Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:13:17

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Siimat
| | |-+  Kuinka paljon siimaa jengi laittaa puolaan aina?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kuinka paljon siimaa jengi laittaa puolaan aina?  (Luettu 2481 kertaa)
KALAMIES_
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #25 : 18.03.07 - klo:21:56 »

Eikös se silleen menny, et heito saa pidemmiks?
Mielestäni toisin päin Hymyilee
tallennettu

Eihän se mikään harrastus oo, ellei se viä kaikia rahoja:D
esal
VIP #23
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #26 : 18.03.07 - klo:22:51 »

Mulla tulee yleensä laitettua koko rulla sitä siimaa, kun siinä rullassa on 110 m, niin laitan sen.

Kumminkin tulee siimasotkuja ja joutuu katkomaan siimaa..
tallennettu
Spande
Spande Special
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #27 : 20.03.07 - klo:20:49 »

Laitan kelojen puolat ( puolautan ) aivan täyteen aina kelasta riippumatta.
tallennettu
Kid Buu
Vieras
« Vastaus #28 : 17.08.07 - klo:14:12 »

Laitan siimaa n. 2 mm vaille täyden puolan. Tässä nimenomaan etuna siiman parempi purkautuvuus, sillä jos siimaa on vain esim. puolikas puolaa, jää heitot lyhyemmiksi, koska purkausvastus on oleellisesti suurempi kuin täydeltä puolalta. Jos puola on siimatilavuudeltaan suuri, niin pohjalle tavallista siimaa noin puolet ja loput kuitusiimaa.

minä teen samanlaisesti 2mm puolan reunaa vaille! se estää ettei siimat tule yli puolan..
tallennettu
Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #29 : 18.08.07 - klo:22:02 »

Mulla on haspelissa monoa vain sen verran että puola peittyy ja loput kuitua. Siimaa on puolassa Pasin tavoin no 2mm vaille täysi. Liian täysi puola ei myöskään ole hyväksi-> sotkuja tulee helpommin ainakin allekirjoittaneella.
Tuo on aika laaja käsite "kalstukseen joka muodossa" Iskee silmää. Voipi olla että 130m ei joka lohijoella riitä mutta järvellä hyvinkin. Itelläni taitaa olla siimaa noin 140m ja kerran on alkanut monofiili paistamaan puolalta mutta sekin johtui omasta virheestä mutta niihinkin on hyvä varautua. Ainakaan minä en pysty jatkuvasti virheettömään suoritukseen Nolostunut. Toinen syy isoon kuidun määrään on että heittohaspeli on ajoittain myös uistelukäytössä eli saattaa tulla pitkähköjä purkauksia kelalta.
Nyt tuli sitten mieleen että millaista kelaa Kasankin ajatteli? Haspelia/hyrrää? Hyrrissä on on hieman yli 200m 40/45 monoa ja yhdessä testinä kuitua.
Monet puhuu tota että pistää monoa ennen kuin puolaa kuitusiiman. Minkälaista hyötyä siitä on? Hymyilee
tallennettu
esal
VIP #23
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #30 : 18.08.07 - klo:22:06 »

Monet puhuu tota että pistää monoa ennen kuin puolaa kuitusiiman. Minkälaista hyötyä siitä on? Hymyilee
Kun ainakin osa kuitusiimoista lähtee luistamaan puolalla, siksi siis laitetaan pohjalle hieman monofiilia, joka ei taasen luista. Saman asian ajaa kai myös teipinpalanen puolalla. Näin minä olen asian ymmärtänyt.
tallennettu
temesi
Vieras
« Vastaus #31 : 18.08.07 - klo:22:09 »

Kyllä ne kaikki kuitusiimat luistaa siellä pohjalla. Teipinpalaa en itse suosi. Lisäksi jos kelan siimakapasiteetti on suuri, niin turha täyttää kalliilla kuitusiimalla koko puolaa.
Monofiili menee täytteenä pohjalla ihan hyvin.
tallennettu
Mikko10
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #32 : 18.08.07 - klo:22:10 »

Okei valkeni asia minullekkin Hymyilee leveästi
tallennettu
Korkis
Riko - sitä ei voi yksikään kala vastustaa
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Profiili
« Vastaus #33 : 26.12.07 - klo:15:06 »

Ajattelin nyt täältä vielä kysästä, että kun nyt ostin ton daiwa laguna 1500 tollaseen kevyehköön koski/jigi kalastukseen niin mikä ois sellanen hyvä siima paksuus mitä tohon kannattais puolata? Kuitusiimaa siis...yks rulla olis "ylimääräsenä" 0,20 spiderii mut taitaa olla vähän liian paksua...

edit: ei ehkä ihan otsikkoon sopiva
tallennettu

---Riko-vaaput---
Mikko10
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #34 : 26.12.07 - klo:15:15 »

0.16 tai 0.17 voisi olla ihan hyvä tohon koski/jigikalastukseen niin lentää pienemmätkin uisteet/jigit. Itsellä kevyessä setissä 0.16mm Sufix matrix Prota.
tallennettu
rolli92
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #35 : 07.06.08 - klo:19:38 »

Osaisikos joku sanoa kuinka paljon 0,15 siimaa menee puolalle, jossa on annettu tiedot amerikan mallissa, elikkä 2lb/180yds* 4lb/115yds * 6lb80yds.

En millään yksikön muuntimilla saannut järkevää tulosta, joten jos joku osaisi heittää, niin osaisi siimaakin käydä sopivasti ostamassa.
tallennettu
Pasi1
Insinööri, mp-maestro
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #36 : 07.06.08 - klo:19:48 »

* 6lb80yds.

6 lb=2,7 kg / 80 yds=73 m ... huom: monofiilille, eli minkä paksuista on 2,5-3kg monofiili (0,15-0,20 suuruusluokkaa siimasta riippuen) ja siitä sitten päästään suoraan kuitusiiman paksuuteen ja menekkiin. Saatan tietysti olla väärässäkin, mutta noin muistelisin asian olevan.

« Viimeksi muokattu: 07.06.08 - klo:19:56 kirjoittanut Pasi1 » tallennettu

1. Chuck Norris 2. Clint
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #37 : 07.06.08 - klo:19:50 »

Osaisikos joku sanoa kuinka paljon 0,15 siimaa menee puolalle, jossa on annettu tiedot amerikan mallissa, elikkä 2lb/180yds* 4lb/115yds * 6lb80yds.

En millään yksikön muuntimilla saannut järkevää tulosta, joten jos joku osaisi heittää, niin osaisi siimaakin käydä sopivasti ostamassa.
Olisko moisesta apuja:

* siimat.jpg (185.62 kilotavua, 970x406 - tarkasteltu 42 kertaa.)
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
Murmeli
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #38 : 07.06.08 - klo:21:39 »

Mulla meni kaikki 130 metrin Fireline Abu Garcian puolalle. Saa heittää niin pitkälle, kuin siimaa piisaa ja on vara lyhennellä. Avovesikauden alussa revin yleensä muutama kymmenen metriä kulunutta siimaa roskiin. Saa aloittaa kauden "uusilla" siimoilla.
tallennettu

. - Murmeli Pohjoisesta
osku_
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #39 : 09.06.08 - klo:15:04 »

Täyteen vaan puola tai riippuu mutta 110 metriä 0.20 spideriä menee helposti puolalle, ja jää tilaakin vielä.
tallennettu

kalastus se oikea harrastus
Mikko10
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #40 : 09.06.08 - klo:15:13 »

Mulla meni kaikki 130 metrin Fireline Abu Garcian puolalle. Saa heittää niin pitkälle, kuin siimaa piisaa ja on vara lyhennellä. Avovesikauden alussa revin yleensä muutama kymmenen metriä kulunutta siimaa roskiin. Saa aloittaa kauden "uusilla" siimoilla.
Mieluummin kannattaa kääntää siima toistapäin, niin on taas tuoretta siimaa kelalla. Ei mene turhaan haaskuun kallista kuitua  Hymyilee
tallennettu
v4ld0_
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #41 : 09.06.08 - klo:16:57 »

seon kyllä ihan järkevää, mutta saa sitä alennuksistakin halvalla. Hymyilee leveästi
tallennettu

Heittokalastus.info:n 1000 jäsen. Virnistää
Murmeli
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #42 : 09.06.08 - klo:17:16 »

Mulla on hyllyssä 2 €:n Rapala Thermic Braid, jonka laitan seuraavana Firelinen jälkeen puolalle. Fireline kestää jonku kolme neljä vuotta ja aina niitä alennus siimoja aina jostain löytyy.
tallennettu

. - Murmeli Pohjoisesta
v4ld0_
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #43 : 10.06.08 - klo:13:41 »

minä kyllä vaihan siiman aina 1krt. per kesä tai riippuu kuinka paljon se kuluu.
toi fireline taitaa olla jo aika väritöntä ja heikkoa ton 3v jälkeen.
tallennettu

Heittokalastus.info:n 1000 jäsen. Virnistää
TMU-82
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #44 : 10.06.08 - klo:15:22 »

Osassa keloissani on ainoastaan reilun heittopituuden verran kuitua ja loput monofilia. Toisiin olen laittanut pohjille sen verran monofilia, että kuitu(110m-130m) täyttää puolan juuri sopivasti.
tallennettu

Mulle kävi vahinko. Sain kalastusreissulla kalan...
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu