PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen

Poissa
yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua
Profiili
|
 |
« Vastaus #50 : 05.02.08 - klo:23:25 » |
|
Ketjua lukiessa on tullut selväksi että annettu paksuus on hyvin vaihteleva. Aloittelija parkaa on vielä sotkemassa noi LB:eet ja #numerot. Esimerkisi kun kelassa on merkintä: 8/150 Pituus on tietty yardeissa, mutta miten toi kasi tulkitaan suomekisi, eli 0,xxmm??
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
TMU-82
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #51 : 06.02.08 - klo:16:37 » |
|
Ketjua lukiessa on tullut selväksi että annettu paksuus on hyvin vaihteleva. Aloittelija parkaa on vielä sotkemassa noi LB:eet ja #numerot. Esimerkisi kun kelassa on merkintä: 8/150 Pituus on tietty yardeissa, mutta miten toi kasi tulkitaan suomekisi, eli 0,xxmm??
Käsittääkseni tuo tarkoittaa siiman vetolujuutta paunoissa/nauloissa (1 lb=n.450g.) Eli Amerikkalaisilla on tapana ilmoittaa siimakapasiteetti siiman vetolujuuden ja piituuden mukaan eikä halkaisijan ja pituuden mukaan niinkun meillä. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 06.02.08 - klo:17:09 kirjoittanut TMU-82 »
|
tallennettu
|
Mulle kävi vahinko. Sain kalastusreissulla kalan...
|
|
|
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #52 : 06.02.08 - klo:17:40 » |
|
Eli Amerikkalaisilla on tapana ilmoittaa siimakapasiteetti siiman vetolujuuden ja piituuden mukaan eikä halkaisijan ja pituuden mukaan niinkun meillä. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Noinhan minäkin olen asian mielessän mieltänyt. Tuntuu vaan vähän pöljältä, kun noi vetolujuudet ovat niin siimakohtasia. Esim kuitu vs. mono, 0,20mm kuituhan kestää rutkasti enemmän kuin saman paksuinen mono, eli mononhan täytyy olla halkaisijaltaan paljon paksumpaa, jotta päästäisiin samaan vetolujuuteen. Se juuri minua ihmetyttääkin noissa jenkkimerkinnöissä, kuinka aivan eripaksuisia siimoja saadaan kelalle mahtumaan tuo siinä mainittu pituusmäärä. Mielestäni vähän höntti systeemi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
TMU-82
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #53 : 06.02.08 - klo:17:56 » |
|
Ei noita jenkkejä aina tajuu  Oliskohan tossa taustalla joku iänikuinen tapa ilmoittaa vahvuudet monofilisiimalle ja viime vuosina kuidun yleistyttyä nuo ovat päättäneet pitää nuo "vanhat" merkinnät...? Ihan puhdas veikkaus vaan 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Mulle kävi vahinko. Sain kalastusreissulla kalan...
|
|
|
Puddi
Suomenmestari loikkaaja
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #54 : 22.02.08 - klo:20:13 » |
|
Jos todelliset paksuudet heittävät siitä mitä pakkauksessa sanotaan niin kuinka paljon vetojuluudet valehtelevat?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
~Hän putoaa kuin eno veneestä~
|
|
|
osku_
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #55 : 23.03.08 - klo:08:59 » |
|
No se riippuu ihan siimasta minun mielstä spiderwiren ultracast heittää oikeastaan vähiten ja sitten joku fireline heittää aika paljon. sen verran siimoja on tullut testailtua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
kalastus se oikea harrastus
|
|
|
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #56 : 24.04.08 - klo:09:42 » |
|
Jatkoa hieman ensimmäisen sivun kuviin muutamalla uudella höystettynä. Siimat 1: Fireline smoke 0,20 Sufix Matrix Pro 0,2 (muutaman kerran käytettyä) Fireline XDS 0,19 Sufix Performance Braid 0,2 Mustad Dynamite 0,2 (Kolmas kuva)** Siimat 2: Daiwa Justron 0,33 Fireline Smoke 0,25 Dynepro Advantage 0,25 Sufix Herculine Dyneema 0,32 Sufix Herculine Dyneema 0,14 ** siiman pitäisi olla käyttämätöntä mutta varmistan asian vielä. Kuvan perusteella ei ole tai sitten on todella rispaantunutta jo uutena. Edit: Mustad siima ihan uutta eli on siis jo valmiiksi rispaantunutta 
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.04.08 - klo:16:58 kirjoittanut psychocowboy »
|
tallennettu
|
|
|
|
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #57 : 24.04.08 - klo:10:58 » |
|
melko reilun näköinen ero noissa kakkoskuvan ekassa ja tokavikassa, vaikka pitäs olla lähes samaa paksuutta
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan 
|
|
|
osku_
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #58 : 09.06.08 - klo:08:40 » |
|
Kyllä toi mustad on varmaan sitten huonoa siimaa kaverilla oli vähän aikaa ja koko ajan joutu katkoon kun rispaantu niin kamalaksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
raparipa
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #59 : 09.06.08 - klo:19:33 » |
|
berkley whiplast pro. 0.28 on todellisuudessa 0.43! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi1
Insinööri, mp-maestro
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #60 : 09.06.08 - klo:20:11 » |
|
berkley whiplast pro. 0.28 on todellisuudessa 0.43!  Mielenkiinnosta, millä mittasit?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
osku_
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #61 : 09.06.08 - klo:20:39 » |
|
Jos toi on totta niin voisin melkein uskoa ei to berkleyn firelinekään pidä kovin hyvin kutiansa. mutta kyllä silti mietityttää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
v4ld0_
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #62 : 10.06.08 - klo:12:14 » |
|
on kyllä aika ihmeellistä toi paksuus. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #63 : 10.06.08 - klo:13:25 » |
|
Jos toi on totta niin voisin melkein uskoa ei to berkleyn firelinekään pidä kovin hyvin kutiansa. mutta kyllä silti mietityttää.
Lukemalla topikki alusta asti voi löytää vastauksia ihan kuvien kera tuohonkin ihmetyksen aiheeseen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
osku_
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #64 : 11.06.08 - klo:07:35 » |
|
No juu mutta kun fireline ei pidä yhtään paikkansa niin ei toikaan yhtää vähää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #65 : 11.06.08 - klo:08:21 » |
|
No juu mutta kun fireline ei pidä yhtään paikkansa niin ei toikaan yhtää vähää.
Mikäs muu noista sitten pitää?? Jokaisessa kuvassa kumminkin vertailuna monofiiliä eri paksuuksissa, joten nopeasti selviää että Power Pro on ehdoton floppi noiden paksuuksien ilmottamisisen kanssa. Fire ei siinä kastissa erotu muista ollenkaan lukuunottamatta XDS 0,19, joka on paksumpaa kuin 0,2 Smoke. Edelleenkään Raparipa ei ole ilmoittanut miten oli ko siiman mitannut.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tepoteus
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #66 : 07.08.08 - klo:21:38 » |
|
mulla kävi sellane juttu kun ostin fireline siimaa 110m nii siiman PITI olla 0,15 mutta oli 0,20 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #67 : 07.08.08 - klo:22:09 » |
|
mulla kävi sellane juttu kun ostin fireline siimaa 110m nii siiman PITI olla 0,15 mutta oli 0,20  Voisitko kertoa miten tuollaisen heiton siiman paksuudessa totesit. Tapahtuiko se jotenkin mitaten vai silmämääräisesti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tepoteus
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #68 : 09.08.08 - klo:18:32 » |
|
Voisitko kertoa miten tuollaisen heiton siiman paksuudessa totesit. Tapahtuiko se jotenkin mitaten vai silmämääräisesti.
mitattiin 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi1
Insinööri, mp-maestro
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #69 : 10.08.08 - klo:18:08 » |
|
mitattiin  Metrimitalla, kalapuntarilla, silmämääräisesti, vaaksamitalla........??
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|