Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:01:00

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Siimat
| | |-+  Kuitusiiman ihrailu?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kuitusiiman ihrailu?  (Luettu 786 kertaa)
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« : 12.09.07 - klo:18:34 »

Tässä etelän murretta kirjoittavien kalastus-kamraatien foorumilla kun pruukan käydää, niin törmäsin semmoseen neuvoon, joka minullekin henkilökohtaisesti annettiin. Ja se neuvo oli sellainen, notta jos kuitusiimaa merivetisessä ympäristössä käytteleepi, niin sen siiman suojaksi olisi hyvätä laittaa ihraa eli silavaa eli siis sian rasvaa. Ja sitten kerrottiin vielä, notta modernimpi ja siten toki, uljaampi versio siitä suojauksesta on semmonen, notta siimaa öljytään silikooni-öljyllä.

No minä tässä kyselemään, notta onko arvon heittokala-kamraateilla mitään kokemusta moisesta? Ja jos ompi, niin kuinka sitten sen kokemuksen hyväksi tahi pahaksi näkisitte? Kenties, on jemmassanne muitakin konsteja, joilla siimaa suojata ja siten sen kalastus-palvelua pitentää?
tallennettu

Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 12.09.07 - klo:18:41 »

No en ole kyllä koskaa kuullut kenenkään tekevän noin. Älyttömän typerältä kyllä vaikuttaa. Miltä siis siimaa tässä suojataan? Eikä yhdet siimat mulle niin arvokkaita ole että alkaisin joidenkin rasvojen kanssa pelleilemään. Sitten kun puolallinen siima on käytetty loppuun, ostan uuden.
tallennettu
igors
V.S.O.P - vain lääkkeeksi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 12.09.07 - klo:19:01 »

Itse olen kyllä kuullut että kun sinulla on siellä kerrostalon tai omakotitalon varastosssa sitä tönkkösuolattua silakkaa niin laittaapi tämän siiman sinne likoomaan pariksi viikoksi.  Tämä on ikäänkuin "shokkihoitoa" tuolle siimalle ja se ei sen jälkeen enään merivedestä ole moksiskaan. Tuota sianihraa käytettiin ihan oman muistini mukaan heti sotien jälkeen ja luulin että kaikki alan ihmiset olisivat tuon konstin jo unohtaneet. Olihan muuten ihan hyvä keino silloin aikoinaan.  Siitä tuli niin vieno tuoksukin kun sitä siimaa säilytti sängyn alla.  Oikein sellaisia kalamiehen märkiä uniahan siitä tuppasi tulemaan  Näyttää kieltä.

Tuosta silikoonista en oikein osaa mitään sanoa kun mielestäni se on enempi naisväen tietoon/kokemukseen perustuvaa.  Emäntäkään ei ole kotona mutta luulisin että turhaan siltä olisi tuota kysyä kun se on luomun kannattaja  Iskee silmää.  Näin hyvää aihetta ei olekaan hetkeen tällä palstalla näkynyt. Tulipa oikein vanhat hyvät ajat mieleen kun tätäkin lueskelin. Vielä kun tuosta kalastajanlangasta vielä joku aloittaisi kirjoittelun. Sitähän oli vaikka kuinka monta kertaista yksinkertainen kaksinkertainen kolmenkertainen jne.. ja tietenkin tuo vetolujuus oli aina vain kaameempi mitä enemmän noita kertoja oli.   
« Viimeksi muokattu: 12.09.07 - klo:19:04 kirjoittanut igors » tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
temesi
Vieras
« Vastaus #3 : 12.09.07 - klo:19:05 »

Se ei ketään haittaa jos 20e menee vuodessa siimaan. Käännät vaan puolessa välissä kauttasi siiman. Jos 20e on kumminkin liikaa, niin eikun monofiilisiimat kehiin...
tallennettu
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 12.09.07 - klo:19:09 »

Itse ainakaan en jaksaisi alkaa pelleilemään minkään öljyjen kanssa, kuitenkaan se siima nyt NIIIN kallista ole..
Onko tollasesta _oikeesti_ jotain hyötyä?
tallennettu

jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 12.09.07 - klo:19:11 »

tainnu mennä nyt perhosiimat ja kuitusiimat sekasin... Pyörittää silmiään
tallennettu

Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan Iskee silmää
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 12.09.07 - klo:19:18 »

Minä kun luin moisesta asiasta ensimmäistä kertaa, niin rupesin heti kyselemään, josko arvon heittokalastuskunnassa joku asiasta jotakin tiedäisi. Toki, kyllä se karmea kokemus tuon hämähäkkisenkin kanssa, pisti hieman miettimään. En minä sitä sano, notta 20-30 eurotukrikkia nyt perin kallista olisi, mikäli sillä siimalla yhdenkin kauden kalastaisi. Mutta parikymmentä tuntia aktiivista kalastusta yhdellä siimalla...se on minusta kyllä hävyttömän vähän. Kyllä sen jonkinverran enemmän pitäisi kestää.

Mikä taas naurettavuudeen tulee, niin myönnettäkööt, notta itsekin olen nauranut asioille, joista en ole tiedänyt. Ainakin hymyillyt olen. Mutta kun on osunut kohdalle, niin kyllä on hymykin hyytynyt viimeistään siinä vaiheessa. Onneksi enimmäkseen kuitenkin ennen sitä. Koska olen yrittänyt ottaa asiasta selvää. Kuten nytkin, parasta aikaa. Hymyilee
tallennettu

kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 12.09.07 - klo:19:22 »

Muistaisikohan Kalamara, mistä ko. suojausta opiskeli? Hymyilee
tallennettu

Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 12.09.07 - klo:19:26 »

Muistaisikohan Kalamara, mistä ko. suojausta opiskeli? Hymyilee
Kerroinhan jo, että asia on minulle perin uutta. Uljastakokin se asia ompi, sitäkään en tiedä. En siis ole opiskellut ko. suojausta missään. Joten vastaukseni ompi, etten muista, kerran en ole opiskellut.
tallennettu

temesi
Vieras
« Vastaus #9 : 12.09.07 - klo:19:34 »

Kyllä suoraan sanoen ei jää muuta vaihtoehtoa kun että on äijässä nyt vikaa jos siima kestää 20 tuntia!!! Yksi nolla lisää tunteihin ja sitten voi vasta kääntää siiman ja vetää toiset samanlaiset setit vielä lisää. Joku homma menee nyt v...iksi...
tallennettu
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 12.09.07 - klo:19:42 »

Kyllä suoraan sanoen ei jää muuta vaihtoehtoa kun että on äijässä nyt vikaa jos siima kestää 20 tuntia!!! Yksi nolla lisää tunteihin ja sitten voi vasta kääntää siiman ja vetää toiset samanlaiset setit vielä lisää. Joku homma menee nyt v...iksi...

Voipi olla, olla voipi, sano. En menee moista kieltämäänkään. Lohduttavaa kuiteskin on tieto, etten ole sitten se ainut äijä, jossa sama vika piileepi. Mutta se on sinänsä sivuseikka se. Kunhan vaan nyt keksisi, notta mikä vika se äijässä ompi ja sitten, notta miten sen vian saisi korjattua.
 Mutta ei se pois sulje sitä, ettenkö mielellään lukisi arvon heittokala-kamraatien mahdollisia kokemuksia siiman suojelemisesta tavalla, jota tuopin alussa yritin kuvailla. Itselläni kun ei ole sitäkään kokemusta laisinkaan.
tallennettu

psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 12.09.07 - klo:19:50 »

Niitä viallisia äijiä alkaa nyt olemaan sitten lisää. Tänään kalastusliikkeessä otin asian puheeksi ja YLLÄTYS ; samankaltaisia kohtalotovereita löytyi lisää koko joukko. Eli Temesi enenkuin teet diagnoosia, ilma alan koulutusta, ukosta/ukoista niin kannattaa kokeilla edes ko siimaa. Tosin sitä vaan ei suositella kenellekkään.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
temesi
Vieras
« Vastaus #12 : 12.09.07 - klo:19:51 »

Tutkimaan tutkimaan. Jos mikään välineittesi osa kuluta siimaa, niin sitten ei tuu muuta mieleen ku et heittelet rannalta ja kivet ja systeemit syövät siimaa vaikka sitten huomaamattasi. Ja spiderin kanssa on tärkeää siiman oikein puolaaminen kelalle. Aika suurella varmuudella tulee muuten ongelmia...
tallennettu
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 12.09.07 - klo:19:52 »

Kerroinhan jo, että asia on minulle perin uutta. Uljastakokin se asia ompi, sitäkään en tiedä. En siis ole opiskellut ko. suojausta missään. Joten vastaukseni ompi, etten muista, kerran en ole opiskellut.
Tarkoitin, että olisikohan tuo sianihra -neuvo jossakin meille kaikille julkisella paikalla luettavissa vai saitko sen kenties privalla vai spostilla vaiko mitä häh?

Jos siima kestää 20h, on kyse maanantaikappaleesta tai jostain muusta, ei toi normaalia ole.
tallennettu

allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 12.09.07 - klo:19:53 »

Ultracast taitaakin olla ihan eri tavaraa kuin spiderwire stealth. Koittakaas stealthia niin ei tule samanlaisia ongelmia. Toisella puolalla spider stealth 0.17, kalatustustunteja siimalla jotain vähän yli 100. Vielä ok kunnossa, tosin en ole paljon käyttänyt enää kevään jälkeen kun ostin toiselle puolalle 0.2 spider stealthia. Sillä on kalastustunteja suunnilleen saman verran ja loistavassa kunnossa on.
« Viimeksi muokattu: 12.09.07 - klo:19:54 kirjoittanut allu_ » tallennettu
temesi
Vieras
« Vastaus #15 : 12.09.07 - klo:19:53 »

Ja olen muuten varmuudella käyttänyt KYMMENIÄ rullia spideria. Keksikää jotain todella repäisevää vastausta uudestaan että miksi YKSIKÄÄN rulla ei ole ollut millään tavoin virheellinen meikäläisen kohdalla???
tallennettu
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #16 : 12.09.07 - klo:19:55 »

Ja olen muuten varmuudella käyttänyt KYMMENIÄ rullia spideria. Keksikää jotain todella repäisevää vastausta uudestaan että miksi YKSIKÄÄN rulla ei ole ollut millään tavoin virheellinen meikäläisen kohdalla???
Montako niistä on ollut Ultracastia???
tallennettu

www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
temesi
Vieras
« Vastaus #17 : 12.09.07 - klo:19:58 »

Montako niistä on ollut Ultracastia???

Ei tämän aiheen otsikossa mainita mistään Ultracasteista. Ja teksteissäkin puhutaan vaan hämähäkeistä ja seiteistä ja ties mistä.
Laittakaa Stealthia kehiin ni ei tarvii itkee ettei pelaa.
tallennettu
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #18 : 12.09.07 - klo:20:00 »

Tarkoitin, että olisikohan tuo sianihra -neuvo jossakin meille kaikille julkisella paikalla luettavissa vai saitko sen kenties privalla vai spostilla vaiko mitä häh?

Jos siima kestää 20h, on kyse maanantaikappaleesta tai jostain muusta, ei toi normaalia ole.

Lainaus kalale.ee:n tuopista:

Kuule kalamara, kus sa küll elanud oled...siin vanemad kasutajad soovitand igatsugu nippe nööri hooldamiseks. Neist lihtsaim ja kaljukindlam on nööri poolimine läbi pekikuubiku(maslõ), seda on soovitav teha peale igat kolmekümne neljandat heidet (seda siis merevees..baltikum). Sellisel juhul nöör kestab ja ei vea ei sind ega iseennast kunagi alt. Alati on ta värvikus tagatud ja ei mingit marlitaolisust.

Edasijõudnutele räägin silikoonõli kasutamisest ja selle eelistest.

Über-julkisesti minä sitä neuvoa sain. Pyörittää silmiään
« Viimeksi muokattu: 12.09.07 - klo:20:06 kirjoittanut Kalamara » tallennettu

psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #19 : 12.09.07 - klo:20:06 »

Ei tämän aiheen otsikossa mainita mistään Ultracasteista. Ja teksteissäkin puhutaan vaan hämähäkeistä ja seiteistä ja ties mistä.
Laittakaa Stealthia kehiin ni ei tarvii itkee ettei pelaa.
Ei täällä kukaan itke muuta kuin lompakko. Ja tiesit aivan hyvin mistä siimasta on kyse kun sitä jo itse spider topikissa kommentoit. Se että sinä sitä käytät ei estä sitä mahdollisuutta että ko merkillä voisi jossain mallissa olla jotain vikaa. Tästähän on jo olemassa esimerkkejä edellisvuosilta.
Sitten asiaan: itse olen kyllä hieman varovainen tuon silikoniöljyn kanssa. Sillä on taipumus hieman syödä muoviosia. Mitä se sitten tekee siimalle on täysi arvoitus.
Tuon ihran jätän kyllä suosiolla valurauta-astioiden ja muurikoiden polttoon.
tallennettu

temesi
Vieras
« Vastaus #20 : 12.09.07 - klo:20:15 »

Juu ei tarvii uskoa mitään. Joulu tulossa, laittakaa kinkun kanssa samalle pellille uuniin ihraantumaan kaikki skeidasiimat joita on ihan pakko käyttää.
Enkä sitäpaitsi ole mikään selvännäkijä näitten teidän siimamerkkienne kanssa. Täytyy varmaan lukee jokaisen aiheen kaikki tekstit tältä koko foorumilta et osaa sitte yhdessä aiheessa muistaa mitä joku yksi jäsen mahtaa käyttää. Ihme juttua...
tallennettu
Pasi1
Insinööri, mp-maestro
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #21 : 15.09.07 - klo:07:50 »

Niin tästä tulikin mieleen, että X1R:llä on varsin mainioita öljyjä ja rasvoja myös kalastuskäyttöön (rapakon toisella puolella myydään myös Pennin nimellä). Arveluttavasti tuotteen nimi vain on "Rod & Reel Lube": http://www.x1r.fi/tuotteet/rrl.shtml.

Onko jonkun vavassa kugellagereita, vai miksi se vapa pitäisi rasvata?-)

Mainoksen mukaan "voitelee ja suojaa", joten ehkä myyntimies on ajatellut kalastajan haluavan myös suojata lapsuudenaikaisen bambuonkivapansa pläkkipellistä tehdyt liitoskohdat... Ettei vaan olisi mainosmieheltä päässyt aivopieru ja suomentanut tyhmyyttään koko amerikkalaisen mainostekstin sanasta sanaan.
tallennettu

1. Chuck Norris 2. Clint
J-KING
J-King lusikat / Merisika / Someron Picasso
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Paikalla

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #22 : 15.09.07 - klo:10:03 »

Niin tästä tulikin mieleen, että X1R:llä on varsin mainioita öljyjä ja rasvoja myös kalastuskäyttöön (rapakon toisella puolella myydään myös Pennin nimellä). Arveluttavasti tuotteen nimi vain on "Rod & Reel Lube": http://www.x1r.fi/tuotteet/rrl.shtml.

Onko jonkun vavassa kugellagereita, vai miksi se vapa pitäisi rasvata?-)
Kyllä vetovavoissa on jossain malleissa vaparenkaiden tilalla siima rissat, itselläkin tuollainen rautatanko on jossakin.
tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
Sillä olenhan laakson suurin sika
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #23 : 15.09.07 - klo:11:15 »

tallennettu

Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan Iskee silmää
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu