Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:11:19

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Siimat
| | |-+  kuitusiima ja kalan karkuutus
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: kuitusiima ja kalan karkuutus  (Luettu 711 kertaa)
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« : 22.08.06 - klo:00:20 »

no niin kuitusiimoista on nyt tullut jo vähän kokemusta ja olen huomannut että karkuutuksia tulisi enemmän kuin monofiililla
tähän on varmasti monia syitä ja yksi on varmasti vanha tottumus monofiilin joustavuuten

ehkä tulee runnottua liikaa kuidun kanssa vai olisiko kenties vavan pitämisestä aina 90 asteen kulmassa siimaan nähden apua
että saataisiin joustoa vavasta kun siimassa ei sitä ole (tuohon kyllä pyrkinyt mutta aina se vaan unohtuu)

jarrua tulee pidettyä melko löysällä.

tallennettu

kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 22.08.06 - klo:19:48 »

Olet huomioinut varsin tärkeän asian jo: monofiili-siima antaa enemmän anteeksi! Vavan oikeata kulmaa en pystyy neuvomaan, koska en ole itse koskaan kiinnittänyt tähän huomiota. Kylläkin suosittelisin "kuunteleman" käsilläsi vapaa, koska monikuitusiima välittää mielestäni vieheen liikkeet ja myös kalan saapumismerkin huomattavasti herkemmin kuin monofiilisiima. Ja kun vapa on ilmoittanut kalan saapumisesta vieheen koukunpäihin, niin ehkei todellakaan olisi järkevää riuhtaistaa aivan, miten sattuu. Mutta kyllä jämäkkä ja päättäväinen toiminta on paikallaan. Eli kala on tartutettava koukkuun, ottaen kuitenkin huomioon se, ettei monikuitusiima venyy, joten vavan liikkeen ei tarvi olla tartuttamishetkellä aivan noin pitkä, kun monfiilisiimaa käytettäessä.
 Sinänsä on aika vaikeata mennä sanomaan, että " juuri näin, eikä mitenkään toisinpäin", koska jokaisella meistä, jalon heittokalahenkilökunnan edustijsta, ovat omat metkunsa ja tottumuksensa, jopa uskomuksensakin, mikä saattaa aiheuttaa jopa suuttumusta siitä, että toinen "noin typeriä haastelee".
 Kuitenkin ajattelin, että josko tästä kyhäelmästä jotakin vinkkiä saisit. Ja mitä menetettyihin kaloihin tulee, niin onhan siinä omat hyvätkin puolensa: jos ei muuta, niin ainakin se, että sinulla jäi koukun irrottaminen, kalan tainnuttaminen, verestaminen ym. niiten kalojen osalta väliin ja pystyit säästyneen ajan käyttämään seuraavien kalojen jahtamiseen!
tallennettu

Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
jarmo vh
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 04.09.06 - klo:16:54 »

Kuitusiima lisää myös minun mielestäni varsinkin lohikalojen karkuutuksia, mutta toisaalta olen sitä mieltä, että kuitusiimalla huomaa enemmän ja nopeammin kalojen tärppejä. Itse en oikein osaa enää käyttää monofiilia esim. koski/jokikastuksessa koska tuntuma uistimeen on heikompi. Tästä seuraa se, että uistimia jää useammin pohjaan, koska pohjan tuntumastahan sitä usein kannattaa kalastaa. Kuitusiiman kanssa tuntee heti jokaisen tärpin, oli kyseessä sitten pohja tai kala. Tällöin vastaiskun tekeminen on nopeampaa ja toisaalta uistimen ehtii usein nykäistä pohjan tuntumasta selvemmille vesille. Tästä syystä kallistun kuitusiimojen kannalle. Erityisesti lohikaloja kalastettaessa vavan kannattaa kuitusiimaa käytettäessä olla mielestäni rauhallinen ja kokotoiminen. Tämä antaa kalojen nopeat tempoilut anteeksi. Hauen ja kuhan kanssa asialla ei ole niin suurta merkitystä.
tallennettu
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 04.09.06 - klo:17:18 »

Juuri näin.Minäkin olen huomannut tuon seikan,että koskilla kuitu on parempi vaihtoehto.Pari heikkousta silläkin sentään on.Nimittäin kulutuskestävyys ja jouston puute isohkon jalokalan kanssa tapellessa.Ohut kuitusiima kuluu uskomattoman nopeasti hankautuessaan koskikiviä vasten.Siksi olen alkanut käyttää koskilla kuitusiimaa monofiili kärjellä.Eli liitetään kuitusiiman päähän +- vavan mittainen pätkä laadukasta monofili-siimaa apuna vaikkapa tuplauni -tai verisolmua käyttäen.Monotapsin aina silloin tällöin vaihtamalla kuitua ei kulu juuri yhtään (säästytään uistintappioilta),joustoa löytyy sopivasti väsytyksessä,tuntuma ei juuri poikkea pelkällä kuidulla kalastamisesta ja heittopituudet ovat yhtä mallikkaat kuin pelkällä kuidulla.Eli saadaan molempien siimatyyppien edut kätevästi esille.
« Viimeksi muokattu: 04.09.06 - klo:17:20 kirjoittanut kevytkalastaja » tallennettu

temesi
Vieras
« Vastaus #4 : 05.09.06 - klo:16:02 »

Jarru täytyy pitää vähän löysemmällä kuin monofiillä kalastettaessa. Vavalla on suurin merkitys. Jäykkä ja lyhyt vapa, niin saa olla jarru aika löysällä.
Kannattaa kokeilla löysempää vapaa... Cool
tallennettu
Toge
VIP #13 "yhden menin ottamaan...."
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 13.09.06 - klo:18:13 »

Tuosta vastaiskusta sen verran että minä en edes kuitusiimalla tee kunnon vastaiskuja ollenkaan koska kuitusiima ei veny niin silloin kun kala siihen uistimeen käy kiinni niin se tekee sen vastaiskun jo itse.

Monofiilisiimassahan käy juuri niin että kun kala käy kiinni niin se siima joustaa niin paljon että koukut ei välttämättä tartu ja suuren vastuksen huomatessaan saalis sylkäisee vieheen suustaan pthui vaan  Iskee silmää

Saa korjata huoletta taas jos olen väärässä koska kerron näitä omien kokemuksien perusteella enkä minkään oppikirjojen  Hymyilee
tallennettu

Mitäs kyyyyl
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 14.09.06 - klo:14:43 »

kuidulla kalastattaessa en minäkään mitään hirmuista riuhtaisua tee.
vastaisku on nememmänkin lyhyt ja tietysti niin nopea kun vain mahdollista.

eli vavan kärki nousee vain noin 10 sentistä puoleen metriin tärpin voimakkuudesta riippuen.
tallennettu

kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu