Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:09:39

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Siimat
| | |-+  Jigikalastus: Kuitu vs. Monofiili
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Jigikalastus: Kuitu vs. Monofiili  (Luettu 3581 kertaa)
minnow
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Erämies on eri mies...

Profiili
« Vastaus #50 : 05.02.08 - klo:08:20 »

Kuidullahan uistimet saa helpommin pois pohjasta, mutta vedon on oltava tasainen. Kun monofiilillä yrittää, niin vedon on lähdettävä mahdollisiman läheltä uistinta, sillä muuten siima vain venyy.
tallennettu

Tiedän mm. kaiken...
topsu
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #51 : 11.07.08 - klo:08:10 »

Onko 0.25 kuitu liian paksua ahvenen jigitykseen?HuhHuh Nolostunut
tallennettu
Jio
Jerkkijulkkis
SHS-Jäsen
Jäsen
**
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #52 : 11.07.08 - klo:08:17 »

Onko 0.25 kuitu liian paksua ahvenen jigitykseen?HuhHuh Nolostunut

-Ei ehkä liian paksua mutta hätävarjelun liioittelua ehkä. Riippuu vähän siitä kuinka painavilla jigipäillä ja kumilörtsyillä aikoo kalastaa.
tallennettu

topsu
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #53 : 11.07.08 - klo:08:35 »

7g-14g jigipäillä. 3"-7" toukkajigejä ja 3"-5" kalajigejä
tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #54 : 11.07.08 - klo:09:07 »

Onko näin? Riippuu aivan merkistä ja paksuudesta mikä kuitusiima kestää kunnon ryhinän.Esim. jos alat kunnolla kiskomaan uistinta kiven välistä vaikka 0.06mm Firelinellä, niin eise kauaa kestä. Mutta sitten kun puhutaan yli 0.20mm kuitupiuhoista, niin monella on aika uskomattomat vetolujuudet kuten esimerkiksi spiderilla jolla kiskoo koukut suoriksi hyvin.
Jänis taisi tarkoittaa, että kuitu ei kestä äkkinäisiä rykäisyjä ja harmikseni sen olen huomannut liiankin hyvin.
Eikä paljoa vaikuta merkki tai paksuus kun 0.36mm pp, 0.17-0.35mm spiderit ja 0.17 firelinet paukkuu poikki nopeassa terävässä nykäyksessä.  Pyörittää silmiään
tallennettu

Suruaika on ja tuska on valtava! :'(
Parhaimmistakin paremmilla kalavesillä nähdään Ukka Pappani! <3
fisher3
Jäsen
*
Poissa

(:On nätti kala perkule:) ei niitä pyytämättä saa!

Profiili
« Vastaus #55 : 16.07.08 - klo:17:42 »

monofiiliä käytän mutta kuitusiimat sopii myös hyvin:D
tallennettu
SammyDavids
International "Fisherman"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #56 : 16.07.08 - klo:18:46 »

Muistaakseni jigi-guru Peter Lahti totesi jossain haastattelussa ettei hänkään enään juurikaan käytä alle 0,17 mm ohuempia, paitsi aivan erikoistilanteissa jigatessa todella syvältä syksyisin. Ei nyt varsinaisesti liittynyt eri siimojen vertailuun, mutta ihmettelen kyllä itsekkin noita ohuimpia seittejä (<0,15) että mitä niillä voittaa.
tallennettu
a-n-a
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #57 : 16.07.08 - klo:20:19 »

Tekisi mieli vastata tähän ensinmäiseen kysymykseen KYLLÄ
Tämä oli keskustelusarjan ensinmäinen kysymys ja siihen on perusteellisia vastauksia jo hyvinkin monelta. Itselläni ei ole nykyään käytössä missään onkilaitteessa muuta siimaa kuin punottu.  Enkä ikinä mitään muuta tulekaan käyttämään. Perusteluina on se tuntuma minkä punottu siima antaa: lähes olemattomatkin näykkäisyt tuntuvat heti vavassa.

Tossa on jo yksi suurimmista syistä miksi jigikalastuksessa käytän pelkästään kuitua. En aio luetella kuitusiiman kaikkia hyviä puolia tähän koska veikkaisin että aika moni muu on sen jo tehnyt joten itse ei tarvitse. Mielipiteeni: Kuitusiima 100 Monifiili 0. Hymyilee
« Viimeksi muokattu: 16.07.08 - klo:20:22 kirjoittanut a-n-a » tallennettu

AMR
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #58 : 16.07.08 - klo:20:33 »

Jänis taisi tarkoittaa, että kuitu ei kestä äkkinäisiä rykäisyjä ja harmikseni sen olen huomannut liiankin hyvin.
Eikä paljoa vaikuta merkki tai paksuus kun 0.36mm pp, 0.17-0.35mm spiderit ja 0.17 firelinet paukkuu poikki nopeassa terävässä nykäyksessä.  Pyörittää silmiään
Millaisessa tilanteessa tulee niin kova nykäisy että saat esim 0,35 punotun poikki pelkällä nykäisyllä jigatessa? Itse on ole koskaan moista onnistunut tekemään omilla siimoilla ja kepeillä ellei ole ollut viallinen siima tai jälkikäteen huomattu viallinen vaparengas.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #59 : 16.07.08 - klo:21:20 »

Millaisessa tilanteessa tulee niin kova nykäisy että saat esim 0,35 punotun poikki pelkällä nykäisyllä jigatessa? Itse on ole koskaan moista onnistunut tekemään omilla siimoilla ja kepeillä ellei ole ollut viallinen siima tai jälkikäteen huomattu viallinen vaparengas.
No noin paksua kuitua en jigauksessa ole saanut poikki vielä, kun en noin paksua edes käytä siinä hommassa, mutta 0.17-0.25mm on paukkunut liian useasti poikki, kun olen tuntenut vavassa jotain epätavallista ja tehnyt vastaiskun niin sillo napsahtanut poikki (ja kyseessä oli pohja harmikseni, eikä kala joka olisi vienyt sen jigin)

Sitten ot:nä, niin 0.35mm spider stealt ja 0.36mm pp kuidut olen taas samanlaisessa äkkinykäys tilanteessa jerkkikalastuksessa saanut poikki tuon tuosta ja sinne kaislanjuureen tai minne kivenkoloon onkaan jäänyt jerkkejä kun vavassa olen tuntenut jonkun epämääräisen kolauksen ja aina varmuudella teen vastaiskun, jos se olisikin ollut varovainen tärppi vain ja mahdollisesti jäisi kiinni kuten muutaman kerran onkin jäänyt kiinni hauki kun olen tehnyt sen vastaiskun.
tallennettu

SammyDavids
International "Fisherman"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #60 : 16.07.08 - klo:21:55 »

No noin paksua kuitua en jigauksessa ole saanut poikki vielä, kun en noin paksua edes käytä siinä hommassa, mutta 0.17-0.25mm on paukkunut liian useasti poikki, kun olen tuntenut vavassa jotain epätavallista ja tehnyt vastaiskun niin sillo napsahtanut poikki (ja kyseessä oli pohja harmikseni, eikä kala joka olisi vienyt sen jigin)

Sitten ot:nä, niin 0.35mm spider stealt ja 0.36mm pp kuidut olen taas samanlaisessa äkkinykäys tilanteessa jerkkikalastuksessa saanut poikki tuon tuosta ja sinne kaislanjuureen tai minne kivenkoloon onkaan jäänyt jerkkejä kun vavassa olen tuntenut jonkun epämääräisen kolauksen ja aina varmuudella teen vastaiskun, jos se olisikin ollut varovainen tärppi vain ja mahdollisesti jäisi kiinni kuten muutaman kerran onkin jäänyt kiinni hauki kun olen tehnyt sen vastaiskun.

Vaikka en paljon ole jigaillutkaan niin en kyllä ole kylää saanut 0,20 tuoretta kuitua poikki millään rykimisellä (normi, ei jigikalastuksessa) kun muistaa ottaa siimasta aina pois sen vähän rispaantuneen osan. Joskus alussa löi sanka sormille uudella kelalla ja silloin uistimet sano moido aika komeesti. Mitä enemmän on kalastanut sitä vähemmän hävikkiä on kyllä tullut.  Pyörittää silmiään
tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #61 : 16.07.08 - klo:22:00 »

Vaikka en paljon ole jigaillutkaan niin en kyllä ole kylää saanut 0,20 tuoretta kuitua poikki millään rykimisellä (normi, ei jigikalastuksessa) kun muistaa ottaa siimasta aina pois sen vähän rispaantuneen osan. Joskus alussa löi sanka sormille uudella kelalla ja silloin uistimet sano moido aika komeesti. Mitä enemmän on kalastanut sitä vähemmän hävikkiä on kyllä tullut.  Pyörittää silmiään

No huonolla tunnetulla tuurilla olen saanut aivan ensimmäisellä heitoilla, aivan uuden kuidun, aivan heiton alussa jo poikki.  Pyörittää silmiään Virnistää
Huono tuurini monissa asioissa oikein pistää naurattamaan.
tallennettu

a-n-a
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #62 : 17.07.08 - klo:09:49 »

Onko kuinka uutta siimaa ollut ja minkä valmistajan tai onko ollut rispaantuneita kohtia siimassa? Hymyilee Käytän itse fireline 0.17mm  jigailussa ja olen ollut tyytyväinen, kestää hyvin nykäisytkin. Kuulostaa vaan oudolta että vastaiskua tehdessä hyvässä kunnossa oleva siima katkeaisi  Epävarma
tallennettu

AMR
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #63 : 17.07.08 - klo:10:19 »

Onko kuinka uutta siimaa ollut ja minkä valmistajan tai onko ollut rispaantuneita kohtia siimassa? Hymyilee Käytän itse fireline 0.17mm  jigailussa ja olen ollut tyytyväinen, kestää hyvin nykäisytkin. Kuulostaa vaan oudolta että vastaiskua tehdessä hyvässä kunnossa oleva siima katkeaisi  Epävarma

No etenkin fireline mulla on katkennut.  Pyörittää silmiään
Nopeassa terävässä nykäyksessä jäi oma saumallinen sinipeili zalttikin pohjaan heti, viime keväänä minnow spoon lähti pitkälle lennolle vaikka sanka oli auki ja siimaa olisi päässyt tulemaan puolalta ku kädellä vedin, mutta ei fireline silloin kestänyt, tiedä sitten mistä taas johtui. Kait se mun huonoa tuuria on vaan. Nyt uskalsin laittaa taas puolalle pitkästä aikaa firelinea ja saas nähdä mihen siihen on.
Ja siimaa on katkennut kyllä rispaantuneena myöskin, en voi sanoa ettei niin olisi päässyt käymään, mutta on sitä katkeillut äkkinykäyksissä uudet ja vanhat mulla. Merkit mitä mulla on ollut niin 0.17-0.25mm spider stealt, 0.17mm fireline ja nyt fireline crystal mitä en ole vielä päässyt testailemaan ku enolta sain. Ja ei ne nyt joka kerta mene poikki kun vasta-iskun teen, mutta jigailussa monen monta kertaa käynyt niin kun jigi jäänyt pohjaan ja vavassa tuntunut silloin jotenkin kummalliselta ja tehnyt sen vasta-iskun niin *naps*
tallennettu

a-n-a
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #64 : 17.07.08 - klo:10:37 »

Omituista  Huh Ja vaparenkaat ovat kunnossa myöskin ettei ole rikkinäisiä vaparenkaita jotka syövät siimaa? Yksi vaihtoehto tietty on että uistimet ovat vaan sattuneet niin huonolla tuurilla kivenkoloon ja olet tehnyt vastaiskun ja siima leikkautuu kiviä vasten poikki. Oli syy mikä tahansa mutta ei tollanen ole mukavaa kun tulee paljon tappiota jos napsahtelee noinkin herkästi siimat poikki  Nolostunut
« Viimeksi muokattu: 17.07.08 - klo:10:40 kirjoittanut a-n-a » tallennettu

AMR
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #65 : 18.07.08 - klo:10:26 »

Omituista  Huh Ja vaparenkaat ovat kunnossa myöskin ettei ole rikkinäisiä vaparenkaita jotka syövät siimaa?

No vavasta ei ole kiinni kyllä. Mulla on käytössä ollut aktiivisesti 5 vapaa ja kaikilla on jossain vaiheessa mennyt siimat poikki äkkinykäyksessä.
2 vapaa uskoisinkin tuohon vaparenkaisiin, kun ovat sen verran vanhoja jo ja sen takia myöskin jääneet vähemmälle käytölle, että niissä olisi jotain pientä kulumista tullut. Viimeisen vaparenkaan olen saanut vaihtaa niihin jo monen monta kertaa ja molemmissa se on tällä hetkellä kaupasta juuri tuotuna. Mutta 3:sta käytössä olevasta vavasta en usko, kun ei renkaissa mitään rikki ole 100% varmasti.

Lainaus
Yksi vaihtoehto tietty on että uistimet ovat vaan sattuneet niin huonolla tuurilla kivenkoloon ja olet tehnyt vastaiskun ja siima leikkautuu kiviä vasten poikki.

Tämä syy ollut varmasti monissa kyllä jo, että on vasta-iskussa vasta hankautunut juuri siihen kiveen, tukkiin, betoni paaluun, mihen onkaan jäänyt kiinni niin siinä vasta kulunut ja sen takia napsahtanut poikki.
Mutta sitten on edelleen napsunut poikki, kun uistin roikkuu kaislassa kiinni ja yritän kiskoa sitä irti niin välillä on napsunut poikki pelkästä nykimisestä.
tallennettu

Stögö
Wireless Fisherman
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #66 : 18.07.08 - klo:10:41 »

Kuitu on eri merkkisinä ollut alkua lukuunottamatta käytössä ja muutama viikko sitte Vaeltaja -kelan oston yhteydessä ostin 0.25mm monoa ihan vaan että saan siihen kelaan siimaa. Pitihän se käydä sitten testaamassa ja ensimmäisen puolituntisen jälkeen teki mieli repiä siimat pois ja huutaa siellä rantsussa että voi v.... ei ikinä enää monoa mun heittokeloihin. Ei minkää sortin tuntumaa jigiin jolloin pohjatärpit lisääntyy ja eihän niitä normaalivahvuisella monolla revitä ylös. Tyhymä jäärä kun olen niin lähdin vielä kuitenkin kerran jigaamaan mutta tulin äkkiä poiskin. 15 minuuttia ja hermo oli aika liki katkeamispistettä...

Nyt vaihdoin monon tilalle käytettyä, merivedessä liotettua 0.2mm ultra castia ja se on em. "vioista" huolimatta miljoona kertaa parempi siima kuin mikään mono. Mikähän on mielipide sitten kun ostan ihka uudet siimat tuohon. Iskee silmää
tallennettu

"Rakastan kalastamista. Sitä heittää siiman veteen, eikä tiedä mitä toisessa päässä on. Mielikuvitus leikkii pinnan alla."   -Robert Altman-
"You should be the change that you want to see in the world" -Gandhi-
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu