. uistinrenkaan sisään
tallennettu
Tiedän mm. kaiken...
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #131 :
06.06.08 - klo:17:24 »
Minäkin kyseiselle siimaloiselle tänään erinomaisen käyttökohteen keksin. Että sitten olenkin neuvokas heittokalahenkilö vallan! Minä nimittäin pähkäilin, notta miten minä sen lyijy-mötikän, jolla veden syvyyttä saisi mitattua, siten sidottua saisin, nottei siitä mötikästä tulisi kertakäyttö-tavaraa. Ja sittenhän minä äkkäsin, notta minullahan ompi tota maan mainiota naruloista oikein metritolkulla jemmassa vallan. Tiedätehän sen vanhan kansan viisauden, notta "seitsemän vuoden päästä tulee täin nahkakin tarpeen". Joten ei kun tuumasta toimeen ja "verkkopaino" hämähäkkisellä ruotuun.
Kyllä minä uson perin vahvasti, notta siinä kohteessa toi siima om, mitä parhaimillaan. Perustelen näkökantaani sillai, nottei syvyyksiä tartte kovin usein mittailla ja siten säästyypi toi siimaloinenkin liialta rasitukselta, jota se jokseenkin karttaa. Toki, kaiken varmuuden välttämistä varten käytin yllä kertomassani operaatiossa perin tuhtia tavaraa: paksuudeksi oli ilmoitettu 0,30mm.
Nottei sitten jäisi epäselvyyksiä kertomukseni "päähenkilön" tyypistä, lisättäkööt; notta se oli (ja on edelleenkin) Spiderwire Stealth. Vihreä väriltään ja toivottavasti über-hyväkin keksimässäni käyttökohteessa.
«
Viimeksi muokattu: 06.06.08 - klo:17:36 kirjoittanut Kalamara
»
tallennettu
Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #132 :
08.06.08 - klo:18:24 »
Mikä siinä spiderwire stealthissa sitten niin huonoa on ollut?
tallennettu
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen
Paikalla
yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua
Profiili
«
Vastaus #133 :
08.06.08 - klo:20:52 »
Lainaus käyttäjältä: allu_ - 08.06.08 - klo:18:24
Missä kohden "kalamara" tarinassaan ilmaisee spiderwire steathin olevan huonoa. Jo "temesi" kirjoitti vastineensa ymmärtämmttä viestiä ja bannit posahti ylläpidon asiallisen toiminnan johdosta.
Lukekaa "kalamaran" viesti huolella, niin sen ydin, toivottavasti, aukenee lukijalle. "Kalamara" mielestäni kertoo kuinka monipuolisesti voit hyödyntää siderwire stealthin kestävyys ominaisuuksia.
Itse käytin hänen oivallisista ohjetta käyttää kuitusiimaa lemppari reppuni korjamiseen.
tallennettu
osku_
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #134 :
09.06.08 - klo:08:34 »
Lainaus käyttäjältä: allu_ - 08.06.08 - klo:18:24
Ite en kans tykänny stealtista ultracast on paljon paremmin toiminu mun käytössä.
tallennettu
kalastus se oikea harrastus
igors
V.S.O.P - vain lääkkeeksi
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #135 :
09.06.08 - klo:09:06 »
Par:..."Missä kohden "kalamara" tarinassaan ilmaisee spiderwire steathin olevan huonoa".
..." nottei syvyyksiä tartte kovin usein mittailla ja siten
säästyypi toi siimaloinenkin liialta rasitukselta, jota se jokseenkin karttaa.....
Itse tulkitsisin tämän lauseen siten että on parempi olla rasittamatta siimaa koska se "karttaa rasitusta" Eli kestävyys olisi huonompaa, kuin muilla vastaavilla, eihän tuota muuten olisi tarvinnut sanoa... Tämä on minun tulkintani.... Tosin Kalamaran kielikuvat eivät aina ole niin yksiselitteisiä.
Itse joskus lakikirjoja lukeneena jouduin kyllä kaikki pilkut ja muut vastaavat hyvinkin tarkasti ottamaan huomioon.
Esim. tuomiolauselma joskus kauan sitten: Syytön, ei Siperiaan Syytön ei, Siperiaan.
Muuten olen sitä mieltä että henkilökohtaisuuksiin ei kannata koskan mennä vaikka asioista eri mieltä olisikin. Niin ja sitten vielä... vaikka joskus jouduinkin hyvinkin tarkasti lukemaan ja kirjoittamaan niin se aika on jo taaksejäänyttä elämää joten ei kannata mitään vastaavaa enään kirjoittelustani etsiä
tallennettu
vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
Pasi1
Insinööri, mp-maestro
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #136 :
09.06.08 - klo:09:48 »
Jätetäänpä nuo tulkintajutut nyt pois ja jatketaan puhtaalla argumentointilinjalla, hyvää tai huonoa ja ennen kaikkea miksi.
tallennettu
1.
Chuck Norris
2. Clint
Fishking
Jäsen
Poissa
I am back - Minä olen selkä.
Profiili
«
Vastaus #137 :
27.06.08 - klo:11:53 »
Lainaus käyttäjältä: Pasi1 - 09.06.08 - klo:09:48
Jätetäänpä nuo tulkintajutut nyt pois ja jatketaan puhtaalla argumentointilinjalla, hyvää tai huonoa ja ennen kaikkea miksi.
Eikös tämä ole keskustelupalsta, missä pitäisi käydä keskustelua. Puhdas argumentointilinjahan tappaa kaikenlaisen keskustelun.
No sitten varsinaiseen siima-asiaan. Tuossa aiemmin on kommentoitu Spiderwire Stealthin "värinpäästöä". Itse olen koko tämän alkukesän heitellyt 0,17 vahvuisella Stealthilla, enkä ole havainnut minkäänlaista värinpäästöä. Paivän mittaisen kalastussession aikana vedessä käyvä siimaosuus tosin vaalenee huomattavastikin, mutta seuraavana aamuna se on taas ihan yhtä vihreää kuin uutenakin.
Sana Stealth on Lontoota ja tarkoittaa suomeksi hiipivyyttä, salavihkaisuutta, vaivihkaisuutta. Tunnettu nimitys pyssykoneilla, joita eivät tutkat pysty havaitsemaan. Tuo siiman värikäyttäytyminen ehkä on juuri tällainen ominaisuus.
Sotkeutumisherkäksi olen sen kyllä havainnut. Joskus, jopa useinkin, se vetää kelalta purkautuessaan mukaansa sellaisen sivulenkin siihen kelan ulkopuolelle. Ellet tätä huomaa ennen seuraavaa heittoa, on siimakatko erittäin todennäköinen ainakin yli 25 g uistinta heitettäessä. Tämä kelan ulkopuolinen lenkki takertuu heitettäessä siimaan sen ollessa juuri parhaassa vauhdissa.
Siiman velttouden vuoksi sotkujen selvittäminen on ilman mikroskooppia lähes mahdotonta. Joskus tosin saattaa toivottoman näköinenkin sykkyrä avautua ihan yllättäen, kun olet "vahingossa" vetänyt oikeasta lenkistä.
Joka tapauksessa lujuudeltaan, heitettävyydeltään ja tuntoherkkyydeltään ylivoimainen siima. Seuraavana on sitten vihreä Stealth vuorossa 0,20 vahvuisena.
tallennettu
Nukkuessaan ihmiselle ei tapahdu yleensä mitään, mutta valveilla ollessaan hän voi saada jopa kalan!
v4ld0_
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #138 :
04.07.08 - klo:22:05 »
Juu kyllä toi spider vire on lujaa siimaa ja on iskun kestävyyttäkin mutta tosta vihreän värisestä en oikein tykkää kun se ei tahdo näkyä hyvin. Ei oo ollut kyllä mitään ongelmia ton spider viren kanssa ei tuu solmujakaan helposti ta lähde purkautumaan/rispaantumaan niin kuin esim. Mustad dynamite.
tallennettu
Heittokalastus.info:n 1000 jäsen.
devas
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Back again ~
Profiili
«
Vastaus #139 :
11.07.08 - klo:07:38 »
Olen käyttänyt kalastusurani aikana powerprota, firelineä ja nyt puolasin kelalle spideriä.
PowerPro on minun mieleeni liian löyhää. Spiderista ei ole vielä mitään sanottavaa, ei ainakaan positiivistä. Fireline taas on toiminut ainakin mulla tosi hyvin.
Kalliitahan nuo kuidut on, siitä ei pääse mihinkään. Hinnan kun sais pyörimään tohon ~10€ niin olis ihan mahtava juttu.
tallennettu
Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish and he will sit in a boat and drink beer all day
minnow
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Erämies on eri mies...
Profiili
«
Vastaus #140 :
17.07.08 - klo:13:20 »
Lainaus käyttäjältä: minnow - 06.06.08 - klo:15:39
Nyt on jo jonkin aikaa ollut 0,12-millinen Stealth kevyessä setissä, ja hyvää on siima ollut
Tai enpä tiä sittenkään... Tänään tuli siimaan aivan ihmeellinen haamulenkki, jonka seurauksena jouduin vähän lyhentämään siimaa. Siima tuntuu myös rispaantuvan kohtuullisen herkästi, ja punoskin on aivan joutavan löyhää. Tietysti osasyy tuohon rispaantumiseen on siiman ohuus, mutta vaihtoon joutaa mokoma... Luultavasti tilalle astuu Sufixin Matrix Pro, joka on kyllä
aivan uskomattoman hyvää siimaa
Ja ainakin 0,16-millistä se saa olla, kun tuollainen ultraohut siima sotkeutuu jatkuvasti johonkin...
tallennettu
Tiedän mm. kaiken...
skebaa
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #141 :
18.08.08 - klo:15:59 »
Tuli ostettua kokeeksi rulla 0.35 Stealtia tuossa. Heti ensimmäiseksi huomasin, että tuli puola vahingossa niin täyteen kuin olla ja voi, vaikka koko rullallisen pitäisi mahtua puolaan. Olisi pitänyt siinä vaiheessa vähentää siimaan määrää. Nimittäin ensimmäisellä heitolla lähti uistimen perässä mehevä siimaköntti mitä ei saanut auki revittyä. Siispä siima poikki ja uutta heittoa. Noh, hetken aikaa taas jopa sujuu mutta sitten mennään taas; siimasotku ja uusi poikkaisu. Tämän jälkeen ei enää tullut sotkuja mutta kauan en ehtinyt enää heitelläkään joten saas nähdä mitä käy tulevaisuudessa. Lienee selvää, että liian suuri siimamäärä oli osallisena noissa sotkuissa mutta ilmeisesti puolauskin vaikuttaa? Pyysin pikkuveljeä pitämään rullaa pystysuorassa kynä rullasta läpi-tekniikalla ja itse puolasin kireäksi kelaamalla sormieni välistä.
Ilmeisesti tuo ei ole tässä tapauksessa oikea tapa? Tuntuu vähän vaivalloiselta tämä monofiilin jälkeen mutta vielä ei kai kannata luovuttaa?
Sen muuten havaitsin myös, että solmun tekeminen oli aika helppoa kunnes piti kiristää. Ei liukunut sulavasti kireälle vaan piti oikein repiä, tuossa kiristyessäkin sitten siiman "punokset" aukesivat/pullistelivat mutta noin varmaan kuuluukin käydä vai? Palomaria siis käytin. Aikamoinen sohlo taidan kyllä olla, mutta tuo vetolujuus viehättää kosolti tässä narussa
«
Viimeksi muokattu: 18.08.08 - klo:16:02 kirjoittanut skebaa
»
tallennettu
Mikko10
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #142 :
18.08.08 - klo:16:19 »
Lainaus käyttäjältä: skebaa - 18.08.08 - klo:15:59
Tuli ostettua kokeeksi rulla 0.35 Stealtia tuossa. Heti ensimmäiseksi huomasin, että tuli puola vahingossa niin täyteen kuin olla ja voi, vaikka koko rullallisen pitäisi mahtua puolaan. Olisi pitänyt siinä vaiheessa vähentää siimaan määrää. Nimittäin ensimmäisellä heitolla lähti uistimen perässä mehevä siimaköntti mitä ei saanut auki revittyä. Siispä siima poikki ja uutta heittoa. Noh, hetken aikaa taas jopa sujuu mutta sitten mennään taas; siimasotku ja uusi poikkaisu. Tämän jälkeen ei enää tullut sotkuja mutta kauan en ehtinyt enää heitelläkään joten saas nähdä mitä käy tulevaisuudessa. Lienee selvää, että liian suuri siimamäärä oli osallisena noissa sotkuissa mutta ilmeisesti puolauskin vaikuttaa? Pyysin pikkuveljeä pitämään rullaa pystysuorassa kynä rullasta läpi-tekniikalla ja itse puolasin kireäksi kelaamalla sormieni välistä.
Ilmeisesti tuo ei ole tässä tapauksessa oikea tapa? Tuntuu vähän vaivalloiselta tämä monofiilin jälkeen mutta vielä ei kai kannata luovuttaa?
Sen muuten havaitsin myös, että solmun tekeminen oli aika helppoa kunnes piti kiristää. Ei liukunut sulavasti kireälle vaan piti oikein repiä, tuossa kiristyessäkin sitten siiman "punokset" aukesivat/pullistelivat mutta noin varmaan kuuluukin käydä vai? Palomaria siis käytin. Aikamoinen sohlo taidan kyllä olla, mutta tuo vetolujuus viehättää kosolti tässä narussa
Puolasitko skebaa haspeliin vai hyrrään tuon siiman? Juuri tuolla lailla siima kuuluu hyrrälle puolatakin, että joku pitää kynää paperirullan läpi ja toinen kelaa. Haspelille taas niin, että siima purkautuu samanlaisesti kuin haspelille heitettäessä eli reunoilta pois. Eli haspelille siimarulla vaakatasossa ja kelaa sormien välistä, hyrrälle tuo kynätekniikka.
tallennettu
skebaa
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #143 :
18.08.08 - klo:16:37 »
Lainaus käyttäjältä: Mikko10 - 18.08.08 - klo:16:19
Puolasitko skebaa haspeliin vai hyrrään tuon siiman? Juuri tuolla lailla siima kuuluu hyrrälle puolatakin, että joku pitää kynää paperirullan läpi ja toinen kelaa. Haspelille taas niin, että siima purkautuu samanlaisesti kuin haspelille heitettäessä eli reunoilta pois. Eli haspelille siimarulla vaakatasossa ja kelaa sormien välistä, hyrrälle tuo kynätekniikka.
Ääh, meinasinkin, että jotain unohtui kirjoituksesta:) Elikkäs haspelia käytän. Ja kiitos, täytyypä pitää mielessä tuo vinkki sitten.
tallennettu
Mikko10
Aktiivi
Jäsen
Poissa
Profiili
«
Vastaus #144 :
18.08.08 - klo:16:41 »
Lainaus käyttäjältä: skebaa - 18.08.08 - klo:16:37
Ääh, meinasinkin, että jotain unohtui kirjoituksesta:) Elikkäs haspelia käytän. Ja kiitos, täytyypä pitää mielessä tuo vinkki sitten.
Jeps, ja jos kelassa lukee että 0.35mm siimaa menisi kelan puolalle vaikkapa 137m, niin punottua ei välttämättä mene siihen niin paljoa, puolautuu löysemmin kuin mono. Ja kannattaa laittaa pohjalle senverran monoa että kela peittyy ja siihen sitoo kiinni kuidun, niin ei pääse kuitu menemään kuidun alle joten välttyy aikalailla heittosotkuilta.
tallennettu
Sivuja:
1
2
3
4
5
[
6
] |
Siirry ylös
Tulostusversio