Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:02:23

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Siimat
| | |-+  Kuitusiimojen todelliset paksuudet?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kuitusiimojen todelliset paksuudet?  (Luettu 5036 kertaa)
Deep
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #25 : 26.07.07 - klo:11:00 »

ton dynen on oltava paskaa.. paksua ja epätasaisuus on just se mitä ei pitäis olla siimassa joka nirhaantuu helposti. PP on edelleen paras siima mitä mulla on tullut vastaan.. ja saa halvalla amerikoista.
tallennettu
Deep
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #26 : 26.07.07 - klo:11:08 »

sit hankit sellasen laitteen jolla voit leikata tota siimaa poikki täsmälleen samalla paineella.. katsotaan monta prosenttia enemmmän tollasta aaltoilevaa siimaa menee poikki ohuesta ("kireämmästä") kohdasta kuin tasapintaisessa siimassa Hymyilee
tallennettu
jpsuominen
Kojak
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #27 : 26.07.07 - klo:11:30 »

23:n Power Pro näyttää kutakuinkin yhtä paksulta kuin 28? No, tuon viimeisen kuvan perusteella näyttäisi ainakin tasalaatuiselta tavaralta, joten taidanpa pysytellä siinä edelleen hyrrien kanssa.
tallennettu

psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #28 : 26.07.07 - klo:11:31 »

Leikkaaminen ei olisi ongelma. Meillä kun leikellään kohtalaisen ohkasia siivuja elektronimikroskopian osastolla mutta luulen että suhtautuminen voisi olla kovin nihkeää. Ja kaikki voidaan vielä hajoittaa atomeiksikin Iskee silmää Iskee silmää.
Eniten noissa kuvissa minua hämäsi tuo PP:n samankaltaisuus (0,23 ja 0,28) paksuuden osalta. PP dynepron ohella paksuimmasta päästä ja kauimpana ilmoitetusta. Toisin hieman käytettynä PP on toiminut ihan ok, paremmin kuin dynepro. Nämä siis ihan omia kokemuksia. Mutta kumpaakaan ei enään kyllä ostoskoriin eksy ainakaan noissa paksuuksissa.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
temesi
Vieras
« Vastaus #29 : 26.07.07 - klo:19:09 »

Kuitusiimaa ei IKINÄ mene kelalle niin paljoa kuin kelan tiedot lupaa. Mut kokeileppa monofiiliä.  Hymyilee leveästi
tallennettu
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #30 : 26.07.07 - klo:21:00 »

Ei oo mitään stren siimoja psycholla testattavana?

Eipä ollut. Pyysin liikkeestä vain niitä mitä niillä oli isoilla keloilla ja jotka oli yleisimpiä myynnin puolesta. Luulen etä enempää en noita kuvaile. Eiköhän se pointti tullut selväksi kaikille. Toki on mahdollista että katellaan joskus miltä esim kuluneet siimat näyttää jne. Koitetaan keksiä jotain uutta taas.
tallennettu

www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #31 : 29.07.07 - klo:22:05 »

Olen käyttänyt kyseistä siimaa juuri tuossa paksuudessa kohta kolmen vuoden ajan, ja voin vaikka vannoa että sen todellinen paksuus on noin 0,25 – 0,26 mm luokkaa. Sen näkee jo paljaalla silmällä ja näppituntumaltakin.
Eipä tarvii sen kummemmin vannoa. Riittää kun katsoo noita kuvia ja PP tuo ilmoitettu paksuus heittää pahasti. Siiman muut ominaisuudet onkin sitten eri juttu.
tallennettu

Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #32 : 12.09.07 - klo:13:21 »

Tuli tossa mieleen että jos kelassasi on esimerkiksi 0.17 spideria ja se kestäisi 6.8kg ja yli seiskan kala iskisi kiinni niin kestäisikö siima sen? Voi kyllä mennä vähän ohi aiheen.. Pyörittää silmiään
tallennettu
temesi
Vieras
« Vastaus #33 : 12.09.07 - klo:13:41 »

Jos jarru on melkeinpä kiinni ja vapakin vielä sattuu olemaan jäykkä, niin ei tollaset kuitusiimat mitään kestä jos kunnon nopea rykäsy tulee.
Vaikka ois vetolujuus 30kg, niin varmasti räpsähtää pienestä poikki jos jarru ei ole juonessa mukana, eikä vapa.
tallennettu
Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #34 : 12.09.07 - klo:13:47 »

Ajattelin vaan ku mulla on tommonen suht löysä mutta tunnokas vapa ja jarru yleensä melko löysällä kun haukea lähinnä kalastelen. Ja nyt on Sufix gyroa 0.20 paksuudessa ja pitäs 9kg kestää.
tallennettu
temesi
Vieras
« Vastaus #35 : 12.09.07 - klo:13:54 »

Ajattelin vaan ku mulla on tommonen suht löysä mutta tunnokas vapa ja jarru yleensä melko löysällä kun haukea lähinnä kalastelen. Ja nyt on Sufix gyroa 0.20 paksuudessa ja pitäs 9kg kestää.

Juu kyllähän sä noilla jo otat vaikka minkä ylös. Jos veneestä kalastelee ja sellaiset vedet ettei ole mitään uppopuuta joka puolella, niin silloin ei siimalta paljoakaan tarvitse.
tallennettu
simppa
Virallinen Simppa
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #36 : 12.09.07 - klo:17:59 »

Ei tarvi olla kuin puolet kuin mitä kalan paino, väsyttää sen kalan kunnolla, eli silloin pitäis olla enemmän siima tilaa ja hyvä jarru yms.
tallennettu
jpsuominen
Kojak
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #37 : 12.09.07 - klo:19:14 »

Ei tarvi olla kuin puolet kuin mitä kalan paino

Ei tarvi olla kuin vähän sen yli mitä kelan jarru sanoo. Jos kelan jarru antaa tappiinsa väännettynä 4kg vastuksen, "riittää" 4,1kg:n siima. Jarrut nyt ei kuitenkaan aina toimi kuin ihmisen mieli, ja kohdistuuhan tuohon siimaan muitakin rasituksia, joten "normitapa" suhteuttaa jarru ja vetolujuus on niin, että jarrun teho on 1/3 siiman vetolujuudesta. Jos noilla eväillä saa siiman poikki, on kyse jostain muusta kuin siiman liian vähäisestä nimelliskestosta.
tallennettu

minnow
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Erämies on eri mies...

Profiili
« Vastaus #38 : 08.01.08 - klo:18:15 »

Kuitusiimaa ei IKINÄ mene kelalle niin paljoa kuin kelan tiedot lupaa. Mut kokeileppa monofiiliä.  Hymyilee leveästi

Puolasin ensi kesän kalastuksia varten erääseen Shakespearen kelaan 0,255-millistä finesseä, ja puola veti sitä 177 metriä. Ajattelin puolata toiselle puolalle firelineä, mutta ei noista shaken kelojen kyljessä olevista mitoista ota oikein kukaan selvää, mitä ne yrittävät sanoa, joten sanokaapa te, että jos kelalle puolaa 0,20-millistä fireä, niin täyttyykö puola 110 metrillä ko. siimaa. Ainakin tuossa eräässä kuvassa 0,2 fireline näytti melko paksulta ja sen perusteella puola kyllä täyttyisi. Ja jokuhan mainitsi myös kuitujen tuhlailevan tilankäytön, joka myös edesauttaa puolan täyteen saamista.
tallennettu

Tiedän mm. kaiken...
temesi
Vieras
« Vastaus #39 : 08.01.08 - klo:18:40 »

Puolasin ensi kesän kalastuksia varten erääseen Shakespearen kelaan 0,255-millistä finesseä, ja puola veti sitä 177 metriä. Ajattelin puolata toiselle puolalle firelineä, mutta ei noista shaken kelojen kyljessä olevista mitoista ota oikein kukaan selvää, mitä ne yrittävät sanoa, joten sanokaapa te, että jos kelalle puolaa 0,20-millistä fireä, niin täyttyykö puola 110 metrillä ko. siimaa. Ainakin tuossa eräässä kuvassa 0,2 fireline näytti melko paksulta ja sen perusteella puola kyllä täyttyisi. Ja jokuhan mainitsi myös kuitujen tuhlailevan tilankäytön, joka myös edesauttaa puolan täyteen saamista.

Mä en mee sanomaan firelinestä mitään kun siitä on rutosti aikaa kun sitä viimeksi olen käyttänyt, mut sanon sittenkin 100% varmaksi et tulee täyteen. Hymyilee leveästi  Muutenkin suosisin kyllä jotain pyöreää kuitusiimaa. Muistaakseni fire oli aika lättänää liinaa. Psykon kuitusiimavertailustahan nuo kaikkien muodot selviäisi jos vaan jaksaisin etsiä.
tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #40 : 09.01.08 - klo:16:59 »

Pelleilin itsekkin eilen illalla näiden siimojen paksuuksien parissa kun isäni minulle toi työpaikaltaan kunnon mikroskoopin.
Hyvää oli se, että mikroskoopissa on keskellä 0.0mm-1.0mm mitta.
Itse mittailin vain muutamaa siimaa. Spiderwireä 0.20mm ja 0.35mm, fireline 0.17mm pinkkinä ja stormin 0.35mm monoa.
Ei mitään yllätyksiä tullut siiman paksuuksissa oikeastaan.

0.20mm spider oli 0.25mm oikeasti.
0.35mm spider oli 0.40mm oikeasti.
0.35mm stormin mono oli 0.37mm.

Ja sitten päästään tähän mielenkiintoiseen firelineen.
0.17mm fireline oli 0.25mm aluksi ja sitten pyörittelin hieman tätä siimaa itse ja näki silmillä oikein, että siima oli litteää eikä pyöreää. Pienen kiertelyn jälkeen katsoin mitä se nyt näyttää paksuudeksi ja 0.33mm oli tullut nyt.  Pyörittää silmiään

Ja jos ei usko mittaus tuloksiin, niin minun puolestani voi saapua katsomaan itse mikroskoopistani.
tallennettu

Suruaika on ja tuska on valtava! :'(
Parhaimmistakin paremmilla kalavesillä nähdään Ukka Pappani! <3
SammyDavids
International "Fisherman"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #41 : 09.01.08 - klo:17:44 »

Tulee mieleen (tyhmä oma ajatus) että olisiko jotkut valmistajat mittauttaneet siimansa niin, että paksuus on "jotakuinkin" luvattua ilman siiman päällä olevaa väriainetta/massaa, ja joka sitten kuluessaan ohentaa siiman "oikean" paksuiseksi...Eihän tuo selitä hurjia vaihteluita mutta kunhan ajattelin...
tallennettu
Tonnikala85
Haukien uistelumaisteri
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #42 : 09.01.08 - klo:17:51 »

Ja sitten päästään tähän mielenkiintoiseen firelineen.
0.17mm fireline oli 0.25mm aluksi ja sitten pyörittelin hieman tätä siimaa itse ja näki silmillä oikein, että siima oli litteää eikä pyöreää. Pienen kiertelyn jälkeen katsoin mitä se nyt näyttää paksuudeksi ja 0.33mm oli tullut nyt.  Pyörittää silmiään

Ja jos ei usko mittaus tuloksiin, niin minun puolestani voi saapua katsomaan itse mikroskoopistani.

Oliko kyseessä muuten ihan perus fireline, vai xds vai mikä se pyöreä nyt onkaan?

Toi perus firehän on periaattees vähäkseltä littanaa ja tuo xds sitten "pitäis" olla pyöreää ja periaatteessa tasapaksumpaa. Tuli vain mieleen kun lueskelin...
tallennettu

Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #43 : 09.01.08 - klo:18:49 »

Oliko kyseessä muuten ihan perus fireline, vai xds vai mikä se pyöreä nyt onkaan?

Toi perus firehän on periaattees vähäkseltä littanaa ja tuo xds sitten "pitäis" olla pyöreää ja periaatteessa tasapaksumpaa. Tuli vain mieleen kun lueskelin...
Joo tuollaisesta xds firestä en tiennyt. Oma fireni on ihan normia, eli aika litteää... Siitä johtuu tuo siiman paksuuden muutos.
tallennettu

Suruaika on ja tuska on valtava! :'(
Parhaimmistakin paremmilla kalavesillä nähdään Ukka Pappani! <3
Tonnikala85
Haukien uistelumaisteri
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #44 : 09.01.08 - klo:19:01 »

Joo tuollaisesta xds firestä en tiennyt. Oma fireni on ihan normia, eli aika litteää... Siitä johtuu tuo siiman paksuuden muutos.
http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?pid=77&productid=765 tuos jotain juttua tuosta XDS:stä.

Joten tuosta olis kyllä ihan mielenkiintoinen saada kans mittaus tuloksia.
Varmaan seuraavaksi kelalle tulee tuota :/
tallennettu

fatbloke
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #45 : 10.01.08 - klo:00:47 »

XDS kyllä kiinnostanut, mutta on niin helkutin kallista. Muistaakseni jossain oli juttua, että siiman paksuus tulee enemmänkin laskennallisesti. eli 1 kuitu 0,0001mm ja sitten 1000kpl olis 0,10mm. Tästä johtuen paksuudet heittelevät riippuen "siiman" kierteisyydestä ja täyteaineiden kasautumisista/kulumisista.
tallennettu

En ole yhtä komea, kuin Cruise, mutta sekopäisempi. En ole yhtä lihaksikas, kuin Arnold, mutta vaikeammin ymmärrettävä. En ole yhtä hauska, kuin John Candy, mutta lihavampi. En ole yhtä taistelutaitoinen, kuin Seagal, mutta olen ilmeettömämpi. En omista samanlaista melaa, kuin Holmes, mutta olen rumempi, Eli kaikinpuolin olen täydellinen
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua

Profiili
« Vastaus #46 : 05.02.08 - klo:23:25 »

Ketjua lukiessa on tullut selväksi että annettu paksuus on hyvin vaihteleva. Aloittelija parkaa on vielä sotkemassa noi LB:eet ja #numerot. Esimerkisi kun kelassa on merkintä:
8/150
Pituus on tietty yardeissa, mutta miten toi kasi tulkitaan suomekisi, eli 0,xxmm??
tallennettu
TMU-82
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #47 : 06.02.08 - klo:16:37 »

Ketjua lukiessa on tullut selväksi että annettu paksuus on hyvin vaihteleva. Aloittelija parkaa on vielä sotkemassa noi LB:eet ja #numerot. Esimerkisi kun kelassa on merkintä:
8/150
Pituus on tietty yardeissa, mutta miten toi kasi tulkitaan suomekisi, eli 0,xxmm??

Käsittääkseni tuo tarkoittaa siiman vetolujuutta paunoissa/nauloissa (1 lb=n.450g.) Eli Amerikkalaisilla on tapana ilmoittaa siimakapasiteetti siiman vetolujuuden ja piituuden mukaan eikä halkaisijan ja pituuden mukaan niinkun meillä. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
« Viimeksi muokattu: 06.02.08 - klo:17:09 kirjoittanut TMU-82 » tallennettu

Mulle kävi vahinko. Sain kalastusreissulla kalan...
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua

Profiili
« Vastaus #48 : 06.02.08 - klo:17:40 »

Eli Amerikkalaisilla on tapana ilmoittaa siimakapasiteetti siiman vetolujuuden ja piituuden mukaan eikä halkaisijan ja pituuden mukaan niinkun meillä. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Noinhan minäkin olen asian mielessän mieltänyt. Tuntuu vaan vähän pöljältä, kun noi vetolujuudet ovat niin siimakohtasia. Esim kuitu vs. mono, 0,20mm kuituhan kestää rutkasti enemmän kuin saman paksuinen mono, eli mononhan täytyy olla halkaisijaltaan paljon paksumpaa, jotta päästäisiin samaan vetolujuuteen. Se juuri minua ihmetyttääkin noissa jenkkimerkinnöissä, kuinka aivan eripaksuisia siimoja saadaan kelalle mahtumaan tuo siinä mainittu pituusmäärä. Mielestäni vähän höntti systeemi.
tallennettu
TMU-82
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #49 : 06.02.08 - klo:17:56 »

Ei noita jenkkejä aina tajuu  Cool Oliskohan tossa taustalla joku iänikuinen tapa ilmoittaa vahvuudet monofilisiimalle ja viime vuosina kuidun yleistyttyä nuo ovat päättäneet pitää nuo "vanhat" merkinnät...? Ihan puhdas veikkaus vaan  Virnistää
tallennettu

Mulle kävi vahinko. Sain kalastusreissulla kalan...
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu