Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:02:56

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Siimat
| | |-+  Monofiilitapsi kuitusiiman päähän??
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Monofiilitapsi kuitusiiman päähän??  (Luettu 492 kertaa)
Lastunen
Hankasalmen Kansleri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« : 14.07.08 - klo:22:35 »

Ostin piiiiiitkästä aikaa monofiiliä. Syystä, että paikallisessa liikkeessä ei ollut muuta tarjota Virnistää ja virvelistä oli siimat käynyt niin vähiin. Yllätyin! On ne monotkin kehittyneet, sitten pikkutyttö aikojen. Venyminen on vähentynyt ja tuntuma on parantunut. Kävin testailemassa ja pari standardia nousikin (komialla värinä trutta)

Kysymys: Käyttääkö joku punotun päässä "monofiilitapsia" Itellä tullut ajatus sen käyttöönotosta, kun tanet ei meinaa tarttua. Jarrua oon pitänyt niin löysällä kuin voi virrassa pitää ja vapakin jonkinverran joustaa.
Kokemuksia mono-tapsista, pituudesta, toimuvuudesta, siimanpaksuudesta jne. otetaan mielenkiinnolla vastaan.

« Viimeksi muokattu: 14.07.08 - klo:23:01 kirjoittanut Lastunen » tallennettu

-Mun kaas on nii helappoa elää, teköö vaan justihin niikummää sanon!-

-Sivulta 7 (lastusen lusikat) löytyy ennnätyskalat -
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 14.07.08 - klo:22:47 »

Oli sen verta mielenkiintoinen kyssäri Lastuselta että avataan ihan oma topikki aiheelle. Tiedän että joukossamme on immeisiä jotka tapseja käyttää ainakin jos käyttää heittelyssä sivutapsissa perhoa. Ja olinpa viime viikolla heittelemässä Elmewin kanssa jolla oli vallan monofiilit hyrrässä.
Jatketaan molemmista aiheista tässä.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
Spande
Spande Special
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 14.07.08 - klo:23:07 »

Käytin kevyessä haukisetissä muistaakseni kaudella 2006 parin metrin pätkää kuidun jatkeena ja itse asiassa oli erittäin yllättynyt monon antamaan lisäjoustoon noin hyvässä mielessä. Kuidun ollessa täysin venymätön antoi pieni pätkä armoa useiden omalla mittakaavallani isojenkin haukien kanssa ja lisäaikaa väsyttelyyn. vapana minulla oli Daiwa Procaster -S, kelana Pflueger Pressa ja Daiwa Alphas, kuituna noin 0,13-0,17 powerit ja finssit sekä monona 0,35 Cajun Red josta ei oikein muuhun käyttöön itselläni ollut.

Tanelihommiin en osaa sanoa juuta tai jaata, mutta hauki ja kuhahommissa sekä koskella on toiminut ihan hienosti ja pitäisikin taas verestää kokeiluja ensi kaudella jotta ei pääse unohtumaan. Kannattaa mielestäni joissain tilanteissa ehdottomasti. Jos ei muuten, niin fiiliksen takia. Kaljoa en ole toisaalta huomannut saavani sen enmpää tai vähempää pelkällä monolla, punotulla tahi yhdistelmällä- yhtä huonosti tuleepi aina  Hymyilee leveästi
tallennettu
Lastunen
Hankasalmen Kansleri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 15.07.08 - klo:08:01 »

Maalaisjärjellä ajatellen monon täytyy varmaan olla aika järeetä, ettei kuitusiiman kestävyys menisi täysin hukkaan?! Itelläni ainakin yksi tärkeimmistä syistä kuidun käyttöön on juuri sen kestävyys. Saa revittyä uistimet pohjasta ja koukut suoriksi jne.
tallennettu

Elmewi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Kyllä täällä kaloja on, muttei juuri tässä...

Profiili
« Vastaus #4 : 15.07.08 - klo:09:28 »

Eipä sen monofiilitapsin siiman tarvitse olla kovinkaan järeätä, harvemmin sitä oikeasti tarvitsee yli 5kg vetolujuuksia siimalta, paitsi kun on maapallo kiinni koukussa. Mutta nopealla pumppaus liikkeellä saa yleensä uistimen irtoamaan pohjasta, joskus on pitänyt vetokulmaa hieman muuttaa...
Tapsin tarkoitushan on antaa sitä joustoa sen verran ettei kala pääse repimään koukkua irti, ja toinen syy tapsin käyttöön on koskikalastuksessa siiman rispaantuminen kivien hankauksessa, sillä kuitu/punottu ei kestä niin hyvin kulutusta kuin monofiili.
Spinnflugan kanssa sitten onkin ihan omat siimat jotka ovat huomattavasti järeämpiä niin pääsiiman kuin tapsien osalta, mutta siitä löytyy haulla lisää tietoa.
Tapsien pituudesta sen verran että jo 3-4 metriä riittää koskilla hyvin jos heittelee uistinta, silloin on varaa lyhennellä rispaantunutta siimaa monta kertaa eikä heti tarvitse solmia uutta tilalle.
tallennettu

"Sinne meni viimeinen Catch a Fish..."
Taho
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Pikku hauki

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 15.07.08 - klo:10:51 »

Käytän omalla jigipaikalla parin metrin monofiilitapsia Firelinen (0.20) päässä. Paikalla on vettä metrin verran ja pohja on täynnä isoja teräviä kiviä. Eli minulla tuo tapsi on siksi, että ilman sitä jäisi todella paljon jigejä pohjaan sen takia, että kuitusiima hankaa kiviä vasten pohjassa. Varsinkin silloin kun jigi tarttuu kiveen. Nyt kun on monofiilia vähän siiman päässä, se ei kulu yhtä helposti kuin kuitusiima. Niin ja sen monofiilisiiman paksuus on jotain 0.35.
tallennettu

Lastunen
Hankasalmen Kansleri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 15.07.08 - klo:20:48 »

Tää on kyllä todellakin kokeilemisen arvoinen juttu. Kiitoksia vinkeistä & ajatuksista.
tallennettu

Lastunen
Hankasalmen Kansleri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 13.11.08 - klo:20:51 »

Laitetaas nyt tännekin pitkästä aikaa jotain höpötystä.

Kokeilin pitkin kesää tota monotapsi juttua. Tykästyin kyllä kovaa. Siinä on kyl paljonkin etuja.
1. Pieni jousto / pelivara tärpeille
2. Hämärässä kalastaessa kun siimaa ei näe kunnolla tai ollenkaan, tuntee pienen tökkäyksen kun tapsin solmu osuu ulommaiseen vaparenkaaseen ja tietää että uistin on ihan vieressä.
3. Uistin menetykset vähenivät, kestää siis kiviä & muuta terävää pintaa paljon paremmin kuin kuitu.
tallennettu

roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 17.11.08 - klo:23:23 »

Light setissä tulee mono tapsia käytettyä.Varsinkin kivikkoisia koskia koluttaessa,kun tuo siiman kulutus on kovaa.
Yhdellä reissulla siimaa voi kulua useita metrejä,ja on onhan tuo monofiili huomattavasti halvempaa kulutustavaraa kuin kuitu.

Saattaapi arka kala hieman vieroksuakin räikeän väristä kuitusiimaa.
Noin 1,5 metrin tapsista huolimatta tuntuma säilyy edelleen hyvänä,ja antaa samalla hitusen lisä joustoa äkki nykäyksiin.

Itse ajattelisin tuon mitoituksen (vetolujuuden) niin että siima katkeaa aina tapsista eikä kuidusta.
Omalla kelalla siimoina jotain 0,14 tai 0,15mm kuitua(en muista merkkiä),ja tapsina Rapalan x-extreme 0,27 paksuudessa.
tallennettu

kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
mph76
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

suvussa kulkee...

Profiili
« Vastaus #9 : 17.11.08 - klo:23:48 »

Minkälaisella solmulla nuo kannattaa liittää toisiinsa?
tallennettu

Mika Huusko
Toge
VIP #13 "yhden menin ottamaan...."
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 18.11.08 - klo:00:10 »

Itse olen käyttänyt aina tuota verisolmua kun olen siimoja toisiinsa liittänyt ja hyvin se solmu on ainaski aina pelannut.

Verisolmu: http://youtube.com/watch?v=ufncs42S8G8
tallennettu

Mitäs kyyyyl
stento-z
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Kippis

Profiili
« Vastaus #11 : 18.11.08 - klo:09:49 »

Mitenkäs se solmu kuluu kun yli satakin heittoa heittää  Huh
tallennettu

Vanhalla on oppimisen vaikeus
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 18.11.08 - klo:10:35 »

Mitenkäs se solmu kuluu kun yli satakin heittoa heittää  Huh
Kuluuhan se jollain tavalla ja ainakin itsellä monotapsia käyttäessäni uusin ko. tapsin suht usein. Muutenkin uusin siimaa koskilla usein, ihan tietoisesti solmin uistimet suoraan siimaan niin tulee kulunut kärki vaihdettua automaattisesti silloin tällöin.
tallennettu

minnow
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Erämies on eri mies...

Profiili
« Vastaus #13 : 18.11.08 - klo:18:47 »

Itse olen käyttänyt aina tuota verisolmua kun olen siimoja toisiinsa liittänyt ja hyvin se solmu on ainaski aina pelannut.

Itse taas käytän tupla-unisolmua, ja sekin pelannut moitteetta Hymyilee

tallennettu

Tiedän mm. kaiken...
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu