Jos Jio meinaa, että esim. VMC:n 8650 PS on kevyempi koukku niin näin se ei ole käsittääkseni. 8650 PS on nimittäin langaltaan paksumpi, kuin esim. Ownerin ST-36. ja mitä terävyyteen tulee, niin kyllä Owner on läpäisykyvyltään parempi VMC:hen verrattuna.
-En ole väittänyt VMC:tä kevyemmäksi missään vaiheessa Owneriin verrattuna ja taisin sanoa VMC:n läpäisykyvyn sekä terävyyden olevan
minulle riittävä, varsinkin kun tapaan painella väkäset pois koukuistani (mikä ei johdu halustani parantaa niiden läpäisykykyä).
Herkemmissä lohivaapuissa yms. koukun painolla on varmasti vieläkin suurempi merkitys kuin sadan gramman, tai painavammissa, jerkeissä. Tällöin kevyt, kestävä, ohutlankainen ja hyvän läpäisykyvyn omaava koukku on paikallaan.
Toki 8650 on hyvä yleiskoukku ja pienemmissä kokoluokissa terävyydeltään jopa taimenellekkin sopiva. Vaikka kyseinen VMC onkin pinnoitettu ei sen korroosio kestävyys ole kuitenkaan mitenkään ylivomainen esim. Owneriin verrattuna.
-Tässä olen joutunut tyytymään silmämääräiseen arvioon pakissani: Ownerit ovat ruosteessa mutta VMC:t eivät, minulla todella pitkään käytössä olleita VMC:n koukkuja jotka ovat edelleen ihan timmissä kunnossa.
VMC:n etu on lisäksi että se kestää uudelleen teroittamista, Ownerin ruostuminen pahenee ja nopeutuu vastaavassa operaatiossa. Lisäksi Owner on ikävä teroittaa.
Toki suuren tehtaan tuote on aina halvempi ja makuasioitahan nämäkin. Ownerin kiinnitys renkaisiin on myöskin huomioitu siten, että koukun saa rukoon nähden suoraan ja jokainen sakara on suorassakulmassa, joita esim. VMC:n koukuissa ei ole.(vai mitenköhän tuonkin asian nyt selittäisi?)
-Tämä sakaroitten muotoilu voi olla se suurin ongelma. Saan
omat kalikkani uimaan paljon paremmin 3/0 VMC:n koukuilla kun laitan koukut kiinni Zalt-tyylillä, sakarat osoittamaan eri suuntiin mahassa ja persiissä.
Sen sijaan Ownerit (3/0) ovat minusta ihan käypäset esim. Mantaan (ja osaan muistakin kahdella mahakoukulla valmistettuun jerkkiin) laitettuna ison kidan ja lyhyen vartensa ansiosta.
Sen sijaan Sakkeuksen Lada/Mersu-vertausta pidän huonona ja epäsopivana, Ownerit ovat
minusta korkeintaan keskiluokkan Mazdoja mutta Mersun hintaisia.
Ainakin tähän mennessä esiin tulleista perusteluista huolimatta VMC on
mielestäni hinta-laatusuhteeltaan parempi koukku, ainakin merikalastajallle, isoimmissa koukkuissa.