Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
07.01.09 - klo:21:11

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleistä keskustelua kalalajeista
| | |-+  Meritaimenta syksyisin...
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 5 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Meritaimenta syksyisin...  (Luettu 7122 kertaa)
Juha
Lost in Space...somewhere deep in the universe
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« : 06.09.06 - klo:11:19 »

Noniin, kun tuo meritaimenen kalastus on itselleni vähän uusi juttu, niin antakaa vinkkejä:

a) Mimmoisista paikoista kannattaa rannalta koittaa syksyisin meritaimenta.

b) Mimmoisilla uistimilla.

c) Mimmoisella välineistöllä.

d) Paljonko vedenlämpötilan pitää olla että tane alkaa rantautumaan & uistimeen ottamaan?
tallennettu

Juha Söderholm

"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani

Hei mun blogi on jossain hapessa...
heksa
VIP #8
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 06.09.06 - klo:17:50 »

Muakin kiinnostais. Uistimista mulle on ainakin mainostettu  mm. Ev-Trutta ja Jk:ta, Tiura Neideniä, Tobyä, Räsästä, Viking Herringiä, Ismo Zalsaa ja Sambaa. Mulla kuitenkin edelleen samat kysymykset kuin Juhalla. Kirkkonummen merialueilla olis tarkotus kalastaa. On toki pikkupaatti käytössä joten vetäminenkin mahdollista.
tallennettu
jani
VIP #21
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 06.09.06 - klo:20:02 »

Ei minullakaan ole oikein asiasta mitään omia kokemuksia. Hangossa näkee joskus kun jotku lohestaa tuolla eteläpuolella luotojen ja kivikkojen lähistöillä.

Eikös meritaimenelle ole jotain rajoitteita kalastuksen suhteen näin syksysin. Eli tietyt alueet olisi rauhoitettuja jne...?
tallennettu

Jani
59°49' N 22°56' E
Juha
Lost in Space...somewhere deep in the universe
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 12.09.06 - klo:22:07 »

Avataas tääkin keskustelu. Eikös kohta pitäis nää meritaneajat alkaa?
tallennettu

Juha Söderholm

"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani

Hei mun blogi on jossain hapessa...
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 12.09.06 - klo:22:23 »

Merestä en tiedä mutta sisävesillä ainakin sanotaan että lohikalat tulee rantaan ensilunta syömään. Ja kun on katellut tuota mökkinaapurin toilailua jo 15v Päijänteellä niin aina se kalan siitä rannastaan ottaa. Verkkoihin jä viime vuonna 4.12 noin silmämääräisesti 3kg:n vonkale ja oli noin 5 metriä rannasta. Heittelihän siinä ja sai jonkun pienemmän, jonka päästi kasvamaan. Aiemmin vielä muutama vuosi sitten ko naapuri otti aina joulukalansa heittelemällä tai soutamalla ja ihan samoista paikoista eli omasta rannastaan.
Ite olen yritellyt mutta ei vaan ole tärpännyt vaikka perinteisesti on aina itsenäisyyspv viikko lomaa viimoisten kalastelujen takia. Ja voitte kuvitella että koko uistinvalikoimaa on kokeiltu niin vesi on kuohunut. Noh elämä on Pyörittää silmiään
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
simosk
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 13.09.06 - klo:08:15 »

Muakin kiinnostaisi tämä touhu. En tiedä onko siinä mitään perää, mutta jostain olen joskus kuullut et lauttasaaresta saattaisi tärpätä?!?!? Tiedä sitten....
tallennettu
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 13.09.06 - klo:10:00 »

Muakin kiinnostaisi tämä touhu. En tiedä onko siinä mitään perää, mutta jostain olen joskus kuullut et lauttasaaresta saattaisi tärpätä?!?!? Tiedä sitten....
Niin olen minäkin kuullut tai oikeammin seurasaarenselältä muutta niiltä main kumminkin. Joskus aikoinaan tuli mtv3:n aamulähetyksissä tuli kerran pari viikossa kalastusaiheinen juttu, jossa toimittaja oli kalassa aina aamuisin. Silloin ainakin ihan helsingin "sisävesiltä" sai hyvinkin lohikalaa. Ja 2 vko sitten (vaikkei vielä syyskalasta voikkaan puhua) karkuutti faija  Jätkäsaaren kärjestä reilun kokoisen lohikalan yleisön säestämänä (ja tietysti opastamana) kun oli ohkaset siimat eikä luonnollisestikkaan haavia mukana Vihainen. Eli kyllä siellä sitä on Virnistää

PS. Uistemena muuten oli niinkin harvinainen uistin kun hopeinen Meppsin lippa Iskee silmää
tallennettu

www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 02.05.07 - klo:10:02 »

No niin nostetaan tämäkin keskustelu ylös niin ei tarvitse uutta avata. Ja ohjataan keskustelu pois vääristä paikoista. Ja yhdistetään siihen samaan keväinen meritaimenen jahti. Nyt on tuo kaikki ylläoleva on useankin ihmisen voimalla todistettu mahdolliseksi ja jopa sangen antoisaksi saaliiden suhteen.
Juhan orkkis kysymyksiin vastauksia:
-Kivien lomasta, niin vedenalaisten kuin näkyvienkin. Pitkä ja matala kivikkoinen ranta lienee hyvä paikka saaliin lymyillä.
-Esim hitaasti matalassakin hyvin uivat lusikat (smoltti, j-king, j.koskinen, jussi trutta jne). Kala on hidas ja kohmeinen, joten hidas kelaus on ensiarvoisen tärkeää, Tärppejä jopa 40cm vedessä.
-Likimain kaikilla välineillä joilla voi heittää
-Arvauksena että selkeästi alle 10 astetta.

Hyviä lisarusteita on mm kahluuhousut (halvoillakin pärjää Iskee silmää) ja näin ollen myös haavi jonka saat pidettyä matkassa myös kahlatessa. Hyvänä lisänä myös pihdit jotta saat alamittaiset turvallisesti vapautettua.
Tuulen suunnalla ei ole ollut suurtakaan vaikutusta muuta kuin kalastus mukavuuteen. Sama saalismäärä vaikka vesi on ollut kaikkea mahdollista samean ja kirkkaan väliltä roskilla tai ilman. Auringon paiste tai sade ei ole vaikuttanut.
Nämä ihan pikku porukan ensi kokemuksia tästä itselleni uudesta tuttavuudesta.
tallennettu

J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Paikalla

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #8 : 10.05.07 - klo:15:01 »

Kerron tähän osioon omia mielipiteitäni. Syksyllä kun päivät lyhenee niin taimenen tavoittaminen on helpompaa, tarkoitan että osuu varmemmin syöntijaksolle. Meritaimen saapuu selkävesiltä ulkoluotojen/karikoiden tuntumaan syyskuun tienoilla, kun ja jos veden lämpötila lähentelee kymmentä astetta, tämä aika on helpompi uistelijoille. Taimen saapuu pikkuhiljaa sisemmäksi rannikkoa kun vedet vain jäähtyvät, tuossa 5-10 asteen tienoilla kala saapuu sisemmäksi ja sen tavoittaa niin sanotulta välisaaristosta. Jaan kalastus paikat kolmeen rintamaan. Ensimmäisenä on puuton alue, eli ulkokarit. Toisena välisaaristo jossa jo kasvaa puita saarissa ja vesi on selvästi matalenpaa. viimeisenä tulee sisäsaaristo johonka taimen saapuu veden kylmittyä alle 5 asteeseen, tällöin taimenen tavoittaa rantakiviltä. Silloin kun kala on ulkokareilla niin keskitän kalastuksen iltaan, tällöin pikkukalat pintautuvat isot perässää ja usein taimen on juuri aktiivisimmillaan auringonlaskun aikaan. Tuossa välisaaristo vaiheessa alkaa yleensä heittokalastajan taimenjahti, sillä taimen tullut sisemmäksi ja suojaisimmille vesille. Taimenta haen itse tässä vaiheessa matilikoilta ja saartenrannoilta joissa on kivi ja rakkolevä pohja, rannat ovat kuitenkin nopeasti syveneviä sillä olen sitä mieltä että taimenen on nähtävä "sivusilmällä" selkävesi. Tässä vaiheessa kun heittelen rannalta niin kala iskee yleensä syvänreunalta juuri ennen matalaa. Sitten taimen saavuttaa sisäsaariston, tässä vaiheessa alkaa, varsinkin rannaltaheittävien juhla. Sillä taimen on aivan rantakivikoissa, usein tässä vaiheesssa kalastajat lähtevät usein turhan ulos sillä taimen on tavoittanut mökkilaiturit. Tuulista sanon sen verran että itse pidän tuulenpuolella hiettelylle rajana n.8m/s, sillä taimenen yksi tärkeä saalistus aisti  eli kylkiaisti ei toimi jos aalto "murtuu" ja lyö pisaroina rantaan. Itse käsitän tyrskytaimenen siten että se tarkoittaa laskevaa maininkia jossa taimen saalistaa ja nauttii hapekkaasta vedestä. Tuulen suunnista pidän parhainpina etelä-länsi sektoria. Uistimista en viitsi sanoa mitään Pyörittää silmiään muuta kuin että kylmässä vedessä toimii itselläni parhaiten liilan ja sinisen eri sävyt, kirkkaalla hopeiset ja pilvisellä ja sumuisessa olosuhteessa helmiäiset. Välineistä karkeasti sanon että itse suosin kokotoimista ja notkeaa vapaa, lähes tulkoon kaikki heittoon soveltuvat kelat käyvät. Tässä tälläisiä mielipiteitä sieltä täältä, en ruvennut tarkasti selittelee joka asiaa sillä tästä olis tullut romaani. Nämä ovat vain mielipiteitäni eikä haettu mistään tietolähteistä.
« Viimeksi muokattu: 10.05.07 - klo:18:58 kirjoittanut J-KING » tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
Sillä olenhan laakson suurin sika
Kohiseva
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 29.06.07 - klo:12:01 »

Minua kiinnostaisi vielä tietää, että kannattaako syksyllä hitaan kelauksen lisäksi käyttää paljonkin pysäytyksiä?
tallennettu
mikkorau
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 29.06.07 - klo:12:09 »

Pysäytys ja vajotus ovat tärkeitä meritaimenen kalastuksessa. Siksi kevennetyt uistimet ovat sopivia taimenelle.
tallennettu

Mikään ei ole niin tärkeää kuin kalastus, eikä sekään ole niin tärkeää.
J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Paikalla

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #11 : 29.06.07 - klo:14:21 »

Minua kiinnostaisi vielä tietää, että kannattaako syksyllä hitaan kelauksen lisäksi käyttää paljonkin pysäytyksiä?
mikkoraun kanssa samoilla linjoilla. Tuo pysäyttelen määrän sanelee usein kalastettavan paikan syvyys. Itse vajotan uistinta taajaan ja teen vastaavasti pikku nykäyksiä jolloin saan uistimen välillä "poukkoilemaan".
tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
temesi
Vieras
« Vastaus #12 : 17.09.07 - klo:14:07 »

Jokos on taimenjahdissa oltu? Ei ainakaan galleriassa ole onnistuneen reissun tuloksia näkynyt ja kun niistä epäonnistuneista reissuista ei puhuta, niin tarvii sitten kysyä jotta puhutaan. Hymyilee leveästi
tallennettu
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 17.09.07 - klo:14:10 »

Jokos on taimenjahdissa oltu? Ei ainakaan galleriassa ole onnistuneen reissun tuloksia näkynyt ja kun niistä epäonnistuneista reissuista ei puhuta, niin tarvii sitten kysyä jotta puhutaan. Hymyilee leveästi
Täällä ainakin vartotaan vielä (2-4vko) että kylmenee vedet. Kyllä jo Sipoon edustalla joltain saaren rannalta oli saatu taimenta. Mutta tuonne ulommas kun ei tahdo pelkillä kahluuhousuilla päästä Nolostunut
tallennettu

J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Paikalla

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #14 : 17.09.07 - klo:14:44 »

Täällä ainakin vartotaan vielä (2-4vko) että kylmenee vedet. Kyllä jo Sipoon edustalla joltain saaren rannalta oli saatu taimenta. Mutta tuonne ulommas kun ei tahdo pelkillä kahluuhousuilla päästä Nolostunut
Itse aloitan kauden heti kun vain pääsen kiireiltäni kalaan.
tallennettu

J-KING
Gustavs's FishBalls
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Paikalla

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #15 : 17.09.07 - klo:16:24 »

Kyllä sitä varmaan tänään mennään Laruun kokeilemaan.... "Kannattaa pyytää, vaikkei saisikaan!"
Kannattaa sitten kalastaa pimeään asti, usein alkukaudesta juuri hämärä hetki on varminta aikaa.
tallennettu

psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #16 : 17.09.07 - klo:16:40 »

"Kannattaa pyytää, vaikkei saisikaan!"
Joillain sitä intoa riittää Iskee silmää. Odottelen ekaa saalisrapsaa ja sitten ala teroittamaa filettiä. J-KING taasen menee hieman ulommas luodoille yleensä kuin vain Laruun joten sen jo voinee ymmärtää. Paitsi jos ovat vain kalajuttuja....
tallennettu

VaKa
VArma KArkuuttaja
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

J-king lusikat

Profiili
« Vastaus #17 : 17.09.07 - klo:17:40 »

Joillain sitä intoa riittää Iskee silmää. Odottelen ekaa saalisrapsaa ja sitten ala teroittamaa filettiä. J-KING taasen menee hieman ulommas luodoille yleensä kuin vain Laruun joten sen jo voinee ymmärtää. Paitsi jos ovat vain kalajuttuja....

Et kyllä malta odottaa niin kauan että rapsaa kuulet.Äijällä on uudet kahluu vermeet,kasa uusia tanevapoja,miljardin maksannut hapseli jne..... jne........  Iskee silmää Kalamara ja Elmewi siellä jo taatusti siimoja lioittelee.Ole ÄIJÄ ja hae rouvalle file uuniin Virnistää Virnistää Virnistää Virnistää
tallennettu

Onko ihme jos ei enemmän kaloja saa,siiman molemmissa päissä on liero -Jaakko Teppo-
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Profiili
« Vastaus #18 : 17.09.07 - klo:18:22 »

Joko se alkaa, joko se alkaa, joko joko joko !!!    Sanokaa nyt joku että  KYLLÄ
 Hymyilee leveästi Hymyilee leveästi Hymyilee leveästi Itkee 
 ps. tuossahan tuli oikeastaan hymiöillä "kirjoitetuksi" itku pitkästä ilosta.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #19 : 17.09.07 - klo:18:29 »

Tunnustan, että urkkimassa olen käynyt asioiten laitamia. Muttei ole vielä oikein sitä kohdetta havainnut. Viikonloppuna kokeilin monesta paikasta. Siis niin kauan kokeilin kuin tosimies-kertoimeni myöten antoi. Aika pian oli pois tultava kuitenkin. Kun siima alkoi jo, heiton aikana, minusta taakse-päin hulmuamaan; katsoin paremmaksi lopetta tommosen touhun. Toivottavasti kukaan ei huomanut. Pyörittää silmiään
tallennettu

Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #20 : 18.09.07 - klo:06:50 »

Tänään opittua:

Halvoillakin kahluuhousuilla pärjää, mutta rahat ei todella mene hukkaan jos ostaa kunnolliset. Ainakin niemimin Visionit kunnollisilla kahluukengillä vaikutti paljon paremmilta kuin omat 25€ Sheikinpieruni, joiden pohjat eivät juuri pitoa omaa.
Tämä on totinen tosi. Tuollaisilla "halpiksilla" on pärjätty monta vuotta niin koskissa kuin merelläkin. Eli kannattava ostos jos talous on tiukilla. Huonoja puolena sanoisin vielä tuon hiostavuuden jos joutuu paljon liikkumaan. Mutta usein ovat sen verta reiluja kooltaan että alle mahtuu paljon vaatetta kylmilläkin keleillä.

Lainaus
Otsalamppua tms. kannattaa ottaa mukaan, pimeässä on ikävää solmia kadonneen tilalle uutta kuvaa. Tai haparoida 150m päässä lähimmästä rannasta, aaltojen lyödessä kahluuhousuista yli, etsimässä sopivan matalaa kohtaa mitä pitkin pääsisi taas kuivalle maalle...
Näin syksylle hyvä pointti. Eikä tämänkään tarvitse olla partioaitan "golden deluxe" mallia vaan motonetin/honkkarin 5€ otsis toimii mainiosti. Valitettavan usein tuo vaan tahtoo jäädä pois matkasta Nolostunut
tallennettu

Elmewi
Vieras
« Vastaus #21 : 21.09.07 - klo:21:12 »

On sitä käytävä kokeilemassa ainakin, eihän sitä koskaan voi olla varma että milloin se taimen sieltä tulee rantaan ja kuinka kylmässä vedessä se viihtyy syksyisin. Luulisi sen kuitenkin tulevan silakan perässä, ja silakkaa on jo nyt rannassa.
Ja otettava jonkin sortin otsalamppukin mukaan..

* Juu, pimeätä on..jpg (647.42 kilotavua, 1280x960 - tarkasteltu 53 kertaa.)
tallennettu
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #22 : 21.09.07 - klo:21:30 »

Ja otettava jonkin sortin otsalamppukin mukaan..
Toi sun otsalamppu on kuin k***ä otsassa Iskee silmää mutta harmittelen samalla etten vielä pääsen mukaan kun paineet painaa lomalle sieni/kala jahtiin sisävesille.
tallennettu

jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #23 : 21.09.07 - klo:21:32 »

psyko... jos sienet ois tarkotettu ihmisten ruuaksi niin miksi ne on piilotettu metsään???
tallennettu

Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan Iskee silmää
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #24 : 21.09.07 - klo:21:34 »

psyko... jos sienet ois tarkotettu ihmisten ruuaksi niin miksi ne on piilotettu metsään???
Jaska74: jos kalat olis tarkoitettu ihmiselle miksi ne on hukutettu veteen Järkyttynyt Järkyttynyt Järkyttynyt
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3 4 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu