Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
09.01.09 - klo:00:40

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Uistimet
| | |-+  Jerkit
| | | |-+  Owner vs. VMC jerkkikoukkusota.
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Owner vs. VMC jerkkikoukkusota.  (Luettu 789 kertaa)
J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Seatrout_luukku.com

Profiili
« : 08.07.07 - klo:19:22 »

Kokeilkaa Owneria, sitä saa nyt isoina kokoinakin ja terävyys omaa luokkaansa.
« Viimeksi muokattu: 10.07.07 - klo:20:48 kirjoittanut Juha » tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
Sillä olenhan laakson suurin sika
Jio
Jerkkijulkkis
SHS-Jäsen
Jäsen
**
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 08.07.07 - klo:20:16 »

Kokeilkaa Owneria, sitä saa nyt isoina kokoinakin ja terävyys omaa luokkaansa.

-En kyllä itse pidä noista; kalliita, ruostuvat äkkiä ja -jostain syystä- ainakin noi isoimmat (3/0) Ownerit "tappavat" mun kalikoitten uintia liikaa.
Pienempiä kokoja en ole testaillut noista kahdesta ensimmäisestä syystä.
En myöskään pidä niitä mitenkään huomiota herättävän terävämpinä kuin esim. noita VMC:n 8650 PS koukkuja.
tallennettu

J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #2 : 08.07.07 - klo:20:51 »

-En kyllä itse pidä noista; kalliita, ruostuvat äkkiä ja -jostain syystä- ainakin noi isoimmat (3/0) Ownerit "tappavat" mun kalikoitten uintia liikaa.
En myöskään pidä niitä mitenkään huomiota herättävän terävämpinä kuin esim. noita VMC:n 8650 PS koukkuja.
En ole itsekkään käyttänyt noin isoja mutta kokoina 1,2,4 ja 6 kokoina en okeastaan käytä muita, jonkun verran kamakatsua. minulla ei ole ollut ruostumis ongelmaa sen enenpää kuin muilla merkeillä. näissä pienenmissä koko luokassa hintaerot ovat aika pieniä kun tilaa yli sadan kpl erissä. Minusta tuo terävyys on yksi ownerin hyvistä puolista.
tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
Jio
Jerkkijulkkis
SHS-Jäsen
Jäsen
**
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 08.07.07 - klo:21:39 »

En ole itsekkään käyttänyt noin isoja mutta kokoina 1,2,4 ja 6 kokoina en okeastaan käytä muita, jonkun verran kamakatsua. minulla ei ole ollut ruostumis ongelmaa sen enenpää kuin muilla merkeillä. näissä pienenmissä koko luokassa hintaerot ovat aika pieniä kun tilaa yli sadan kpl erissä. Minusta tuo terävyys on yksi ownerin hyvistä puolista.

-Joo, puhumme eri koon koukuista. Noista pienemmistä mulla ei ole kokemusta ollenkaan, joten aiempi "kritiikkini" koskee pelkästään suurempia koukkuja.
tallennettu

Catera1
VIP #26
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 08.07.07 - klo:22:37 »

Ite käyttelen noissa 15cm busissa 2/0 owneria ja noita WMC 8650 PS koukkuja ja siitä just ne koot 2/0 ja 3/0.
En tiedä sitten onko omaa kuvittelua vai mitä, mutta sellasta olen huomannut että noilla wmc:n 3/0:lla uinnista tulee erittäin rauhallinen ja ehkä vähän enemmän kyljeltä kyljelle, kun taas 2/0:aa käyttämällä uinti on eläväinen ja ei ainakaan mun uitossa mene niinkään kyljeltä kyljelle. En tiedä kumpi on parempi, enimmäkseen on 2/0-kokoa noissa mutta molemmilla on noussut kalaa.
Tykkään käyttää busissa enemmän wmc:tä kuin owneria.

Päädyn ostamaan tuota VMC 8650 PS mallia koossa 2/0. Saa nähdä sitten, miten toimii. Erilaisissa kalastusfoorumeilla on ollu juttua kyseisestä koukusta nimittäin. Hinta on näköjään aika halpakin. 0,4e/koukku 2/0 mallia. Hymyilee

Missä hinta 0,4€? Toimii hyvin.
tallennettu

Hyvä, parempi, minulle sopivin...
J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #5 : 08.07.07 - klo:23:27 »

-Joo, puhumme eri koon koukuista. Noista pienemmistä mulla ei ole kokemusta ollenkaan, joten aiempi "kritiikkini" koskee pelkästään suurempia koukkuja.
Minulla taas ei ole kokemusta noista isonmista, siksi heitin ehdotuksen koska pinenmät ovat olleet itselläni hyvin toimivia. Lohipelleissä käytän ainoastaa 2/0 kamakatsua, mielestäni hyvä koukku.
tallennettu

sakkeus
Vieras
« Vastaus #6 : 10.07.07 - klo:17:13 »

Jos Jio meinaa, että esim. VMC:n 8650 PS on kevyempi koukku niin näin se ei ole käsittääkseni. 8650 PS on nimittäin langaltaan paksumpi, kuin esim. Ownerin ST-36. ja mitä terävyyteen tulee, niin kyllä Owner on läpäisykyvyltään parempi VMC:hen verrattuna. Toki 8650 on hyvä yleiskoukku ja pienemmissä kokoluokissa terävyydeltään jopa taimenellekkin sopiva. Vaikka kyseinen VMC onkin pinnoitettu ei sen korroosio kestävyys ole kuitenkaan mitenkään ylivomainen esim. Owneriin verrattuna. Toki suuren tehtaan tuote on aina halvempi ja makuasioitahan nämäkin. Ownerin kiinnitys renkaisiin on myöskin huomioitu siten, että koukun saa rukoon nähden suoraan ja jokainen sakara on suorassakulmassa, joita esim. VMC:n koukuissa ei ole.(vai mitenköhän tuonkin asian nyt selittäisi?)
tallennettu
Deep
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 10.07.07 - klo:17:50 »

tää rönsyää nyt väärään aiheeseen, mutta anyway: mun käsittääkseni "uinnintapossa" on kyse levestä kidasta.. tai sitten se paino on jakaantunut jotenkin erilailla kuin monessa muussa koukussa. Esim 3/0 owneria en busteriin laittaisi, kun se ei jostain syystä siitä "pidä".. 3/0 VMC menee ok. Owner on taasen Mantan ja pigin tyylisiin kalikoihin sopivin kokeilemani juuri tuon leveän kidan takia. Tosin Jr pigi ui paremmin 2/0 koolla. Eli sopii mun mielestä ns. "mataliin ja pyöreisiin" kalikoihin parhaiten (leveä kita tartuttaa paremmin).
tallennettu
sakkeus
Vieras
« Vastaus #8 : 10.07.07 - klo:18:12 »

tää rönsyää nyt väärään aiheeseen, mutta anyway: mun käsittääkseni "uinnintapossa" on kyse levestä kidasta.. tai sitten se paino on jakaantunut jotenkin erilailla kuin monessa muussa koukussa. Esim 3/0 owneria en busteriin laittaisi, kun se ei jostain syystä siitä "pidä".. 3/0 VMC menee ok. Owner on taasen Mantan ja pigin tyylisiin kalikoihin sopivin kokeilemani juuri tuon leveän kidan takia. Tosin Jr pigi ui paremmin 2/0 koolla. Eli sopii mun mielestä ns. "mataliin ja pyöreisiin" kalikoihin parhaiten (leveä kita tartuttaa paremmin).

Piti oikein katsoa tuo kitaleveys ja ainakin nelos koon koukussa VMC 8650 PS sekä Owner  ST-36 olivat saman levyset n. silmämääräisesti mitattuna, kun niitä rinnakkain tutkin. Eli mikä se on se uintiin tappavana vaikuttava seikka? Hinta? Katsoin myös koukkujen profiilia ja niissäkään ei nelos koon luokassa ainakaan mitään mullistavaa eroa ollut. Käsittäkseni koukkujen koot muttuvat suuremmaksi samoilla perusteilla, joten en usko, että koon 2/0 taikka 3/0 ero olisi mitenkään mahdottomasti erilaiset VMC 8650 PS:n verrattuna? Toki makuasioitahan nämä edelleenkin ovat, joten toinen haluaa ajaa Mercedeksellä ja toinen tyytyy Ladaan.......

Jerkkimiehille tiedoksi, että jos haluaa kunnon koukkuja jotka todellakin kestää suuremmankin kalan suussa niin käykäähän katsastamassa kauppiaallasi Ownerin ST-66. Tällä koukulla voit sitten painoittaa uistintasi ilman lyijyä!
tallennettu
Deep
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 10.07.07 - klo:18:25 »

Hmm.. neloskoko.. eli sulla on 4/0 Vmc (vai 4 ja 4?) ja 3/0 Owner.. Ainakaan mulla ei ole tullut 4/0 Owneria vastaan ST-36 koukusta. 3/0 Owner on vastaavaa VMC:tä n. 5mm levempi (kokonaisleveys).. ihan sama miten sitä katsoo. Tossa ne on edessä. ja niin kuin mä sanoin, olen löytänyt Ownerille sopivat kalikat ja noita koukkuja on aika iso läjä varallekin. Ei sen tarvitsekaan joka paikkaan sopia..? vai pitääkö mun laittaa.. heh.
« Viimeksi muokattu: 10.07.07 - klo:18:27 kirjoittanut Deep » tallennettu
sakkeus
Vieras
« Vastaus #10 : 10.07.07 - klo:19:19 »

Hmm.. neloskoko.. eli sulla on 4/0 Vmc (vai 4 ja 4?) ja 3/0 Owner.. Ainakaan mulla ei ole tullut 4/0 Owneria vastaan ST-36 koukusta. 3/0 Owner on vastaavaa VMC:tä n. 5mm levempi (kokonaisleveys).. ihan sama miten sitä katsoo. Tossa ne on edessä. ja niin kuin mä sanoin, olen löytänyt Ownerille sopivat kalikat ja noita koukkuja on aika iso läjä varallekin. Ei sen tarvitsekaan joka paikkaan sopia..? vai pitääkö mun laittaa.. heh.

Siis luit ihan oikein! Vertasin siis 4 koon koukkuja keskenään, joten, jos 3/0 Owner on 5 mm leveämpi, kuin 3/0 VMC niin koukkujen koko kasvu ei mene samassa suhteessa noissa isoissa kokoluokissa. ST-66 löytyy sitten isompanakin kokona aina 5/0 asti. Puolestani saat laitaa koukkusi mihin itse lystäät sen saat pättää ihan itse.
tallennettu
Deep
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 10.07.07 - klo:19:26 »

Siinä oli sulle myös vastaus miksi nuo ei välttämättä joka kalikkaan sovi.. Eli se saattaa olla se tappava tekijä.. kannattais ottaa selvää, ennen kuin rupee huutelemaan tota mese/lada/ hinta seikkaa. heh
tallennettu
sakkeus
Vieras
« Vastaus #12 : 10.07.07 - klo:19:45 »

Siinä oli sulle myös vastaus miksi nuo ei välttämättä joka kalikkaan sovi.. Eli se saattaa olla se tappava tekijä.. kannattais ottaa selvää, ennen kuin rupee huutelemaan tota mese/lada/ hinta seikkaa. heh

Eli nyt väität siis, että em. VMC on siis terävyydeltään/läpäisykyvyltään sekä korroosionkestävyydeltään huomattavasti parempi koukku, kuin Ownerin ST-36? Millä sen sen perustelet!? Jos koukku koot ovat 1:1 samanlaiset kokoluoksaasa 4 olisin sen olettanut olevan saman myöskin suuremmissa kokoluokissa.(näköjän ei ole joten ilmeisestikkin SE o nyt se uinnin tappava asia!) Tässä tapauksessa vaikka Owner onkin kalliimpi ei se kuitenkaan ole huonompi koukku kyseiseen VMC:n verrattuna. JO edellisessä viestissä sanoinkin jo, että voit käyttää ja laittaa koukut ihan mihin itse parhaimmaksi näet, joten eiköhän se asia nyt tullut harvinaisen selväksi?
tallennettu
sakkeus
Vieras
« Vastaus #13 : 10.07.07 - klo:19:53 »

Niin.....Saattaa olla, että suurissa määrissä saataa koukun hinta olla joillekin liikaa joten ilmeisestikkin silloin saatetaan valita jokin halvempi kompromissi. Eli tässäkin esimerkki tapauksessa on valitettavaa, jos kaverilla on varaa ajaa Mersedeksellä  ja itselläsi on se Datsuni jossa bensavalo palaa......

Jos Deepillä on vielä asiaan jotain kysyttävää taikka haluaa avautua voit sen tehdä tuonne Kalamies.comin puolelle, niin ei mene herkkähermoisten asiantuntioiden palsta piloille.
tallennettu
Original Jykä
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 10.07.07 - klo:20:03 »

Minä sain ohjeistuksen Kalamies.comin puolelta, muistaakseni Mikeylta, käyttää normi-Bustereissa 2/0 Ownereita. Vielä en ole laiskuuttani jaksanut niitä vaihtaa, mutta ajattelinpa kokeilla. 1/0 Ownereita tuossa taannoin ostin ja nyt yritän kovasti keksiä mihin vieheeseen niitä kokeilisin, on nimittäin aivan saakutin hyvänoloisia koukkuja.
tallennettu

Deadman walking.
Jio
Jerkkijulkkis
SHS-Jäsen
Jäsen
**
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #15 : 10.07.07 - klo:20:28 »

Jos Jio meinaa, että esim. VMC:n 8650 PS on kevyempi koukku niin näin se ei ole käsittääkseni. 8650 PS on nimittäin langaltaan paksumpi, kuin esim. Ownerin ST-36. ja mitä terävyyteen tulee, niin kyllä Owner on läpäisykyvyltään parempi VMC:hen verrattuna.
-En ole väittänyt VMC:tä kevyemmäksi missään vaiheessa Owneriin verrattuna ja taisin sanoa VMC:n läpäisykyvyn sekä terävyyden olevan minulle riittävä, varsinkin kun tapaan painella väkäset pois koukuistani (mikä ei johdu halustani parantaa niiden läpäisykykyä).
Herkemmissä lohivaapuissa yms. koukun painolla on varmasti vieläkin suurempi merkitys kuin sadan gramman, tai painavammissa, jerkeissä. Tällöin kevyt, kestävä, ohutlankainen ja hyvän läpäisykyvyn omaava koukku on paikallaan.

Toki 8650 on hyvä yleiskoukku ja pienemmissä kokoluokissa terävyydeltään jopa taimenellekkin sopiva. Vaikka kyseinen VMC onkin pinnoitettu ei sen korroosio kestävyys ole kuitenkaan mitenkään ylivomainen esim. Owneriin verrattuna.
-Tässä olen joutunut tyytymään silmämääräiseen arvioon pakissani: Ownerit ovat ruosteessa mutta VMC:t eivät, minulla todella pitkään käytössä olleita VMC:n koukkuja jotka ovat edelleen ihan timmissä kunnossa.
VMC:n etu on lisäksi että se kestää uudelleen teroittamista, Ownerin ruostuminen pahenee ja nopeutuu vastaavassa operaatiossa. Lisäksi Owner on ikävä teroittaa.

Toki suuren tehtaan tuote on aina halvempi ja makuasioitahan nämäkin. Ownerin kiinnitys renkaisiin on myöskin huomioitu siten, että koukun saa rukoon nähden suoraan ja jokainen sakara on suorassakulmassa, joita esim. VMC:n koukuissa ei ole.(vai mitenköhän tuonkin asian nyt selittäisi?)
-Tämä sakaroitten muotoilu voi olla se suurin ongelma. Saan omat kalikkani uimaan paljon paremmin 3/0 VMC:n koukuilla kun laitan koukut kiinni Zalt-tyylillä, sakarat osoittamaan eri suuntiin mahassa ja persiissä.

Sen sijaan Ownerit (3/0) ovat minusta ihan käypäset esim. Mantaan (ja osaan muistakin kahdella mahakoukulla valmistettuun jerkkiin) laitettuna ison kidan ja lyhyen vartensa ansiosta.

Sen sijaan Sakkeuksen Lada/Mersu-vertausta pidän huonona ja epäsopivana, Ownerit ovat minusta korkeintaan keskiluokkan Mazdoja mutta Mersun hintaisia.
Ainakin tähän mennessä esiin tulleista perusteluista huolimatta VMC on mielestäni hinta-laatusuhteeltaan parempi koukku, ainakin merikalastajallle, isoimmissa koukkuissa.
tallennettu

Deep
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #16 : 10.07.07 - klo:20:39 »

En mä ole sanonut, että Owner on basampi kuokku kuin VMC.. Voin kertoa, että kumpaakin uitettu. Ja niin kuin mä sanoin, mulla on tota owneria käytössä ihan riittävästi.. ja sille on paikka. vaikka hinta on liian kova millä mittarilla tahansa (se kun ei ole kaksi kertaa parempi). Ei mulla vielä ainakaan pala bensavalo.. heh. Sä kun päätit etsiä ratkaisua hinnan kautta, vaikka sehän ei ollut se pointti.

2/0 owner on monikäyttöisempi vekotin.. . 3/0 isolle pigille, Mantalle tai pelkäksi vatsakoukuksi pienempään kalikkaan.

Edit. Sakkeus: sähän muuten etsit nykyisille "kalliille" jerkeille vastausta Jakki jerkistä.. eli palaako sulla se bensavalo Hymyilee
« Viimeksi muokattu: 10.07.07 - klo:21:00 kirjoittanut Deep » tallennettu
Juha
Lost in Space...somewhere deep in the universe
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #17 : 10.07.07 - klo:20:45 »

Jatkakaa toki "koukkusotaa" mutta pysykää asialinjalla.
« Viimeksi muokattu: 10.07.07 - klo:20:49 kirjoittanut Juha » tallennettu

Juha Söderholm

"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani

Hei mun blogi on jossain hapessa...
jerkkailija
ul-monofilisti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #18 : 10.07.07 - klo:21:24 »

laitampa nyt oman lusikan tähän soppaan, itse käytän ownereita omissa jerkeissäni ja koska kalastan järvellä, minulle ei ole mitään väliä korroosiosta. enkä hauku VMC:täkään. ne molemmat oon saanu upotettua sormeen, mutta owner on kai hitusen terävempi. omien kokemuksien perusteella ownerin varsi on lyhyt ja kita laaja, ja se saattaa vähän hillitä uintia. bustereissa olen antanut niitten VMC:itten olla, enkä aio vaihtaa. ja loppuen lopuksi tämäkin on mielipide kysymys
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu