Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
02.12.08 - klo:05:04

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Siimat
| | |-+  ''Monofiiliperuke?''
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: ''Monofiiliperuke?''  (Luettu 418 kertaa)
Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« : 23.05.08 - klo:12:57 »

Noniin, eli olen esim koskilla nähnyt monien käyttävän noin metrin mittaista monofiilipätkää kuitusiiman jatkeena ja siihen sitonut vieheen/lukon. Olen myös lukenut että jotkut taimenen kalastajat käyttävät sitä myös.
Eli mitä hyötyä tuosta monoperukkeesta on? Hankauskesto kiviin parempi tai jotain vai?
tallennettu
jerkkailija
ul-monofilisti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 23.05.08 - klo:13:10 »

kyllä se on paremmin hankausta kestävä ja monofiili-peruketta käyttämällä saadaan iskunkestoakin nostettua jonkun verran
tallennettu
Pasi1
Insinööri, olen kerran saanut...todistetusti...
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 23.05.08 - klo:14:46 »

Jotkut myös haluvat kuitusiimaan joustoa, joten monoperukkeella saadaan sitäkin kulutuksenkeston lisäksi.
tallennettu

1. Chuck Norris 2. Clint
tormentor
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 23.05.08 - klo:22:56 »

Tällaisessa ''yhdistelmäsiimassa'' yritetään saada hyödynnettyä kaikki monon ja kuidun hyvät puolet, monopätkä suojaa kallista kuitua kulumiselta ja jotkut jotka käyttävät vähän pidempää monotapsia (vavanmitta tai jonkinverran ylikin) käyttävät sitä lohikalojen kanssa pelatessa siksi että mono pitää hyppivät ja muutenkin ärhäkästi taistelevat kalat paremmin kiinni, mutta samalla saadaan kuidun tunnokkuus ja paremmat heittopituudet. Ja monesti esim. jigauksessa paksumpi monofiili upottaa jigiä hitaammin ja ei välttämättä ihan niin terävästi kuin pelkkä kuitu. Itse olen jigauksessa käyttänyt mieluummin monoa mutta jostain syystä en ole ikinä monotapsia käyttänyt vaikka olen senkin jutun tiennyt jo kauan.. Voisi sittenkin vaihtaa jigikelan molemmille puolille kuidun ja ruveta käyttämään monotapsia siinä hommassa Hymyilee leveästi
tallennettu
nuuki
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 25.05.08 - klo:22:20 »

miten paksua monoperuketta porukka sit yleensä käyttää jos esim. kuitu on jotai 0.15-0.20?
tallennettu
Jiksu
Great White Troutfisher
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 25.05.08 - klo:22:27 »

miten paksua monoperuketta porukka sit yleensä käyttää jos esim. kuitu on jotai 0.15-0.20?
Ite ei oo tullu koitettua muutakun 0,15 ja 0,19 kuidun kanssa 0,20 ja 0,25 monofiiliperuketta ja hyvin on toiminut, en kyllä lähde paksumpaa enkä ohuempaa edes kokeilemaan, noilla paksuuksilla pärjänny hyvin taimen/kirjopitosissa koskissa.

« Viimeksi muokattu: 28.07.08 - klo:17:31 kirjoittanut Jiksu » tallennettu
tormentor
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 25.05.08 - klo:22:35 »

Itse laittaisin 0,2mm kuituun varmaan 0,3-0,35mm monoperukkeen jos kalastaisin esim. meritaimenta normaali painoisilla 15-30g lusikoilla ja kevennetyillä tai jigaisin kuhaa, koska paksumpi siima hidastaa vieheen vajoamista ja vetolujuus ei kovin kamalasti putoaisi pelkästä kuidusta. Koskikalastuksessa tietenkin eri asia, paksun siiman päässä ei 3cm vaappu varmasti ui hyvin.
tallennettu
Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 25.05.08 - klo:22:43 »

0.34mm tapsia aion ruveta tanestuksessa käyttämään. Tapsisiima on Spiderwiren XXX mono, kestänyt pilkeissä jäähankaukset ym muut hyvin jotei miksei kivienkin hankaukset syksyisin ja keväisin.
Koskella varmaan paras tuo 0.20-0.28mm että kestääkin vielä jonkun kalan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu