Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
08.01.09 - klo:00:57

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleistä keskustelua kalalajeista
| | |-+  Kirjolohen kalastus
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kirjolohen kalastus  (Luettu 13010 kertaa)
Fishers man friend
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« : 14.05.06 - klo:18:16 »

Moi!   kalastaako joku täällä kirjoa? mitkä on parhaat vieheet ja isoimmat saaliit?
tallennettu
jonski88
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 14.05.06 - klo:21:00 »

No kyllähän on tullut vähän kirreäkin kalastettua. Koskesta olen saanut 2 kpl. N. 1,5kg molemmat. Pilkillä on tullut 3 kirjoa.
Vähäiset kirrekontaktit on tullu jigiin ja vibrax-lippaan. Pilkki-kirret otti pieneen volframi-morriin. Eli ei kummoiset saaliit!
tallennettu
Juha
Lost in Space...somewhere deep in the universe
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 15.05.06 - klo:08:13 »

Vaapuista mielestäni parhaat ovat Rapalan pikku-Countdown ja Team Esko, nimenomaan siksi että nämä kestävät hyvin virtaakin ja ovat helppoja heitettäviä vrt. esim. Senioriin.

Lipoista paras on lähes tulkoon ollut omassa käytössä Beten Lotto-lippa.

Jos tarvitsee ronkkia laajoja alueita ja pitkäheittoisuutta tarvitaan niin sitten laittaisin siimanpäähän pienimmän Räsäsen.

Sitten tietysti joitain jigejä ja leechejä kassiin.

Noilla käytännössä pitäis pärjätä kirre kun kirre paikassa. Ehkä enemmänkin kannattaa panostaa yo. uistimien eri väreihin. Jos kirrejä on juuri istutettu ärsykevärit (räikeät) toimivat yleensä parhaiten.
tallennettu

Juha Söderholm

"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani

Hei mun blogi on jossain hapessa...
Fishers man friend
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 15.05.06 - klo:12:35 »

KIITOS !
tallennettu
Juha
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 15.05.06 - klo:12:44 »

Lisätään tähän vielä, että monesti suositellaan Salmon (?) vaappuja kirjolohikäytössä. Mielestäni ne on kuitenkin ihan sekundaa, suurin osa vaapuista ei ui kunnolla, hajoavat helposti ja ovat suhteellisen hankalia heitettäviä. Virtaakaan eivät kestä mielestäni kovin hyvin.
« Viimeksi muokattu: 15.05.06 - klo:12:47 kirjoittanut Juha » tallennettu

Juha Söderholm

"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani

Fishers man friend
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 15.05.06 - klo:15:35 »

Minä olen menossa joelle perjantaina. Tarkoitus olisi käyttää rapala countdown 5cm ambulanssi väri ja nils master spearhead väri: punainen pohja ja hilettä. toimivatko nämä ?
tallennettu
Juha
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 15.05.06 - klo:15:39 »

Minä olen menossa joelle perjantaina. Tarkoitus olisi käyttää rapala countdown 5cm ambulanssi väri ja nils master spearhead väri: punainen pohja ja hilettä. toimivatko nämä ?

Spearheadin toimivuudesta mulla ei oo kokemusta. Mut eiköhän toi Rapalan Ambulanssikin toimi jos kalaa on juuri istettu.
tallennettu

Juha Söderholm

Fishers man friend
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 15.05.06 - klo:16:40 »

Joo. sitä istutettiin viime viikolla Cool
tallennettu
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 15.05.06 - klo:20:14 »

Oma kirre-enkkani on säälittävät 1,8kg hyvin roikkunuttta laitoslihaa.
Ykkösviehe kirjolle on mielestäni kuulapääliiitsi.Sidon niitä itse,mutta MA-Leechin tyyliset
karvakasat ovat toimivia.Myös pienimmät Bete Lotot,4 tai 5cm Räsänen ja
3-7cm Rapakalan Countdownit ansaitsevat tulla tässä mainituiksi.Myös ootto-onkea käytän joskus lammilla.
Pilkilläkin käyn ahkerasti (isoin 1,6kg) ja liitsit,Räsäset ja ootto-onki tuntuvat toimivan parhaiten.
tallennettu

Ville K
Heittokalan Graafikko
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 18.05.06 - klo:18:29 »

Mulle suositeltiin aikanaan Rapalan 7cm ambulanssia kirjolohen kalastukseen. Ainuttakaan en kyseisellä uistimella ole saanut. Pyörittää silmiään
Mainittakoon vielä, että kalapaikoissa joissa ambulanssia käytin todellakin on kirjolohta ja uistin ui kyllä "oikein".
tallennettu

Jarski
Siuronkosken Einstein
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 19.05.06 - klo:00:22 »

Itse olen kalastellut kirjolohta vajaat 10 vuotta ja kaloja onkin kertynyt reilusti yli 100 kpl. Pidän kaikista kaloista kirjanpitoa, joten siitä olisi nähnyt parhaimmat uistimet tarkoilla tilastoilla, mutta vanha kone paloi harmillisesti. Joten pistetään epävirallista tietoa muistin syövereistä:

Alle viikko kulunut istutuksesta:
Käytä isompia vieheitä, väriltään räikeitä. Emma, Nils Masters Invincible 8cm, Rattlin Rapala (pienin koko).
Myös lipat tehokkaita, samat räikeät värit. Mepps Aglia 2, Bete Lotto.
Yleensä kirjoa tulee niin paljon, että koskella ei kerkeä olemaan kuin max. tunnin ja sitten onkin jo kiintiö täynnä. Lisäksi lähes kaikki kalat ottavat kiinni niin hyvin ettei karkuutuksia tule ja vastaiskua ei edes tarvitse. Näitä päiviä itselleni on sattunut 4kpl: Kerran Viinikanjoella, kerran Kynäsjoella ja kaksi kertaa Siuronkoskella.

Pari viikkoa istutuksesta/kalat jostain syystä krantulla päällä:
Pienennä vieheiden kokoa ja testaa sekä räikeitä että maltillisempia värejä.
Nils Masters Invincible 8cm ja 5cm, Rapala CD-5, Salmo Hornet, Rapala Team Esko, Rapala Fat Rap.
Äskeiset lipat toimivat edelleen varauksella, kaikkia värejä kannattaa testata. Lisäksi Aglian 2-koko voi olla järkevää vaihtaa 1-kooksi.
Kannattaa kokeilla myös jigejä ja liitsejä, kaikissa väreissä.
Tyypillistä kirjolohen kalastusta. Kalat syövät tiettyin väliajoin ja silloin ne pitää kiskoa ylös, sillä seuraava tärppi tulee vasta puolen tunnin tai tunnin päästä. Karkuutukset kasvavat, koska kalat eivät ota enää hankasti ja osa tapahtumista onkin luokkaa "potku ja karkuun". Näitä päiviä on noin puolet itselläni ollut.

Istutuksista aikaa enemmän/kalat sulkeneet totaalisesti suunsa:
Pienennetään edelleen vieheiden kokoa ja painotetaan kalajäljitelmäväreihin.
Nils Masters Invincible 5cm, Rapala CD-5 ja CD-3, Rapala Fat Rap, Salmo Hornet.
Lipat toimivat joskus, mutta yleensä heikosti. Värinä kuparia, mustaa ja hopeaa.
Nyt kannattaa panostaa jigeihin ja eritoten liitseihin. Musta ja valkoinen tehokkaita värejä.
Tämäkin on tyypillistä kirjolohen kalastusta. Koko päivä ilman tapahtumia tai sitten muutama varovainen tärppi, joka on ehdottoman tärkeää saada ylös jos haluaa kalaa saada. Yleensä kirjolohet ottavat kiinni pari kertaa päivässä, joko aamulla, illalla tai keskellä yötä. Koskella pitää pystyä olemaan skarppina 100%, vaikkei tärpit olekkaan enää ehkä niin varovaisia (joskus niiden kalojenkin pitää syödä). Näitä päiviä, tai öitä oikeastaan, on myös mahtunut noin puolet kalapäiviin.

Siinä käytiin läpi muutamia hyviä vieheitä, joka tietenkään ei riitä mihinkään koskella. Tärkein seikka on tietenkin kalastaa paikassa, jossa on kalaa. Kirjolohi ei juurikaan viihdy kovassa virrassa, joten koskien pauhut kannattaa jättää väliin. Parhaita paikkoja ovat koskien jälkivirrat (heti kuohujen jälkeen ja siitä alaspäin) ja myös koskien niskat (aina veden murtumiseen asti). Muita hyviä paikkoja ovat virtaavat, syvät joenpätkät, eli nivat. Itse olen saanut eniten kaloja jälkivirroista ja nivoista. Hyvä tyyli testata virran kovuus on heittää 8cm Nils Masters Invincible jokeen ja koittaa uiko se kunnolla reippaalla kelauksella. Jos ei ui niin virta on liian kova ja lihava kirjolohi ei kestä sitä. Liian heikko virtaus onkin erittäin vaikea määritellä, joten kannattaa kokeilla vähän kaikkialla missä virtaa edes jotenkin. Kuitenkin syvyys on heikossa virrassa määräävä tekijä, kirjolohi ei viihdy matalassa.

Seuraavaksi voisin paneutua kelaukseen ja heittosuuntaan. Kirjolohi on verrattain hidas kala, joten hirveä kelaustahti on pahasta. Tämä lienee hankalin asia oppia. Mitä hitaammin kelaat, sitä enemmän saat kalaa, olettaen että viehe ui jo kunnolla. Tämä tietenkin johtaa siihen, että viehe kannattaa heittää alavirtaan. Eli virta pistää vieheen uimaan ja kalastaja vain odottaa tärppiä ja varoo esteitä, joskus nykien houkutukseksi ja toisinaan kelaten siimaa hitaasti sisään, jotta saavutetaan optimaalisin uinti. Kirjolohi ei myöskään seuraa viehettä kuten esimerkiksi ahven. Eli siihen paikkaan missä oletat kirjolohen olevan, on saatava mahdollisimman hyvä uinti. Älä siis heitä suoraan siihen kohtaan, vaan sopivasti sivulle, jotta virta kuljettaa vieheen hitaasti sivulta kalan naaman eteen. Pidä yllä sopivan hidasta uintia jos virta ei riitä, pysäytä kelaus ajoittain.

Siinä kaikki yleistieto asiasta. Lähes kaikki oppivat nuo niksit ensimmäisenä kirjolohivuotenaan jos vain haluavat. Seuraava viestini käsitteleekin sitten syvällisempiä asioita, joiden havainnointi on itsellänikin vielä kesken Iskee silmää   
tallennettu

Sensaatiomaista! Tulitaistelu osterien välillä!
Hervannan Jamie Oliver
tarantella anatoli
VIP #6 - Sauvakävelevä junkkari :)
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 22.05.06 - klo:15:08 »

Moi!   kalastaako joku täällä kirjoa? mitkä on parhaat vieheet ja isoimmat saaliit?

Pääasiallinen saalis on kirjoa vaikka taimenta jahtaan. Eilen vantaanjoesta 1,3kg kirjo rapala cd 5 , ahvenen värein. Pikku räsänen aina mukaan myös. Suurimmat kirjot tulivat peräkkäin viime vuoden keväällä 2 kertaa 2kg vantaanjoen ruutinkoskesta.

* 210506_1.jpg (18.25 kilotavua, 352x288 - tarkasteltu 293 kertaa.)

* 220506_1.jpg (9.64 kilotavua, 352x288 - tarkasteltu 524 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 22.05.06 - klo:15:38 kirjoittanut tarantella anatoli » tallennettu

Metsään on tullut jo syys
kikki
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 05.06.06 - klo:10:53 »

mä olen saa nut salmon vaapuluilla kirjoo ja pienellä nilsulla. yks hyvä on millä saa kans kirjoo niin mato-onki 1080g suurin mitä oon saanu
tallennettu
-dasse-
Vieras
« Vastaus #13 : 24.06.06 - klo:17:31 »

olen kalastunu kirjolohta 4 vuota ja oon saaanu 45 kirjolohta istutus alueelta mun mielestä putkiperho on paras siihen conehead tai tavallinen  kaverin isä osti just sorvaus koneen makos kymppitonnin sillä voi tehä biit putkii  tehtii uudelainen putkiperho nii se on kyl paras suosittelen karvoiksi ketun  karvaa  (värjättyä)   
tallennettu
APHREALi
VIP #10
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 04.07.06 - klo:15:46 »

pikkuräsänen ja lipat, isoin 2,3kg )=/
tallennettu
masa
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #15 : 06.07.06 - klo:11:44 »

Kirreä saa hopealipolla! ja pikkuisella räsäsellä joka on kuparinvärinen....
tallennettu

!¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯!----_\
!-^^tervetuloa!^^-!__!!:''''''\\___
!_______ ___........_____........____.'!!
''(@)''(@)') ''(@)''(@)''''''''(@)''""(@)

Täs mun rekka millä mää kuskaan kaloja:D
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Mies, poika?

Profiili
« Vastaus #16 : 06.07.06 - klo:11:49 »

Kirjolohi on meillä puhdas istutuslaji, eikä sille ole kehittynyt laitoksessa luonnollista ravintokäyttäytymistä. Siksi kirjolohivieheen valinta on melkoista arpapeliä.

Lähde: Kuusamon tuotekuvasto ja kalamiehen kalaopas 2006.
tallennettu

Älä pakota jokea, anna sen virrata.
Ville K
Heittokalan Graafikko
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #17 : 08.07.06 - klo:02:41 »

Kirjolohi on meillä puhdas istutuslaji, eikä sille ole kehittynyt laitoksessa luonnollista ravintokäyttäytymistä. Siksi kirjolohivieheen valinta on melkoista arpapeliä.

Lähde: Kuusamon tuotekuvasto ja kalamiehen kalaopas 2006.

Powerbait syöttitahnasta ne kirret tykkää, mutta kun itse ainakin haluaisin saada uistimella niitä enkä ongella. Hymyilee
tallennettu

kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #18 : 08.07.06 - klo:02:59 »

Kirjolohta saa yleensä melkein millä vaan sopivankokoisella lusikalla,lipalla,jigillä,liitsillä tai vaapulla.Mitään erityistä ei kirren koukuttamiseen tarvii..Tämä sitten taas kerran vain oma mielipiteeni... Virnistää
tallennettu

temesi
Vieras
« Vastaus #19 : 14.09.06 - klo:21:19 »

Meinasinpas täyttää pientä aukkokohtaa kirjolohenkalastuksesta ja tehdä kysymyksen, mutta täällähän niitä vastauksia olikin jo pari sivua.
Ensi viikonloppuna pitäisi tehdä 15 tunnin kalastussetti taas matildanjärvelle, aattelin ootto-onkia seuraillessa vähän kokeilla uusia jippoja siinä samalla... Järkyttynyt
tallennettu
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Mies, poika?

Profiili
« Vastaus #20 : 14.09.06 - klo:21:22 »

Meinasinpas täyttää pientä aukkokohtaa kirjolohenkalastuksesta ja tehdä kysymyksen, mutta täällähän niitä vastauksia olikin jo pari sivua.
Ensi viikonloppuna pitäisi tehdä 15 tunnin kalastussetti taas matildanjärvelle, aattelin ootto-onkia seuraillessa vähän kokeilla uusia jippoja siinä samalla... Järkyttynyt
Mikä on ootto onki? Valaiskaa nuorempaanne.
tallennettu

Älä pakota jokea, anna sen virrata.
tarantella anatoli
VIP #6 - Sauvakävelevä junkkari :)
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #21 : 14.09.06 - klo:21:29 »

Mikä on ootto onki? Valaiskaa nuorempaanne.

Mun ootto onki on seuraavanlainen: Virpalla viskoo 30-40 gramman painoo jossa metrin perukkeessa kolmihaarakoukku jossa silikonipalleroita. Kirjot tykkää. Siis silikonipallerot kelluu ni ne oottaa kirjoja metrin pohjasta. Olipas epäselvää Virnistää Virnistää
tallennettu

Metsään on tullut jo syys
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #22 : 14.09.06 - klo:21:49 »

Mun oottis taas on vähän herkemmänpuoleinen Virnistää Se koostuu sillai,että siiman päähän miniatyyrikirjontappokolmihaara (käytän yleensä kokoo 16),siitä vajaan puolen metrin päähän pieni paino(itse käytän n.5g) ja Power Bait-pallukka siihen koukkuun.Siksi pieni koukku,että kirbeli imasee sen aina niin syvälle,että pysyy kiinni.Koukku onkin aina melkein mahalaukussa asti.Ja siksi pienin paino,mikä lentää pelipaikoille asti,jotta kirjo ei tunne painosta aiheutuvaa vastusta kovin voimakkaana,eikä hylkää koukkua.Tahnapallukan kannattaa just&just peittää koukun haarat,jotta se tulee pienellä vastuksella ulos.Ja sitten vain koko tsydeemi heitetään pelipaikoille (mieluiten kuitenkin ilman vapa/kela-yhdistelmää),asetetaan vapa pystyyn rannalle ja odotetaan.Avokelan sanka jätetään auki.Kun siima lähtee liikkeelle,tulee odottaa muutama sekunti,jotta kirbeli ehtii mutustella koukun syvälle asti ja vasta sitten tehdään vastaisku.Kalan voikin väsytellä melko rauhallisin mielin,koukku ei ainakaan irtoa!Systeemiin voi halutessaan laittaa myös heittokohon painon etupuolelle,jos kokee tämän tarpeelliseksi.Itse kun olen lohilammella ja käytän useampaa ootto-onkea kerralla,niin kohojen liukuunlähtöä on mukava seurata makkaranuotiolta käsin ja käydä hinaamassa pullalohi rannalle. Iskee silmää
JK.Sori tää sekavaakin sekavampi räpellys
tallennettu

temesi
Vieras
« Vastaus #23 : 14.09.06 - klo:21:55 »

Mä käytän kolmihaarakoukkuina kokoa 12 ja sitten 10 gramman painoja. Painavempaa en viitsi käyttää, koska olen huomannut että kirjo lähtee usein kuljettamaan pienen matkaa syöttiä ennen kuin se ottaa sen kunnolla. Luonnon laki on se, että kun kirre vetää löysät pois niin raskaan puntin kanssa tahnapallo lupsahtaa kirren suusta.
Käytin ennen ja raskaampia, nyt kevyemmällä painolla on kiinnijäämisen prosentti ollut melkeenpä täysi 100%.
Laitan itse 40-50cm päähän koukusta sen painon. Ja muutama vuosi sitten huomasin, että kirrehän tulee melkein rannasta syömään, sen jälkeen olen pitänyt aina 2 onkea noin 3-4m päässä rannasta, 1 onki kaukana noin 15-20m ja sitten 1 onki vielä kauimmaisen ja matalien onkien välissä. Eniten on tullut aina niistä mitkä on lähempänä.
4 virveliä pidän ootto-ongille ja yhdellä heittelen siinä samassa.
Paras syötti matildassa on ylivoimaisesti sateenkaaritahna jossa on hopeisia hileitä, hileillä suuri merkitys kun tahna haihtuu niin koko ajan hopeisia hileitä leijuu ja kimaltelee pallon ympärillä. Tahnaa olen laittanut kolmihaarakoukkuun aina niin, että koukkua ei näy ollenkaan, ainoastaan pyöreä leivottu pallo siiman päässä.
Ja kun sopiva tahnapallo on pyöritetty, niin se täytyy aina kastaa veteen ennen kuin sen heittää. Näin se kestää muutaman tunnin ainakin ja aivan varmasti.
Kuivan pallon kun heittää niin se lohkeaa ja saa halkeamia heitoissa ja liukenee niin sitten nopeammin jollei sitten mene jo täysin pilalle heitossa.
Muoviputkesta olen pätkinyt sellaisia 15-30cm pätkiä ja ilmastointiteipillä kietonut jokaiseen yhden noin 20cm pituisen rautatangon.
Sellaisia sitten vaan painelen maahan ja vavat on pysynyt todella hyvin niissä.

Eli suurinpiirtein tuollaista ootto-ongintaa minä harrastan.. Hymyilee
tallennettu
temesi
Vieras
« Vastaus #24 : 14.09.06 - klo:22:00 »

Nyt vasta luin tuon kevytkalastajan viestin. Mun taktiikka poikkee siten, etten ikinä ole jättänyt sankaa auki vaan kelaan aina siiman kireälle ja laitan jarrun aika löysälle.
Sitten laitan sellaiset pienet pyykkipoikakulkuset joka vavan päähän, saa tuijottaa vaikka makkaraa tikun nokassa niin kyllä kuuluu kun kilisee.
Ja sivusilmälläkin näkee jo miten vavat hakkaa. Eikä oo muuten karkuun päässeet... Virnistää
« Viimeksi muokattu: 14.09.06 - klo:22:02 kirjoittanut temesi » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu