Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:07:37

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Siimat
| | |-+  Hyvää siimaa alle 4 kg hauille?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Hyvää siimaa alle 4 kg hauille?  (Luettu 544 kertaa)
Killazer
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« : 16.05.08 - klo:16:18 »

Eli,itel kävi äske näin: Mun virvelin siimat(ollu kelas yli vuode)on erittäin pahasti hapertunu. Itse pistin noi tunti sitte perustimen siiman päähän ja otin lipan käyttöö. Heittelin siinä sitte rannas vähä aikaa, ku heti otti 300g vauvahauki kii. Päästin sen takas meree ja aloin heittelee. Ekal heitol ei ees nykiny, toisella heti suunnillee kilon hauki kii. Tappelin tasan neljä sec ja se vei lipan ,perustimen ja palan siimaa. Uus perustin ja lippa. Nyt kesti vähä aikaa, en heti löytäny kunnon uistinta. Sitte ku löysin, tais sama hauki iskee taas. 10-20s väsytin. Oli jo rannassa melkei, ja justii kelannu tyhjät pois. "NAPS" kuulu ku hauki teki u-käännöksen ja lippa ja siimat mukanaa. -,-

Eli, onko Nippeli yleis-siima 30mm hyvää alle 3-4kg hauille? En haluis menettää enempää lippoi.

Toi Nippeli siima on avaamatonta.
tallennettu

Dont think what u say, say what u think and then think what u just said.
SUURkalastaja jyväskyläst
Jäsen
*
Poissa

-Suuuuuurrkalastaja

Profiili
« Vastaus #1 : 16.05.08 - klo:16:44 »

Nippeli siima..Nevahööd. Näyttää kieltä
Punottua se olla pitää, tai ainakin itse olen kalastanut ja kalastan punotulla ja on se aivan loistavaa siimaa verratuna monofiiliin.
Tosin punotuissakin on eroja. Kahta eri punottua on ollut. 0.20mm FireLine crystalia ja Bilteman dyneemaa. Paketti FireLineä maksaa 20e ja siimaa taitaa olla 110m(jos oikein muistan(?). Bilteman 100m rulla 0.21mm siimaa maksaa 6,99€ ja 200m muistaakseni 11,90€. Itse sorruin Biltemaan juuri hinnan vuoksi pariinkin otteeseen, enkä muuten enää osta heittokalastukseen kyseistä siimaa. Sotkuja tuli, kun taas nyt parin vuoden aikana FireLine ei ole kertaakaan mennyt sotkuun heiton aikana. Hinta saattaa olla hiukan suolainen verrattuna Bilteman siimaan, mutta kyllä hyvästä siimasta kannattaa tuo 20€ maksaa. Kestävyyskin noissa siimoissa on eriluokkaa, Biltema kestää "jopa" 9,1kg, kun taas ns."tulilinja" 13,6kg. Ja jos sattuu vähän isompikin kohdalle, niin saa kuiville. Iskee silmää

Suosittelen lämpimästi FireLineä. Iskee silmää
tallennettu

Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 16.05.08 - klo:17:10 »

Osta seuraavalla kerralla punottua siimaa niin ei hauet vetele poikki. Vaikkapa 0.20-.025mm on hyvä paksuus hauelle.
Spiderwire Stealth ja Sufix Matrix Pro ollut hyviä merkkejä
tallennettu
Stögö
Wireless Fisherman
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 16.05.08 - klo:17:15 »

Otahan hiiri käteen ja ala selata. Varmasti löytyy tietoa tuohon sinunkin kysymykseen tarpeeksi paljon valmiiksi.

http://www.heittokalastus.info/forum/siimat/0/

Edit: Oletan et sulla oli käytössä pitkä peruke?
« Viimeksi muokattu: 16.05.08 - klo:17:17 kirjoittanut Stögö » tallennettu

"Rakastan kalastamista. Sitä heittää siiman veteen, eikä tiedä mitä toisessa päässä on. Mielikuvitus leikkii pinnan alla."   -Robert Altman-
"You should be the change that you want to see in the world" -Gandhi-
Killazer
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 16.05.08 - klo:17:37 »

Sellane pieni kultanen,olisko jtn 3-6cm
tallennettu

Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 16.05.08 - klo:17:40 »

Sellane pieni kultanen,olisko jtn 3-6cm
Sitten ei välttämättä ole siiman vika, jos haukea kalastat niin osta hyvä mies vähintään 15cm peruke jos sattuu isompi hauki nielemään vieheen kunnolla. Itse käytän hauestuksessa 20-25cm perukkeita, vieläkin isompi voisi olla.
tallennettu
temesi
Vieras
« Vastaus #6 : 16.05.08 - klo:17:55 »

Joo peruke tosiaan 15cm ylöspäin. Ja perukkeita on miljoonaa eri mallia. Voi hyvin olla et tuon sun perukkeen vetolujuus on puolet vähemmän kuin siiman.
tallennettu
Killazer
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 16.05.08 - klo:18:43 »

Ens viikol meen ostaa uuden avokelan,kunnon siimat ja kasan uistimia paikallisee kalastusliikkeesee. Täytyy ostaa sit isoi perustimiaki.
tallennettu

big fish
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 16.05.08 - klo:19:32 »

Käytän itse ul-kelassa 0,12 punottua ja hyvin on kestänyt alle 8kg hauet ja myös pohjasta repimisen. Merkkiä en muista, mutta voin myöhemmin ilmoittaa.. Ainoa miinus on siiman kiertyminen lippojen kanssa. Raskaammilla vehkeillä tätä en ole huomannut.
tallennettu
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua

Profiili
« Vastaus #9 : 16.05.08 - klo:19:55 »

Käytän itse ul-kelassa 0,12 punottua ja hyvin on kestänyt alle 8kg hauet ja myös pohjasta repimisen. Merkkiä en muista, mutta voin myöhemmin ilmoittaa.. Ainoa miinus on siiman kiertyminen lippojen kanssa. Raskaammilla vehkeillä tätä en ole huomannut.

Noiden lippojen aiheittamaa siiman kiertoa saa ainakin hieman hillityksi leikkaria käyttämällä. Kokemukseni on tosin 0,17 fireline, joka on kyllä vaihtumassa vastaavaan Sprider Wire Stealthiin, kunhan edellinen on käännettynäkin tiensä päässä.
tallennettu
temesi
Vieras
« Vastaus #10 : 16.05.08 - klo:21:43 »

Kerran mulla oli pikkuhaspeli messissä ja olin pieniä jigejä heittelemässä tietoisesti myös pienille ahvenille. Siimana mulla oli sellasta honkkarista ostamaa 0.25mm erittäin halpaa monofiiliä jota aina ostelen kelojen pohjalle täytesiimaksi. Sitten pieni jigi tömähti johonkin, sillä vavalla ja siimalla oli kuin olisi veturia taluttanut koiranhihnalla.
Kauan sen kanssa kävin köydenvetoa ennen kun sen ensimmäisen kerran pääsin näkemään. Se oli yli kympin hauki hyvän matkaa. Toivoin heti sen nähtyäni etten sitä olisi sittenkään nähnyt, jigi oli poskessa kiinni ja ilman peruketta olin reissussa. Olisin tuon mörököllin saanut ylös jos olisi ollut peruke kiinni. Se oli jo helppoa kauraa, mut sitten se vaan teki pienen kurvauksen siihen suuntaan et siima sattui purukaluston löytämään.

Eli jarru löysänä ja peruke siiman päässä, niin sillä mennään jo todella pitkälle. Jos kalastuspaikka taas on sellainen et on vaaraa et kala ui kaislikoihin tai pohjassa on isoja kiviä tai puita tai oksia tai jotain, niin sitten järeämpää siimaa vaan kehiin.
tallennettu
big fish
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 16.05.08 - klo:21:59 »

Noiden lippojen aiheittamaa siiman kiertoa saa ainakin hieman hillityksi leikkaria käyttämällä. Kokemukseni on tosin 0,17 fireline, joka on kyllä vaihtumassa vastaavaan Sprider Wire Stealthiin, kunhan edellinen on käännettynäkin tiensä päässä.
Käytän leikaria, mutta ei se ole paljoa auttanut. Onnea oli reissussa kun oli vain leikari ul-välineissä ja sain revittyä 7,2 6,5 4,1 kg hauet ylös Virnistää
tallennettu
osku_
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 17.05.08 - klo:06:26 »

Pistä 0,17 spiderwiree ja vetolujuus riittää Hyvin muutenkin on mukavaa käsitellä. ainoo miinus värilähtee aika helposti. mutta vetolujuus ei kärsi.
tallennettu

kalastus se oikea harrastus
kuhankeittäjä92
Vieras
« Vastaus #13 : 17.05.08 - klo:09:22 »

Mulla on UL-kelassa tommosta 0,18mm Sufix Matrix Pro:ta ja se kestää joku 9,4 kg. Halpa ja ERÄ lehden testivoittaja 2006. Iskee silmää
tallennettu
minnow
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Erämies on eri mies...

Profiili
« Vastaus #14 : 17.05.08 - klo:10:38 »

Täältäkin ääni Matrix Prolle. Tosin hauen pyynnissä ei muista siimoista ole edes kokemuksia, mutta näillä näkymin sellaisia kokemuksia tuskin tarvitaankaan. Hymyilee Sopiva paksuus voisi olla juuri tuo 0,18-millinen.

Ja sitten en tiedä kuinka kokenut kalamies killazer on, mutta useasti aloittelevat kalastajat sotkevat perukkeen ja lukkoleikarin keskenään. Perukkeella tarkoitetaan siis siiman päähän kiinnitettävää perukemateriaalia, johon sitten on kiinnitetty leikari ja lukko. Joko niin, että koko lukkoleikari on perukkeen päässä, tai niin, että peruke kiinnitetään leikarin avulla siimaan ja toiseen päähän laitetaan vain lukko.
Jos perukkeen (löysän) kiinnittää suoraan siimaan, niin siinä on se etu, että sen voi kelata vaparenkaiden läpi, ja näin ollen voi käyttää myös pitkää peruketta. Hyviä perukkeita saa esim. Fortess-Predatorista: http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?pid=77&productid=620

Ja perukkeen voi tehdä siis näillä tavoin:

Tapa 1:
- Leikataan pätkä perukemateriaalia
- sidotaan toiseen päähän lukko ja toiseen päähän leikari; kahdeksikkosolmua käyttäen
- sidotaan siima leikariin luistamattomalla solmulla

Tapa 2:
- Leikataan pätkä perukemateriaalia
- sidotaan lukkoleikari kahdeksikkosolmulla toiseen päähän
- liitetään peruke ja siima toisiinsa unisolmun avulla

* Peruke.jpg (18.94 kilotavua, 552x659 - tarkasteltu 22 kertaa.)
tallennettu

Tiedän mm. kaiken...
Stögö
Wireless Fisherman
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #15 : 17.05.08 - klo:13:12 »

http://www.heittokalastus.info/forum/tarvikkeet/perukkeet/0/

http://www.heittokalastus.info/forum/tee-se-itse/perukkeen-teko/0/
tallennettu

"Rakastan kalastamista. Sitä heittää siiman veteen, eikä tiedä mitä toisessa päässä on. Mielikuvitus leikkii pinnan alla."   -Robert Altman-
"You should be the change that you want to see in the world" -Gandhi-
Killazer
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #16 : 17.05.08 - klo:15:44 »

Juu menin sekottaa perukkee ja leikarin : D

tallennettu

hanneskaukoranta
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #17 : 17.05.08 - klo:20:04 »

0,17 spiderwire Hymyilee
tallennettu

Hannes Kaukoranta
Pasi1
Insinööri, mp-maestro
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #18 : 18.05.08 - klo:14:24 »

Ja tämä menee nyt lukkoon, katselkaapas noita esim. Stögön laittamia linkkejä  Iskee silmää
tallennettu

1. Chuck Norris 2. Clint
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #19 : 18.05.08 - klo:14:35 »

Sama tän aiheen kirjoittaja vois esikatsella viestinsä. Mä en tajunnnut yhtään mitään siitä.  Pyörittää silmiään
Tiedän vain mitä haetaan otsikon perusteella.
tallennettu

Suruaika on ja tuska on valtava! :'(
Parhaimmistakin paremmilla kalavesillä nähdään Ukka Pappani! <3
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu