Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
08.01.09 - klo:21:00

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Siimat
| | |-+  punottu siima ongelmii
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: punottu siima ongelmii  (Luettu 898 kertaa)
riku
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« : 14.06.07 - klo:21:59 »

se menee mull usei sikkurall kesken heiton miks voiko ehkäistä?
tallennettu
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 15.06.07 - klo:08:59 »

onko vanhaa siimaa ja käytätkö paljon lippoja?
tallennettu

Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan Iskee silmää
miigu
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 15.06.07 - klo:13:26 »

Huomasin et jos puola on liiantäynnä niin  se purkautuu hiukan sit puolalta ja sit ku heittää pitkälle niin se pikku syherö menee siiman mukana ja sit on ihana syherö, ja itellä on ihan uus siima... Tosin jos käytät lippoja tai lusikoita niin sekin tekee et menee syherölle helposti..
tallennettu
riku
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 15.06.07 - klo:16:04 »

ei ole vanhaa siimaa ostin just uutta 0,22mm 20,5 kg siiman
tallennettu
riku
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 15.06.07 - klo:16:34 »

lippoja käytän silloin tällöin  mut enemmän lusikoita
tallennettu
Kaivo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 18.06.07 - klo:12:56 »

ei ole vanhaa siimaa ostin just uutta 0,22mm 20,5 kg siiman
Minkä merkkistä siimaa, minkä kokoinen kela?
tallennettu
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Profiili
« Vastaus #6 : 18.06.07 - klo:17:52 »

Huomasin et jos puola on liiantäynnä niin  se purkautuu hiukan sit puolalta ja sit ku heittää pitkälle niin se pikku syherö menee siiman mukana ja sit on ihana syherö, ja itellä on ihan uus siima... Tosin jos käytät lippoja tai lusikoita niin sekin tekee et menee syherölle helposti..
Silloin tällöin noin käy itselläkin,mutta yleensä syherö oikenee helposti vetämällä suoraksi.Eli vedät vain syherön molemmilta puolilta ja kas siima on taas suora.
tallennettu

kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
Taho
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Pikku hauki

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 18.06.07 - klo:18:00 »

Saattaapi olla että olet puolannut siiman kierteelle, elikkäs kun heittää niin siima menee juuri sykkeröön. Myös lipat kiertävät siimaa. Yleensä siima oikenee heiton aikana Huh
tallennettu

karkuuttaja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 18.06.07 - klo:20:35 »

Siima kiertyy myös, kun kala on kiinni ja jarru sen verran löysällä, että puola pääsee pyörimään. Mä menetin harrastuksen alkuvaiheilla ison kalan tuon takia, kun siima katkes lopuksi, koska oli niin kiertyneenä. Mä ihmettelin silloin vaan, että miksei kala tuu, kun olin kelannut ainakin viisi minuuttia. Siitä jarrusta ei kuulu silloin mitään ääntä, jos kelaa samaan aikaan.
tallennettu

Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 19.06.07 - klo:18:50 »

Olen huomanut semmosta, notta juuri tuo tuliterä siima saattapi sykkyröidä pahanpäiväisesti. Siis nimenomaan ensimmäisten heittojen yhteydessä. Ikioma versio syyksi tähän ompi, notta tuo uusi siima on varsin jäykkää tavaraa, eikä varmaankaan aivan hiljattain tehtaalta kaupan hyllylle päässyt. Joten kun nyt sitten kelataan tuo uusi siima isommalta pakkaus-puolalta pienemmälle kelan puolalle, niin siihen siimaan saattapi jäädä tuo tehdaspuola-muisti, joka ihka jousen tavoin, pakottaa sitä uutta siimaa purkautumaan kelan puolalta. Ja koska heitto-nopeus ei olekaan verrannollinen sen siiman muistin kanssa, niin siima ei ehdi kulkemaan vapa-rengaan läpi: se jää "jonottamaan" ja perässä tulevat siima-kerroskaverit pukkaavat selkään, sotkeutuvat ja aiheuttavat tuon sykkyrän/suman. Toki, asiantuntevammat toverit saattavat oikaistaa näkemyksiäni, mikäli näkevät siinä täyttä puppua olevan.
tallennettu

Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
fixed
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 20.06.07 - klo:07:56 »

Eikö myös liian löysälle puolattu siima mene sökkerölle?
itellä kävi 2kg hauki kiinni ni lähti koko puola purkautumaan  Virnistää
no mutta sain kiristettyä sen siinä melko nopeasti ja haukikin oli komia.
tallennettu

Nyt on poika kiinni!
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 20.06.07 - klo:17:15 »

Olisinkohan ihan tältä foorumilta lukenut joskus vinkin että kannattaisi hanan alla tai jopa liottamalla kastella uusi siima ennen puolausta? En ole itse muistanut ikinä testata...

Allekirjoittanut tunnustaa perin reilulla tavalla, notta siiman kastelemisesta ennen heittokalastamisen aloittamista, olen kylläkin jokusen rivin rustaillut. Olen sitä kuitenkin tehnyt (siis siiman märästämistä) enimmäkseen siinä tilanteessa, jossa siima ompi ollut käyttämättä pitempiä tovia. Kysymyksessä ei siis välttämättä ole ollut aivan uusi siima, vaan jo käytetty. Tässä välissä olen keksinyt vielä yhden syyn, miksi tommonen menettely tepsi, varsinkin käytetyn siiman kohdalla. Kuitusiima, niin laatukas kun se nyt sattuukin olemaan, rispaantu käydössä kuitenkin jonkinverran. Ja ne minikarvaloiset siimassa, takertuvat kuivuessaan siiman muihin samantapaisin karvaloisin. Joten kitka kasvaa. Mutta kun sen siiman on taas saanut kalastuksen kannalta odollisemman olomuodoon eli muuttunut märäksi, niin eipä kanita enää. Purkautuu puolalta juuri siinä tahdissa kuin miten laki määrää ja sääolosuhteet sallii.
« Viimeksi muokattu: 20.06.07 - klo:17:52 kirjoittanut Kalamara » tallennettu

Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu