Ihan aiheesta poiketen esinmäiseksi Jyrze oli eilen(kin) kalassa samoin kuin edellisellä viikolla. Hyvä se on että on tuollainen hyvä harrastus mutta.. kun minä itse olin armeijassa niin ensimmäinen loma toisilla oli vasta kun oli vala tehtynä ja nyt tuntuu että siellä käydään vain osa-aikaisesti

....
Mutta olihan minulla tietenkin ihan oikeaa asiaakin. Eilen kun lähdettiin Mikon kanssa merelle ja Mikon isä siinä kyseli mihin aikaan mahdollisesti takaisin tultaisiin niin sanottiin että ei tulla ennen kuin on
meritaimen veneessä. Sanoin sitten vielä varmuuden vuoksi Mikon isälle, että ilmoittaa kouluun sitten, että Mikolla on menoa seuraavat kaksi viikkoa joten voi olla että ei kouluun ehdi

Tuuli ei olisi pitänyt olla läheskään niin kova kun se sitten kuitenkin todellisuudessa oli ja vesi oli jälleen laskenut edellisestä. Tosin virallisten mittausten mukaan se olisi ollut vain 23 senttiä vai sanotaanko neljännesmetrin

normaalin alapuolella. Oli miten oli, vaikutti se(kin) joka tapauksessa kalantuloa heikentävästi.
Ajoimme ensin sinne missä verkoilla

oli taimenia tullut. Pojat oli saaneet sieltä pieneltä alueelta kolme taimenta itse olin mukana kun neljäkiloinen pääsi veneeseen ja seuraavalla reissulla oli taimenia kaksi kappaletta tosin toinen lähti verkosta, kunhan näytti itseään niin kauan että melkein oli haavissa. Eli, siis siellä on meritaimenia ja varmasti useampiakin. Ajoimme veneen tuulen yläpuolelle ja aloimme "puhdistamaan" aluetta. Tuuli ajoi venettä juuri sopivaa vauhtia ja oikeaan suuntaan. Annoimme veneen ajelehtia lähes kilometrin, eikä mitään.... Nou problem, oikein englanniksi

ajoimme uudelleen "ylös" mutta nyt laskimme lähes syvän ? ( 2 metriä) ja aivan matalan rajan tuntumassa. Hiekkapohjaa ja vesikasvillisuutta pohjassa, oikeastaan aika oikeanlainen paikka vesi vain aika sekaista. Toinen lasku tuotti yhtä hyvän tuloksen. (Juuri tämälaatuinen ajatusmaailma pitääkin olla vanhemmalla miehellä, siis ei yhtä huono vaan yhtä hyvä)
Lähdimme sitten ihan oikean syvemmän veden ääreen. (noin 4 -7 metriä ) Ajattelimme josko siellä "krokotiilit" olisivat odottelemassa suotuisaa ajankohtaa pitääkseen pienet ryhmäorgiot. Mikko laittoikin sitten oikein haukien surman ( jerkin) ja heitteli sitä, minä luotin edelleen samaan uistimeen koko päivän. Tänään se oli Salaman keltainen pilkullinen kevenetty. Uistimen arvonta tapahtui siten että viidestä eri vaihto-ehdosta laitan silmät kiinni ja otan pakista ensimmäisen uistimen mikä käteen sattuu. Laatikko on ousein selkäni takana ja siten että todella en voi vaikuttaa uistimen valintaan. Kalaa tulee jos on tullakseen, nih. Ainoastaan jos olemme ihan oikealla haukipaikalla niin silloin valinta suoritetaan siten että myös ihan oikeat haukiuistimet osallistuvat arvontaan. Se siitä minun uistimieni/ värien valinnoinnoista.
Ei ollut syvänteessä kalaa. piste. Kiersimme niemennokan ja pääsimme aallokkoon jonka lähtöpiste saattoi olla vaikka Ruotsin rannikko kun mitään saarta tai muutakaan ei tuossa välillä ole. Kyllä hieman oli liikaa aallokkoa. Hetken jo ajattelin kääntyä takaisin mutta "sumujen saareen" piti päästä. Onnellisesti sinne pääsimmekin mutta kyllä se hieman vatsasta tuntui kun kerran isompi aallokko löi aika määrän vettäkin keulasta suoraan veneeseen.
Pääsimme saaren kupeeseen ja annoimme tuulen kuljettaa venettä, heitellen samalla. On siinä muuten ihan oma ylimääräinen jännityskin kun vaahtopäiset aallot keinuttavat venettä ja tiedät että siellä aaltojen joukossa on kivikkoa joista osa on aivan vedenpinnan tuntumassa. Pulssi nousikin muutaman kerran, kun aivan viimehetkellä näin kiviä jotka olisivat voineet huonolla tuurilla vaikka kaataa koko veneen, on se hullua kun "muutaman kalan tähden" tuollaista peliä täytyy pitää. Mitä tosi vaarallista ei tietenkään touhumme ole, onhan meillä aina, siis aina, pelastusliivit tai paukkuliivit ja vieläpä joskus kelluntapukuni näiden lisäksi ja aina siten että mahdollisen "haverin" sattuessa olemme kuitenkin aivan rannan tuntumassa. Niin, niistä kaloista ei näkynyt pyrstöäkään. Ajoimme vielä muutamaan paikkaan ja aina vain sama tulos. Aikaakin oli kulunut jo "mieletön" määrä, kuinka se muuten merellä tuo kellokin menee ihan eri vauhtia kuin kotona
Ajoimme sitten rantaan ja siellä kalat iloisesti polskivat. Oli aivan pakko vielä aivan venevalkamassa heitellä jigiä. Olisihan siinä
taas ollut hauskaa jos kaloja olisikin ruvennut ylös tulemaan aivan venepaikkani vierestä. Nyt ei siellä ollut kuin sorvia ja särkiä joita ei meidän jigimme kiinnostaneet. Ymmärrettävistä syistä ei nyt sitten edes vajaata kymmentä kuvaa ole laittaa liitteeksi vaikka kamera ja digitaali vaakakin oli matkaan mukaan otettu.
edit.. Korjattu mielettömästi kirotusvirheitä todennäköisesti ei kuittenkaan kaikkia.