riku
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« : 14.06.07 - klo:22:59 » |
|
se menee mull usei sikkurall kesken heiton miks voiko ehkäistä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 15.06.07 - klo:09:59 » |
|
onko vanhaa siimaa ja käytätkö paljon lippoja?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Aloittelevan perhokalastajan tunnistaa repaleisista korvista
|
|
|
miigu
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 15.06.07 - klo:14:26 » |
|
Huomasin et jos puola on liiantäynnä niin se purkautuu hiukan sit puolalta ja sit ku heittää pitkälle niin se pikku syherö menee siiman mukana ja sit on ihana syherö, ja itellä on ihan uus siima... Tosin jos käytät lippoja tai lusikoita niin sekin tekee et menee syherölle helposti..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
riku
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 15.06.07 - klo:17:04 » |
|
ei ole vanhaa siimaa ostin just uutta 0,22mm 20,5 kg siiman
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
riku
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 15.06.07 - klo:17:34 » |
|
lippoja käytän silloin tällöin mut enemmän lusikoita
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaivo
Vieras
|
 |
« Vastaus #5 : 18.06.07 - klo:13:56 » |
|
ei ole vanhaa siimaa ostin just uutta 0,22mm 20,5 kg siiman
Minkä merkkistä siimaa, minkä kokoinen kela?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 18.06.07 - klo:18:52 » |
|
Huomasin et jos puola on liiantäynnä niin se purkautuu hiukan sit puolalta ja sit ku heittää pitkälle niin se pikku syherö menee siiman mukana ja sit on ihana syherö, ja itellä on ihan uus siima... Tosin jos käytät lippoja tai lusikoita niin sekin tekee et menee syherölle helposti..
Silloin tällöin noin käy itselläkin,mutta yleensä syherö oikenee helposti vetämällä suoraksi.Eli vedät vain syherön molemmilta puolilta ja kas siima on taas suora.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
|
|
|
Taho
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 18.06.07 - klo:19:00 » |
|
Saattaapi olla että olet puolannut siiman kierteelle, elikkäs kun heittää niin siima menee juuri sykkeröön. Myös lipat kiertävät siimaa. Yleensä siima oikenee heiton aikana 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
12 kirjolohta takakontissa Saaliskuvakisa 2010 käynnissä!Taho-vaaput
|
|
|
karkuuttaja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 18.06.07 - klo:21:35 » |
|
Siima kiertyy myös, kun kala on kiinni ja jarru sen verran löysällä, että puola pääsee pyörimään. Mä menetin harrastuksen alkuvaiheilla ison kalan tuon takia, kun siima katkes lopuksi, koska oli niin kiertyneenä. Mä ihmettelin silloin vaan, että miksei kala tuu, kun olin kelannut ainakin viisi minuuttia. Siitä jarrusta ei kuulu silloin mitään ääntä, jos kelaa samaan aikaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 19.06.07 - klo:19:50 » |
|
Olen huomanut semmosta, notta juuri tuo tuliterä siima saattapi sykkyröidä pahanpäiväisesti. Siis nimenomaan ensimmäisten heittojen yhteydessä. Ikioma versio syyksi tähän ompi, notta tuo uusi siima on varsin jäykkää tavaraa, eikä varmaankaan aivan hiljattain tehtaalta kaupan hyllylle päässyt. Joten kun nyt sitten kelataan tuo uusi siima isommalta pakkaus-puolalta pienemmälle kelan puolalle, niin siihen siimaan saattapi jäädä tuo tehdaspuola-muisti, joka ihka jousen tavoin, pakottaa sitä uutta siimaa purkautumaan kelan puolalta. Ja koska heitto-nopeus ei olekaan verrannollinen sen siiman muistin kanssa, niin siima ei ehdi kulkemaan vapa-rengaan läpi: se jää "jonottamaan" ja perässä tulevat siima-kerroskaverit pukkaavat selkään, sotkeutuvat ja aiheuttavat tuon sykkyrän/suman. Toki, asiantuntevammat toverit saattavat oikaistaa näkemyksiäni, mikäli näkevät siinä täyttä puppua olevan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
|
|
|
fixed
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 20.06.07 - klo:08:56 » |
|
Eikö myös liian löysälle puolattu siima mene sökkerölle? itellä kävi 2kg hauki kiinni ni lähti koko puola purkautumaan  no mutta sain kiristettyä sen siinä melko nopeasti ja haukikin oli komia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Nyt on poika kiinni!
|
|
|
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 20.06.07 - klo:18:15 » |
|
Olisinkohan ihan tältä foorumilta lukenut joskus vinkin että kannattaisi hanan alla tai jopa liottamalla kastella uusi siima ennen puolausta? En ole itse muistanut ikinä testata...
Allekirjoittanut tunnustaa perin reilulla tavalla, notta siiman kastelemisesta ennen heittokalastamisen aloittamista, olen kylläkin jokusen rivin rustaillut. Olen sitä kuitenkin tehnyt (siis siiman märästämistä) enimmäkseen siinä tilanteessa, jossa siima ompi ollut käyttämättä pitempiä tovia. Kysymyksessä ei siis välttämättä ole ollut aivan uusi siima, vaan jo käytetty. Tässä välissä olen keksinyt vielä yhden syyn, miksi tommonen menettely tepsi, varsinkin käytetyn siiman kohdalla. Kuitusiima, niin laatukas kun se nyt sattuukin olemaan, rispaantu käydössä kuitenkin jonkinverran. Ja ne minikarvaloiset siimassa, takertuvat kuivuessaan siiman muihin samantapaisin karvaloisin. Joten kitka kasvaa. Mutta kun sen siiman on taas saanut kalastuksen kannalta odollisemman olomuodoon eli muuttunut märäksi, niin eipä kanita enää. Purkautuu puolalta juuri siinä tahdissa kuin miten laki määrää ja sääolosuhteet sallii.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 20.06.07 - klo:18:52 kirjoittanut Kalamara »
|
tallennettu
|
Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
|
|
|
Juhis
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 02.08.09 - klo:14:15 » |
|
Nostetaas vanhaa aihetta ylös..Eli itselläkin on ongelmia firelinenkaa eli usein heitoissa tulee solmuja..Lippoja en juuri heittele vaan enimmäkseen jigejä, leechejä ja pikku vaappuja...Pitäisi laittaa uusi siima tuohon haspeliin niin olisiko jollain antaa hyviä neuvoja siiman puolaamiseen.
Millaista solmua kannattaa käyttää siiman sidontaa puolaan, vai onko sillä mitään merkitystä?
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 02.08.09 - klo:14:17 kirjoittanut Juhis »
|
tallennettu
|
|
|
|
kolarinukke
a.k.a Pasi1
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #13 : 02.08.09 - klo:15:13 » |
|
Nostetaas vanhaa aihetta ylös..Eli itselläkin on ongelmia firelinenkaa eli usein heitoissa tulee solmuja..Lippoja en juuri heittele vaan enimmäkseen jigejä, leechejä ja pikku vaappuja...Pitäisi laittaa uusi siima tuohon haspeliin niin olisiko jollain antaa hyviä neuvoja siiman puolaamiseen. Siima puolattu liian löysälle; siima puolattu kiertymän vastaisesti kelalle ja purkaantuu siten epämääräisesti heiton aikana; kelaat siten, että siima puolaantuu löysälle; kela puolaa huonosti...onhan noita mahdollisuuksia mennä vikaan. Jos fireä laitat uudelleen puolalle, niin katso, että siima puolaantuu samansuuntaisesti siimarullassa olevan siiman kanssa eli tällöin välttää tuon kiertymien vastakkaisuuden. Ja kun puolaat uutta siimaa, niin kela vavan kahvaosaan normaalisti kiinni, siima siimarenkaan läpi ja puolaat siten, että kiristät sormilla siimaa puolatessa, niin pakkaantuu tiukkaan kelalle. Pahin ja kallein vaihtoehto on se, että menet kelakauppaan ja ostat kelan, joka puolaa kunnolla  Millaista solmua kannattaa käyttää siiman sidontaa puolaan, vai onko sillä mitään merkitystä? Unisolmu, puolanakselisolmu jne... Itse laitan unisolmulla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhis
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 02.08.09 - klo:15:26 » |
|
Kiitos neuvoista, ja tämä nykyinen kela on Shimanon Seido 1000 FA joka on kaksi päivää vanha joten en viitsisi millään mennä laittaa toista 100 euroa uuteen kelaan, koska en usko että tuossa puolauksessa on vikaa vaan minussa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kolarinukke
a.k.a Pasi1
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #15 : 02.08.09 - klo:15:28 » |
|
Kiitos neuvoista, ja tämä nykyinen kela on Shimanon Seido 1000 FA joka on kaksi päivää vanha joten en viitsisi millään mennä laittaa toista 100 euroa uuteen kelaan, koska en usko että tuossa puolauksessa on vikaa vaan minussa  Juuei, kyllä nyt vika on käyttäjälähtöinen 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kunke
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #16 : 22.10.09 - klo:16:47 » |
|
Mulla on ollut sama ongelma niin kauan kun oon punottua käyttänyt toisessa setissä eli ~ 5 vuotta. Pääasiassa käyttänyt Firelineä ja Spiderwireä eri paksuuksissa ja yhtäkään reissua ei oo ollut ilman sotkuja/solmuja. Tällä tulee heiteltyä lähinnä jigiä, lippaa ja pieniä lusikoita. Pikkuhiljaa rupee kärsivällisyys loppumaan. Kela (Shimano solstace 1000) alkaa kyllä olemaan jo siinä hantissa että sen vois vaihtaa ja toivoa että uudella ongelma ratkeis, mutta todennäkösesti ei joten enskesän jälkeen taidan siirtyä monofiiliin niin ikävää kun se onkin. Tietty sitä vois yrittää ujuttaa punotun tohon isompaan(2000) settiin ja kattoo onnistuisko sillä paremmin.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 22.10.09 - klo:16:49 kirjoittanut Kunke »
|
tallennettu
|
|
|
|
jänis
Kankaanpään Paint Picasso
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Isin tyttö.
Profiili
|
 |
« Vastaus #17 : 22.10.09 - klo:17:08 » |
|
Kyllä nuo kaikki sotkeutumiset johtuu siiman kiertymisestä tai löysään puolaamisesta! Jigittely varsinkin saa siiman puolantumaan löysällä jos vavalla pompottaa jigiä ja kelaa aina löysää siimaa sisään. Itse aina silloin tällöin lasken kaiken siiman puolalta ulos esim: koskeen jonkin vaapun mukana ja kelaan takaisin niin menee sopivan kireälle ja kierteet katoaa samalla!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
! vituik män prkl ! Nightwish Sonata Arctica Tarot Tarja Turunen --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --=
|
|
|
Kunke
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #18 : 22.10.09 - klo:20:34 » |
|
Kyllä nuo kaikki sotkeutumiset johtuu siiman kiertymisestä tai löysään puolaamisesta! Jigittely varsinkin saa siiman puolantumaan löysällä jos vavalla pompottaa jigiä ja kelaa aina löysää siimaa sisään. Itse aina silloin tällöin lasken kaiken siiman puolalta ulos esim: koskeen jonkin vaapun mukana ja kelaan takaisin niin menee sopivan kireälle ja kierteet katoaa samalla!
Tämän huomasin itekkin, lopetin vavalla pompottelun ja teen sen nykyään kelalla, sotkut väheni huomattavasti. Tuon löysään puolaantumisenkin ymmärrän, ja jos jotain lenkkejä puolalle syntyy niin puran ne pois ennen seuraavaa heittoa. Mutta mikä sitä siimaa sitten kiertää kun leikaria kuitenkin tulee käytettyä jigitellessäkin. Jotenkin vaan on tuntunut että olen yksin tämän ongelman kanssa kun ei keskusteluja aiheesta ole silmiin osunut. En vaan osaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
SammyDavids
Mr Frosty .... nuts
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #19 : 22.10.09 - klo:20:53 » |
|
Tämän huomasin itekkin, lopetin vavalla pompottelun ja teen sen nykyään kelalla, sotkut väheni huomattavasti. Tuon löysään puolaantumisenkin ymmärrän, ja jos jotain lenkkejä puolalle syntyy niin puran ne pois ennen seuraavaa heittoa. Mutta mikä sitä siimaa sitten kiertää kun leikaria kuitenkin tulee käytettyä jigitellessäkin. Jotenkin vaan on tuntunut että olen yksin tämän ongelman kanssa kun ei keskusteluja aiheesta ole silmiin osunut. En vaan osaa.
Omituinen ongelma kun olen itse vissiin kerran kaksi saanut avokelalla yhden hassun lenkin aikaan kun olen puolannu liikaa siimaa ja rykässyt lusikkaa vastatuuleen. Tämä siis koko kalastus-"urani" aikana. Joko sulla on joku vamma kelassa tai sitten puolaat siiman päin per*ett*. Jos kela ja siihen puolatun siiman paksuus on (avokelassa) edes karkeasti yksiin niin kuulostaa todella oudolta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jänis
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Isin tyttö.
Profiili
|
 |
« Vastaus #20 : 22.10.09 - klo:21:13 » |
|
Mielestäni ne lenkit aiheuttaa ainoastaa löysä siima ei kirre koska on kyse kuidusta! Monofiili enenmänkin kärsii kiertymis ongelmasta.. Itte ku kalastan pääasiassa max 10g vieheillä siimaan tulee usein niitä lenkkejä! On vaan välissä viskattava pitkä heitto ja kelattava siima kireään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
! vituik män prkl ! Nightwish Sonata Arctica Tarot Tarja Turunen --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --=
|
|
|
Kunke
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #21 : 26.10.09 - klo:08:30 » |
|
Semmonen tuli vielä mieleen, että sellainen takaliikkeetön kela on varmaan jigittelyssä parempi kuin perinteinen. Onkohan sillä jotain merkitystä tuohon siiman siiman kelauskireyteen/lenkkien syntymiseen. Itselläni on ainakin takaliikkeellinen kampi/kela.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
igors
kirkkovene.info
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #22 : 03.12.09 - klo:22:18 » |
|
Tuli käytyä hieman talvisemmilla maisemilla merellä, josta juttua muualla  Tähän asti on punottu siima (pp 19 ) toiminut aivan loistavasti vaikka on hieman pakkastakin ollut. Nyt sitten kun jäi uistin kiveen kiinni ja vedin aivan normaalisti sitä irti niin kuinkas ollakaan, siima poikki. Tein uudestaan solmun ja kokeilin sen kestävyyttä ja poikki meni. Tein vielä pari kertaa uuden solmun ja aina sama tilanne. Sitten kokeilin siimaa vetää käsin ilman solmua ja poikki. Ulkonaisesti ei mitään vikaa näkynyt siimassa ja tähän asti toiminut aivan moitteettomasti. Onko talvisissa olosuhteissa kalastavilla samoja ongelmia ollut. Itse en keksi mitään syytä moiseen. Toisessa kelassa oli (pp) mutta vain 15 paksuisena ja toimi aivan loistavasti. Tosin tuo ohuempi oli aivan pakasta vedettyä ja poikkimennyt oli kyllä jo kesän ollut käytössä. Vaihtaa täytyy joka tapauksessa mutta jäi hieman vaivaamaan tuollainen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia 
|
|
|
jänis
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Isin tyttö.
Profiili
|
 |
« Vastaus #23 : 03.12.09 - klo:23:17 » |
|
Ettei vaan solmu AUENNUT?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
SammyDavids
Mr Frosty .... nuts
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #24 : 03.12.09 - klo:23:25 » |
|
Jospa se pakkanen on vaikuttanut siiman rakenteeseen? Käännä siima ympäri ja testaa käyttäytyykö siiman toinen puoli myös samalla tavalla. Siitä voi sitten miettiä mikä vikana jos sekin napsuu/ ei napsu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|