Ville K
Heittokalan Graafikko
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« : 12.06.06 - klo:05:41 » |
|
Minkälaisia perukkeita käytätte, vai käytättekö ollenkaan? Onko käyttämilläsi perukkeilla hinta-/laatusuhde kohdallaan? Pitääkö näidenkin olla sinulla "merkkituotteita"? Itsellä tulee ostettua yleensä halvimpia mitä hyllystä löytyy, ja niissä ei ole sitten nimeäkään pussissa. Hyvin ovat kuitenkin palvelleet ja ehjänä pysyneet.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 12.06.06 - klo:05:46 kirjoittanut Ville K »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
ruoto kurkussa
Vieras
|
 |
« Vastaus #1 : 12.06.06 - klo:09:56 » |
|
Mä käytän perukelangasta tehtyjä perukkeita. Pitäisi vaikuttaa vähemmän vaapun uintiin kuin metalliperukkeet. Hinnaltaan ne ovat aika kalliita ainakin jos valmiita ostaa. Omat perukkeet on tullut aina tehtyä itse tosin ei ole koskaan tullut laskettua säästääkö siinä mitään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Paroni
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 12.06.06 - klo:11:16 » |
|
Mä siirryin täksi kaudeksi käyttämään DynePron monofiiliperukkeita, hyvin on pelannu tähän asti. Hinta/laatusuhde on mun mielestä ihan kohdallaan, kun 10metriä perukemateriaalia maksaa 6€ ja siihen päälle lukot ja leikarit. Kun itse kasaa perukkeensa, ni voi käyttää laadukaita leikareita ja lukkoja ja silti kustannukset pysyy alhaisina.
Ainoo miinus on toi perukkeen kuluminen, mutta eipä se ole iso homma uutta solmia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 12.06.06 - klo:12:01 » |
|
itse tulee nykyisin perukkeet tehtyä noista halpis/merkittömistä perukeista vain huonoja kokemuksia perukkeiden heikoin kohta tuntuis olevan lukko/lukon kiinnityskohta toiset saa jopa käsin vetämällä poikki
koskaan en ole peruketta keskeltä poikki saanut ainakin itse tehdyissä perukkeissa on hinta/laatu kohdallaan
|
|
|
|
|
tallennettu
|
kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
|
|
|
heksa
VIP #8
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 12.06.06 - klo:12:38 » |
|
itse tulee nykyisin perukkeet tehtyä noista halpis/merkittömistä perukeista vain huonoja kokemuksia perukkeiden heikoin kohta tuntuis olevan lukko/lukon kiinnityskohta toiset saa jopa käsin vetämällä poikki
koskaan en ole peruketta keskeltä poikki saanut ainakin itse tehdyissä perukkeissa on hinta/laatu kohdallaan
Itse käytän Shakespeare Patriot valmis perukkeita. Välillä napsahtelee poikki, mutta ei viitsi noita kalliita perukemateriaalejakaan ostaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #5 : 12.06.06 - klo:13:18 » |
|
Käytän UL-vehkeissä "perukkeena" sellaista systeemiä,että punon 0,20-0,25mm kuitusiimasta kaksin -tai kolminkertaisen punoksen,johon sidon siiman ja uistimen suoraan kiinni.Hyvin on toiminut,eikä koskaan ole hauki saanut tätä peruketta poikki.Kuitusiiman käyttö perukkeenahan perustuu siihen,että se ei löysänä leikkaannu poikki,vaan tarvitsee siihen tietyn paineen.Tätä painettahan ei heppoisilla UL-vehkeillä saa muodostettua.Myöskään pikkuvieheiden uintiin ei tämä peruke kauheasti vaikuta.Kuitenkaan 3cm Countdownia en uittaisi tämän perukkeen päässä.Mutta ikuinen ei tällainen peruke ole,vaan se on vaihdettava aina uuteen,kun huomaa,että se on alkanut rispaantua kalan leuoissa tai pohjatärpissä. Kokeilkaa te muutkin UL-perukkeena tällaista systeemiä,suosittelen!Raskaammilla välineillä kalastettaessa tämä ei kuitenkaan ikävä kyllä toimi,turha edes kokeilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
heksa
VIP #8
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 12.06.06 - klo:13:28 » |
|
Itse käytän Shakespeare Patriot valmis perukkeita. Välillä napsahtelee poikki, mutta ei viitsi noita kalliita perukemateriaalejakaan ostaa.
Hmnn... Mustadin vaijeri on ~7€/25m ja holkit on ~3€/30kpl... todella kallista... Joskus olen jotakin Predatoreja sun muita katellut niin ne on ainakin ollu ihan järkyttävän hintasia. Jos tota mustadia jostakin löytäis niin voishan sitä ostaa. Onkohan sitä muuten Wobblerissa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville K
Heittokalan Graafikko
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 12.06.06 - klo:14:19 » |
|
Kiitos asiallisista vastauksista.  Kun teette itse nuo perukkeet, esim. monofiilistä, niin onko teilla joku suosikki solmu niille, joka on osoittautunut hyväksi? Ihan tavan perukesolmullako kiinnitätte, vai onko teilla joku oma versio jostain muusta solmusta? Mä olen tuolla kiinnittänyt, mikä on tuossa kalakerhon listassa ensimmäisenä, sillä muutoksella, että siima menee aluksi kaksi kertaa perukkeen lenkistä läpi. Muuten kyllä sama. http://www.kalakerho.net/solmut.htm
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
heksa
VIP #8
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 12.06.06 - klo:14:44 » |
|
Kiitos asiallisista vastauksista.  Kun teette itse nuo perukkeet, esim. monofiilistä, niin onko teilla joku suosikki solmu niille, joka on osoittautunut hyväksi? Ihan tavan perukesolmullako kiinnitätte, vai onko teilla joku oma versio jostain muusta solmusta? Mä olen tuolla kiinnittänyt, mikä on tuossa kalakerhon listassa ensimmäisenä, sillä muutoksella, että siima menee aluksi kaksi kertaa perukkeen lenkistä läpi. Muuten kyllä sama. http://www.kalakerho.net/solmut.htmTuota samaa tuplaunisolmua olen käyttänyt kun joskus oli tommosta perukelankaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Paroni
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 12.06.06 - klo:20:42 » |
|
Kun teette itse nuo perukkeet, esim. monofiilistä, niin onko teilla joku suosikki solmu niille, joka on osoittautunut hyväksi?
Unisolmua oon käyttäny ja hyvin pitää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 13.06.06 - klo:00:47 » |
|
Itsekin käytän unisolmua.Pitää kiitettävästi,toimii aina&kaikkialla liitossolmuna,luistavana silmukkana ja monessa muussa tarkoituksessa.Jos pitäisi vain yksi kalastussolmu variaatioineen valita,valitsisin UNISOLMUN. Ei ehkä paras mahdollinen kaikkeen,mutta toimiva ja helppo,jonka vuoksi yleensä mun valinta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
iletheman
VIP #9
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Ostakaa ny toi pommi mult poijjes
Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 25.06.06 - klo:11:13 » |
|
omas käyttämäs perukemateriaalissa väliin koukku menee läpi perukkeen, kerran ku solmin peruketta niin se hankas sen vaijerin itteensä että se päällyste kulu paskaks
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jiksu
Great White Troutfisher
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 04.07.06 - klo:00:11 » |
|
Monni perukkeita tulee käytettyä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
tarantella anatoli
VIP #6 - Sauvakävelevä junkkari :)
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #13 : 04.07.06 - klo:07:02 » |
|
Todella vähän tulee perukkeita käytettyä, mut nyt joutu ostaa päijänteen reissul perukkeet. 3 metalli hässäkkää.. 5€ .. aika kallista...
Paketissa lukee: Abu Garcia, 3-pack Wire leader, 15cm.... made in Taiwan
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Metsään on tullut jo syys
|
|
|
iletheman
VIP #9
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 04.07.06 - klo:10:14 » |
|
nyt oon käyttäny proleaderia,predatooriakin oli joskus oli vähän paksun tuntusta kun se kesti varmaan 45kg ja proleaderi kestää 25kg joka on jo melkein vähän liikaakin
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
heksa
VIP #8
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #15 : 06.07.06 - klo:19:24 » |
|
Abo mikä toi holkki on? Ja miten se kiinnitetään tohon perukematskuun? Kävin Wobblerissa ja näin sitä Mustadin perukemateriaalia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #16 : 06.07.06 - klo:19:51 » |
|
Abo mikä toi holkki on? Ja miten se kiinnitetään tohon perukematskuun? Kävin Wobblerissa ja näin sitä Mustadin perukemateriaalia. Vaikken abo olekaan,niin osaan (toivottavasti) selittää tuon holkin.  Se holkki on sellainen ontto "tynnyri",joka ensin työnnetään perukemateriaalin päälle(niin,et se perukematsku menee sen läpi).Tässä välissä perukemateriaaliin työnnetään laadukas lukkoleikari ja työnnetään perumatskun pää toisen kerran holkin läpi (tällöin perukkeeseen muodostuu silmukka,jossa on lukkoleikari).Sitten vain puristetaan joillain pihdeillä holkki lyttyyn,jolloin silmukka ei enää luista ja perukkeen vieheenpuoleinen pää on valmis.Sitten tehdään samalla periaatteella kalastussiiman puoleinen pää,mutta sinne ei välttämättä tarvitse edes leikaria,vaan siiman voi solmia suoraan perukemateriaalista valmistettuun silmukkaan.PS.Muista,että leikkaat perukesiimaa sopivan mittaisen pätkän.Tää on hiukka hankala selittää,mutta toivottavasti ymmärsit edes osan.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
heksa
VIP #8
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #17 : 06.07.06 - klo:20:42 » |
|
Ymmärin kaiken mitä selitit eikä edes teettänyt ongelmaa.  Pihdeiksi käynee ihan tavallisen hohtimet? Kiitos kun jaksoit kirjoittaa pitkän viestin.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 30.05.07 - klo:19:56 kirjoittanut heksa »
|
tallennettu
|
|
|
|
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #18 : 06.07.06 - klo:22:01 » |
|
Käyvät,jos eivät ole kovin teräväpäiset (eivät katkaise ohutta holkkia).Jos ei omista vaikkapa kärkipihtejä,voi holkin hakata varovasti lyttyyn vaik vasaralla.Vähän soveltaa,niin kyl se onnistuu 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jrc
SHS-Jäsen
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #19 : 12.07.06 - klo:08:47 » |
|
Mä väkerrän perukkeeni titaanivaijerista,holkeista ja umpinaiset ns:hitsatut renkaat päihin,hintavaa mutta laadukasta 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Stögö
Wireless Fisherman
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #20 : 12.07.06 - klo:09:16 » |
|
Mulla on ollut tapana väkrätä perukkeet notkeasta kuitusiimasta letittämällä. Unisolmulla lenkki ja lukko kiinni hyvä tuli.  Reilu puolen kymmentä vuotta olen niitä käyttänyt ja vain pari on mennyt rikki "laatulukkojen" takia. Hauen suussa rispaantuneetkin kestää vielä normaalin syöntikokoisen kalan kanssa ja isojahan minä en ikinä saakkaan... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Rakastan kalastamista. Sitä heittää siiman veteen, eikä tiedä mitä toisessa päässä on. Mielikuvitus leikkii pinnan alla." -Robert Altman- "You should be the change that you want to see in the world" -Gandhi-
|
|
|
Jussi_
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #21 : 16.07.06 - klo:13:43 » |
|
Yleensä käytössä on ollut Abu Garcian 15cm perukkeita, mutta laukaan ale makasiinista mukaan tarttui apajan peruke pussi. Onko teillä kokemuksia Apajan perukkeista tai muista tuotteista? (Mukaan tuli myös 3-haarakoukkuja jossa oli myös 1 1-haarakoukku??)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
iletheman
VIP #9
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #22 : 16.07.06 - klo:17:15 » |
|
mulla ei ole abusta hyvää kokemusta,vaikka ei sitä kysyttykään mutta ne napsahtelee poikki usein
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ahvenana
aSIANtuntija
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #23 : 16.07.06 - klo:21:05 » |
|
Todella vähän tulee perukkeita käytettyä, mut nyt joutu ostaa päijänteen reissul perukkeet. 3 metalli hässäkkää.. 5€ .. aika kallista...
Paketissa lukee: Abu Garcia, 3-pack Wire leader, 15cm.... made in Taiwan
nää Abun perukkeet on ihan suolesta. Mulla on kahdesta mennyt lukon solki rikki, kun hauki hieman rutisteli sitä ja vaappua. Ja toisen perukkeet se ulko"nauha" alkoi purakautumaan. Nyt on aivan toisellainen solkisysteemi käytössä, jotain ruåttalaisia perukkeita. Pyrin kyllä jatkossa välttelemään Abun perukkeita...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Stögö
Wireless Fisherman
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #24 : 17.07.06 - klo:11:24 » |
|
Unohtu lisätä että käytän lukkona Nordicin aukeamatonta ja tähän mennessä ei VIELÄ yhtään uistinta ole lukon takia hävinnyt. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Rakastan kalastamista. Sitä heittää siiman veteen, eikä tiedä mitä toisessa päässä on. Mielikuvitus leikkii pinnan alla." -Robert Altman- "You should be the change that you want to see in the world" -Gandhi-
|
|
|
|