Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
10.09.10 - klo:00:18

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi
* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastuspaikat
| |-+  Muut ulkomaat
| | |-+  Missä muualla kun Suomessa olet kalastellut?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Missä muualla kun Suomessa olet kalastellut?  (Luettu 5964 kertaa)
Allu-Santeri
Salon Ruusperi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #25 : 13.11.07 - klo:17:48 »

Olenhan mä pari kertaa kalastellut ulkomailla. Norjassa kerran kun käytiin, niin itse heittelin rannoilta aina kuin ehdin ja muutamia pieniä turskia/seitejä sainkin.
Sit olen kanssa ruotsissa ollut kalastamassa, mutta ei muuta tullut kuin näköhavainto about 2-3kg kirreen suvannossa. Ei kelvannut mun uistimet sille, vaikka ihan kunnon lohiuistimia sille tarjoilinkin.  Pyörittää silmiään
« Viimeksi muokattu: 05.02.08 - klo:17:16 kirjoittanut Allu-Santeri » tallennettu

Vittuku sais
Markose
Perhoveijari
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #26 : 05.12.07 - klo:17:23 »

Norjassa olen käynyt Stjordal-joella kalassa, lohta yrittämässä mutta yritykseksi se tosin jäi. Kalaa ei tullut, mutta mukavaa oli. Ensi kesänä tarkoitus lähteä uudemman kerran ja nyt yrittää oikeasti koukuttaa perhovehkeillä kunnollisen kokoinen lohi. Kyseinen paikka on kuuluisa isoista fisuista.

Toinen ulkomaan kalareissu oli Venäjäle, Pääjärvelle taimenta ja nieriää kalastamaan. Saatiinkin hyvin, suurin nieriä mulla oli 1,5kg ja kaloja tuli useita. Reilu kilonen oli suurin taimen ja niitäkin tuli varsin mukavasti. Mukava ja kalaisa reissu. Tuollaisia olisi hauska tehdä enemmänkin.

Ahvenamaalla on tullut käytyä hakkijahdissa, mutta se lienee kai kotimaata. Simrishamniin pitäis kanssa päästä joskus lohta uistelemaan...
tallennettu

”Olin kuullut sanottavan, että kun mullonen ottaa, niin siitä käy sähkösysäys läpi ruumiin. Eikä se ole vain niinkuin sysäys, vaan niinkuin jatkuva sähkövirta siihen saakka, kunnes kala on saatu ja vähän jälkeenpäinkin. Mitä on hauin, ahvenen ja säyneen, suurenkin, otanta ja temmonta tämän pienen veden valion temmeltelyyn verrattuna. Olutpullon tulppa tupsahtaa ja tirisee, samppanjapullon korkki pamahtaa ja vaahtoaa. Minulla on siinä silmänräpäyksessä se tietoinen tunne, että nyt ei ole kala kiinni, vaan minä. En minä ole ottanut kalaa, vaan kala on ottanut minut. Olen lumottu, huumattu. Vapaa värisyttäessään se värisyttää hermostoni minulle siihen saakka outoon, mutta sanomattoman suloiseen liikutukseen. Ruumiin läpi kulkee vihuri niinkuin lapsena nuorakeinussa heiskahtaessa ylhäältä alas. Tunnen samalla, että kuljen kohtaloa kohti, josta en ole pelastettavissa. Minun täytyy saada ja minä olen saava kaiken ikäni onkia näitä kaloja, päästä hinnalla millä hyvänsä osakkaaksi tämän kosken kalastukseen, tai minkä muun tahansa.”

Lohilastuja ja kalakaskuja, 1921 Juhani Aho
romo
Oranssi "Bomber"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #27 : 05.02.08 - klo:16:45 »

tuli tossa pari vuotta sitten käytyä phuketissa lomalla ja osallistuttiin 3v. poikani kanssa jollekkin kalastus retkelle(pelkkää uistelua) ja reissun saalis noin 5tunnin uistelusta noin 20 2-5kg painoisia tonnikaloja. nyt olis taas syksyllä lähtö thaimaaseen pariks viikoks ja jos siitä pari päivää pyhittäisi kalastukselle.
ohessa pari kuvaa siitä reissusta.

* tuna.JPG (58.83 kilotavua, 615x461 - tarkasteltu 71 kertaa.)

* kalastusvesiä.JPG (45.95 kilotavua, 615x461 - tarkasteltu 41 kertaa.)

* auringonlasku.JPG (61.47 kilotavua, 820x615 - tarkasteltu 38 kertaa.)
tallennettu

sekopää vaikka voissa paistaisi
mika922
Jäsen
*
Poissa

Siikahan se siellä!

Profiili
« Vastaus #28 : 05.02.08 - klo:17:38 »

Norjan puolella Jäämerellä olen kalastellut, tarkemmin sanottuna paikassa, joka tunnetaan siellä nimellä Lintukallio. Hyvä paikka, kannattaa käydä Tenon reissun ohessa paikka katsastamassa. Utsjoen paikalliset kyllä neuvovat reitin paikkaan, kun viitsii kysyä. 4h reissu tehtiin ja seitä tuli siihen 30-40 kalan pintaan, josta mukaan otimme noin 10. Koko oli sitä ½-kilon luokkaa.
tallennettu

Kalan saanti ei ole tärkeintä, vaan kalastamisesta nauttiminen.
Kalastaja-93
Kittelänkosken kirbelirinssi
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #29 : 05.02.08 - klo:21:49 »

Norjan puolella Jäämerellä olen kalastellut, tarkemmin sanottuna paikassa, joka tunnetaan siellä nimellä Lintukallio. Hyvä paikka, kannattaa käydä Tenon reissun ohessa paikka katsastamassa. Utsjoen paikalliset kyllä neuvovat reitin paikkaan, kun viitsii kysyä. 4h reissu tehtiin ja seitä tuli siihen 30-40 kalan pintaan, josta mukaan otimme noin 10. Koko oli sitä ½-kilon luokkaa.

Mitäs kaloja sieltä saitte?
tallennettu
mika922
Jäsen
*
Poissa

Siikahan se siellä!

Profiili
« Vastaus #30 : 05.02.08 - klo:21:57 »

Kalat olivat kaikki paitsi yksi(joka oli turska) seitiä.
tallennettu

Kalan saanti ei ole tärkeintä, vaan kalastamisesta nauttiminen.
Sami80
ex-Iigori
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Hyviä!

Profiili
« Vastaus #31 : 30.11.08 - klo:18:08 »

Floridassa on tullut yks päivä kalastettua! Emännän täti asustelee siellä,ja heidän tutuillaan on vene jolla käytiin merellä!
Tapa jolla siellä kalastettiin oli seuraava,siimaan tehtiin kolmen jigin litka,ja kaikkiin jigien koukkuihin laitettiin vielä katka lisäksi,sitä litkaa sitten heiteltiin,ja pompoteltiin samaan tyyliin kuin ahventa/kuhaa täälläpäin! Saaliiksi saatiin pieniä kissakaloja rauskuja,niin 3 taimentakin!

Heittelyn jälkeen koitettiin vetouistelua,tosin tyyli oli sellainen,että vene ajelehti aaltojen mukana,ja vapaa pidettiin kädessä,ja koko ajan tehtiin pientä "jerkkaus" liikettä,ja siiman päässä oli lusikkauistin,tällä ytylillä tuli saatua 4,8kg joku "grupperi" vai mikä se oli Niin ja kokoajan delfiinit pomppoili veneen vieressä Cool

Manatee springsillä katseltiin kun pientä jokea pitkin uiskenteli 10-12kg karppeja,ja niitä oli parvissa 20-30kpl,metsänvartia sanoi,et niitä täytyisi alkaa harventamaan,kun niitä alkaa olla jo liikaa,ja ne häiritsevät manaattien lisääntymistouhuja,sanoin,että tänne vaan pohjaonki ja äkkiä Iskee silmää
Samalla lähteellä kun sukelleltiin,oli hieno katsella kun koko lähde kuhisi nieriöitä ja taimenia,tosin koko oli 0,5-2kg,mutta niitä oli paljon!
tallennettu

'''  Strong Fish For A Strong Fisherman  '''

www.finnshark.com
rolli92
Aurinkokuningas - The Coach
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #32 : 30.11.08 - klo:21:50 »

Iigorin tarina tuosta lähteestä kuulostaa kyllä satumaiselta  Pyörittää silmiään
tallennettu

Siellähän on melkoinen kuhina käynnissä!
Sami80
ex-Iigori
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Hyviä!

Profiili
« Vastaus #33 : 30.11.08 - klo:22:12 »

Iigorin tarina tuosta lähteestä kuulostaa kyllä satumaiselta  Pyörittää silmiään

Voi kuulostaakin jos ei ole paikalla käynyt!

* manatee springs.jpg (230.28 kilotavua, 500x375 - tarkasteltu 86 kertaa.)
tallennettu

www.finnshark.com
rolli92
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #34 : 30.11.08 - klo:22:29 »

Tonne ja heti... Ei siitä kalastuksesta niin väliä, mutta noitten sekaan sukeltelemaan ja kattelemaan niitten elämää...
tallennettu

Sami80
ex-Iigori
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Hyviä!

Profiili
« Vastaus #35 : 30.11.08 - klo:22:36 »

Tonne ja heti... Ei siitä kalastuksesta niin väliä, mutta noitten sekaan sukeltelemaan ja kattelemaan niitten elämää...

Sinne vaan,suosittelen!! Laitappa googlen kuvahakuun manatee springs,löytyy hienoja kuvia Cool
tallennettu

www.finnshark.com
igors
kirkkovene.info
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #36 : 30.01.09 - klo:11:20 »

Nyt olisi ihan mielenkiintoinen projekti tiedossa.  Lähden Kap Verdeen pariksi viikoksi ja sen jälkeen vielä parin viikon kuluttua edellisestä lähden Egyptiin.  Mikäli jollakin olisi mielenkiintoa antaa ko paikoille kokeiltavaksi jotain täysin omia kokeiluluomuksia niin otan mielenkiinnolla vastaan.  Ainakin Kap Verdellä tulisivat ko uistimet sitten saamaan peliaikaa ja palautettakin kirjallisessa (julkisessa) muodossa näillä sivustoilla.  Itsekään en tiedä minkälaisia uistimia siellä pitäisi käyttää mutta niillä mennään mitä on.  Otan kyllä tietenkin noita omia kaikenkokoisa lusikoita ja jigejä mukaan.  Tuo Kap Verden  lähtöpäivä on aika lähellä 19.2. lähtö joten mitään ihmeempää en oikeastaan tällä uistinrintamalla odota kunhan nyt hetken mielenkiinnon vuoksi kirjoittelin, mutta mikäli herätti mielenkiintoa niin yv:tä tulemaan.  Etukäteen olisi tietoa että Kap Verdellä kalastaminen onnistuu mutta Egypti on hankalampi siinä suhteessa.

Sitten vielä on jo valmiina reissu, pääsiäisen aikoihin, MERITAIMENEN jahtiin Gotlantiin. (mukana Iigor & Iigors sekä neljä muuta kalamiestä ) Sinnekin voisi ottaa muutaman uitimen koekäyttöön.  Itselläni on jo entuudestaan palstalaisten uistimia (lähinnä kevennettyjä) pilvin pimein mutta mikäli joku tahtoisi saada koeuitetuksi sellaisia pitkulaisia uistinmalleja niin sellaisen uittaminen kiinnostaisi  tuolla taimenparatiisissa. 

Hieman infoa:  Peixes de Cabo Verde
Santa Mariassa on mahdollista harrastaa laiturilta "ongintaa". Mahdollista on päästä myös paikallisten kalastajien pienillä veneillä merelle. Kalaretkiin erikoistuneita yrityksiä ovat ainakin Sal Sport Fishing ja italialaisten omistajien Fishing Dream sekä Cabo Verde Fishing Center.

Cabo Verden vesillä uivia kaloja ovat mm. sini- ja valkomarliini, wahoo, keltaevätonnikala, purjekala, dorado, isosilmätonnikala, erilaiset hait,
merilahna, erilaiset meriahvenet, pargo, goraz, bica, lirio, xareu. Itse kun en kalasta niin en tiennyt onko noilla kaikilla kaloilla edes suomen kielistä nimeä.

« Viimeksi muokattu: 30.01.09 - klo:11:27 kirjoittanut igors » tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
stento-z
Popeye
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Kippis

Profiili
« Vastaus #37 : 30.01.09 - klo:12:53 »

Eipä ole paljoakaan matkusteltu,Ahvenanmaa siellä Pastössä olen käynyt ahvenia jallittamassa.Jotenkin kutkuttaa ajatus tuonne Gotlannin reissuun kun J King ja kumppanit kirjoitteli reissu rapsaa kyseisestä paikasta ja hintakin on viellä mahdollinen saada säästöön Iskee silmää
tallennettu

Vanhalla on oppimisen vaikeus
igors
kirkkovene.info
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #38 : 07.03.09 - klo:18:56 »

Kap Verde.  Virnistää  Virnistää

Pe.   Aurinko nousi kello seitsemän ja niin minäkin.  Päivän ohjelmaa olin jo suunnitellut hyvissä ajoin joten ei tarvinnut miettiä mitä tekisin.  Kalastuspaikkojen etsiminen alkoi.  Runsaan kolmen kilometrin päässä oli laituri jossa tiesin kalamiehiä oleskelevan.  Sinne sekaan sitten ilmaannuin ja kokeilin josko kotimaiset hyväksi havaitut pyyntivälineet kelpaisivat näille hieman eksoottisimmille kaloille.  Eivät muuten kelvanneet, mutta sainpa arvokasta tietoa huomista päivää varten.

La.   Aamiaisen jälkeen reppu selkään ja takaisin laiturille jossa oli jälleen jo paikallisia ongella.  Ongintamuotona oli ainoastaan pohja-onginta.  Syöttinä käytettiin joko kalanpalaa tai katkaravun paloja. Annoinkin sitten naapurille joka onki pelkästään siimaa heittämällä toisen kalastussettini käyttöön ja vastaavasti hän antoi minulle kalanpaloja. Kaveri sai ylös lähes kymmenen kalaa oman saaliini vain muutamaan kalaan. Tuli sitten toinenkin paikallinen kalamies ja pyysi saada käyttää onkeani, annoinkin hänen kalastaa sillä toisella setillä ja itse nautin auringonpaisteesta ja välillä kokeilin onkimista oikeastaan aika huonolla tuloksella.

Tietenkin sitten porukkaa kerääntyi siihen huomattavasti enemmän ja paikalle ilmaantui myöskin koulupoikia jotka jotakin yrittivät minulle selittää.  En oikein ymmärtänyt mitä pojat tahtoivat kunnes eräs vanhempi mies selvitti että pojat tahtoisivat saada ongenkoukkuja joita näkyi kalastusrasiassani.  Sainkin niitä jakaa sitten melkein urakalla kun aina oli jokin käsi niitä pyytämässä.  Onneksi olin varautunut moiseen ja sainkin niitä koukkuja sitten  jaetuksi kaikille pyytäville.  Annoin vielä jokaiselle painojakin käytettäväksi. Kyllä olimme sitten sekä minä että pojatkin varmaan tyytyväisiä ja nyt meitä kalamiehiä olikin laiturilla aikamoinen määrä.

Kalat olivat aivan kuin pasurin ja ahvenen sekoituksia, tosin tuli sieltä itselleni yksi aivan punainenkin pikkukala.

Su    Aamulla lähtö kokopäiväiseen merireissuun jonka yhteydessä oli mahdollisuus myös kalastukseen tai snorklaukseen/uimiseen.  Itselläni ei ollut vaikeuksia valita mitä tekisin.  Veneen ankkuroitua kalastusvälineet veteen ja syötiksi kalanpaloja.  Kuvassa jonka liitän oheen näkyy tyypillinen kala joita etupäässä laiturilla ja tämäntapaisella merimatkalla saadaan.  Kun kyllästyin näiden pikkukalojen pyytämiseen kokeilin myös hieman järeämmällä kalustolla.  Kuhan jiggaamiseen tarkoitetuilla jigeillä ei ollut menekkiä  ja samoin mustekalauistimetkaan eivät saaneet täkäläisiä kaloja houkuteltua.  Muuten reissu oli aivan onnistunut.  Mukana oli ihmisiä viidestä eri kansalaisuudesta ja opaskin oli englantia puhuva erittäin mukava ja huumorintajuinen nuori Italialainen nainen.  Kaloja tosin narrasi lähinnä laivan henkilökunta ja minä.

Ma   Aamulla pikainen käynti laiturilla. Syöttikalojen puutteessa kokeilin jälleen kotimaisia pyydyksiä.  Pienet jigit ja lipat eivät taaskaan olleet mitään kalojen mieliruokaa joten sainkin niitä sitten uittaa kirkkaassa vedessä ilman kalojen häirintää.  Tulipa jälleen poikiakin sinne ja lainasin heille kalapakkini ja molemmat kalastussettini.  Pojatkin tahtoivat kokeilla hieman uistimia ja he ottivatkin pakista kokeeksi Par:n tekemän vaapun ja toiseen settiin El Samun Nipsun.

Itse keskityin saamaan itselleni seuraavaksi päiväksi kalastusreissua paikallisten kalastajien kanssa.
Emme tosin oikein ymmärtäneet toisiamme mutta viereeni istui mies joka ilmoitti omistavansa pienen veneen jolla voitaisiin huomenna mennä merelle.  Kertoi että ei tahtoisi maksua kuin bensan kulutuksesta ja vastaavasti hän saisi kaiken  mahdollisesti saamamme kalat myydäkseen ne sitten eteenpäin.  Hieman arvelutti kun olisi sitten pitänyt maksaa bensoista hieman etukäteen.  Tosin bensat eivät maksaisi kuin noin 20 Euroa joten ei tuo summa ainakaan konkurssiin veisi. Sanoinkin sitten että maksan puolet nyt ja loput sitten huomenna.  Kävelessäni hotelliin takaisin oli kyllä sellainen tunne että taidanpa olla kymppiä köyhempi, mutta huomenna nähdään.

Ti    Aamulla jälleen laiturille.  Emäntäkin jo vihdoin sanoi että meinaako herra lainkaan uima-allasalueelle tutustua.  Sanoinkin että kyllä siellä varmaan vielä ehtii olemaan kunhan nämä tärkeimmät asiat saa ensin järjestymään.  Rannalla ei, yllätys, yllätys eilistä miestä näkynytkään.  Nou hätä, siinä sitten hetken jälleen istuin ja ajattelin että kyllä sinne merelle oikeastaan pitäisi päästä joten.. marssein tilaamaan elämäni ensimmäisen syvämerenkalastusreissun.  Hintaa oli aivan riittävästi kun hintahaarukka oli 90 – 150 € vain neljän tunnin reissusta.   No kaikkea varmaan täytyy elämässään kokeilla joten tilasin ko reissun torstai päiväksi.  Tosin ei ihan kaikkea kannata kokeilla joten muutama asia on minultakin jäänyt kokematta, ja jää Virnistää

Toimistossa oli ruotsinkielentaitoinen mies joten kommunikointi oli hieman helpompaa.  Samoin sain tietää että käyttämäni ongenkoukut olivat aivan liian isoja kun oikea koko olisi lähinnä salakoille tarkoitettu koukkukoko.  Tosiaankin näillä kaloilla oli suu aika pienenkokoinen.  Lähdimme sitten ko miehen kanssa yhdessä laiturille ongelle ja mukaansa hän otti pakastimesta muutaman kalan joista saimme kunnon syöttejä.

Itse heittelin toista pohja-onkisettiä ja tämä tummaihoinen kaverini heitteli toista settiä.  Saipa kaveri jonkin isomman kalan käymään syöttiinsä.  Olikin aika riskin tuntuinen eikä meinannut tulla lainkaan vedestä ylös.  Eikä sitten tullutkaan kun veti itsensä laiturin tukijalkojen sekään ja sinne jäi sitten uiskentelemaan ja kaveri sai vetää lopuksi poikkimenneen siimanlopun kelalle.

Kaverini lähti jonnekin asioilleen ja istuin siinä sitten yksin kun yllättäen eilinen  veneenomistama kalastaja saapui paikalle.  Selvitti että oli tullut jotakin ongelmia mutta jos tahtoisin niin tunnin päästä voitaisiin lähteä merelle.  Tosin olisi vielä tarvinnut hieman lisää rahaa etukäteen bensaa varten.  Samalla tämä ruotsinkielinen kaverini saapui paikalle ja sitten alkoikin paikalliseen tyyliin sopiva ”keskustelu” 

Ei sillä mitään venettä ole ja edellisetkin rahat se on jo saanut menemään kurkusta alas.  Itse en tietenkään ymmärtänyt mitä he sitten keskustelivat mutta melkein voisin lyödä vetoa että kaikki sanat eivät olisi sopineet edes paikallisten lapsien kuultavaksi.  Kyllä siinä sitten kädet kävivät ja ”keskustelu” kuului varmaan kilometrin päähän.  Näytti jo hetken että siitä siunaantuisi oikein käsirysy mutta sitten ”kelmi” poistui aika liukkaasti takavasemmalle.  Istuin vielä hetken ja  poistuin sitten hotelliin.

Ke   Vaimon kanssa koko päivän saaren pääkaupungissa kiertelemässä kahdestaan.  Jokainen hiemankin vanhempi mies tietää kuinka ”hauskaa”  Iskee silmää on kierrellä naispuolisen kanssa vaatekaupoissa. No siihen se lähes koko päivä menikin ja iltapäivällä sitten kävin katsomassa minkämoinen tuo uima-allas oikein oli.  Ihan mukava ....

[i]To    Kapteeni jyräytti kaksi 150 hv sisäperämoottoria käymään ja suuri valkoinen kalastusvene suuntasi ulkomerelle. Mukana oli Tanskalainen nuoripari, yksi minun ikäiseni Ranskalainen ja minä. Kaksi apupoikaa laittoi vetouistimet vetoon.  Osa oli kuin isoja Rapalan  uistimia ja osa oli mustekalajäljitelmiä.  Mustekalajäljitelmät pomppivat aivan pinnan tuntumassa.  Istuin perässä olevalla kääntyvällä tuolilla pidellen kädessäni ainakin viisi kiloa painavaa isoa Shimanon merikelaa joka oli jäykässä  tonnikalavavassa.  Aluksi ajattelin että koko helahoito varmaan lähteen räpylöistä jos hieman isompi kala siihen syöttiin tarttuu.  Mutta keloissa olikin vielä varmistusnaru jolla kela oli ankkuroitu telineeseen ja eo tilanteessa estäisi moisen. Siimana oli plus millin luokkaa olevaa monofiilisiimaa ja tapsina jotakin teräsvaijerilta vaikuttavaa.

Sitten vapa suorastaan tempaistiin käsistäni ja näin olisi varmaan tapahtunutkin jollei vapa olisi ollut telineessä.  Kelalta häipyi hurjaa vauhtia ainakin parisataa metriä siimaa ja jossakin kaukana näkyi kuinka iso sinimarliini hyppäsi komean loikan.  Sitten hurjaa vauhtia kala lähti vetämään siimaa oikealla josta onneksi jo apumiehet olivat kelanneet toiset uistimet pois tieltä.  Kapteeni oli pysäyttänyt aluksen ja sitten vasta oikea taistelu alkoi.  Olin saanut  pumpatuksi kalaa noin sata metriä lähemmäksi kun se jälleen päätti syöksyä ulkomerelle.  Kelan räikkä huusi jatkuvasti ja rupesinkin jo ajattelemaan että varmaan siima loppuu tätä menoa.

Kela vain jatkoi pärisemistään kunnes........heräsin.    Olin laittanut kellon soittamaan aamuaikaiseen jotta en olisi nukkunut liian myöhäiseen kun auto aamulla tuli minua hakemaan.

Nyt sitten tämä reissu olikin täyttä totta eikä mitään unensekaista unelmointia.  Istuin valkoisen  veneen takapenkillä  ja pumppasin kalaa veneeseen.  Tunne oli kuin olisin vetänyt vavalla jätesäkkiä joka hieman pyristeli.  Puoli minuuttia aiemmin oli apumies vapavyö apunaan tartuttanut kalan jota nyt sitten yritin saada veneeseen.  Vastaisku, jonka apumies teki olisi varmaan normaalista kalasta jättänyt vain pään ja ruodot jäljelle, niin voimakas tuo vastaisku oli. Vajaa kymmenisen minuuttia myöhemmin kala oli valmis koukattavaksi.  Jos ihan rehellisiä ollaan niin ko kala ja erityisesti sen taisteluhalu oli minulle pettymys.  En voi olla lainaamatta erästä kertomusta toiselta keskustelupalstalta jossa saaliina oli Wahoo.

Lainaus erään kalamiehen kertomuksesta....

....”Takilan lasku ja 1 min waho haukkas syötistä puolet,olisi kannattanut laittaa lisä kouk-
ku niin olisi sekin kala saatu ylös.Uudet viritelmät ja 1/2 niin kunnon koukutus,vas.puolen vapa
notkahti ja siima lähti juoksemaan n:150m,vapa käteen ja pumpaamaan.Waho laittoi vastaan
aika kovaa ja hyppi hianosti n 20 min ja kala oli taka kannella tapettuna ,ja kädet hapolla.”

Hmm.. kuvassa oleva kala näyttäisi jopa pienemmältä kuin itseni saama, nähtävästi sitten Meksikossa on pirteämpiä kaloja..  http://www.paikkaauringossa.fi/kertomukset/962

Jatkoimme vielä ajoa ja saimme nähtäväksemme delfiinin joka kisaili laivamme kanssa.  Itse mietein mitähän ne syövät kun en ole kuullut että ne uistimeen tarttuisivat vaikka aivan uistimien ohitse uivat. Samoin parvi lentokaloja kävi meille näyttäytymässä.  ”Lentävät” muuten hämmästyttävän pitkiä matkoja aivan vedenpinnan yläpuolella. Uskoisin että tuollaisen viitisenkymmentä metriä nuo pisimmät loikat olisivat.  Veneeseemme tuli vielä toinenkin wahoo mutta sitten syönti hiljeni ja loppuajan saimme vain istua ja nauttia auringonpaisteista meri-ilmasta.

Rannassa sitten perinteiset pönötuskuvat ja kala perattavaksi.  Pituutta ei mitattu mutta jos olisin jaksanut sen nostaa kokonaan ilmaan niin ei se paljoa minua lyhyempi olisi. Tosin tuo paino ei yksistään estänyt kalaa ylösnostamatta vaan se että se oli niin liukas käsin pideltäväksi.  Painoakaan en siinä hässäkässä huomannut kysyä mutta jälkeenpäin laiturilla paikallisilta kysyessäni sanoivat sen painavan 15 kiloa joka ainakin itselleni tuntuu liian kevyksi sanottuksi.   Olisin luullut sille painoksi ainakin 20 kiloa mutta kun ei niin ei.

ps. myöhemmin laiturilla ollessani ko vene tuli kaksi kertaa takaisin ilman että olisi yhtään kalaa tullut.  Maksaa 150 € ja saa istua veneessä neljä tuntia.  Ei taida tämäkään kalastusmuoto ihan tervejärkisten hommaa olla.  Virnistää

Pe    Hieman omatuntoani rauhoitellen vietein laatuaikaa vaimon kanssa allasalueella ja ostoksilla lähikaupungissa.

La   Aamulla laiturille.  Muutaman kalan jälkeen ( syöttinä hotellin aamupalasta mukaan tarttunut mustekalan lonkero ja Amerikan pekonia)  Sovein paikallisten kalamiesten kanssa (ruotsinkielisen kaverini opastuksella) iltakalastuksesta.  Paikkana olisi jälleen laituri mutta mahdollisuus isojakin kaloja saada olisi huomattavasti parempi kuin päivällä.  Siispä taskulamppu mukaan reppuun ja nyt sitten koukkukoko saikin olla isompaa kokoa.  Itse otin mukaan kuhanjigejä joihin sitten isohkoja kalanpaloja saisi kiinnitettyä.

Laiturin päässä ei ollut minkäänlaista valaistusta joten koko homma onnistui vain taskulamppujen valossa.  Nyt oli mukana kalastamassa muutama oikea kalamieskin.  Heillä oli vapoja joiden kärjessä oli valo josta näkyi sitten pimeässäkin mahdollinen tärppi. Tosin sekään ei ko kalamiehiä auttanut vaan parhaan saaliin sai pikkupoika joka heitti  painolla varustettua koukkua ilman vapaa tai kelaa.  Saaliiksi hän sai noin kolmekiloisen hain? näköisen kalan.  Kyllä harmittaa kun  kamera jäi hotelliin ja näin ollen ei yhtään kuvaa tästä reissusta.  Hauskaa siellä oli kun tuntui että toiset olivat vain tulleet viettämään aikaansa ja kalastus oli ikäänkuin sivuseikka.

Aikaa siellä sai kyllä kulumaan ja vaimo hieman jo oli otsa kurtussa kun puoli kahdeltatoista yöllä palasin.  Minun piti alun perin tulla jo kymmenen aikaan mutta kun aika tuntui menevän kuin siivillä niin..... Sanoi vielä että oli tuntunut kuin olisi ollut ”vieras piru väärässä helvetissä”, kun ei ollut ketään kenestä olisi illalla edes juttuseuraa saanut.

Su    Koska kyseessä ei ollut kalastusmatka, vaikka vaimo moista jo epäilikin  Iskee silmää , niin koko päivä menikin sitten rannalla.  Komeat olivat mainingit missä uida ja vesi oikein suolaista.  Samalla sai hieman leputella jalkojaan kun jo ensimmäisestä päivästä alkaen jokin ihmeellinen särky iski jalkoihin siten että pystyin koko loman aikana kävelemään vain puolisen kilometriä kerrallaan ja sitten oli pakko istua hetkeksi jolloin särky helpotti.  Sitä se on kun on kuudenkympin ja kuoleman välillä  Pyörittää silmiään

Ma.   Vaimo lähti kiertämään saarta opastetulle reissulle ja minä.....juu kyllä, laiturille  Virnistää .  Naputtelin sitten ostamaani käännöskoneeseen portugaliksi sana kerrallaan muutaman lauseen jolla yritin sitten päästä paikallisten kalastajien mukaan merelle.  Tuli siihen jälleen tämä ruotsinkielinen ja sanoinkin hänelle että pyrkii juttelemaan noiden aivan tavallisten kalastajien kanssa kun en mitään muuta kaipaisi kun vain edes katsomaan paikallista kalastusta.  Tuli takaisin ja sanoi että yksi tuttu? kalamies ottaisi minut mukaansa mutta tahtoi siitä 70 €.  Sanoin että en todellakaan ajatellut moista summaa maksaa jolloin hän mene uudelleeen kysymään.  Nyt olisi hinta laskenut 40 € mutta en suostunut.

Sanoin että en ymmärrä mikä ihme siinä sitten moisen summan maksaisi kun ajatellaan että siellä rannalla oli katamaari vene jolla olisi päässyt 50 € maksavalle jiggausreissulle.  Itselleni jäi hieman arveluttamaan josko tämä kaverini sitten olisikin yrittänyt rahastaa minua ja sopinut aivan jotain muuta kalastajan kanssa.  Mene ja tiedä, mutta omituiselta tuntuu kun ajatellaan että esim. hotellin siivoojan kuukausipalkka on 200 € ja tuskin kalastajatkaan mitään useita satoja tienaisi. siellä onkiessani vieressä oli Englantilaisnen kalamies jolla oli mahdottoman hieno keksintö mukanaan.  Solmuntekokone pienille ja suurillekin ongenkoukuille.  Sillä sai aivan hengettömiin ongenkoukkuihin kauniin solmun.  Koukku vain laitettiin pötkömäiseen vehkeeseen ja sitten sen pötkön ympäri kierrettin siimaa ja lopuksi lukko pötköstä auki ja kaunis solmus aivan olemattomaan koukkuun.  Kyllä siinä olisi ollut käsintyehden aika vaikea homma.

Itse en suoraan päässyt kalastajien kanssa keskusteluun kun ne toivat saaliinsa niin siellä oli mahdoton tungos ja kamala hälinä joten ei siihen sekaan mahtunut.  Kalastajienkin kalat perattiin aina siellä laiturilla joten voitte uskoa että aika hälinä ja puheensorina siellä oli.

Ti ja Ke sitten vaimon kanssa hotellialueella ”laatuaikaa” viettämässä.  To olisi pitänyt lento lähteä päivällä mutta lento 16 tuntia  Järkyttynyt  myöhässä.

kuva 1.  Tässäkö sitten kalamiehen paratiisi

kuva 2  Ensimmäistä kertaa lähdössä kaloja katsomaan.

kuva 3  tämännäköisiä normaali "laiturikalat"

kuva 4  5 ja 6 kalastusmatka.

kuva 7 oli tietenkin hotellialueella vihreätäkin

* P2200005.JPG (157.23 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 41 kertaa.)

* P2210009.JPG (158.06 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 51 kertaa.)

* P2220017.JPG (152.27 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 50 kertaa.)

* P2260042.JPG (157.41 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 47 kertaa.)

* P2260045.JPG (57.58 kilotavua, 480x640 - tarkasteltu 58 kertaa.)

* P2260040.JPG (153.15 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 48 kertaa.)

* P3030071.JPG (142.07 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 39 kertaa.)
tallennettu

Lastunen
Hankasalmen Rautakansleri, Perhoilla ei pelleillä, kuparia sen olla pitää
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #39 : 07.03.09 - klo:19:16 »

Olipas harvinaisen mukavaa tekstiä. Kuten olen aiemminkin todennut, on täs Igorssissa ainesta vaikka kirjailijaksi!
tallennettu

Komia & Häjyy & Puikula lusikat, Romonen, Romonen+ & Roudari vaaput, Kurahousu liitsit, Koskihauki lipat, HaukiPopperit

Kalastelen myös ääniä:    http://lassenortunen.blogit.fi/
Überschnitzel
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #40 : 07.03.09 - klo:19:32 »

Kieltämättä oikein mukavaa luettavaa, kiva kun joku jaksaa nähdä vaivaa noinkin paljon. Hymyilee
tallennettu
rolli92
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #41 : 07.03.09 - klo:21:42 »

Komia reissu näköjään  Hymyilee leveästi Ja parempihan se on lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla, auringonpalvonta ja kalastus  Virnistää
tallennettu

PAR
"Num3rot"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

kalastus on tätä ...

Profiili
« Vastaus #42 : 07.03.09 - klo:22:31 »

Kiitos Igors, kun pistät niin mukaansa tempaavaa rapsaa  meille muille luettavaksi. Niin oli koltianen sinimarliinin kiilto silmissä, että uneenkin mioinen posahtaa. Ihailtavaa on toimintasi paikallisten kalastajien kera. Turhan kranttuja vaan ovat nuo paikalliset fisut, kun eivät hyvän päälle ymmärrä  Iskee silmää.
Mahtavaa ja viihdyttävää luettavaa taas kerran.
tallennettu

- TEAM HELGATTARET -
igors
kirkkovene.info
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #43 : 27.03.09 - klo:10:12 »

Hurghada /Soma Bay / Caribbean World Resost on sitten nähty ja kokemukset kalastuksen kannalta olivat lähes sanoinkuvaamattomat  Iskee silmää   Näyttää kieltä.   Itkee

Paikka oli lähes 40 km Hurghadasta etelään, keskellä ei mitään.  Ainoastaan iso hotellialue jota ympäröi hiekkaerämaa kolmelta suunnalta ja yhdellä suunnalla oli meri.  Yritin  jutella heti aluksi paikallisten hotellihenkilökuntien kanssa kalastuksesta, hyvin laihoin tuloksin.  Ei niillä ollut minkäänlaista käsitystä kalastuksesta ja paikalla ei ollut ainoatakaan kalastusveneen tapaistakaan.

Sitten tuli eräs henkilökuntaan kuuluva ja rupesi myymään kalastusreissua.  Tartuin tietenkin heti "syöttiin" ja niin oli ainakin yksi kalastuspäivä tiedossa.  Tosin toinen mies joka oli myymässä sukellusvenematkaa, ( kyllä, Suomessa valmistettu sukellusvene,  ei siis lasipohjavene) ilmoitti että ei sieltä mitään kalaa saa Näyttää kieltä

Kävin edellisenä päivänä sitten tutustumassa "kalastusveneeseen" eikä se kyllä kalaveneeltä näyttänyt.  Otinkin sitten omat kalastusvälineet mukaani kun seuraavana aamulla lähdin sinne kokopäiväiselle "kalastusreissulle"   Venessä oli varusteena 1 (yksi) vanha virvelisetti ja täytyy sanoa että ei oikein hyvältä näyttänyt.  Menimme sitten koralliriutalle ja opas imoitti että siellä ei saa kalastaa.  Sitten ajoimme toiseen koralliriuttaa ja sama juttu.  Muu porukka ( minulle myytiin "kalastusmatka", tarkistin vielä lähtiessämme että kyseessä on juuri ostamani matka, siten että max 8 henkeä ) mutta viitisentoista henkeä oli sitten uimassa ja katselemassa kaloja.

Laivalla syödyn ruokailun jälkeen siirryimme pieneen hiekkasaareen jonne porukka menikin uimaan ja aurinkoa ottamaan minun jäädessä veneeseen kun kippari jälleen lupasi kalastusmahdollisuutta.  Ajoimme veneen sadan mertin päähän ja rupesimme kalastamaan.  Kaksi laivan henkilökunnasta rupesi myöskin kalastamaan minun kanssani.  Toisella oli se vanha virvelisetti ja toinen heitteli siimaa kädellään.  Emme saaneet yhtään mitään.  Tosin delviinit kävivät siellä melkein veneen vieressä ja edellisellä paikalla koralliriutalla näkyi kaloja pilvin pimein joten en voi sanoa ettenkö olisi pyrstöäkään nähnyt.

Etupäässä koko viikon aikani menikin sitten lastenlasten kanssa "laatuaikaa" Virnistää viettäessä.  Naapuriperheen 4 v ja oma tyttärentyttäreni 4 v olivat kanssani kun pienin 2 v oli päiväunilla.  Kyllä meillä (tai oikeastaan tytöillä) oli hauskaa kun ei kukaan ollut komentamassa, älkää huutako, ei saa mennä sinne, katsokaan nyt vähän ym. ym. mitä kaikkea vanhemmat keksivät.  Olimme leikkipuistossa ja sitten menimme rannalle ja tytöt saivat mennä pulikoimaan mereen ja sutata itsensä hiekalla ym hauskaa.  Sanoinkin vanhemmille että pian käykin niin että tytöt olisivat vain minun kanssani  Virnistää

Siinä se viikko sitten vierähti ja kuvittelin että täällä olisi jo kevät niin pitkällä että voisi ajatella veneen mereen laskemista.  Eipä taidakaan onnistua.

Kuva 1  Todistettavasti sitten ainakin yritin  Näyttää kieltä
Kuva 2   "Saaliina" 2 v tyttärentytär.  Virnistää

* P3240137.JPG (45.22 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 39 kertaa.)

* P3260141.JPG (53.39 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 31 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 27.03.09 - klo:10:15 kirjoittanut igors » tallennettu

romo
Oranssi "Bomber"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #44 : 30.03.09 - klo:21:03 »

Morjensta vaan taas kaikille tasapuolisesti. Aamuyöstä kotiuduttiin ja nyt alkaa taas järki jotenkin juosta. Mitään erikoisempia kala kokemuksia kokematta meni tämä reissu. No mutta kuitenkaan en ihan saaliitta jäänyt. Kahdesta suunnitellusta kalareissusta vain toinen toteutui. Toinen peruuntui liian kovan meren käynnin ja liian kovan ukkos vaaran takia. Mutta mutta olimme poikani kanssa kalaretkellä andamaanien meren phuketin lahdella tai jossain siellä päin. Kalastus päivä eteni aurinkoa ottaen lounastaukoon asti ilman tärpin tärppiä. No siinä joukun aikaa vielä uisteita vedellessä otti yhtä aikaa kolme kalaa kerralla kiinni ja kaikki kuvassa näkyviä tonnikaloja. Tästä vartti eteen päin ja taas oli vavat notkolla taas kolme kalaa joista itse nostin vain yhden ja miehistö loput. Ja näihin sit loppuikin kalan tulo eli taas pestiin muutama tunti uisteita.

Ohessa myös muutama muukin kuva. Muuten hyvä reissu mutta edelleen harmittaa tuo yhden kalareissun peruuntuminen josko se iso olis silloin tullut Iskee silmää
Itseni poltin auringossa vain kerran reissun aikana. No vähän paloi vain niskasta työmiehen hymyyn asti ja jalat ja kädet siihen kaupan päälle Virnistää Virnistää

* tunat.JPG (84.09 kilotavua, 784x588 - tarkasteltu 29 kertaa.)

* tiukka pönö kuva.JPG (77.34 kilotavua, 686x515 - tarkasteltu 39 kertaa.)

* väsytystä.JPG (108.87 kilotavua, 816x612 - tarkasteltu 38 kertaa.)

* vähän maisemia.JPG (115.22 kilotavua, 816x612 - tarkasteltu 35 kertaa.)

* usvainen aamu kuva.JPG (61.64 kilotavua, 816x612 - tarkasteltu 24 kertaa.)

* joku erikois kala.JPG (50.9 kilotavua, 816x612 - tarkasteltu 38 kertaa.)
tallennettu

Lastunen
Hankasalmen Rautakansleri, Perhoilla ei pelleillä, kuparia sen olla pitää
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #45 : 30.03.09 - klo:21:32 »

Voi elämä mitkä maisemat! HUH HUH!
tallennettu

Komia & Häjyy & Puikula lusikat, Romonen, Romonen+ & Roudari vaaput, Kurahousu liitsit, Koskihauki lipat, HaukiPopperit

Kalastelen myös ääniä:    http://lassenortunen.blogit.fi/
PAR
"Num3rot"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

kalastus on tätä ...

Profiili
« Vastaus #46 : 30.03.09 - klo:22:01 »

Kivaa rapsaa romolta luettavaksi ja kuvia katseltavaksi. Arvaan, jotta otti pannuun toisen reissun peruutus. Nooooh, yksi sentään parempi, kuin ei yhtäkään. Vaan sitten se iänkaikkinen utelu. Mihin "vieheeseen" saaliit otti? Oliko kenties omatekele ja millä värityksellä  Iskee silmää
tallennettu

- TEAM HELGATTARET -
romo
Oranssi "Bomber"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #47 : 31.03.09 - klo:19:47 »

Vaan sitten se iänkaikkinen utelu. Mihin "vieheeseen" saaliit otti? Oliko kenties omatekele ja millä värityksellä  Iskee silmää
Ihan paikallisia jotain mustekalajigi litkoja siellä perässä hinattiin. Neljässä vavassa oli semmoisia pieniä noin 5-7cm:n  mittaisia jigilitkoja ja kahdessa vavassa noin 20-30cm:n mittaisia jigi litkoja ja noilla isommilla jigeillä oli painoa noin 100g mut silti niitä vedettiin ihan pinnan tuntumassa.

Edit: Ei ole oma kuva vaan lainattu toisaalta. Eli kyseisiä jigejä siellä perässä hinattiin.

* mustekala jigejä.JPG (21.2 kilotavua, 400x323 - tarkasteltu 27 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 31.03.09 - klo:19:56 kirjoittanut romo » tallennettu

igors
kirkkovene.info
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #48 : 23.02.10 - klo:10:57 »

Kaukaisuudesta kuului kumea aaltojen ääni niiden törmätessä rantatörmään, ilmavirta joka tulvahti huoneeseen avaamastani parvekkeen ovesta, se oli kuin lämmin tuulahdus suoraan tropiikista ja.... niinhän se olikin.

Lento kohti Puerto Plataa oli lähtenyt aamukuudelta ja  noin seitsemän tunnin lennon jälkeen teimme  varman laskun (mäkihyppääjien selostajia lainatakseni) Kanadan Halifaxsiin.

Siellä poistuimme koneesta ja mukaamme otimme kaikki käsimatkatavarat siirryttyämme odotushuoneen puolelle.  Paikka oli erittäin valoisa ja siisti, mitään myymälää ei tosin paikalla ollut. Terminaali oli odotushuonetta lukuun ottamatta täysin suljettu mutta paikalla oli matkailijoiden käyttöön varattuna mehupulloja, sipsejä, joitakin paakelsin tapaisia sekä omenoita ja vesipulloja.  Nämä oli tarkoitettu jaettavaksi kaikille enkä ainakaan itse huomannut mitään mahdotonta hamstrausta joten uskoakseni niitä riitti kaikille. Jatkoimme sitten matkaa kohti oikeaa määränpäätä jonne saavuimme reilun kolmen tunnin lentomatkan jälkeen.  

Ensivaikutelma hotellistamme Gran Ventana Beach Resort****+ ei oikein tuntunut vastaavan luokitustaan.  Mitään isompaa vikaa en osaa sanoa mutta kaikkea pientä nuhruisuutta tuntui olevan.

Olihan tuo hotelli sitten parin viikon tutustumisen jälkeen aivan ok. vain muutama pikkuseikka jäi vaivaamaan. Laitetaan nyt muutama mieleen jäänyt seikka ikään kuin plussana ja miinuksena ja tietenkin plussat viimeiseksi jotta ne jäävät paremmin mieleen.

Ulkoiselta olemukseltaan hieman kulahtanut rakennuskompleksi jossa ihan oikea avain huoneiston oveen ja avainta sai todella sovitella ennen kuin ovi aukeni.  Sisällä wc-tiloissa käytetyt -paperit piti laittaa istuimen vieressä olevaan, ilman kantta olevaan astiaan.  Televisiossa useita kymmeniä kanavia mutta kaikki ”lumisateen” peitossa, tosin ei tänne tv:tä oltu tullut katselemaankaan.
Ruokalajeja riittävästi mutta...tuntui että kaikki ruuat olivat haaleita ei todellakaan mitään pelkoa että olisi polttanut suunsa.  Jopa perunatkin eri muodoissaan tuntuivat täysin haaleilta ja liharuuat ihmeen sitkeiltä. Itseäni häiritsi sellainenkin pikkuseikka että ruokailussa pöytien jalat tuntuivat olevan hieman eri paria joten pöytä hieman kiikkui kun yritti lihaa leikata.

Erityisen isot plussat hotelli saa liikuntaesteisten huomioimisessa, missään aiemmin olleissamme paikoissa tätä ei ole näin hyvin hoidettu. (jopa rullatuolissa olisi voinut mennä leveää luiskaa pitkin altaaseen).  Lapset olivat myöskin huomioitu normaalia paremmin joten AM:n suositus tältä osin oli aivan oikea. Ruokaa oli riittävästi ja valikoima ainakin itselleni suorastaan runsas. Jälkiruokavalikoima oli jälleen täälläkin mahtava kaikennäköistä kermakaakkua, suklaaherkkuja  ym ym oli aivan mahtava valikoima  (Vaaka kotona todisti asian)  Juotavaksi sai joko olutta, vettä, viiniä tai sitten ihan oikeista hedelmistä puristettua neljää erilaista juomaa. Aurinkotuoleja oli riittävästi sekä hienolla hiekkarannalla että uima-altaan reunustoilla.  Lisäksi ulkoilukalusteet allasalueella olivat aivan uusia, vain viikko sitten tuotuja. Ohjelmaa oli järjestetty jokaiselle viikonpäivälle, milloin oli elävää musiikkia milloin muita esiintyjiä ja lapsille tietenkin oma iltainen näytös.

Sitten päästääkin ihan muuhun asiaan, meressähän voi muutakin harrastaa kuin uimista...

Hotellissa oli tarjolla (ilmaiseksi) joka päivä kanootteja joilla pääsi melomaan lähikarikkojen tuntumaan.  Itseäni kiinnosti tuo vedenalainen elämä johon ensin tutustuin snorkkaamalla ja myöhemmin pyrein saamaan vuorovaikutusta aikaiseksi myös kalojen kanssa, ikäänkuin hieman lähemmän tutustumisen merkeissä.   Olinhan mukaani pakannut jälleen useamman setin kalastustarvikkeita juuri tähän tarkoitukseen.  Olinkin jo ennakolta paikalla olevilta tytöiltä (oppailta) hieman kysellyt tietoja.  Aivan nappiin eivät nämä vinkit menneet mutta ohjeet olivat kyllä ihan ok ja suuntaa-antavia.

Kaupunkikierroksella ( joka sisälsi muuten mm. rommitehtaalla käynnin maistiaisineen), kauppakadulla käynnin ( löytyihän ainakin pikku prinsessoilleni ostettavaa,  kotimaiseen hintaan) ”sikaritehtaalla” käynnin, (ei maistiais-sauhuja) suurin mielenkiintoni kohdistuikin rannalla olevaan linnoitukseen jonka tuntumassa kuulemma olisi mahdollisesti kalastus mahdollisuuskin.  Kaukana, mutta kuitenkin rannan tuntumassa, näkyikin joitakin miehiä meressä kahlailevan, taisivat heittoverkoilla pyytää kalaa.

Hotelliin palattuamme katsoin sitten taxi hinnastoa:  Kaupunkiin, noin 5-6 kilometrin päähän, näkyi hinta olevan 17 taalaa Huh Taitaa olla jopa enemmän kuin kotimaassa, joo'o tinkaamaan en lähtenyt, en tiedä sitten olisiko edes auttanutkaan, joten...pitäkää tunkkinne. Piste. Paikallisella linkkarilla olisi sitten ko matka järjestynyt hintaan joka olisi ollut alle taalan mutta..  perskules kun tuo jalka oli jälleen ruvennut ”kiukuttelemaan” joten mitään pitkiä matkoja ei kestänyt kävellä ja näinollen täytyi katsastaa lähempiä paikkoja.

Onnekseni seuraavana aamuna kun olin hotellin rannalla huomasi parin paikallisen olevan siellä kalastamassa.  Salamannopeasti (juu, ei jalka vaivannut yhtään) kipaisin hakemaan pari kalastussettiä ja sinne muiden kalamiesten joukkoon. Loistavalla(lähinnä käsillä puhuen) kielitaidollani selvitin mitä syöttiä kannattaisi käyttää.  Leivänpalasesta tehtyä mössöä näkyi toisella olevan syöttinä ja toinen luotti kalanpalaan, joita syöttejään kumpikin heitteli ilman vapaa vain siima kerittynä rullalle vähän kuin jonkinlaisen muovipullon ympärille.  Kalojakin näkyivät jo ennestäänkin saaneet ja lisääkin oli tulossa.  Kalat olivat kuin isoja silakoita joilla oli pitkä leuka, lähinnä muistuttaen nokkahaukea.  Toinen saaliskala joita kalamiehet saivat olivat kuin ahvenia mutta väritys oli hieman oudompi päävärin ollessa kirkkaan keltainen.

Tuntuivat kalat suosivan vain luomuruokaa joten tarjoamani jigit, lipat ja pikkuvaaput saivat vain halveksuntaa osakseen.  Kävivät vain tökkäämässä moisia tarjouksiani mutta kiinni eivät jääneet. Tosin Par:n uniikki 2 tuntui sen verran mielenkiintoa herättävän että muutaman sekunnin sain jotakin kalaakin väsytellä. Lähes joka päivä sitten siellä olinkin aina muutamia hetkiä noita kaloja narraamassa mutta lopputulos oli kyllä kaloille 20 – 0. Jos oikein muistia pinnistää niin olihan siellä kalajigissä pari kertaa kala kiinni ja bete lipassakin kerran, ylös asti ei kuitenkaan ketään tullut. Onneksi ei ruokailuni ollut sidottuna kalantuloon, muuten taitaisin aika kevyt poika olla. Tarkkana tosin piti olla siellä kivipohjassa kun siellä eleili myöskin merisiiliyhdyskunta jonne erehdyin ensimmäisen kerran ilman kenkiä kahlaamaan, onneksi ei tärpännyt jalkapohjaan moinen "piikkipallo".  Kuvat ei ihan onnistuneita mutta sanotaanko että suuntaa-antavia.  Tuossa toisessa epämääräisemmässä kuvassa niitä pitäisi näkyi lähes kymmenkunta paikalla jossa seison kuin vedenpäällä.

Kyllähän sieltä ihan ylöskin reppuun saakka mereneläväkin tuli.  Olin kävellyt muutaman sadan metrin päähän omasta ”kotihotellista” sellaiseen keinotekoiseen kivistä rakennettuun niemennokkaan ja sieltä yritin sitten noita kaloja narrata.   Mukaani oli nyt sitten ”tarttunut” oikein luomuruokaakin, juustoa, pekonia ja sämpylä aamuisesta ruokapöydästä.  Eivät kalat ymmärtäneet mitään todella hyvän ruuan päälle ja kaikenlisäksi leivänpalaset liukenivat hyvinkin äkkiä veteen.

Päätin sitten lähteä hieman paremmille vesille ja nostin repun syliini istuen kivellä.  Samassa taskurapu hyppäsi paljaalle rinnalleni avoimesta repusta jonne se oli ryöminyt todennäköisesti hyvän ruuan perässä.  Mikäli en olisi aamulla tarpeillani käynyt niin kyllä siinä olisi shortsit kastuneet sisäpuolelta sen verran siinä pelästyin.  Niin ja ruokaakaan en tuosta ravusta sitten saanut kun se salaamaamin nopeammin  häipyi kivikkoon.  

Täytyi sitten taas turvautua oikein ammatti-ihmisten apuun ja eikun tilaamaan syvänmeren kalastusreissua hintaan 90 taalaa.  Isolla veneellä sitten ajoimme 15 kilometriä rannasta kuutta vetovapaa vedossa.  Meitä oli neljä kalamiestä, muut olivat Hollannista, Ranskasta ja Kanadasta. Ranskalaisen istuessa ”väsytystuolissa” kela parkaisikin oikein reippaasti.  Saalina oli komea muovipussi. Pari tuntia menikin sitten tyhjää pyytäen kunnes,  jees.. minun ”vuorollani” ihan oikea kala nappasi silakantapaiseen syöttiin.

Kala käyttäytyi lähes kuin kotimainen meritaimen hyppien aina välissä ilmaan.  Välineet tosin olivat niin rajunkokoiset että mitään mahdotonta väsyttelytaistelua ei tuosta kuitenkaan tullut. Siima oli varmaan + millistä paksuudeltaan ja sitä oli kelalla varmaan puoli kilometriä. Olisi siihen saanut sitten hieman isompikin ”körmyniska” käydä kiinni mutta nyt sitten paino taisi jäädä noin  viisi-seitsemän kiloiseksi. Ikäväksemme ( tai oikeastaan muiden harmiksi ) tuo kala jäikin sitten ainoaksi.

Käväisin sitten vielä tutustumiskäynnillä "erämaajoella" mutta eipähän sieltäkään rannaltaonkien mitään tullut.  Tosin maisemat olivat ihan ok. kuten ilmakin  Virnistää

Mukavahan siellä auringonpaisteessa oli noita kalojakin kokeilla mutta kaikki loppuu aikanaan ja kotiin palaaminen tuli sitten ajankohtaiseksi.  Helsingissä sitten laukun tullessa hihnalta huomaisin että joku oli käynyt sitä tutkimassa.  Kaikki oli käännetty sekaisin mutta onneksi mitään ei puuttunut.  Oli taitanut läpivalaisussa nuo kalastusvehkeet näyttäneet hieman oudoilta joten oli hieman tutkittu.
« Viimeksi muokattu: 23.02.10 - klo:11:00 kirjoittanut igors » tallennettu

PAR
"Num3rot"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

kalastus on tätä ...

Profiili
« Vastaus #49 : 23.02.10 - klo:19:43 »

Olipas koltiaiselta kivaa rapsaa luettavaksi ja kuvia katseltavaksi, varsinkin näillä tänhetkisillä Suomen keleillä. Veikeen näköinen fisu tuo, jonka sait kauenpaa mereltä.
tallennettu

- TEAM HELGATTARET -
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.9 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu