Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:11:59

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Siimat
| | |-+  Jigikalastus: Kuitu vs. Monofiili
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Jigikalastus: Kuitu vs. Monofiili  (Luettu 3602 kertaa)
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #25 : 31.01.07 - klo:23:01 »

Jigauksessa käytän kuitua, toki monofiilillakin onnistuu mutta tällöin hommasta katoaa suurin hauskuus.
Välillä kun olosuhteiden pakosta joutuu jigaamaan monolla, huomaa kuinka ylivertaista kuitu on tässä kalastusmuodossa.
tallennettu

igors
V.S.O.P - vain lääkkeeksi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #26 : 01.02.07 - klo:10:55 »

Onko ahvenen jigauksessa pakko käyttää kuitusiimaa? Tai onko se edes tarpeellista?

Tekisi mieli vastata tähän ensinmäiseen kysymykseen KYLLÄ
Tämä oli keskustelusarjan ensinmäinen kysymys ja siihen on perusteellisia vastauksia jo hyvinkin monelta. Itselläni ei ole nykyään käytössä missään onkilaitteessa muuta siimaa kuin punottu.  Enkä ikinä mitään muuta tulekaan käyttämään. Perusteluina on se tuntuma minkä punottu siima antaa: lähes olemattomatkin näykkäisyt tuntuvat heti vavassa.

Punotun hyvänä puolena on lisäksi se seikka että voi käyttää huomattavasti ohuempaa siimaa punottuna kuin monona. Enkä luottaisi monosiimaan joka olisi muutaman vuoden ollut kelassa, mutta vastaavasti punotun kestävyys ei tunnu siitä niin paljoa kärsivän. Edelleeen plussana punotulle on sen huomattavasti pienempi "muisti". ( Olin erään ei niin vakituiseen kalastavan kanssa heittelemässä ja hänellä oli pari vuotta vanhaa monosiimaa kelassa. Siimassa oli niin mieletön muisti että vaikka heiiti painavaa kuvaa niin siiima lähti haspelista lähes yhtenä myttynä, eikä oiennut vaikka sitä vedettiin veneeen perässä kela lähes tyhjäksi.)

en tiiä miksi tämä jäi vihreeksi!!  Ko täst tieroit mitä tähä kirjoti ei kukkaa voi ol eres katteelinen

Koodia:
[/quote]
-lopetustagi puuttui tosta lainauksesta Hymyilee t: Juha
« Viimeksi muokattu: 01.02.07 - klo:12:12 kirjoittanut Juha » tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
sepaonu
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

kjk

Profiili WWW
« Vastaus #27 : 01.02.07 - klo:15:07 »

Itse käytan vain punottu jigikalastuksessa.
Jos on kova virta, niin pidäs ymmärta, että monon käyttö, pienempi paino jmt tarkoitta sita, että jigi vajo pohjan saaka enemmän aika, se voi olla huono, jos kala on pohjassa ja hyva, jos kala on välivedessa tai tykka, että viehe heilu pohjan kohdalla. Myös tämmoisen jigipään käyttaminen, missa on paino ja koukku erikseen yhdisteltu lukolla, tämmoinen jigipää löyta paremmin pohjan virtauksessa kuin jäukka, missa on koukku valattu painon sisän. Myös jigipään muoto, pyorea, tai muu mallinen voi vaikuta, miten tapahtu virrassa vajominen, miten jigi jää pohjalle jne.
Olen huommanut, että jigipaino virrassa või vaikutta saalin lähes tuplasti.
tallennettu

kerän aurinkonlaskuja korvien välille
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #28 : 03.02.07 - klo:04:17 »

Tuntuu olevan hyvin yksimielistä porukkaan siiman suhteen.Itse vastaisin että ei ole pakko käyttää kuitusiimaa.
Mielestäni kuitu siimoja on ylistetty jo turhankin paljon ja tuntuu että kuitu olisi vähän niin kuin muotia nykyisin.

Kieltämättä kuitusiimassa on omat vahvuutensa jigattaessa,mutta ei se ole ainoa oikea vaihtoehto.
Ja ahvenen leuathan on hyvin hennot ja venymättömällä siimalla ne repeävät melko helposti.
Myös kuitusiimojen Rahina ja kahina ei minun korvaa miellytä verrattuna monofiilin äänettömyyteen.

Jokainenhan sen voi omalla kohdallaan itse todeta mistä tykkää ja mistä ei.Itse en enää kuitusiimojen kanssa paljon pelaile vaan luotan
Rapalan finesseen jonka olen todennut oikein mainioksi siimaksi niin jigaukseen kuin kevyeeen soutu uisteluunkin.

tallennettu

kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
SUURkalastaja jyväskyläst
Vieras
« Vastaus #29 : 06.02.07 - klo:16:37 »

Punotulla kyllä joskus siimat menee herkästi solmuun, mutta muuten parempaa. Menettää vähemmän vieheitä ja saa paremman tuntuman kalastukseen Hymyilee
tallennettu
temesi
Vieras
« Vastaus #30 : 06.02.07 - klo:18:06 »

Ite en oo ainakaan kertaakaan saanut kuitusiimoihini ensimmäistäkään solmua. Käytän ainakin 7 eri kelassa tällä hetkellä kuitusiimoja, ehkä voi olla jossain muussakin vielä.
Hyrrässä ja haspelissa molemmissa toiminut erittäin hyvin.
tallennettu
fatbloke
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #31 : 06.02.07 - klo:23:19 »

Kyllä se riippuu tilanteesta. Todella kovassa virrassa soikeanmallinen fireline alkaa ainakin kantamaan ja pyörimään, jolloin tuntuma katoaa kokonaan. Silloin pyöreä mono toimii paremmin ja tuntuma jigiin on parempi.

Ja tosiaan se 0,20 fireline on paljon paksumpaa, kuin 0,20 mono.  Nyt pidemmän aikaa vertailleena fireä ja monoa ne ovat kustannuksiltaan ja kestoiltaan suurinpiirtein samaa luokkaa. Eli vaikka fire on kalliimpaa, sitä tarvitsee ostaa harvemmin. Minun keloillallani 0,20 fire vie saman verran tilaa, kuin 0,30 mono samoilla metrimäärillä. Siitä saa suunnilleen samat vetolujuudet.

Siiman valinta riippuu täysin kalastustarkoituksesta. Vähän virtaavassa vedessä kuitu huomattavasti parempi tuntumaltaan, mutta virtavedessä huonompi.
UL kalastuksessa mono koskella parempi, muualla kuitu. Vedossa mono joustavuutensa ansiosta joskus parempi ja joskus huonompi.

Eli kummassakin siimassa on hyvät ja huonot puolensa, oikeastaan kela on suurempana rajoittajana tässä asiassa. Jos kela puolaa huonosti, niin kuidulla kalastus on yhtä tuskaa.   
tallennettu

En ole yhtä komea, kuin Cruise, mutta sekopäisempi. En ole yhtä lihaksikas, kuin Arnold, mutta vaikeammin ymmärrettävä. En ole yhtä hauska, kuin John Candy, mutta lihavampi. En ole yhtä taistelutaitoinen, kuin Seagal, mutta olen ilmeettömämpi. En omista samanlaista melaa, kuin Holmes, mutta olen rumempi, Eli kaikinpuolin olen täydellinen
kt250465
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #32 : 20.03.07 - klo:15:42 »

Kukin tekee mitä haluaa ja mistä itse pitää. Itse aloitin jiggailun Rapalan finessellä ja kalaa tuli silläkin. Viime kesänä kokeilin kuitua eka kertaa enkä vaihda takaisin monoon. Mökkijärven pohja on niin täynnä risua ja isompaa oksaa, että jigien menekki oli suurta monolla. Kuitusiimalla koukkujen kiskominen ylös pohjasta onnistuu mainiosti. Hymyilee
tallennettu
Paroni
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #33 : 21.03.07 - klo:00:20 »

Mielenkiintoinen juttu tuo kuitusiiman kantaminen virtavedessä. Nyt kun sitä miettii niin ihan loogiselta se kuulostaa. En oo koskaan jigaillu virtavesissä, niin ei ole tullut asiaa tuolta kannalta ajateltua, aina sitä oppii uutta.  Hymyilee
Itse kun jigailen vaan ei-virtaavassa vedessä, niin olen tuon kuitusiiman havainnu paremmaksi tunnokkuuden takia ja vähemmän kuidulla on tullut viehemenetyksiä risujen takia.
tallennettu
ooveehoo
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #34 : 22.03.07 - klo:13:03 »

Enemmän käytän kuitua, mutta monoakin tulee aika paljon käytettyä.
tallennettu
Stögö
Wireless Fisherman
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #35 : 22.03.07 - klo:14:05 »

Enemmän käytän kuitua, mutta monoakin tulee aika paljon käytettyä.

Millaisissa tilanteissa käytät minkäkin tyyppistä siimaa? Millä perusteella päädyit kyseiseen siimaan?

Viesteihin hieman perusteluja pelkkien ilmoitusten sijaan.
tallennettu

"Rakastan kalastamista. Sitä heittää siiman veteen, eikä tiedä mitä toisessa päässä on. Mielikuvitus leikkii pinnan alla."   -Robert Altman-
"You should be the change that you want to see in the world" -Gandhi-
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #36 : 23.03.07 - klo:17:01 »

Millaisissa tilanteissa käytät minkäkin tyyppistä siimaa? Millä perusteella päädyit kyseiseen siimaan?

Laiska kun olen,niin sillä siimalla sitä kalastellaan mitä sattuu puolalla olemaan.Toiselle puolalle vois tietysti pyöräyttää kuitusiiman.
Mutta eipä tuota puolaa/siimaa jaksa vaihdella kesken kalastuksen jos se toinen siima tyyppi nyt on hieman parempi jollekin toiselle uistimelle tai veden tyypille.
tallennettu

kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
wireless
Jäsen
*
Poissa

Harrasteista paras !

Profiili
« Vastaus #37 : 21.05.07 - klo:17:19 »

Olen vannoutunut monofilsiimojen käyttäjä nuoresta jannusta saakka.Eipä silloin oikein mitään erikoisia ollutkaan.Nyt vaihdoin uuden kelan myötä 0,15 vaaleaan(joku väritön?) kuituun ja ihan tyytyväinen olen ostokseeni...toistaiseksi. Pyörittää silmiään En näe kyllä mitään estettä miksi ei kuitua voisi käyttää.Hinta on kyllä hiukan korkeampi mutta kaikki harrasteethan aina maksavat jotain Hymyilee leveästi Käytän edelleen hyrrässä monosiimaa.
tallennettu
Taho
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Pikku hauki

Profiili WWW
« Vastaus #38 : 22.05.07 - klo:19:40 »

Itsellä lähes poikkeuksetta aina käytössä jigikalastuksessa Fireline 0.17 paksuisena. Eikä tuntuma ole minun mielestä niinkään se tärkein asia vaan vetolujuus. Jos käyttäisin n. 0.20 monofiilia, päivän aikana jäisi pohjaan montakymmentä jigiä. Kun taas kuidulla saa jigit lähes aina irti pohjasta. Täytyy vain muistaa katkaista aina pieni pätkä siiimasta pois kun se tuntuu kuluneelta.
tallennettu

Spande
Spande Special
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #39 : 22.05.07 - klo:21:30 »

Eikö kukaan katso sitä tärppiä siimasta??? Ainakin meikämanne näkee tärpin siimalla kuin siimalla ja siimasta ennen kuin tuntee jotain vavassa tai kelassa. Silloin tehdään se vastaisku kun siima heilahtaa. Mono vs. punottu ei jigailussa ole lainkaan toisiaan poissulkevia, vaikka punotuilla ( ei siis fire ) onkin todistettavasti parempi tuntuma. Koskessa esim. monoilla on ihan omat paikkansa vaikka punotut ovatkin ns. autuaaksitekeviä.
tallennettu
tormentor
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #40 : 18.01.08 - klo:22:59 »

Tuli tässä mieleen toissakesäinen kuhan jigaus reissu. Kaverin kanssa osuttiin huippu syönnille, kalaa tuli ihan solkenaan, siis itselleni. Sitten kun tilanne oli 19-3 minun hyväksi, niin ruvettiin miettimään että mikä hitto siinä on kun kaveri ei tahdo saada mitään. Jigit oli tasan samanlaisia, uittotyyli oli suht samallainen molemmilla, ja yleensä ahventa jigatessa saaliit olivat jakautuneet melko tasaisesti. No jotenkin tuli mieleen jokin vanha erän kirjoitus, kun oli puhuttu että kuhalle mono olisi parempaa. No kaverilla oli 0,2mm kuitu ja itselläni 0,25mm mono. Seuraavana iltana tultiin samalle paikalle, tällä kertaa kaverillakin monoa kelalla. Syönti ei ollut läheskään samanlaista, mutta saalis oli 7 kuhaa molemmille + muutama ahven ja hauki. Onko muille sattunut samalla lailla kuhan jigauksessa? Jigaus paikallamme oli vettä n.4 metriä, ja käytössä 5g lyijypää ja 3'' tuokka pyrstö. Sen jälkeen en ole kuitua kuhan jigauksessa käyttänyt kuin syvissä paikoissa (+5m) ja on tullut huomattua sekin että niin kevyt jigipää kuin mahdollista, jos vettä on vain pari metriä niin 3g pää on tehokkaampi kuin vaikka 7g lyijypää.
tallennettu
Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #41 : 18.01.08 - klo:23:14 »

Tuohon en osaa kyllä vastata. Olen kuullut että todella matalassa vedessä mono olisi kuhalle parempaa kun kuitu. Vaikuttaisiko noin kevyt jigipää jotenkin uppoamisnopeuteen paremmin monofiilillä kun kuidulla? Jos leijailisi hitaammin monon kanssa. Joku asiantuntija saa vastata.  Huh
tallennettu
Elmewi
Vieras
« Vastaus #42 : 19.01.08 - klo:10:08 »

Tuohon en osaa kyllä vastata. Olen kuullut että todella matalassa vedessä mono olisi kuhalle parempaa kun kuitu. Vaikuttaisiko noin kevyt jigipää jotenkin uppoamisnopeuteen paremmin monofiilillä kun kuidulla? Jos leijailisi hitaammin monon kanssa. Joku asiantuntija saa vastata.  Huh
Tuosta monosta sen verran että paksulla (0.35-0.40) monofiilillä kun kalastaa matalassa niin se siima kelluttaa jigiä jo aika paljon, mutta jigipään painolla ja mallilla on erittäin suuri merkitys.
Minä käytän yleensä "jenkkifudispäätä" ja se taas on malliltaan jo hitaammin vajoava kuin perinteinen pyöreäpäinen jigikoukku, nykyään saa jo sellaisia lituskoita jigikoukkuja jotka soveltuvat matalaan oikein hyvin ja jos matalassa jigaa kuidun kanssa niin tuollainen voisi olla hyvä vaihtoehto.
tallennettu
temesi
Vieras
« Vastaus #43 : 19.01.08 - klo:10:32 »

Kyllä se kuidulla menee nopeammin pohjaan juu, mitä paksummalla monolla. Mut jos kalastetaan 4m vedessä 5g jigipäällä ni en ihmettele jollei kalaa tulekaan. Hymyilee leveästi
tallennettu
tormentor
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #44 : 19.01.08 - klo:18:02 »

Hmm...temesille tiedoksi että paljon paremmin 5g päällä saa neljästä metristä kuhaa kuin vaikka 7 tai 10g. Kokeile ite  Hymyilee
tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #45 : 19.01.08 - klo:18:29 »

Hmm...temesille tiedoksi että paljon paremmin 5g päällä saa neljästä metristä kuhaa kuin vaikka 7 tai 10g. Kokeile ite  Hymyilee

kyseessä meri vai järvi?  Pyörittää silmiään

Ittellä 4g  ja 5g päät toimii siinä max 2m vedessä. usein laitan jo 2m veteen 7g pään ja kalaa tullut paremmin. Muutenkin laittanut noita 4g/5g päitä mini jigeihin ahvenelle. Kuhaa kalastelen kyllä 4" tai 5" tuuman jigillä. En 3" tai pienemmillä jollei halua silppu kuhaa...  Pyörittää silmiään
« Viimeksi muokattu: 19.01.08 - klo:18:31 kirjoittanut Allu-Santeri » tallennettu

Suruaika on ja tuska on valtava! :'(
Parhaimmistakin paremmilla kalavesillä nähdään Ukka Pappani! <3
Elmewi
Vieras
« Vastaus #46 : 19.01.08 - klo:18:44 »

Minä kun kalastan 95% merellä ja yleensä yli 3m vedessä on jigipään paino lähes aina 14g ja jigin pituus 5-7 tuumaa, välillä tulee käytettyä sitten 20g jigipäätä kun kalastelen yli 10m vedessä. Ja silloin siimana on kuitua/punottua, monofiilillä ei niin syvään veteen ole juurikaan asiaa.
Ja silloin kun kala on otillaan kuhat näyttävät pitävän tuosta 7 tuumaisesta toukasta eniten, näin siis minun kotivesilläni...

* 23092007 Kuha 51.5cm.jpg (523.55 kilotavua, 1280x960 - tarkasteltu 22 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 19.01.08 - klo:18:48 kirjoittanut Elmewi » tallennettu
tormentor
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #47 : 19.01.08 - klo:22:14 »

Joo siis järvellä kalastan, ja ilmeisesti olen jigauksessa taitamaton mutta paremmin tulee kalaa kun käyttää niin pientä päätä että juuri ja juuri pääsee pohjaan ja on jonkunlaista tuntumaa  Hymyilee Minulle tärkeintä on että saan kalaa, muuten en varmaan jigiä edes viitsisi viskoa ja pienellä jigipäällä on tullut itselläni huomattavasti paremmat tulokset  Hymyilee Jospa sitten joskus opin käyttämään 20g lyijymötikkää puolen metrin vedessä mutta siihen asti keveämmillä Virnistää Niin ja siitä jigin koosta. Meikäläisen kotivesillä kuha on sen verran pientä, että isoilla jigeillä (ja muillakin uistimilla) saalis jäisi melko laihaksi. Kuhalle käytän 3-4 tuuman jigejä, ahvenelle 2-3. Syönnistä riippuen.
tallennettu
jänis
Rauhaton Roger Rabbit
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Kaikki paitsi purj... eiku kalastus on turhaa!

Profiili
« Vastaus #48 : 24.01.08 - klo:21:35 »

kuitu ei kestä äkkinäisiä rykäyksiä jos uistin pohjassa! ihan täyttä skeidaa on. ite käytän Daiwan justronia! parasta monoo mitä on!!! 0.26 kestää vetää pohjasta ihan älyttämästi ennen kun katkee,jos solmu on vaan timmi. pinkki on pop koskella!
tallennettu

! vituik män prkl !

--=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --= --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --= --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=
Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #49 : 05.02.08 - klo:07:10 »

kuitu ei kestä äkkinäisiä rykäyksiä jos uistin pohjassa! ihan täyttä skeidaa on. ite käytän Daiwan justronia! parasta monoo mitä on!!! 0.26 kestää vetää pohjasta ihan älyttämästi ennen kun katkee,jos solmu on vaan timmi. pinkki on pop koskella!
Onko näin? Riippuu aivan merkistä ja paksuudesta mikä kuitusiima kestää kunnon ryhinän.Esim. jos alat kunnolla kiskomaan uistinta kiven välistä vaikka 0.06mm Firelinellä, niin eise kauaa kestä. Mutta sitten kun puhutaan yli 0.20mm kuitupiuhoista, niin monella on aika uskomattomat vetolujuudet kuten esimerkiksi spiderilla jolla kiskoo koukut suoriksi hyvin.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu