Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
04.12.08 - klo:03:15

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Reissuraportit
| | |-+  Porin merialue.
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Porin merialue.  (Luettu 33061 kertaa)
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #100 : 29.08.07 - klo:06:59 »

Tehtiin eilen illalla sellainen pikainen heittelyreissu merelle.  Itselläni oli tarkoitus vielä saada ahvenia fileinä pakkaseen ja Dukes varmaan suunnitteli testata miten kuitusiima pelaa haukien kanssa.  Tuuli oli jo lähtiessämme aikamoinen ja jouduimmekin aivan rannan tuntumassa ajelemaan.  Ajoimmekin suoraan ensin "ahvenkivilleni" joten olimme lähes tyynessä ilmassa.  Ehdottomasti paras paikkani siellä antoi heti ....tyhjää ja toinen ajo alas tyhjää, kolmas kokeilu tyhjää... Ei yhtään perässä tuloa, ei yhtään näppäystäkään, ei yhtään vauvahaukea ei yhtään kiveen kiinnijäämistä, ei yhtään mitään.  No muutama ruoho pohjasta sentään. Pyörittää silmiään

Ajoimme rimpien lähes ympäröimään laguuniin.  Jep, jep, yksi  vauvahauki nappasi meppeksen lipalliseen kumikalaan.  Kovin olikin yksinäinen ja ikävä kyllä yksin saikin matkaansa jatkaa. Sanoinkin Dukekselle että nyt sitten haukilusikat peliin ja hieman toiseen paikkaan.  Ajimme sinne missä Mikon kanssa niiden haukien kanssa saimme ihan riittävästi liikuntaa sekä itsellemme että hauille. Dukes laittoi ensin J-Kingin ja minä luotin jälleen lusikka-lusikkaan.  Tarkoitus kyllä oli että olisin jo tälle reissulle saanut mukaani haarukka-lusikan   Järkyttynyt  mutta se ei nyt kuitenkaan ole vielä valmistunut.  Toivottavasti seuraavalla reissulla se on sitten jo käytössä.

Haukipaikalla oli hauet kotona.  Saimme jälleen aikoiseksi kaksi tuplatärppiä ja olisinkin ottanut kuvan mutta kun toinen aina irtosi juuri ennen venettä. Kokoluokka oli 1.5 - 3. 5 kiloa.  Yhtään ei punnittu mtta eiköhän nuo mitat aikalailla paikkaansa pidä, on niitä sen verran jo ylös otettu ihan punnitustakin varten. Ei tosin enään nykyään edes punnita mikäli tuntuu olevan alle 5 kiloa. Itselläni oli jopa kolme peräkkäistä heittoa niin että aina oli hauki kiinni.  Pari heittoa oli siten että tuskin oli uistin ehtinyt edes vedenpintaa koskea kun siellä jo oli joku ollut suu auki odottamassa. Hymyilee leveästi Enpä olisi silloin kun tuota lusikka-lusikkaa väsäsin uskonut että siitä olisi tulossa ihan oikea ja pyytävä uistin.

Lopuksi saldomme taisi olla molemmilla yli kymmenen ruokahaukea vaikka tuo aktiivinen heittelyaika ei edes kahta tuntia ollutkaan.  Nyt sitten vain odottelemme että nämä hauet isonevat syksyn tullen ja lopuksi vielä pääsemme, vesien jäähtyessä...... taimenia kokeilemaan Hymyilee

tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
Dukes
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

haukia haukia

Profiili
« Vastaus #101 : 29.08.07 - klo:19:26 »

Oli taas kyllä hyvä keikka.  Hymyilee Tosiaan halusin vähän testailla miten uusi kuituni toimi tositoimissa. Eilinen jälkeen olin erittäin tyytyväinen.  J-kingistä on kyllä tulossa oma luottouistimeni, ainakin noilla vesillä missä Igorsin kanssa olen ollut haukea heittelemässä. Eilenkin heittelin muitakin, mutta kingiin olin tyytyväisin. Abun hammeria testailin vähän myös ja sillä hauen sainkin. Mutta jokin sanoi että pistä se kingi takasin. Hymyilee leveästi Koitin myös Beten Turku spoonia, mutta se oli aivan liian järeä. Tai sitten miehessä oli vika.  Pyörittää silmiään

Vesi kielellä odottelen jo isoja haukia ja taimenia.  Hymyilee leveästi
tallennettu

-Rukka-Peikko Takkutukka-
J-KING
Kustavin Kalapullat
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #102 : 29.08.07 - klo:19:59 »

Oli taas kyllä hyvä keikka.  Hymyilee Tosiaan halusin vähän testailla miten uusi kuituni toimi tositoimissa. Eilinen jälkeen olin erittäin tyytyväinen.  J-kingistä on kyllä tulossa oma luottouistimeni, ainakin noilla vesillä missä Igorsin kanssa olen ollut haukea heittelemässä. Eilenkin heittelin muitakin, mutta kingiin olin tyytyväisin. Abun hammeria testailin vähän myös ja sillä hauen sainkin. Mutta jokin sanoi että pistä se kingi takasin. Hymyilee leveästi Koitin myös Beten Turku spoonia, mutta se oli aivan liian järeä. Tai sitten miehessä oli vika.  Pyörittää silmiään

Vesi kielellä odottelen jo isoja haukia ja taimenia.  Hymyilee leveästi
Odotas kun vedet kylmenevät ja päivät lyhenee niin silloin lusikka pääsee tositoimiin, kun kaivataan rauhaisaa käyskentelyä matalissa kivikko/rakkolevä alueilla niin voi vihreälima vaihtua hopeiseen kaunottareen.. Iskee silmää.
Kiitos hyvästä palautteesta.
tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
Sillä olenhan laakson suurin sika
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #103 : 31.08.07 - klo:09:24 »

Nyt se on valmistunut.  Uusi haarukka-uistin  Pyörittää silmiään on nähnyt päivänvalon. Koska jokatapauksessa joudun  Iskee silmää venerantaan venettä tyhjentämään, niin otan tämän uutukaisen mukaani ja katson mitä kalat tästä ihmeestä pitävät. Tulen sitten kirjoittamaan sen saamasta vastaanotosta.  Mikäli jostakin syystä tämäkin projekti onnistuu niin seuraava on jo hautumassa. Melkein arvaattekin mikä se voisi noin jatkumona olla?  Aika vaikea kuitenkin toteuttaa. Niin, eikohan olekin hienoa kun eläkkeellä olevilla on aikaa kaikennäköisille hömpötyksille. Virnistää

Kuvassa mallit: lusikka-lusikka  joka on jo "kyntensä" näyttänyt ja
                    haarukka-uistin joka tänään pääsee tositoimiin.

* P8310117.JPG (239.92 kilotavua, 922x692 - tarkasteltu 29 kertaa.)
tallennettu

igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #104 : 31.08.07 - klo:16:20 »

Oli yöllä satanut vettä Porissa.  Minulla oli kauhea huoli veneestä.  Oli ihan pakko lähteä sen tähden ajamaan venevalkamaan.  ( olipa siinä kyllä "ketunhäntä" kainalossa) Iskee silmää Oli meinaan pakko päästä kokeilemaan uutta haarukka-uistinta.  Heti kun sain sen väsättyä niin äkkiä veneelle.  Olihan siellä kyllä tietysti vettäkin tullut mutta.... kyllä arvaatte.  Ajoin suoraan "ahvenkiville" ja uskokaa tai älkää niin heittelin ensin vain ja ainoastaan meppeksen lipallista kumikalaa.  Pari tärppiä oli ja kävipä muutama vauvahaukikin oikein minua veneen vieresssä katsomassakin. Ei ahvenia, ei yhtään vaikka kuinka koitin.  Koko ajan kyllä takaraivossa oli kiire päästä kokeilemaan uutta uistinta mutta maltoin mieleni ja heittelin vain sitä meppestä.  Kaikki ahvenet olivat kyllä poistuneet todennäköisesti sitten syvempään veteen.  Hyvä juttu.. Iskee silmää  sittenpä pääsinkin "tositoimiin."

Ajoin haukipaikalle ja vaihdoin uutukaisen perukkeen päähän.  Pari koeheittoa ja katselin uistimen uintia. Oikeastaan aika hyvä uinti, pikkaisen jopa heilutteli "piikkejään" oikein hyvän näköisesti.  Hieman edeltäjänsä tavoin oli tietenkin hieman ns. käsialauistin, mutta kuitenkin parin heiton jälkeen luotin siihen niin paljon että kaivoin kameran jo valmiiksi  Näyttää kieltä .  Kymmenkunta heittoa ja jo joku kävi näpäyttämässä mutta ei sen enempää.  Parikymmentä heittoa ja silloin nappasi. Oli kyllä lähes vauvahauki mutta kuitenkin tuntui ihan mukavalta.  Pääsikin sitten päätään pyöritellen jatkamaan matkaansa. Aivan selvästi kuulin kuinka se sanoi lähtiessään.." kaikkea ne ruattalaiset keksii  Cool "

Jatkoin sitten pohjasta tulevien kasvistojen vierustojen pommittamista.  Taas nappasi hauki, oli jo hieman vauraamman tuntuinenkin.  Veneen viereen ja kamera käyntiin.  Pari kuvaa tuli siitäkin sitten otettua ja sen jälkeen filmitähti saikin jatkaa matkaansa.  Tarkoitus oli vain "kokeilla" tuota uistinta ja ajattelinkin jo lähteä kotiinpäin.  Piti kuitenkin yksi kulma vielä ronkkia. Sieltä nappasikin reissun suurin hauki kiinni haarukkaan.  Sain jopa oikein tehdä hommia sen kanssa.  Aika vaikeaa on yksin tuollaisella kevyellä varustuksella yrittää saada hauki siten että itse voisi vielä saada siitä jonkinlaisen kuvankin.  Onnistuihan se kuitenkin vaikka tuuli ajoinkin veneen täysin kivikkoon ja niin matalaan että ei voinut moottorilla ajaa sieltä pois.

Kuva 1    Ensimmäinen haarukkaan tarttunut
Kuva 2    Vauraampi hauki tulossa
Kuva 3    Lähikuva

* P8310132.JPG (106.31 kilotavua, 922x692 - tarkasteltu 51 kertaa.)

* P8310148.JPG (119.41 kilotavua, 922x692 - tarkasteltu 44 kertaa.)

* P8310149.JPG (74.63 kilotavua, 922x692 - tarkasteltu 50 kertaa.)
tallennettu

Dukes
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

haukia haukia

Profiili
« Vastaus #105 : 31.08.07 - klo:16:32 »

Kyllä hauki ottaa vaikka mihin kiinni!  Hymyilee leveästi Eikö seuraava projekti voisi olla sitten se "urbaanilegenda" kaljatölkki.  Virnistää
Mutta tuo isoin hauki näyttää komealta. Kuinka iso suurin piirtein oli?
tallennettu

Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #106 : 31.08.07 - klo:21:43 »

Ohhoh igors nostanut haarukalla komean kalan. Mitä oli suurimmalla painoa?
tallennettu
Mikko10
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #107 : 01.09.07 - klo:14:17 »

Igors soitteli ja sovittiin että mennään illemmalla kuhia katselemaan. Voi silti olla että menee taas haukien kanssa pelaillessa ellei kuhaa näy. Ollut noissa reposaaren reissuissa tapana että vähintään yksi hauki käy tervehtimässä. Mahdollisesti raporttia vielä iltasella. Itse pistän tänään vain jigit ja kenties lipat veteen.
tallennettu
Mikko10
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #108 : 01.09.07 - klo:22:02 »

Tuli käytyä igorsin kanssa merellä heittelemässä. Ei mentykkään veneellä vaan tuttuun rautatiesillan kupeeseen. Jonkinverran oli jo porukkaa kun sinne mentiin, tuntuivat samat vanhat naamat kuhaakin saavan. Isoin reipas 1.5kg ellei kahtakin kiloa. Oli todella tuulinen keli ja se ei ole mukavaa kun ilmakin oli viileä. Ei onnistuttu kuhaa saamaan taaskaan, onse kumma juttu. 3 ahventa jäi reissun ainokaisiksi, pääasia ettei taas ihan nollareissu. Kaikki ahvenet siis jigillä, minulle yksi 320g ahven, igorsille samankokoinen ja vähän pienempi. Tumma violetinsävyinen 4'' jigi tuntui minulla pelittävän, siihen monet tärpit ja yksi ahven. Samanlaisia jigejä näyttivät kuhaherratkin käyttävän. Ihan mukava reissu jälleen vaikka kalaa ei runsaasti tullutkaan. Seuraavan kerran täytyy varustautua vaatteiden suhteen paremmin kun tuli jo viileä ja täällä kakisen kylmästä Hymyilee leveästi
tallennettu
Dukes
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

haukia haukia

Profiili
« Vastaus #109 : 02.09.07 - klo:13:14 »

Mitenkäs nää vanhat tutut veteli niitä kuhia? Saiko ne paljon ja varmaan välisillalta? (vai mikä oli)  Huh
tallennettu

Mikko10
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #110 : 02.09.07 - klo:13:18 »

Joo samat naamat sai reilu kymmenkunta kuhaa välisillalta ellei enemmänkin. Olivat nyt eripuolella siltaa kun ennen. Elikkä ei kolpanselän suuntaisesti
tallennettu
Mikko10
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #111 : 03.09.07 - klo:15:15 »

Mennään isän kanssa pian Reposaaren suuntaan heittelemään. Vähän sateista luvattu mutta mennään nyt katsomaan, eikä se sade mikään este ole jos ukkostamaan ei rupea. Palataan asiaan illemmalla
tallennettu
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #112 : 05.09.07 - klo:10:01 »

Tästä lähdetäänkin sitten pian ruokatunnille Iskee silmää, eikuin kalaan  Virnistää.  Rupeaa varmaan tuo muisti pätkimään, nehän on niitä muita jotka tähän aikaan ruokatuntia pitää. Näinhän se menee että toiset painaa töitä ja toiset sitten vaan yrittää saada aikaansa kulumaan vaikkapa menemällä ongelle.  Ilma on oikein hieno, aurinko paistaa lämpimästi ja säätiedotus lupasi että se menee hieman pilveen ja tuuli on vain heikkoa.  Vaikka olisikin aivan kamala ilma niin on kuitenkin pakko päästä kokeilemaan uutta uistinta.  Sitä veitsi-uistinta.  Niin, ja lupasin jopa emänälle että tänään savustetaan haukea.
tallennettu

igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #113 : 05.09.07 - klo:18:34 »

Osattin sieltä mereltä takaisinkin vaikka meitä oli kaksi vanhaa ukkelia matkassa.  Jälleen kerran tuli mentyä merta edemmäksi kalaan kun ahvenia ajatellaan.  Oli parikin pariskuntaa ajanut pidemmältä ongelle siihen veneeni viereen.  Saaliiksi olivat saaneet aikamoisen läjän ahvenia.  Siis oikein nätinkokoisiakin kaiken lisäksi.  Minä pöllö kun aina lähden itse jonnekin pidemmälle vaika noinkin hyvä kalapaikka olisi ihan vieressä.  Tosin nyt oli aivan mahtava syy mennä sinne merelle.  Olihan tuo uusi salainen ase ( veitsi-uistin) ollut jo monta tuntia valmiina ja nyt se sitten pääsi tositoimiin.

Ajoime heti suoraan haukipaikalle.  Ensinmäinen heitto antoi vaikutelman että ko uistin oli hieman liian painava joten kelausnopeus piti olla aika lujavauhtinen.  Kaverille laitoin tietenkin J-Kingin. Samalla uistimella on varmaan nostettu jo pian viitisenkymmentä haukea ja aina vain toimii.  Tosin on kyllä sitten naarmuja täynnä ja jälleen jouduin siihen uudet koukut laittamaan. Itse kun sillä viimeksi heittelin niin pidin siinä vain sellaista kolmikoukkua mistä oli kaksi sakaraa katkaistu.  No, tietenkin kaveri veti kolme haukea ja minulla kyllä kävi muutama katsomassa mutta kiinni ei jäänyt yhtään.

Kävimme välillä vielä ahvenkivilläkin kokeilemassa.  Siellä laitoin jälleen itselleni meppeksen lipallisen kumikalan ja kaverille reflexin.  Itselleni tuli kolme vauvahaukea ja kaverille yksi.  Onneksi olivat niin nätisti kiinni että saivat jatkaa matkaansa.  Yhtään ahventä emme kumpikaan edes nähneet.  Palasimme takaisin haukien pariin.  Samat haukiuistimet pyyntiin uudelleen.  Silloin se nappasi.  Oli jo muutaman kerran oikein makeasti nypyttänyt mutta vaikka mitä olisi tehnyt niin ei kiinni millään. Oikein harmitti kun näki muutaman kerran pärskeet kun hauki ajoi uistimestani ohitse. Ehkä sen liike kuitenkin oli niin epämääräistä että sen tähden hauet eivät siihen osuneet. Nyt kuitenkin meni kuparinen rikki.  Ei se todellakaan mikään iso ollut.  Vauvahaukien kokoa. Tuli kuitenkin verta senverran että olin pakotettu sen ylös ottamaan.  On muuten tällä hetkellä jo savustettu ja laitettu "tuulensuojaan" Iskee silmää.  Oli ihan hyvin onnistunut tuo suolauskin. Hymyilee leveästi

Yksi aikamoinen "mölli" tuli veitsi-uistimen perässä ihan veneen viereenkin itseään näyttämään. Paljon sillä tärppejä sai aikoiseksi mutta ylös saakka ei tullut kuin kaksi kappaletta.  Oikeastaan aika hyvä tulos kuitenkin.  Suunnittelin vaihtaa koukut toiseen päähän kuten esim. proffa voisi tehdä.  Voisi tuota uintia hieman parantaa.  Suurin ongelma on kylläkin että se painaa huomattavasti enemmän kuin nuo muut samaan sarjaan kuuluvat ( lusikka-lusikka ja haarukka-uistin)  Oli merellä sitten jäätävän tuntuinen tuuli.  Ennenkuin lähdimme soitin sille toiselle papparaiselle että laittaa vaatteita kunnolla päälleen.  Ei uskonut.  Lähdimme sitten kotiin kun sille tuli todella kova vilu.  Ajoin sen rantaan kävelemään ja ajoin rimmikköön perkaamaan saaliimme.  Kotiin asti pääsi tänään neljä haukea, jotka fileinä juuri ja juuri sopi samanaikaisesti savupönttööni.   

Kuva 1 vauraampi hauki Piiloittelee J-Kingiä suussaan.
Kuva 2 pikkuhauki tekemässä "harakiriä" veitsellä Järkyttynyt

* P9050167.JPG (87.46 kilotavua, 922x692 - tarkasteltu 44 kertaa.)

* P9050155.JPG (114.54 kilotavua, 692x922 - tarkasteltu 56 kertaa.)
tallennettu

igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #114 : 05.09.07 - klo:18:49 »

Tässä on sitten koko sarja.  Tuo isoin lusikka-lusikka taitaa tällä hetkellä tuntua turhankin järeältä. Samoin veitsi-uistin on liian painava, Hymyilee leveästi mutta kyllä niillä kaikilla kalaa saa.

* P9040152.JPG (108.16 kilotavua, 922x692 - tarkasteltu 27 kertaa.)
tallennettu

allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #115 : 05.09.07 - klo:19:00 »

Kyllä on hauet tyhmiä elukoita  Hymyilee leveästi
tallennettu
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Mies, poika?

Profiili
« Vastaus #116 : 05.09.07 - klo:19:04 »

Täydellistä.  Virnistää
 Ei suotta naurattanut tuo veitsihauki, siistiä kyllä. Hymyilee leveästi
tallennettu

Älä pakota jokea, anna sen virrata.
Mikko10
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #117 : 05.09.07 - klo:20:34 »

Mennään huomenna isän kanssa reposaareen heittelemään, varmaankin rautatiesillalle. Aion kokeilla siellä ensimmäistä kertaa täkypohjaongintaa kuolleen täyn kera. Ensin ongin onkun sintin, todennäköisetsi särjen ja sitten pistän pienen palan selkälihaa koukkuun, ja siihen pään. Toivon että onnistuisin sillä systeemillä tavoittamaan kuhaa tai vayraampaa ahventa
tallennettu
Dukes
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

haukia haukia

Profiili
« Vastaus #118 : 06.09.07 - klo:16:26 »

On tuo veitsi aika jännä peli!  Hymyilee leveästi

Itseäni vähän harmittaa kun on hirvittävä flunssa päällä. Ei oikein viitsi sitten lähteä kalaan, jottei tila pahene.
tallennettu

igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #119 : 08.09.07 - klo:10:50 »

Nappasin tuon kirjoitukseni onginta.info:sta kun se oikeastaan sopii tännekin.  Mikko tuosta reissusta Reposaaren rautatiesillalle jo kertoikin.  Hämmästyttävää oli se että kun siellä oli kymmen ukkelia, nuorempaa ja vanhempaa, onkimassa, niin vain yksi vanhempi mies aktiivisesti koitti kalaa mato-ongella.  Kaikilla muilla pyydysvälineenä oli jigi. Tämä mato-onkija käytti heittonkea jossa oli koho ja täytyy sanoa että kalantulo sillä oli suurinpiirtein luokkaa yksi kala tunnissa.  Lopettikin sitten mato-onginnan ja siirtyi lippaan mutta tulos ei siitä parantunut. Toinenkin samanikäinen heitteli myöskin hetken mato-onkea heittokoholla mutta tulos oli vieläkin huonompi.  Sitten oli veneellä porukkaa jota seurasin "sivusilmällä" kun olivat ankkurissa näköetäisyyden päässä.  Ei näyttänyt kalaa sieltäkään tulevan. 

Olivatten oikein mukavaa porukkaa tuo veneellä olijat.  Kun lopettivat tyhjän pyytämisen ajoivat siihen minun viereeni ja sanoivat että heiltä jäi matoja kun kala ei syönyt joten he antaisivat ne minulle jos vain kelpaisi.  Kiittelin poikia sillä nyt minulla on sitten matoja jälleen käytettävissäni.  Olivat pohjaongella yrittäneet ja saaliksi oli tullut vain kaksi pientä ahventa.  Kuitenkin huhut kertovat ko paikan olevan mitä parhain nimenomaan mato-ongella ahvenia pyydettäessä.  Taitaa olla vain "aikojen kultaamaa muistoja" kun todellisuudessa nuo kalansaaliit mato-ongella tuntuvat jäävän yhden käden sormilla laskettaviksi.

Heittiksen porukka oli jälleen mahtavasti edustettuna.  MIkko 10, Kalamies 3 ja minä ajoimme sinne iltapäivällä ja Dukes ilmestyi sinne vielä illan kuluessa.  Eli paikalla oli niistä kuudesta jotka joskus ovat tänne kirjoitelleet neljä saman-aikaisesti tuolla ongella.  Aika kova prosenttiluku joka osittaa että PORISSA paitsi kirjoitellaan niin myöskin käydään kalassa. Itse muuten sain kaksi ahventa ja yhden kuhan.  Olipa sitten ensinmäinen kuha, painoakin varmasti oli yli sata grammaa.   Jostakin syystä  en punninnut  Iskee silmää  Mikko sai kotiin asti vietävän kuhan ja mikäli oikein näin niin Dukes tai sen kaveri sai myöskin kuhan.
tallennettu

Dukes
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

haukia haukia

Profiili
« Vastaus #120 : 08.09.07 - klo:12:57 »

Niin siitä sitten kävi. Eilen päivällä töissä manailin nuhaani ja päätin etten kyllä kalaan lähde, etten vain itseäni kylmetä.
Mutta kaveri soittelikin töistä päästyään että mennäänkö kalaa. Eipä tarvinnut kuin viisi sekuntti miettiä ja jo suostuin. Ehdotinkin että lähdemme Reposaareen kuhaa yrittämään.
Perille päästyämme iloiseksi yllätykseksi huomasin että paikalla oli heittiksestä tuttuja.  Iskee silmää Ja samalla myös huomasin ettei paikalla hirveästi porukkaa ollut. Aluksi kun pelkäsin ettemme enään sekaan mahdu. Hetken aikaa yrittäessämme kaveri sitten saikin kuhan. Pituutta oli 46 senttiä ja painoa 0,68 kg. Mutta siihen se sitten jäikin.
Muutamia tärppejä itselleni ja kaverille. Enkä kyllä siinä vaiheessa muidenkaan huomannut kalaa saavan. Puoli kymmenen aikaa sitten luovutimme, mutta hyvissä mielin.
Ajelimme siitä sitten kaverin luokse ja valmistimme grillattua kuhaa.  Näyttää kieltä
tallennettu

igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #121 : 09.09.07 - klo:08:08 »

Pitkästä aikaa Iskee silmää pääsen merelle haukia hakemaan.  Reissu on oikeastaan opastusmatka kun siskonpojan pitäisi päästä katsomaan miten haukia "narrataan".  Hänellä ei ole itsellään edes uistimia joten taitaa J-King taas päästä tositoimiiin. Itselleni laitan joko jätti lusikka-lusikan  tai haarukka- uistimen. Kirjoitellaan sitten iltapäivällä josko opastettava olisi päässyt "kalan makuun."
tallennettu

igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #122 : 09.09.07 - klo:16:29 »

Olipa ihan mukava välillä  Iskee silmää käydä kalassakin.  Olin opastamassa siskonpoikaa hauenmetsästyksen saloihin.  Yritimme ensin mato-ongella mutta ainoa "saalis" oli siskonpojan saama ongenkoukku puuhun kolmen metrin korkeuteen. Kalaa ei tullut ainuttakaan vaikka särkikin olisi tänään ollut aivan hyvä saalis.  Kissa sitä odotti.  Rantaan tullut "alkuasukas" kertoi että poukama oli ollut tyhjänä jo muutamia päiviä joten lähdimme sitten merelle kokeilemaan niitä haukia.

Tuuli oli maatuuli joten mitään mahtavaa saalista emme mereltäkään odottaneet.  Ilma oli kyllä kalastukseen oikein sopiva, lämpötila noin 15 astetta, vedenpinta korkealla, aurinko paistoi pilvien takaa ja tuuli oli vain muutamia metrejä sekunnissa.  Ajoimme sumppuun.  Siskonpojalle laitettiin J-Kingi jolla on jo kymmeniä haukia saatu ylös, itselleni viimeisen kerran haarukka-uistin.  Haarukka-uistimesta tulee seuraavaksi jatkettu malli.  Tämän reissun jälkeen se katkaistaan ja siitä tehdään kaksiosainen uistin Järkyttynyt. No, sumppu oli tyhjä. Heittelimme siellä varmaan parisen tuntia mutta mitään ei tullut.  Katselin kun kaukana nopeakulkuinen vene kaartoi "ahvenkiville" päin.  Enpä oikeastaan koskaan ole muita kalamiehiä nähnyt ja nyt nämä ajoivat suoraan sinne "Minun" kalapaikalleni. Kivien väistelemisestä tiesin että ko kalastajat eivät olleet ensinmäistä kertaa sielläpäin heittelemässä. Koska sumppu oli tyhjä niin meidänkin piti sitten lähteä sinne ahvenkiville vaikka siellä jo joku heittelemässä olikin.

Jäimme siihen haukipaikalle aika lähelle toista venettä.  Ei sentään puhe-etäisyydelle viitsiny mennä kun pojat kerran ensin siellä olivat. Heitelköön nyt siellä ensin sitten.  Kovin oli "nahkeaa" tuo alku sielläkin.  Siskonpoika sanoi että katsos mikä tässä nyt on Pyörittää silmiään.  Just just.... siima oli mennyt poikki ja J-kingi oli lopettanut kunniallisen uransa.  Vaihdoin siihen sitten Salaman retuliinin.  Kun sain sen vaihdettua niin tietenkin tein koeheiton.  Hauki nappasi heti kiinni.  Ihan nätti ruokahauki joka pääsikin sitten meidän mukaamme. Sitten olikin hetken jälleen hiljaista.  Toinen vene meni tuulen mukana lahden sisäosaan päin.  Jaa, jaa, pojat ei tietänytkään missä parhaat paikat olivat. Iskee silmää  Ajoinkin moottorilla sata metriä ja aloimme tositoimiin.

Kymmenisen heiton jälkeen joku käväisi haarukkaa katsomassa.  Aika juoni homma tuossa haarukkauistimessa on se seikka että usein oikein näkee kun hauki muljahtelee siinä haarukan kyljessä mutta minkäänlaista nypytystä ei vavassa tunnu.  Siinä sitten yrittää kaikenlaista "käsialaa" niille tarjota Pyörittää silmiään Nappasipa toinenkin hauki haarukkaan, kaivoin toisella kädellä kameraa ja toisella pidin vapaa siten että siima olisi kireällä.  Ei onnistunut vaan haarukka irtosi hauesta ja lensi suoraan lippalakkiinni kiinni. Täytynee vissiin ruveta sitten tuontapaistakin varomaan.  Siskonpojalla kävi parikin haukea kiinni mutta irtosivat ennen venettä.  Sitten pamahti itselläni oikein kunnolla.  Kääntyi ja näytti minulle kylkensä.  Siinä oli sitten ltodennäköisesti metrin verran haukea näkyvissä.  Ajattelin heti että eipä taida ylös tulla kun ei ole haavia mukana eikä nostokoukkuakaan.  Ainoastaan jos sen saisi oikein väsytetyksi niin sitten olisi pieni mahdollisuus käsin saada se veneeseen.  Hauki ratkaisi koko pulman kädenkäänteessä ja irroitti haarukan itsestään. No eipä tuo oikeastaan kovinkaan paljoa harmittanut.

Muutamia heittoja lisää ja jälleen joku oli haarukasta liiankin kiinnostunut.  Vedin veneen viereen ja kaivoin kameran taskusta.  Eipä tämäkään kovin paljon kiinni ollut mutta sain siitä parikin kuvaa otetuksi ja vielä hauenkin veneeseen.  Pääsi tämäkin mukaamme kun olin siskolle vähän niinkuin luvannut että tuomme haukea (fileinä tietenkin) Siskonpoika otti jälleen haesta mittaa jääden toiseksi. Täytynee varmaan vaihtaa koukut tuohon Salaman retuliiniin kun ei tunnu kiinni pysyvän. Onhan silläkin jo kaloja aika läjä saatukin.  Tuli oikein musta pilvi taivaanrantaan ja sanoin siskonpojalle että nyt täytyy kyllä lähteä.  Ajoin vähän matkan päähän ja sanoin että koitetaan vielä tässä.  Sinä voit heitellä ja minä fileroin nämä sinä aikana.  Juuri kun olin toisen saanut fileiksi niin olipahan siskonpojalla ruokahauki kiinni.  Onneksi pysyikin kiinni ja niin meillä molemmilla olikin sitten kotiin vietävää.  Vedin loput sitten samantien fileiksi ja lähdimme kotiin.

kuvassa viimeinen tällä mallilla "haarukoitu" hauki.

* P9090179.JPG (61.79 kilotavua, 922x692 - tarkasteltu 40 kertaa.)
tallennettu

igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #123 : 15.09.07 - klo:15:43 »

Ilmatieteen laitoksen nettisääennustus meinasi jättää minut rannalle. Uhkasi vielä aamupäivällä että tuuli olisi 19 metriä sekunnissa vai olikohan muuten vieläkin enemmän. Punaista se kuitenkin näytti ja näinollen piti olla myrskylukemia.  Menin kuitenkin rannalle kun piti päästä kokeilemaan uutta uistinyhdistelmää.  Ensin kokeilin kuitenkin mato-ongella ja sainkin ....tyhjää.. Itkee   Siitä sitten merelle ja varmuuden vuoksi ajoinkin vain sumppuun, josko se myrsky kuitenkin tulisi niin olisin äkkiä päässyt sieltä pois.

Ensimmäiseksi kokeiltiin yhdistelmää Salaman vihersieppo ja haarukka.  Haarukka oli katkaistu joten siitä ei ollut kuin piikkiosa mukana.  Ensinmäinen koeheitto meni heti persiilleen.  Piti katsoa miten moinen yhdistelmä käyttäytyy mutta en päässyt sitä katsomaan kun siihen yhdistelmään pamahti ensinmäisellä heitolla hauki kiinni. Virnistää  Oli ihan pakko ottaa valokuvakin siitä  muistoksi vaikka kokoluokka ei niin iso ollutkaan.  Heittelin siinä kymmenkunta kertaa ja ei se uinti oikein ollut minun mieleeni. Taisi tuo haarukkaossa kääntää liiaksi vihersieppoa jolloin se kelattaessa pyörähteli aivan liikaa "akselinsa" ympäri.  Kävi sitä tosin joku hauki vielä kyllä "tönäisemässä" mutta ei jäänyt kiinni.

Vaihdoinkin sitten vihersiepon tilalle lusikka-lusikan johon liitein haarukan piikkiosan mukaan.  Nyt se varmaan sitten oli lusika-haarukkauistin.  Uinti oli odotusten mukainen, eli oikein nättiä.  Lusikka itsestään jo ui oikein hienosti ja haarukkaosa siinä perässä ei tätä uintia pahentanut vaan päinvastoin nyt se sitten "heilutteli" paitsi lusikkaa niin myös haarukanpiikkejä  Järkyttynyt.  Ehdin sillä heittää pari heittoa kun taas joku oli tulossa.  Ei kuitenkaan jaksanut odottaa veneeseen asti vaan lähti jo ennempää omille teilleen.  Sitten pamahtikin oikein  mukavasti.  Lähti viemään koko yhdistelmää aika vauhtia poispäin veneestä.  Kelahan minulla oli 1500 sarjalainen ja vapa painoluokkaa 3 -15 grammaiselle joten kyllä siinä jo ruokahaukikin tuntuu aika mahtavalta.

Hetken aikaa siinä saatiinkin oikein tosissaan kokeilla kumpi on kumpi.  Nostin perämoottorinkin ylös ihan varmuuden vuoksi ja kaivoin jälleen kameraa taskustani.  On muuten sitten aika vaikea homma yksin koittaa ottaa isosta  Iskee silmää hauesta kuvaa kun vapa on aivan kaksinkerroin ja vain toisella kädellä yrität sitä haukea saada kuvauskulmaan.  Kameran hihnan tietenkin laitan varmuuden vuoksi ranteen ympärille ettei kävisi niin että hauki nykäisisi juuri sopivasti ja koko kamera menisi siinä mereen. Sainpas kuitenkin tämän homman onnistumaan ja haenkin veneeseen nostetuksi.  Mittasin sen sitten pikapikaa ja laskin takaisin.  Punnitsemaan en turhaan alkanut kun ei se sentään niiiin iso ollut.  Pituutta oli 88 senttiä.  Heittelin vielä hetken ja sainkin vielä yhden ruokahauen käymään veneessä.  Sitten jouduinkin jo lähtemään kotiin kun oli vielä menoa ja oli kännykkä jäänyt kotiin ja kelloa en ole pitänyt kädessäni enään vuosikausiin.  Näinollen ei tuosta ajankulumisesta oikein ollut tarkkaa tietoa. 

kuvassa 1 vihersieppo+haarukka
kuvassa 2 lusikka-haarukka uistin
kuvassa 3 lusikka-haarukan pettämänä  88 senttiä luupäätä
Täytyi ottaa tuosta yksi kuva pois kun jäi niin isoksi mutta se olisi ollut vain pikkuhauki tuossa vihersieppo-haarukassa.         

* P9150191.JPG (106.59 kilotavua, 922x692 - tarkasteltu 27 kertaa.)

* P9150199.JPG (76.76 kilotavua, 922x692 - tarkasteltu 36 kertaa.)

* P9150204.JPG (97.02 kilotavua, 922x692 - tarkasteltu 69 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 15.09.07 - klo:15:51 kirjoittanut igors » tallennettu

Mikko10
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #124 : 15.09.07 - klo:15:47 »

Hehheh, komeita uistimia. Hymyilee leveästi Ja kokea on myös hauki.