Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
08.01.09 - klo:01:04

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Tarvikkeet
| | |-+  Perukkeet
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 7 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Perukkeet  (Luettu 10158 kertaa)
Ville K
Heittokalan Graafikko
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« : 12.06.06 - klo:05:41 »

Minkälaisia perukkeita käytätte, vai käytättekö ollenkaan? Onko käyttämilläsi perukkeilla hinta-/laatusuhde kohdallaan? Pitääkö näidenkin olla sinulla "merkkituotteita"?
Itsellä tulee ostettua yleensä halvimpia mitä hyllystä löytyy, ja niissä ei ole sitten nimeäkään pussissa. Hyvin ovat kuitenkin palvelleet ja ehjänä pysyneet.

« Viimeksi muokattu: 12.06.06 - klo:05:46 kirjoittanut Ville K » tallennettu

ruoto kurkussa
Vieras
« Vastaus #1 : 12.06.06 - klo:09:56 »

Mä käytän perukelangasta tehtyjä perukkeita. Pitäisi vaikuttaa vähemmän vaapun uintiin kuin metalliperukkeet.
Hinnaltaan ne ovat aika kalliita ainakin jos valmiita ostaa. Omat perukkeet on tullut aina tehtyä itse tosin ei ole koskaan tullut laskettua säästääkö siinä mitään.
tallennettu
Paroni
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 12.06.06 - klo:11:16 »

Mä siirryin täksi kaudeksi käyttämään DynePron monofiiliperukkeita, hyvin on pelannu tähän asti.
Hinta/laatusuhde on mun mielestä ihan kohdallaan, kun 10metriä perukemateriaalia maksaa 6€ ja siihen päälle lukot ja leikarit. Kun itse kasaa perukkeensa, ni voi käyttää laadukaita leikareita ja lukkoja ja silti kustannukset pysyy alhaisina.

Ainoo miinus on toi perukkeen kuluminen, mutta eipä se ole iso homma uutta solmia.
tallennettu
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 12.06.06 - klo:12:01 »

itse tulee nykyisin perukkeet tehtyä
noista halpis/merkittömistä perukeista vain huonoja kokemuksia
perukkeiden heikoin kohta tuntuis olevan lukko/lukon kiinnityskohta
toiset saa jopa käsin vetämällä poikki

koskaan en ole peruketta keskeltä poikki saanut
ainakin itse tehdyissä perukkeissa on hinta/laatu kohdallaan

tallennettu

kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
heksa
VIP #8
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 12.06.06 - klo:12:38 »

itse tulee nykyisin perukkeet tehtyä
noista halpis/merkittömistä perukeista vain huonoja kokemuksia
perukkeiden heikoin kohta tuntuis olevan lukko/lukon kiinnityskohta
toiset saa jopa käsin vetämällä poikki

koskaan en ole peruketta keskeltä poikki saanut
ainakin itse tehdyissä perukkeissa on hinta/laatu kohdallaan

Itse käytän Shakespeare Patriot valmis perukkeita. Välillä napsahtelee poikki, mutta ei viitsi noita kalliita perukemateriaalejakaan ostaa.
tallennettu
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 12.06.06 - klo:13:18 »

Käytän UL-vehkeissä "perukkeena" sellaista systeemiä,että punon 0,20-0,25mm kuitusiimasta kaksin -tai kolminkertaisen  punoksen,johon sidon siiman ja uistimen suoraan kiinni.Hyvin on toiminut,eikä koskaan ole hauki saanut tätä peruketta poikki.Kuitusiiman käyttö perukkeenahan perustuu siihen,että se ei löysänä leikkaannu poikki,vaan tarvitsee siihen tietyn paineen.Tätä painettahan ei heppoisilla UL-vehkeillä saa muodostettua.Myöskään pikkuvieheiden uintiin ei tämä peruke kauheasti vaikuta.Kuitenkaan 3cm Countdownia en uittaisi tämän perukkeen päässä.Mutta ikuinen ei tällainen peruke ole,vaan se on vaihdettava aina uuteen,kun huomaa,että se on alkanut rispaantua kalan leuoissa tai pohjatärpissä.
Kokeilkaa te muutkin UL-perukkeena tällaista systeemiä,suosittelen!Raskaammilla välineillä kalastettaessa tämä ei kuitenkaan ikävä kyllä toimi,turha edes kokeilla.
tallennettu

heksa
VIP #8
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 12.06.06 - klo:13:28 »

Itse käytän Shakespeare Patriot valmis perukkeita. Välillä napsahtelee poikki, mutta ei viitsi noita kalliita perukemateriaalejakaan ostaa.

Hmnn... Mustadin vaijeri on ~7€/25m ja holkit on ~3€/30kpl... todella kallista...

Joskus olen jotakin Predatoreja sun muita katellut niin ne on ainakin ollu ihan järkyttävän hintasia. Jos tota mustadia jostakin löytäis niin voishan sitä ostaa. Onkohan sitä muuten Wobblerissa?
tallennettu
Ville K
Heittokalan Graafikko
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 12.06.06 - klo:14:19 »

Kiitos asiallisista vastauksista. Hymyilee

Kun teette itse nuo perukkeet, esim. monofiilistä, niin onko teilla joku suosikki solmu niille, joka on osoittautunut hyväksi? Ihan tavan perukesolmullako kiinnitätte, vai onko teilla joku oma versio jostain muusta solmusta?
Mä olen tuolla kiinnittänyt, mikä on tuossa kalakerhon listassa ensimmäisenä, sillä muutoksella, että siima menee aluksi kaksi kertaa perukkeen lenkistä läpi. Muuten kyllä sama. http://www.kalakerho.net/solmut.htm
tallennettu

heksa
VIP #8
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 12.06.06 - klo:14:44 »

Kiitos asiallisista vastauksista. Hymyilee

Kun teette itse nuo perukkeet, esim. monofiilistä, niin onko teilla joku suosikki solmu niille, joka on osoittautunut hyväksi? Ihan tavan perukesolmullako kiinnitätte, vai onko teilla joku oma versio jostain muusta solmusta?
Mä olen tuolla kiinnittänyt, mikä on tuossa kalakerhon listassa ensimmäisenä, sillä muutoksella, että siima menee aluksi kaksi kertaa perukkeen lenkistä läpi. Muuten kyllä sama. http://www.kalakerho.net/solmut.htm

Tuota samaa tuplaunisolmua olen käyttänyt kun joskus oli tommosta perukelankaa.
tallennettu
Paroni
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 12.06.06 - klo:20:42 »

Kun teette itse nuo perukkeet, esim. monofiilistä, niin onko teilla joku suosikki solmu niille, joka on osoittautunut hyväksi?

Unisolmua oon käyttäny ja hyvin pitää.
tallennettu
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 13.06.06 - klo:00:47 »

Itsekin käytän unisolmua.Pitää kiitettävästi,toimii aina&kaikkialla liitossolmuna,luistavana silmukkana ja monessa muussa tarkoituksessa.Jos pitäisi vain yksi kalastussolmu variaatioineen valita,valitsisin UNISOLMUN.
Ei ehkä paras mahdollinen kaikkeen,mutta toimiva ja helppo,jonka vuoksi yleensä mun valinta.
tallennettu

iletheman
VIP #9
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Ostakaa ny toi pommi mult poijjes

Profiili
« Vastaus #11 : 25.06.06 - klo:11:13 »

omas käyttämäs perukemateriaalissa väliin koukku menee läpi perukkeen, kerran ku solmin peruketta niin se hankas sen vaijerin itteensä että se päällyste kulu paskaks
tallennettu

Vitu* sano vatanen taas meni satanen
Jiksu
Great White Troutfisher
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 04.07.06 - klo:00:11 »

Monni perukkeita tulee käytettyä.
tallennettu
tarantella anatoli
VIP #6 - Sauvakävelevä junkkari :)
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 04.07.06 - klo:07:02 »

Todella vähän tulee perukkeita käytettyä, mut nyt joutu ostaa päijänteen reissul perukkeet. 3 metalli hässäkkää.. 5€ .. aika kallista...

Paketissa lukee: Abu Garcia, 3-pack Wire leader, 15cm.... made in Taiwan
tallennettu

Metsään on tullut jo syys
iletheman
VIP #9
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 04.07.06 - klo:10:14 »

nyt oon käyttäny proleaderia,predatooriakin oli joskus oli vähän paksun tuntusta kun se kesti varmaan 45kg ja proleaderi kestää 25kg joka on jo melkein vähän liikaakin
tallennettu

heksa
VIP #8
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #15 : 06.07.06 - klo:19:24 »

Abo mikä toi holkki on? Ja miten se kiinnitetään tohon perukematskuun? Kävin Wobblerissa ja näin sitä Mustadin perukemateriaalia.
tallennettu
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #16 : 06.07.06 - klo:19:51 »

Abo mikä toi holkki on? Ja miten se kiinnitetään tohon perukematskuun? Kävin Wobblerissa ja näin sitä Mustadin perukemateriaalia.
Vaikken abo olekaan,niin osaan (toivottavasti) selittää tuon holkin. Virnistää Se holkki on sellainen ontto "tynnyri",joka ensin työnnetään perukemateriaalin päälle(niin,et se perukematsku menee sen läpi).Tässä välissä perukemateriaaliin työnnetään laadukas lukkoleikari ja työnnetään perumatskun pää toisen kerran holkin läpi (tällöin perukkeeseen muodostuu silmukka,jossa on lukkoleikari).Sitten vain puristetaan joillain pihdeillä holkki lyttyyn,jolloin silmukka ei enää luista ja perukkeen vieheenpuoleinen pää on valmis.Sitten tehdään samalla periaatteella kalastussiiman puoleinen pää,mutta sinne ei välttämättä tarvitse edes leikaria,vaan siiman voi solmia suoraan perukemateriaalista valmistettuun silmukkaan.PS.Muista,että leikkaat perukesiimaa sopivan mittaisen pätkän.Tää on hiukka hankala selittää,mutta toivottavasti ymmärsit edes osan.. Nolostunut

tallennettu

heksa
VIP #8
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #17 : 06.07.06 - klo:20:42 »

Ymmärin kaiken mitä selitit eikä edes teettänyt ongelmaa. Hymyilee Pihdeiksi käynee ihan tavallisen hohtimet? Kiitos kun jaksoit kirjoittaa pitkän viestin.
« Viimeksi muokattu: 30.05.07 - klo:19:56 kirjoittanut heksa » tallennettu
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #18 : 06.07.06 - klo:22:01 »

Käyvät,jos eivät ole kovin teräväpäiset (eivät katkaise ohutta holkkia).Jos ei omista vaikkapa kärkipihtejä,voi holkin hakata varovasti lyttyyn vaik vasaralla.Vähän soveltaa,niin kyl se onnistuu Virnistää
tallennettu

jrc
SHS-Jäsen
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #19 : 12.07.06 - klo:08:47 »

Mä väkerrän perukkeeni titaanivaijerista,holkeista ja umpinaiset ns:hitsatut renkaat päihin,hintavaa mutta laadukasta Hymyilee
tallennettu
Stögö
Wireless Fisherman
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #20 : 12.07.06 - klo:09:16 »

Mulla on ollut tapana väkrätä perukkeet notkeasta kuitusiimasta letittämällä. Unisolmulla lenkki ja lukko kiinni hyvä tuli. Hymyilee
Reilu puolen kymmentä vuotta olen niitä käyttänyt ja vain pari on mennyt rikki "laatulukkojen" takia. Hauen suussa rispaantuneetkin kestää vielä normaalin syöntikokoisen kalan kanssa ja isojahan minä en ikinä saakkaan...  Hymyilee leveästi
tallennettu

"Rakastan kalastamista. Sitä heittää siiman veteen, eikä tiedä mitä toisessa päässä on. Mielikuvitus leikkii pinnan alla."   -Robert Altman-
"You should be the change that you want to see in the world" -Gandhi-
Jussi_
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #21 : 16.07.06 - klo:13:43 »

Yleensä käytössä on ollut Abu Garcian 15cm perukkeita, mutta laukaan ale makasiinista mukaan tarttui apajan peruke pussi.
Onko teillä kokemuksia Apajan perukkeista tai muista tuotteista? (Mukaan tuli myös 3-haarakoukkuja jossa oli myös 1 1-haarakoukku??)
tallennettu

iletheman
VIP #9
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #22 : 16.07.06 - klo:17:15 »

mulla ei ole abusta hyvää kokemusta,vaikka ei sitä kysyttykään mutta ne napsahtelee poikki usein
tallennettu

Ahvenana
aSIANtuntija
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #23 : 16.07.06 - klo:21:05 »

Todella vähän tulee perukkeita käytettyä, mut nyt joutu ostaa päijänteen reissul perukkeet. 3 metalli hässäkkää.. 5€ .. aika kallista...

Paketissa lukee: Abu Garcia, 3-pack Wire leader, 15cm.... made in Taiwan

nää Abun perukkeet on ihan suolesta. Mulla on kahdesta mennyt lukon solki rikki, kun hauki hieman rutisteli sitä ja vaappua. Ja toisen perukkeet se ulko"nauha" alkoi purakautumaan. Nyt on aivan toisellainen solkisysteemi käytössä, jotain ruåttalaisia perukkeita.

Pyrin kyllä jatkossa välttelemään Abun perukkeita...
tallennettu

Stögö
Wireless Fisherman
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #24 : 17.07.06 - klo:11:24 »

Unohtu lisätä että käytän lukkona Nordicin aukeamatonta ja tähän mennessä ei VIELÄ yhtään uistinta ole lukon takia hävinnyt. Hymyilee
tallennettu

"Rakastan kalastamista. Sitä heittää siiman veteen, eikä tiedä mitä toisessa päässä on. Mielikuvitus leikkii pinnan alla."   -Robert Altman-
"You should be the change that you want to see in the world" -Gandhi-
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 7 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu