Olipa ihan mukava välillä

käydä kalassakin. Olin opastamassa siskonpoikaa hauenmetsästyksen saloihin. Yritimme ensin mato-ongella mutta ainoa "saalis" oli siskonpojan saama ongenkoukku puuhun kolmen metrin korkeuteen. Kalaa ei tullut ainuttakaan vaikka särkikin olisi tänään ollut aivan hyvä saalis. Kissa sitä odotti. Rantaan tullut "alkuasukas" kertoi että poukama oli ollut tyhjänä jo muutamia päiviä joten lähdimme sitten merelle kokeilemaan niitä haukia.
Tuuli oli maatuuli joten mitään mahtavaa saalista emme mereltäkään odottaneet. Ilma oli kyllä kalastukseen oikein sopiva, lämpötila noin 15 astetta, vedenpinta korkealla, aurinko paistoi pilvien takaa ja tuuli oli vain muutamia metrejä sekunnissa. Ajoimme sumppuun. Siskonpojalle laitettiin
J-Kingi jolla on jo kymmeniä haukia saatu ylös, itselleni viimeisen kerran
haarukka-uistin. Haarukka-uistimesta tulee seuraavaksi jatkettu malli. Tämän reissun jälkeen se katkaistaan ja siitä tehdään kaksiosainen uistin

. No, sumppu oli tyhjä. Heittelimme siellä varmaan parisen tuntia mutta mitään ei tullut. Katselin kun kaukana nopeakulkuinen vene kaartoi "ahvenkiville" päin. Enpä oikeastaan koskaan ole muita kalamiehiä nähnyt ja nyt nämä ajoivat suoraan sinne "Minun" kalapaikalleni. Kivien väistelemisestä tiesin että ko kalastajat eivät olleet ensinmäistä kertaa sielläpäin heittelemässä. Koska sumppu oli tyhjä niin meidänkin piti sitten lähteä sinne ahvenkiville vaikka siellä jo joku heittelemässä olikin.
Jäimme siihen haukipaikalle aika lähelle toista venettä. Ei sentään puhe-etäisyydelle viitsiny mennä kun pojat kerran ensin siellä olivat. Heitelköön nyt siellä ensin sitten. Kovin oli "nahkeaa" tuo alku sielläkin. Siskonpoika sanoi että katsos mikä tässä nyt on

. Just just.... siima oli mennyt poikki ja J-kingi oli lopettanut kunniallisen uransa. Vaihdoin siihen sitten
Salaman retuliinin. Kun sain sen vaihdettua niin tietenkin tein koeheiton. Hauki nappasi heti kiinni. Ihan nätti ruokahauki joka pääsikin sitten meidän mukaamme. Sitten olikin hetken jälleen hiljaista. Toinen vene meni tuulen mukana lahden sisäosaan päin. Jaa, jaa, pojat ei tietänytkään missä parhaat paikat olivat.

Ajoinkin moottorilla sata metriä ja aloimme tositoimiin.
Kymmenisen heiton jälkeen joku käväisi haarukkaa katsomassa. Aika juoni homma tuossa haarukkauistimessa on se seikka että usein oikein näkee kun hauki muljahtelee siinä haarukan kyljessä mutta minkäänlaista nypytystä ei vavassa tunnu. Siinä sitten yrittää kaikenlaista "käsialaa" niille tarjota

Nappasipa toinenkin hauki haarukkaan, kaivoin toisella kädellä kameraa ja toisella pidin vapaa siten että siima olisi kireällä. Ei onnistunut vaan haarukka irtosi hauesta ja lensi suoraan lippalakkiinni kiinni. Täytynee vissiin ruveta sitten tuontapaistakin varomaan. Siskonpojalla kävi parikin haukea kiinni mutta irtosivat ennen venettä.
Sitten pamahti itselläni oikein kunnolla. Kääntyi ja näytti minulle kylkensä. Siinä oli sitten ltodennäköisesti
metrin verran haukea näkyvissä. Ajattelin heti että eipä taida ylös tulla kun ei ole haavia mukana eikä nostokoukkuakaan. Ainoastaan jos sen saisi oikein väsytetyksi niin sitten olisi pieni mahdollisuus käsin saada se veneeseen. Hauki ratkaisi koko pulman kädenkäänteessä ja irroitti haarukan itsestään. No eipä tuo oikeastaan kovinkaan paljoa harmittanut.
Muutamia heittoja lisää ja jälleen joku oli haarukasta liiankin kiinnostunut. Vedin veneen viereen ja kaivoin kameran taskusta. Eipä tämäkään kovin paljon kiinni ollut mutta sain siitä parikin kuvaa otetuksi ja vielä hauenkin veneeseen. Pääsi tämäkin mukaamme kun olin siskolle vähän niinkuin luvannut että tuomme haukea (fileinä tietenkin) Siskonpoika otti jälleen haesta mittaa jääden toiseksi. Täytynee varmaan vaihtaa koukut tuohon Salaman retuliiniin kun ei tunnu kiinni pysyvän. Onhan silläkin jo kaloja aika läjä saatukin. Tuli oikein musta pilvi taivaanrantaan ja sanoin siskonpojalle että nyt täytyy kyllä lähteä. Ajoin vähän matkan päähän ja sanoin että koitetaan vielä tässä. Sinä voit heitellä ja minä fileroin nämä sinä aikana. Juuri kun olin toisen saanut fileiksi niin olipahan siskonpojalla ruokahauki kiinni. Onneksi pysyikin kiinni ja niin meillä molemmilla olikin sitten kotiin vietävää. Vedin loput sitten samantien fileiksi ja lähdimme kotiin.
kuvassa viimeinen tällä mallilla "haarukoitu" hauki.